Organisatie | Wageningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaten gemeente Wageningen versies oktober 2023 en december 2023 |
Citeertitel | Mandaten gemeente Wageningen versies oktober 2023 en december 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-02-2024 | artikel B8a | 23-01-2024 | |||
01-01-2024 | 23-02-2024 | nieuwe regeling | 31-10-2023 |
A 2 – volmachten op het gebied van personeel en organisatie
[Deze lijst treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 november 2023 inwerking.]
B 1 - verleende mandaten en submandaten op het terrein van bezwaarschriften
In de kolom ‘(sub)mandaat aan’ wordt verwezen naar de ‘ambtenaar die is aangewezen voor behandeling van bezwaar(schriften)’. Hieronder worden verstaan de medewerker die het primaire besluit (in mandaat) heeft genomen, alsmede de juridisch medewerkers binnen Bedrijfsvoering, Beleid en Projecten, Publieke Dienstverlening, Sociale Dienstverlening (kwaliteitsmedewerkers) en Beheer en Realisatie.
Het doorzenden van een bezwaarschrift naar een bevoegd orgaan | ||||
Let op: dit mandaat geldt niet in de volgende situaties:
| ||||
Beslissing tot proceskostenvergoeding in verband met de behandeling van het bezwaarschrift | ||||
Besluit op bezwaar met pardonnering van schending van een rechtsregel of beginsel.(vormverzuim) | Het pardonneren van schending van een geschreven of ongeschreven regel waarbij de bezwaarde niet is benadeeld | |||
ambtenaar die is aangewezen voor behandeling van bezwaar(schriften) | ||||
Opstellen en indienen verweerschrift bij de bezwarencommissie | Opstellen en indienen verweerschrift bij de bezwarencommissie | ambtenaar die is aangewezen voor behandeling van bezwaar(schriften) | ||
Het versturen van de bevestiging van een verklaring van intrekking bezwaarschrift | ambtenaar die is aangewezen voor behandeling van bezwaar(schriften) | |||
Het toelichten of verdedigen van het verweerschrift in de hoorzitting | ambtenaar die is aangewezen voor behandeling van bezwaar(schriften) | |||
Verlenen van verder uitstel van de behandeling van een bezwaarschrift | Verlenen van verder uitstel van de behandeling van een bezwaarschrift voorzover de indiener van het bezwaarschrift daarmee schriftelijk instemt | ambtenaar die is aangewezen voor behandeling van bezwaar(schriften) | ||
Beslissing om bezwaarschrift in te dienen bij een ander bestuursorgaan | De beslissing om een bezwaarschrift in te dienen tegen een besluit van een ander bestuursorgaan | manager1 | ||
Beslissing instemmen met of afwijzen verzoek om rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter | De beslissing tot het instemmen met of afwijzen van een verzoek van de indiener van een bezwaarschrift om rechtstreeks beroep in te stellen bij de bestuursrechter | ambtenaar die is aangewezen voor behandeling van bezwaar(schriften) |
[Deze lijst treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 november 2023 inwerking.]
B 2 - verleende mandaten en submandaten op het terrein van klachten over ambtenaren
[Deze lijst treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 november 2023 inwerking.]
B 3 - verleende mandaten en submandaten op het terrein van gerechtelijke procedures m.b.t. civiel recht en strafrecht
Aangifte van vernieling of diefstal van gemeente-eigendommen | Het doen van aangifte bij de politie van vernieling of diefstal van gemeente-eigendommen. Hiervan wordt direct melding gemaakt bij de Algemeen Directeur, die het college informeert. Aangifte geschiedt met het huisadres Markt 21. | manager Facilitair (voor stadhuis, stadskantoor en werf), manager Beheer en Realisatie (voor overige gemeentelijke gebouwen en gemeente-eigendommen in de openbare ruimte) | ||
Aangifte van valsheid in geschrifte of fraude van medewerkers | Het doen van aangifte bij de politie van valsheid in geschrifte of fraude door medewerkers. Hiervan wordt vooraf melding gemaakt bij de Algemeen Directeur, die het college informeert. Aangifte geschiedt met het huisadres Markt 21. | |||
Het doen van aangifte bij de politie van valsheid in geschrifte of fraude door burgers of bedrijven. Aangifte geschiedt met het huisadres Markt 21. | manager Publieke Dienstverlening Zie voor specifiek mandaat in geval van bijstandsfraude het betreffende mandaat in mandaatlijst C 6 | |||
Het doen van aangifte wegens lokaalvredebreuk en/of het zich niet houden aan een opgelegd toegangsverbod tot gemeentelijke gebouwen | ||||
Het aansprakelijk stellen van (rechts)personen die verantwoordelijk zijn voor beschadiging, vernieling en diefstal van gemeentelijke eigendommen. | manager Facilitair (voor stadhuis, stadskantoor en werf), (voor overige gemeentelijke gebouwen en gemeente-eigendommen in de openbare ruimte) | |||
Beslissen over het instellen civielrechtelijke procedure (nemen van een procesbesluit) | Het beslissen over het instellen van een civielrechtelijke procedure en het verrichten van handelingen ter voorbereiding daarop | |||
Indienen dagvaarding/verzoekschrift bij de kantonrechter/rechtbank in verband met civielrechte-lijke procedure | Art. 160 lid 1 sub e Gemeentewet en Boek 1 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering | Het indienen van een dagvaarding/verzoekschrift bij de kantonrechter/ rechtbank in verband met de beslissing tot het instellen van een civielrechtelijke procedure | ||
Het voeren van verweer in civielrechtelijke procedures bij het kantongerecht/de rechtbank | ambtenaar welke door de manager is aangewezen voor deze zaak2 | |||
Het ondertekenen van de machtiging in de zin van artikel 171 lid 2 Gemeentewet | ||||
Beslissen over alternatieve vormen van geschillenbeslechting | Het beslissen over alternatieve vormen van geschillenbeslechting, bv. arbitrage | |||
Het uitvoeren van de gerechtelijke uitspraak met uitzondering van het daadwerkelijk innen van hetgeen waartoe de gedaagde door de rechter is veroordeeld | ambtenaar welke door de manager is aangewezen voor deze zaak | |||
Inschakelen van een deurwaarder om datgene in te vorderen3 waarop de gemeente krachtens overeenkomst, rechtelijke uitspraak of uitvoering wettelijke regelgeving4 aanspraak maakt. | ambtenaar welke door de manager is aangewezen voor deze zaak |
[Deze lijst treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 november 2023 inwerking.]
B 4 - Verleende mandaten en submandaten op het terrein van bestuursrechtelijke (beroeps)procedures
Indienen verweerschrift en op de zaak betrekking hebbende stukken in bestuursrechte-lijke (beroeps)-procedures | Indienen van verweerschrift en op de zaak betrekking hebbende stukken in procedures bij de Sector Bestuursrecht van de Rechtbank, de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State en overige (gerechtelijke) instanties waar een bestuursrechtelijke procedure is aangespannen | |||
Vertegenwoordigen van de gemeente in rechte en het voeren van mondeling verweer in bestuursrechte-lijke (beroeps)-procedures | O.g.v. machtiging door burgemeester vertegenwoordigen van de gemeente in rechte en het voeren van mondeling verweer in gerechtelijke procedures bij de Sector Bestuursrecht van de Rechtbank, de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State en overige (gerechtelijke) instanties waar een bestuursrechtelijke procedure is aangespannen | |||
Het ondertekenen van de machtiging in de zin van art. 8:24 lid 1 Awb en 171 lid 2 Gemeentewet | ||||
Indienen van schriftelijk dupliek in gerechtelijke procedures bij de Sector Bestuursrecht van de Rechtbank, de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State en overige (gerechtelijke) instanties waar een bestuursrechtelijke procedure is aangespannen | ||||
Geven van schriftelijke inlichtingen en inzenden van onder de gemeente berustende stukken in gerechtelijke procedures bij de Sector Bestuursrecht van de Rechtbank, de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State en overige (gerechtelijke) instanties waar een bestuursrechtelijke procedure is aangespannen | ambtenaar die door de manager is aangewezen voor deze zaak5 | |||
Beslissen over het instellen van een beroepsprocedure en het indienen van een beroepschrift in verband met voornoemde beslissing | Beslissen over het instellen van een beroepsprocedure bij de Sector Bestuursrecht van de Rechtbank, de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State en overige (gerechtelijke) instanties waar een bestuursrechtelijke procedure kan worden aangespannen, het indienen van een beroepschrift in verband met voornoemde beslissing, en het verrichten van handelingen ter voorbereiding daarop | manager6 | ||
Beslissen ten aanzien van het starten van een mediationproce-dure | De beslissing om al dan niet te starten met een mediationprocedure, op initiatief van de gemeente, op verzoek van een belanghebbende, of op verzoek van de bestuursrechter | conform het bepaalde in mandaatlijst B 1, mandaatnr. B 1.3, kolom ‘submandaat aan’ | ||
Doen van mededeling of gebruik wordt gemaakt van (laten) herstellen van een gebrek en zo ja, op welke wijze | Doen van mededeling of gebruik wordt gemaakt van (laten) herstellen van een gebrek en zo ja, op welke wijze | medewerker die bevoegd was (gemandateerd) tot het nemen van het primaire besluit | ||
medewerker die bevoegd was (gemandateerd) tot het nemen van het primaire besluit | ||||
Vertegenwoor-diging van de burgemeester in geval van bestuursrechtelijke geschillen Wet tijdelijk huisverbod | Vertegenwoor-diging van de burgemeester in bestuursrechtelijke geschillen in de zin van de Wet tijdelijk huisverbod, d.w.z. bij de (voorzitter van de (voorzieningen-rechter) sector Bestuursrecht van de arrondissementsrecht-bank, en bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State | Let op: Extern mandaat van de burgemeester aan juridisch medewerkers van Concernzaken van de gemeente Ede (besluit d.d. januari 2009) |
[Deze lijst treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 november 2023 inwerking.]
B 5 - verleende mandaten en submandaten op het terrein van Wet open overheid (Woo) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
[Deze lijst treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 november 2023 inwerking.]
B 6 -verleende mandaten en submandaten op het terrein van subsidieverlening
Bij de subsidiemandaten zoals ze hier zijn opgenomen gaat het om begrote subsidieverstrekkingen (conform de jaarlijks daarvoor vastgesteld subsidieplafonds). Het behandelen van de subsidieaanvraag is dan gemandateerd volgens onderstaande mandaatregels (in feite gaat het dan om een uitvoeringsmandaat). Met ‘budgethouder’ in de vierde kolom wordt bedoeld degene die in of op grond van de budgethoudersregeling daarvoor is aangewezen.
Een aantal subsidies is in deelverordeningen, nadere regels en beleidsregels opgenomen. betreffende deze nadere regelgeving De verlening, vaststelling en overige (rechts)handelingen in verband met deze subsidies vinden hun grondslag in de Asv. Indien er sprake is van afwijkende termijnen en dergelijke in deze deelverordeningen, nadere regels en beleidsregels dan gaan deze vóór de generieke bepalingen in de Asv.
Bij de mandaatnrs. 6.10 en 6.11 vindt het horen in de zin van artikel 4.12 lid 2 Awb plaats door het sturen van een concept-aankondiging die door het college wordt vastgesteld. In die gevallen is een door het college gedragen principe-uitspraak wenselijk, omdat bij een weigering, wijziging of intrekking van een jaarlijkse subsidie als gevolg van veranderde omstandigheden meestal sprake is van een politiek besluit in de zin van een bezuinigingsoperatie of beleidswijziging.
[Deze lijst treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 november 2023 inwerking.]
B 7 – overige algemene mandaten, machtigingen c.q. volmachten met betrekking tot het aangaan van overeenkomsten, het opstellen en/of ondertekenen van uitgaande brieven en beschikkingen, en het verrichten van feitelijke handelingen
Hoofdregel voor ondertekening van beschikkingen is dat het tekenmandaat samenvalt met het beslismandaat. Dit geldt voor alle verleende mandaten zoals opgenomen in de mandaatlijsten A, B en C. De formulering van (de ondertekening en de aanhef van) uitgaande stukken die onder het (sub)mandaat valt luidt als volgt:
Indien voor de beslissing tot het aangaan en ondertekening van overeenkomsten volmacht door het college respectievelijk een machtiging door de burgemeester is verleend luidt de aanhef van de overeenkomst: “De gemeente Wageningen, ter zake van deze overeenkomst op grond van artikel 171 lid 2 Gemeentewet rechtsgeldig vertegenwoordigd door… (naam en functie gevolmachtigde). De ondertekening luidt dan: “De burgemeester van Wageningen, namens deze…”, gevolgd door de functieaanduiding van de houder van de volmacht, de handtekening en de naam.
[Deze lijst treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 november 2023 inwerking.]
B 8 – verleende mandaten, machtigingen c.q. volmachten op het gebied van Openbare Orde en Veiligheid. Het betreft bevoegdheden van de burgemeester.
[Deze lijst treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 november 2023 inwerking.]
B8a Mandaat aanwijzing toezichthouders brandveiligheid Brandweer Wageningen 2024
Het college van burgemeester en wethouders van Wageningen besluit,
Gelet op artikel 10:3 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 61, de Wet Veiligheidsregio's en lid 3 van de Wet veiligheidsregio's, artikel 5.10 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, artikel 92 van de Woningwet en artikel 6:2 van de Algemene Plaatselijke Verordening Wageningen 2023 en de aan genoemde wetten en regelingen verwante AMvB's en ministeriële regelingen;
overwegende dat medewerkers die belast zijn met toezicht op de brandveiligheid binnen de gemeente in dienst zijn van de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden;
Artikel 1 Mandaat aanwijzing toezichthouders
De bevoegdheid tot het aanwijzen van toezichthouders belast met toezicht op de naleving krachtens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Woningwet, de Wet veiligheidsregio's, de Algemene Plaatselijke Verordening en de aan genoemde wetten en regelingen verwante AMvB's en ministeriële regelingen te mandateren aan:
De directeur Brandweer Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden kan ter uitoefening van de in artikel 1 aan hem gemandateerde bevoegdheid ondermandaat verlenen aan degenen die werkzaam zijn onder zijn verantwoordelijkheid of, indien door het bestuursorgaan toegestaan, aan derden. In dat laatste geval dient degene aan wie ondermandaat is verleend, alsmede degene onder wiens verantwoordelijkheid hij werkzaam is, schriftelijk met de verlening van het ondermandaat in te stemmen.
Artikel 3 Informatieverstrekking
De directeur Brandweer Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden draagt ervoor zorg dat het college van burgemeester en wethouders tijdig in kennis wordt gesteld van krachtens mandaat te nemen besluiten tot de aanwijzing van toezichthouders.
Dit besluit in werking treedt op 1 januari 2024.
C 1 - verleende mandaten en submandaten aan de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM)
[Deze lijst treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 november 2023 inwerking.]
C 2 - verleende mandaten en submandaten op het terrein van Beleid en Projecten (BSP). Het betreft bevoegdheden van zowel het college van burgemeester en wethouders als van de burgemeester.
Verlenen/weigeren van toestemming om de ontheffing/vrijstelling over te dragen | ||||
Een verleende ontheffing of vrijstelling intrekken of wijzigen | ||||
Vrijstelling verlenen/weigeren van het in artikel 2 Winkeltijdenwet vervatte verbod (zon- en feestdagen: bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard en het uitstallen van goederen) | ||||
Verbod straatverkoop bepaalde goederen op zon- en feestdagen | Beslissen dat het verbod niet geldt voor de gehele gemeente of voor een of meer delen van de gemeente | |||
Beslissen op een aanvraag om ontheffing van het verbod van artikel 2 Winkeltijdenwet, voor zover dit betrekking heeft op werkdagen | ||||
Vragen van advies aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit over voornemen tot aanwijzing gemeentelijk monument | ||||
Het in opdracht van de burgemeester ondertekenen van notariële akten en het geven van volmacht aan een medewerker van een notariskantoor om voor en namens de gemeente mee te werken aan de ondertekening van een notariële akte. | ||||
Voeren overleg artikel bij bestemmingsplan of projectbesluit | Het voeren van overleg ex artikel 3.1.1 Bro of artikel 6.18 Besluit Omgevingsrecht | |||
Beslissen over aangaan en ondertekenen planschadeovereenkomsten, beslissen over aangaan en ondertekenen van contractbrieven met betrekking tot kleine bouwplannen als bedoeld in art. 5 Bro | ||||
Beslissen op verzoek om kwijting te verlenen ter zake van verstrekte zekerheidstellingen | Artikelen 6.12 lid 2, sub a en 6.17 lid 1 Wro, en Boeken 7 en 7a Burgerlijk Wetboek | Beslissen op verzoeken om kwijting te verlenen ter zake van verstrekte zekerheidstelling waaronder bankgaranties, in die gevallen dat de overeenkomst duidelijk aangeeft wanneer deze kan vervallen | ||
Besluit op aanvraag voor huur van een sportterrein voor een school voor voortgezet onderwijs | Artikel 2 sub d jo artikel 11 Verordening Voorzieningen huisvesting onderwijs Wageningen | Besluiten op aanvraag voor de huur van een sportterrein dat niet in eigendom is van een bevoegd gezag, voor een school voor voortgezet onderwijs voor het onderwijs in lichamelijke oefening | ||
Beslissen op aanvragen in het kader van het gemeentelijk onderwijsachterstands-plan | ||||
C 2.147 | Artikel 8 Verordening Voorzieningen huisvesting onderwijs Wageningen | Verstrekken van een opgave aan bevoegd gezagsorganen van de aanvragen die zijn ingediend en beslissen welke in behandeling worden genomen.. | ||
Artikel 9 leden 1 en 2 Verordening Voorzieningen huisvesting onderwijs Wageningen | De aanvrager verzoeken om nadere toelichting en overleg over de feitelijke kosten. | |||
Overleg over voorgenomen programma, overzicht zienswijzen en verslag | Overleg organiseren over de voorgenomen inhoud van het programma en bekostigingsplafond. In kennis stellen tijdstip overleg, De bevoegde gezagsorganen die niet deelnemen aan het overleg in de gelegenheid stellen schriftelijk zienswijzen in te dienen. Het in kennisstellen van de schriftelijke zienswijzen aan de deelnemers van het overleg genoemd in artikel 10 lid 1. Het maken van en versturen van het verslag van het overleg. | |||
Verzoeken en indienen van een advies aan de onderwijsraad. Het toezenden van het uitgebrachte advies van de Onderwijsraad. Het maken van toezenden van het verslag van het overleg naar aanleiding van het advies van de Onderwijsraad. | ||||
Overleg over de wijze waarop de voorziening wordt uitgevoerd. Maken en toezenden van het verslag en besluit over de het tijdstip waarop de bekostiging aanvangt.. Mededelen opschorting voorziening, omdat geen overeenstemming is bereikt in het overleg. | ||||
Artikelen 14 lid 2 en 19 lid 2 Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Wageningen | Binnen zes weken besluiten over de bouwpannen, begroting en start bekostiging. Verdagen beslistermijn indien niet tijdig kan worden beslist. | |||
Artikel 15 Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Wageningen | ||||
Artikel 16 lid 4 Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Wageningen | Voor 15 september besluiten op het verlengen van de termijnen als hierom verzocht wordt. | |||
Artikel 18 lid 2 Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Wageningen | Verzoek om aanvullende gegevens en besluit om aanvraag in behandeling te nemen. | |||
Artikel 20 lid 1 Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Wageningen | Overleg met de aanvrager over de wijze waarop voorziening wordt uitgevoerd | |||
Vorderen van een gedeelte van een voor een school bestemd gebouw | Artikel 21 Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Wageningen | Overgaan tot het vorderen leegstand van een voor een school bestemd gebouw | ||
Artikel 23 Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Wageningen | Geen leegstand vorderen als het bevoegd gezag de leegstand in medegebruik heeft gegeven aan een anders school of scholen | |||
Artikel 24 leden 1 en 2 Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Wageningen | ||||
Artikel 24 lid 3 Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Wageningen | ||||
Artikel 26 Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Wageningen | Overleggen met het bevoegd gezag over het vorderen voor medegebruik voor culturele, maatschappelijke of recreatieve doeleinden en na vier weken mededelen | |||
Artikel 27 Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Wageningen | Toestemming verlenen aan verhuur en het verbinden aan voorwaarden voor huur. | |||
Artikel 28 lid 4 Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Wageningen | ||||
Artikel 28 leden 1, 2, 3, 5 en 6 Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Wageningen |
| |||
Afhandelen aanvragen voor SVn-leningen (Stimuleringsfonds Volks- huisvesting) | De verordening waarin de betreffende lening geregeld is.
| Beslissen op verzoeken om een SVn-lening, toetsen van de aanvraag, intrekken van een lening. | manager onder wiens verantwoordelijkheid de betreffende lening valt | |
Het afhandelen van aanvragen voor subsidies op grond van de Subsidieregeling Energiefonds Wageningen | Let op: dit is een extern mandaat aan de Fondsmanager Energiefonds Wageningen. De mandaatverlening is conform de mandaten in mandaatlijst B6, mandaatnrs, B6.1 t/m B 6.20, m.u.v. B 6.3, B 6.5, B 6.10 en B 6.11. | |||
Geven van incasso-opdrachten aan de Bank Nederlandse Gemeenten voor het innen van verschuldigde rente en aflossing van door de gemeente verstrekte geldleningen in het kader van het Energiefonds Wageningen. | Geven van incasso-opdrachten aan de Bank Nederlandse Gemeenten voor het innen van verschuldigde rente en aflossing van door de gemeente verstrekte geldleningen in het kader van het Energiefonds Wageningen | Let op: dit is een extern mandaat aan de Fondsmanager Energiefonds Wageningen. |
[Deze lijst treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 november 2023 inwerking.]
C 3 Mandaatbesluit Wageningen voor Omgevingsdienst De Vallei 2024
In dit besluit wordt verstaan onder:
Artikel 3 Gemandateerde bevoegdheden
Artikel 4 Ondermandaat en vervanging
De directeur kan ter uitoefening van een aan hem gemandateerde bevoegdheid ondermandaat verlenen aan degenen die werkzaam zijn onder zijn verantwoordelijkheid of, indien door het bestuursorgaan toegestaan, aan derden. In dat laatste geval dient degene aan wie ondermandaat is verleend, alsmede degene onder wiens verantwoordelijkheid hij werkzaam is, schriftelijk met de verlening van het ondermandaat in te stemmen.
Artikel 5 Voorschriften, instructies en begrenzing
Het bestuursorgaan kan de directeur algemene instructies en instructies per geval geven omtrent de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid. Indien sprake is van ondermandatering, is de directeur gehouden deze instructies onverwijld aan de betreffende ondergemandateerden door te geven, onverminderd de bevoegdheid van het bestuursorgaan dit zelf te doen.
De volgende algemene instructies gelden voor de directeur:
De directeur mag geen gebruik maken van het mandaat als te verwachten is dat het bestuursorgaan of de portefeuillehouder door de raad of door raadsleden op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken. Om dit te bepalen, dient tijdig overleg plaats te vinden tussen het bestuursorgaan en de directeur;
Artikel 6 Informatieverstrekking
Ingeval van uitoefening van ondermandaat worden uitgaande stukken overeenkomstig het bepaalde in lid 1 ondertekend, met dien verstande dat de naam, de functieaanduiding en de handtekening van de ondergemandateerde in de plaats van de naam, de functieaanduiding en de handtekening van de directeur worden geplaatst.
Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatbesluit Wageningen voor Omgevingsdienst De Wageningen 2024.
Het college van burgemeester en wethouders van Wageningen,
Bijlage 1 - Lijst van bevoegdheden - Algemene wet bestuursrecht, Omgevingswet en overige bijzondere wetten
Mandaatregister behorende bij het Mandaatbesluit Wageningen voor Omgevingsdienst De Wageningen 2024.
In onderstaand overzicht is met een ‘X’ in de kolom ‘Mandaat’ aangegeven welke bevoegdheden het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wageningen heeft gemandateerd aan de directeur van de Omgevingsdienst De Vallei waarbij een ‘X’ betekent dat de betreffende bevoegdheid is gemandateerd. In de kolom ‘begrenzing’ is, indien van toepassing, vermeld tot welke omvang de gemandateerde bevoegdheid is begrensd.
1) Alleen voorbereidende handelingen
2) Voor zover betrekking hebbend op Dagelijks en Algemeen Bestuur
Bijlage 2 Mandaatbesluit Wageningen voor Omgevingsdienst De Wageningen 2024
De Omgevingswet treedt per 1 januari 2024 in werking. Om deze reden dient het mandaatbesluit uit 2018 te worden herijkt. Vanaf 1 juli gelden nieuwe rijks- en decentrale regels over de fysieke leefomgeving. De Omgevingswet bundelt niet alleen regels uit verschillende wetten, maar brengt ook inhoudelijke en procedurele wijzigingen aan. Bovendien vindt een decentralisatieslag plaats. In plaats van het rijk wordt de gemeenteraad onder de Omgevingswet regelgever over bepaalde onderwerpen die nu nog in rijksregels zijn vastgelegd.
Het mandaat uit 2018 met de lijst van bevoegdheden was gedetailleerd opgesteld. Dit hield in dat de omgevingsdienst alleen mandaat heeft voor de bevoegdheden die expliciet in de mandaatbesluiten aangekruist zijn.
Dit mandaat is minder gedetailleerd opgesteld. Dit houdt in dat in de kruisjeslijst volledige wet- en regelgeving wordt gemandateerd en uitsluitend expliciet wordt genoemd waar geen mandaat wordt verleend.
Dit heeft als voordeel dat bij een wijziging van het takenpakket uitsluitend een wijziging in het werkprogramma nodig is. Daarbij worden de termijnen onder de Omgevingswet veelal korter. Een flexibeler mandaatbesluit voorkomt mogelijke overschrijding van deze termijnen, omdat er bij onduidelijkheid waar een taak belegd is, er geen extra (mandaat)besluit door het college hoeft te worden genomen. Tevens beschikt iedere gemeente bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet van rechtswege over een set bruidsschatregels als onderdeel van het omgevingsplan. Bij de overgang van de bruidsschatregels naar eigen Omgevingsplanregels, zal steeds het mandaatbesluit door de colleges moeten worden geactualiseerd. Een breed mandaat scheelt veel besluitvorming door de colleges, omdat niet naar specifieke regelgeving wordt verwezen.
Hierbij moet wel worden opgemerkt. Het werkprogramma blijft altijd leidend, wat betreft de omvang van het takenpakket van de omgevingsdienst. Louter de grondslag voor het doen uitvoeren van de taken is gelegen in het mandaat. Een breder mandaat heeft nimmer een wijziging in het takenpakket van de omgevingsdienst als effect. Daarbij is het uitgangspunt dat de kruisjeslijst beleidsneutraal t.o.v. het voorgaande mandaat is overgezet.
Het mandaatbesluit en bijbehorende kruisjeslijst is gezamenlijk, in samenwerking met Hekkelman Advocaten, door de zeven Gelderse Omgevingsdiensten ontwikkeld. Hierdoor is het mogelijk dat er bevoegdheden in het format zijn opgenomen, die niet van toepassing voor het desbetreffende bevoegd gezag zijn. Met nadruk wordt vermeld dat het een gezamenlijk format betreft en geen uniform inhoudelijk mandaat. Dit laatste is niet aan de orde: elke partner dient zelf te kunnen besluiten welk mandaat aan de omgevingsdienst wordt verstrekt. Daarin wordt niet getreden.
Dit artikel bevat een omschrijving van de belangrijkste begrippen die in het mandaatbesluit worden gebruikt.
Begrippen bestuursorgaan en directeur
Niet de rechtspersoon zelf (bijvoorbeeld de gemeente) maar de afzonderlijke bestuursorganen (bijvoorbeeld de raad, het college of de burgemeester) zijn bevoegd tot het treffen van een gemeenschappelijke regeling. Bestuursorganen kunnen alleen een gemeenschappelijke regeling treffen voor de overdracht c.q. mandatering van hun eigen taken. Zie artikel 51 Wet gemeenschappelijke regelingen.
De omgevingsdiensten in het Gelders stelsel zijn zogeheten ‘collegeregelingen’. De gemeenschappelijke regeling van elke omgevingsdienst is getroffen door de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten en het college van Gedeputeerde Staten van Gelderland. In het kader hiervan hebben deze deelnemers een aantal van hun bevoegdheden gemandateerd aan de directeur van de omgevingsdienst. In het format wordt ervan uitgegaan dat er één mandaatbesluit per deelnemer komt. Omdat tot nu toe alleen de mandaten van alle Gelderse gemeentelijke deelnemers zijn geïnventariseerd, wordt met ‘bestuursorgaan’ het college van burgemeester en wethouders van de betrokken deelnemende gemeente aangeduid als mandaatgevend orgaan.
In artikel 10:1 Awb wordt mandaat omschreven als de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. De bevoegdheid in mandaat wordt uitgeoefend onder verantwoordelijkheid van het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan. De gemandateerde kan namens de mandaatgever besluiten nemen. Deze besluiten worden toegerekend aan het bestuursorgaan zelf. Het bestuursorgaan verliest de bevoegdheid om zelf het besluit te nemen niet en kan dit ook te allen tijde doen (art. 10:7 Awb). Ook betekent dit dat bezwaar en beroep tegen een in mandaat genomen besluit wordt ingesteld tegen het bestuursorgaan zelf en niet tegen de ambtenaar die het besluit feitelijk heeft genomen.
In dit Algemeen mandaatbesluit wordt onder mandaat tevens de bevoegdheid begrepen tot het verrichten van de noodzakelijke feitelijke handelingen in het kader van de voorbereiding, bekendmaking en uitvoering van een in mandaat genomen of te nemen besluit in de zin van artikel 1:3 Awb.
Volmacht is geregeld in artikel 3:60 e.v. Burgerlijk Wetboek. De schakelbepaling van artikel 10:12 Awb zorgt ervoor dat de publiekrechtelijke vereisten die gelden voor mandaatverlening overeenkomstig gelden voor het verlenen van volmachten. Volmacht speelt een rol bij het optreden van een deelnemer als rechtspersoon naar burgerlijk recht. Volmacht betreft de bevoegdheid tot vertegenwoordiging van een deelnemer bij privaatrechtelijke rechtshandelingen.
In dit Algemeen mandaatbesluit wordt onder volmacht tevens de bevoegdheid begrepen tot het verrichten van de noodzakelijke feitelijke handelingen in het kader van de voorbereiding en uitvoering van een in volmacht verrichte privaatrechtelijke rechtshandeling.
In het vervolg van deze toelichting wordt verder uitsluitend over mandaat gesproken, tenzij er specifiek aanleiding is om over volmacht te spreken.
In dit Algemeen mandaatbesluit wordt onder machtiging begrepen de bevoegdheid tot het verrichten van de feitelijke handelingen welke niet onder de definitie van mandaat of volmacht vallen. Te denken valt aan het feitelijk handelen van de overheid bij de uitvoering van haar publiekrechtelijke taken zoals wegonderhoud, of een informatieve brief welke niet noodzakelijk is in het kader van een besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling. Hiermee worden er geen beoogde rechtsgevolgen in het leven geroepen.
Een zodanige machtiging is volgens het Algemeen mandaatbesluit alleen mogelijk bij afzonderlijk besluit door het bevoegde bestuursorgaan bijv. in het kader van een project (zie de schakelbepaling van artikel 2 Algemeen mandaatbesluit). De schakelbepaling van artikel 10:12 Awb zorgt ervoor dat de publiekrechtelijke vereisten die gelden voor mandaatverlening overeenkomstig gelden voor het verlenen van machtigingen.
In het vervolg van deze toelichting wordt verder uitsluitend over mandaat gesproken, tenzij er specifiek aanleiding is om over machtiging te spreken.
Lid 1 van dit artikel vormt een weerslag van artikel 10:12 Awb voor wat betreft volmacht. Door dit lid wordt duidelijk dat het Algemeen mandaatbesluit niet slechts betrekking heeft op het publiekrechtelijk handelen van de deelnemers, maar van overeenkomstige toepassing is op het privaatrechtelijk handelen. Volmacht is de privaatrechtelijke evenknie van mandaat.
Lid 2 van dit artikel maakt duidelijk dat het bevoegde bestuursorgaan bij afzonderlijk besluit een mandaat, volmacht of machtiging kan verlenen aan de omgevingsdienst. Alsdan is onderhavig mandaatbesluit van overeenkomstige toepassing. Deze verlening van mandaat, volmacht of machtiging voor een bepaald geval dient schriftelijk te geschieden, nu de directeur van de omgevingsdienst niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan (art. 10:5 lid 2 Awb).
Artikel 3 Gemandateerde bevoegdheden
In dit artikel wordt het verband gelegd tussen de spelregels van het Algemeen mandaatbesluit en het bijbehorende mandaatregister. Het mandaatregister is het gedeelte dat in de praktijk zal worden gebruikt om te checken of de bevoegdheid aanwezig is en zo ja, of het daarmee samenhangende gebruik begrensd is (zie de laatste kolom ‘begrenzing’ van het mandaatregister). Ook naar buiten toe dient het mandaatregister als legitimatie.
Bij mandaatverlening gaat het om de bevoegdheid om een bestuursorgaan te mogen vertegenwoordigen. Een bestuursorgaan kan zowel een algemeen mandaat als een mandaat voor een specifiek geval verlenen (art. 10:5 Awb). Onderhavig Algemeen mandaatbesluit, de naam zegt het al, ziet op algemene mandaten. Een algemeen mandaat moet altijd schriftelijk worden verleend.
In casu gaat het om mandaatverlening aan een niet-ondergeschikte. Met een dergelijke mandaatverlening komt de gemandateerde, de directeur van de omgevingsdienst, eigenlijk in een gezagsverhouding met de mandaatverlener terecht. Om die reden verbindt de wet hieraan de voorwaarde dat instemming vereist is van de mandaatontvanger en in het voorkomende geval van degene onder wiens verantwoordelijkheid hij werkt (art. 10:4 Awb). Deze instemming kan ook blijken uit de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid.
Artikel 4 Ondermandaat en vervanging
Een mandaatverlener kan vooraf toestaan dat ondermandaat wordt verleend. Hierop zijn dezelfde regels van toepassing als op een ‘primair’ mandaat (artikel 10:9 Awb).
Een besluit tot verlening van ondermandaat wordt bekend gemaakt in het publicatieblad van de omgevingsdienst en treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Het is niet nodig om (onder)mandatering aan een plaatsvervanger apart te regelen. De plaatsvervanger valt immers vanzelf binnen de reikwijdte van het Algemeen mandaatbesluit, mits deze plaatsvervanger formeel schriftelijk als zodanig is aangewezen.
Artikel 5 Voorschriften, instructie en begrenzing
Lid 1 en 2 geven de grenzen aan voor het uitoefenen van een bevoegdheid, naast de wettelijke beperkingen krachtens artikel 10:3 Awb. Een correcte naleving hiervan voorkomt dat besluiten onbevoegd worden genomen. Wordt een besluit genomen over een onderwerp dat buiten de bevoegdheid ligt of worden de grenzen van het mandaat overschreden, dan is sprake van een onbevoegd genomen besluit. Het gevolg van een onbevoegd genomen besluit kan zijn dat dit in rechte wordt vernietigd. De bestuursrechter mag een dergelijk bevoegdheidsgebrek ambtshalve constateren. Uit artikel 10:3 Awb volgt dat mandaatverlening niet toegestaan is, indien dit bij wettelijk voorschrift is bepaald of de aard van de bevoegdheid in verband met de zwaarte van de bevoegdheid en/of de positie van de gemandateerde zich tegen mandaatverlening verzet.
Lid 2 geeft aan dat aan de directeur algemene instructies en instructies per geval kunnen worden meegegeven. Aan de verlening van mandaat is inherent dat de mandaatgever bevoegd is aan de gemandateerde per individueel geval of in het algemeen instructies te geven ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid (art. 10:6 Awb).
De volgende algemene instructies zijn aan het mandaat aan de directeur meegegeven:
Mandaat beslissing op bezwaar/beroep
Het is in beginsel mogelijk om mandaat te verlenen voor het nemen van een beslissing op bezwaar. In artikel 10:3 lid 3 Awb is bepaald dat géén mandaat kan worden verleend aan de persoon/functie die het primaire besluit in mandaat heeft genomen. Er moet dus worden geregeld dat er een functiescheiding is tussen de gemandateerde die het primaire besluit neemt en de gemandateerde die het besluit op bezwaar neemt. Hierbij wordt het besluit op bezwaar door een functie genomen die hiërarchisch hoger is, ten opzichte van de functie die het primaire besluit heeft genomen.
Artikel 6 Informatieverstrekking
Deze algemene instructie conform artikel 10:6 Awb is gericht tot de gemandateerde. Het artikel beperkt niet de omvang van de gemandateerde bevoegdheden en kan in die zin niet aan derden worden tegengeworpen, maar geeft wel aan in welke gevallen een gemandateerde in ieder geval vooraf gevraagd en ongevraagd informatie dient te verstrekken aan het bestuursorgaan.
In dit artikel is aangegeven hoe de ondertekening luidt bij (onder)mandaat. Dit artikel is opgenomen gelet op artikel 10:10 Awb. Hierin is bepaald dat het mandaatbesluit moet vermelden namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen.
In dit artikel is aangegeven dat het Algemeen mandaatbesluit in werking treedt op de dag na bekendmaking. Tevens wordt aangegeven dat de eerdere algemene mandaten en de daaropvolgende wijzigingsbesluiten komen te vervallen.
In de wetstoelichting bij de Awb staat dat een schriftelijk verleend algemeen mandaat een besluit van algemene strekking is dat overeenkomstig artikel 3:42 Awb bekend moet worden gemaakt. In casu gaat het inderdaad om een mandaat dat is gericht op een niet nader gedefinieerde doelgroep. Dit betekent dat het bestuursorgaan moet zorgdragen voor een geschikte wijze van bekendmaking, bijvoorbeeld via een (elektronisch) gemeenteblad of in een huis-aan-huisblad. Niet bekendgemaakte mandaatbesluiten treden niet in werking, voordat ze zijn bekendgemaakt. Bij de bekendmaking dient de mogelijkheid van bezwaar en beroep te worden vermeld. Overigens zal het niet snel voorkomen dat een derde een voldoende rechtstreeks belang heeft om als belanghebbende in een procedure tegen een mandaatbesluit te kunnen worden aangemerkt (zie art. 1:2 lid 1 juncto 8:1 Awb).
In dit artikel wordt de naamaanduiding van het Algemeen mandaatbesluit aangegeven.
C 4 - verleende mandaten en submandaten op het terrein van Beheer en Realisatie (BER)
Het indienen van een aanvraag voor een kapvergunning voor gemeentelijke houtopstand | ||||
Art. 29 Besluit administratieve bepalingen inz. het wegverkeer | Het verhalen en invorderen van de kosten van het bord E 6 van bijlage I RVV 1990 | |||
Art. 2:11 Algemene Plaatselijke Verordening, Artt. 5.4 lid 2 en 5.6 Telecomwet .b TelecommunicatieWet, 5 lid 3 en art. 9 lid 4 Verordening werkzaamheden kabels en leidingen Wageningen 2018 | Accepteren/weigeren van een melding in MOOR, alsmede het verbinden van nadere voorschriften en voorwaarden aan de melding | |||
Herstel in de oude staat na beëindiging werkzaamheden kabels en leidingen | Artikel 15 lid 2 Verordening werkzaamheden kabels en leidingen Wageningen 2018 | Besluiten dat openbare grond niet in de oude staat hoeft te worden teruggebracht | ||
Art. 16 Nadeelcompensatie-regeling kabels en leidingen Wageningen 2018 | Bekendmaken van een voornemen voor een werk met een schriftelijke mededeling aan de belanghebbende in geval van noodzakelijk te verplaatsen kabels en leidingen | |||
Besluiten omtrent een schriftelijke aanwijzing voor het verleggen van kabels en leidingen | ||||
Besluiten op een verzoek om nadeelcompensatie voor het verleggen van kabels en leidingen | Besluiten op een verzoek om (voorlopige) vaststelling van nadeelcompensatie voor het verleggen van kabels en leidingen | |||
Verplichting om bomen die uitzicht belemmeren te snoeien of te verwijderen | Het opleggen van de verplichting om bomen die onder andere het vrije uitzicht beperken te snoeien, op te binden of te verwijderen | |||
Overbrengen en in bewaring stellen van voertuigen op kosten van de overtreder | Art. 170 lid 1 Wegenverkeerswet 1994 Wegsleepverordening Wageningen 2021 | Het op kosten van de overtreder overbrengen en in bewaring stellen van een op een weg staand voertuig in de situaties zoals genoemd in artikel 170 lid 1 Wegenverkeerswet 1994 | Korpschef van de politie-eenheid Noord-Oost Nederland, de aan de korpschef ondergeschikte opsporingsambtenaren en de door hen in concrete gevallen aan te wijzen bijzondere opsporingsambtenaren van de gemeente Wageningen | |
Opmaken en verstrekken van proces-verbaal naar aanleiding van het overbrengen en in bewaring stellen van voertuigen | Art. 170 lid 2 Wegenverkeerswet 1994 jo art. 5:29 lid 2 Awb, | Het doen opmaken en verstrekken van een proces-verbaal als bedoeld in 170 lid 2 Wegenverkeerswet 1994 jo art. 5:29 lid 2 Awb | Korpschef van de politie-eenheid Noord-Oost Nederland, de aan de korpschef ondergeschikte opsporingsambtenaren en de door hen in concrete gevallen aan te wijzen bijzondere opsporingsambtenaren van de gemeente Wageningen | |
Bijhouden bewaringsregister in verband met overbrengen en in bewaring stellen van voertuigen | Het doen bijhouden van een bewaringsregister zoals genoemd in artikel 170 lid 4 Wegenverkeerswet | Korpschef van de politie-eenheid Noord-Oost Nederland, de aan de korpschef ondergeschikte opsporingsambtenaren en de door hen in concrete gevallen aan te wijzen bijzondere opsporingsambte- | ||
Beschikking overbrengen en in bewaring stellen van voertuigen | Het bekend maken van de beschikking tot toepassing overeenkomstig | Korpschef van de politie-eenheid Noord-Oost Nederland, de aan de korpschef ondergeschikte opsporingsambtenaren en de door hen in concrete gevallen aan te wijzen bijzondere opsporingsambtenaren van de gemeente Wageningen | ||
Verhalen van kosten die verband houden met het overbrengen en in bewaring stellen van voertuigen | Art. 172 Wegenverkeerswet 1994 | Het verhalen van de kosten als bedoeld in artikel 172 Wegenverkeerswet 1994 | Korpschef van de politie-eenheid Noord-Oost Nederland, de aan de korpschef ondergeschikte opsporingsambtenaren en de door hen in concrete gevallen aan te wijzen bijzondere opsporingsambtenaren van de gemeente Wageningen | |
Plegen van overleg over overbrengen en in bewaring stellen van voertuigen | Het plegen van regelmatig overleg met de officier van Justitie ingevolge artikel 170 lid 3 Wegenverkeerswet | Korpschef van de politie-eenheid Noord-Oost Nederland, de aan de korpschef ondergeschikte opsporingsambtenaren en de door hen in concrete gevallen aan te wijzen bijzondere opsporingsambtenaren van de gemeente Wageningen | ||
Bepalen dat markt niet of tijdelijk op een andere dag, tijd en/of plaats plaatsvindt en vergunninghou-ders een andere standplaats toewijzen | Art. 1 leden 3 en 4 Inrichtingsplan voor de Wageningse markten. Artt. 3 lid 2 en 4 lid 2 Marktverordening Wageningen 2015 | Het bepalen dat de markt niet of tijdelijk op een andere dag, tijd en/of plaats plaatsvindt en vergunninghouders een andere standplaats toewijzen dan die waarvoor zij een vergunning hebben | ||
Wijzigen van inrichtingsplannen en branche-indeling voor de markten | Art. 2 Marktverordening Wageningen 2015; artikel 3 Inrichtingsplan voor de Wageningse markten | Het inrichten van de markt onder andere in de zin van het bepalen van het aantal standplaatsen en de afmetingen daarvan, de opstelling en indeling van de markt het toewijzen van de plaatsen als vaste plaats en als standwerkerplaats. | ||
Het beslissen op een aanvraag voor een vergunning voor een vaste standplaats op de markt | Het beslissen op een aanvraag voor een vergunning voor een vaste standplaats op de markt en het verbinden van voorschriften en beperkingen aan die vergunning op basis van anciënniteit en het selectiestelsel. | |||
Intrekken en vervallen verklaren van een vergunning vaste plaats | Het intrekken van een vergunning voor een vaste plaats en vervallen verklaren van de toegewezen standplaats | |||
Beslissen over overschrijving van een vergunning vaste plaats op verzoek van de vergunninghouder, de erven of de curator van deze persoon | Beslissen over het overschrijven van de vergunning voor de vaste plaats op verzoek van de vergunninghouder, de erven of de curator van deze persoon. | |||
Beslissen op een aanvraag vergunning voor een dagplaats of standwerkers-plaats | Het beslissen op een aanvraag voor een vergunning voor een dagplaats of een standwerkplaats | |||
Beslissen op een verzoek om standplaats in te nemen met eigen materiaal | ||||
In ontvangst nemen van schriftelijke of mondelinge mededeling vervanging. | ||||
Uitsluiten van een dagplaatshouder of standwerker in de in artikel 12, lid 2 sub a en b Marktverordening Wageningen 2015 genoemde omstandigheden | ||||
Het gelasten aan de vergunninghouder en/of iemand die hem bijstaat en/of vervangt om zich onmiddellijk te verwijderen van de markt | ||||
Beslissen op verzoeken om toestemming, vrijstelling en ontheffing | Artt 1.6, 2.1 lid 3, 2.3 lid 3, 2.4 lid 3, 2.6 lid 3, 2.8 lid 4, 2.9 lid 6, 2.12, 3.1 lid 3, 3.5 lid 2, 3.9 lid 3, 3.10 lid 3, 3.12 lid 2, 3.13 lid 2, 3.14 lid 3, 3.16 lid 18, 3.21 Haven- en kadeverordening Wageningen 2016 | Beslissen op verzoeken om toestemming, vrijstelling en ontheffing als bedoeld in de hiernaast in de kolom ‘REGELING/ARTIKEL’ genoemde artikelen | ||
Beslissen over, verlengen van beslistermijn en stellen van voorschriften | Artt.1.3, 1.4 en 1.6 Haven- en kadeverordening Wageningen 2016 | Beslissen over, verlengen beslistermijn en het verbinden van voorschriften en beperkingen aan toestemming, vrijstelling of ontheffing | ||
Abonnement geldig verklaren voor nieuw vaartuig bij vervanging vaartuig | ||||
Beheersverordening gemeentelijke begraafplaats en gedenkpark ‘De Leeuwerenk’ 2021 Overige mandaten m.b.t. deze verordening zie C 7.57 tot en met C 7.69 | Het beheer over de begraafplaats, waaronder mede de feitelijke handelingen: | |||
Art. 14 Beheersverordening begraafplaats en gedenkpark ‘De Leeuwerenk’ 2021 | Indelen begraafplaats in gedeelten, vakken en soorten graven | manager Publieke Dienstverlening manager BER en beheerder begraafplaats | ||
Beslissen over verkoop, verhuur, ingebruikgeving en verjaring (in overeenstem-ming met de wettelijke eisen voor verjaring) van rest-stroken grond en snipper-groen tot maximaal € 25.000 voor zover passend binnen het bestaande beleid en mits de grond geen onmisbaar onderdeel is van een bouwlocatie | ||||
Beslissen over verkoop en koop van gemeentelijke gronden of vestiging / verlenging van een zakelijk recht | Artt.160 lid 1 sub d en 171 lid 2 Gemeentewet jo boeken 5 en 7 Burgerlijk Wetboek | Beslissen over aangaan en ondertekenen van een overeenkomst tot verkoop/koop/of overeenkomst tot overdracht/vestiging/verlen-ging van een zakelijk recht. | ||
Het in opdracht van de burgemeester ondertekenen van notariële akten en het geven van volmacht aan een medewerker van een notariskantoor om voor en namens de gemeente mee te werken aan de ondertekening van een notariële akte. | ||||
Beslissen over huren van eigendommen en verhuren, verpachten en in gebruik geven van gemeente-eigendommen, met uitzondering van gebouwen die in gebruik zijn bij de gemeentelijke organisatie en sportaccommodaties. | Artt.160 lid 1 sub d en 171 lid 2 Gemeentewet jo boeken 7 en 7a Burgerlijk Wetboek | Beslissen over aangaan en ondertekenen van een overeenkomst tot huur van eigendommen en verhuur, verpachten of in gebruik geven van gemeente-eigendommen, met uitzondering van gebouwen die in gebruik zijn bij de gemeentelijke organisatie en sportaccommodaties. | ||
Periodiek herzien van canon, retributie en huur, van lopende overeenkomsten, daar waar die overeenkomst dit aangeeft | ||||
Beslissen over in bruikleen uitgeven en verhuren van sportaccommodaties van de gemeente. | Artt. 160 lid 1 sub d en 171 lid 2 Gemeentewet, Beleidsnota Sport gemeente Wageningen 1 juli 2012, | Beslissen over sluiten en ondertekenen van bruikleen- en huurovereenkomsten met betrekking tot aan derden uit te lenen sportaccommoda-ties | klantmanager Vastgoed voor zover het betreft het aangaan en ondertekenen van incidentele bruikleen- en huur overeenkomsten tot een periode van maximaal 3 maanden | |
Beslissen over verlenging schoonmaak-overeenkomsten Sporthal De Aanloop, sporthal de Tarthorst en sporthal De Vlinder m.i.v. 1-1-2015 | Beslissen over verlenging en ondertekening schoonmaak-overeenkomsten Sporthal De Aanloop, sporthal de Tarthorst en sporthal De Vlinder m.i.v. 1-1-2015, zie collegebesluit 14.0200241, 11/2/2014 | |||
C 4.418 | Vaststellen van gymnastiekroos-ters t.b.v. het basisonderwijs | Artikel 29 Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Wageningen | Vaststellen van gymnastiek-roosters t.b.v. het basis-onderwijs | |
Besluit op aanvraag tot herstel van constructiefouten aan schoolgebouw of schade aan een schoolgebouw | Artikelen 2, 7, 8 en 9 Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Wageningen | Voorbereiding op en besluit op aanvraag tot herstel van constructiefouten aan schoolgebouw of schade aan een schoolgebouw, onderwijsleerpakket, leer- en hulpmiddelen of meubilair | ||
Het opmaken van processen-verbaal van constatering in het kader van de BAG (proces-verbaal BAG), strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op een of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument. | manager Publieke Dienstverlening, BAG-beheerder (Publieke Dienstverlening), Medewerker Documentaire informatievoorzie-ning Coördinator WOZ (Publieke Diensverlening) (Beheer en Realisatie),Meetassistent (Beheer en Realisatie)/ |
Zie ook BAG mandaat C 8.10 (opmaken van processen-verbaal in het kader van de Wet bag)
[Deze lijst treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 november 2023 inwerking.]
C 5 - verleende mandaten en submandaten op het terrein van Sociale Dienstverlening (SD)
het beslissen in de zin van het verstrekken, afwijzen van, herzien, intrekken en terugvorderen van een voorziening op grond van de Participatiewet en de daarop gebaseerde lokale regelgeving alsmede het verrichten van feitelijke handelingen in verband daarmee is gemandateerd aan de Algemeen Directeur, met (toestemming voor) submandaat aan de manager Sociale Dienstverlening alsmede de desbetreffende medewerkers zoals aangegeven in onderstaande lijst onder ‘submandaat aan’. Dit uitgezonderd de situaties waarin er sprake is van een extern mandaat in de zin van artikel 10 lid 4 Algemene wet bestuursrecht, en de rechtstreekse mandaten in de mandaatnrs. C 5.48 t/m C 5.51.
[Deze lijst treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 november 2023 inwerking.]
C 6 - verleende mandaten en submandaten op het terrein van Jeugdwet en Wmo 2015
het beslissen in de zin van het verstrekken, afwijzen van, herzien, intrekken en terugvorderen van een voorziening op grond van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de daarop gebaseerde lokale regelgeving alsmede het verrichten van feitelijke handelingen in verband daarmee is gemandateerd aan de Algemeen Directeur, met (toestemming voor) submandaat aan de manager Sociale Dienstverlening, alsmede de desbetreffende medewerkers zoals aangegeven in onderstaande lijst onder ‘submandaat aan’. Dit uitgezonderd de situaties waarin er sprake is van een extern mandaat in de zin van artikel 10 lid 4 Algemene wet bestuursrecht.
in onderstaande lijst worden de volgende afkortingen gehanteerd:
[Deze lijst treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 november 2023 inwerking.]
C 7 - verleende mandaten en submandaten op het terrein van Publieke Dienstverlening (PD)
[Deze lijst treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 november 2023 inwerking.]
C 8 - verleende mandaten en submandaten op het terrein van Facilitair en Bedrijfsvoering
[Deze lijst treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 november 2023 inwerking.]
C 9 - Verleende mandaten en submandaten op het terrein van Financiën
Het nemen van besluiten ten aanzien van de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen | De medewerkers onder wiens taakomschrijving vallen het heffen en innen van belastingen. | |||
Afhandeling aansprakelijkstel-ling van de gemeente voor schade | Het afhandelen van aansprakelijkheidsstellingen van de gemeente voor schade aan personen en/of goederen tot een bedrag van € 1.000,-- (voor zover er geen sprake is van afhandeling door de verzekeringsmaatschappij) | |||
Afhandeling aansprakelijkstel-ling van de gemeente voor schade | Het afhandelen van aansprakelijkheidsstellingen van de gemeente voor schade aan personen en/of goederen tot een bedrag van € 5.000,-- (voor zover er geen sprake is van afhandeling door de verzekeringsmaatschappij) | |||
Het nemen van besluiten ten aanzien van de kwijtschelding en de afboeking van oninaanbare bedragen tot een bedrag van € 500,-- per boeking. Dit gebeurt op voorstel van de kassier/debiteuren-beheerder. Elke afboeking wordt gemotiveerd en de beslissing gearchiveerd. | ||||
Artikelen 72 en 74 Besluit be-groting en verantwoording provincies en gemeenten | n.b.: het gaat hier niet om een mandaat aan de Algemeen Directeur, maar aan de gemeentesecretaris | |||
Zie bijlage III Financieringsstatuut (bijlage 2 bij deze mandaatlijst) | Zie bijlage III Financieringsstatuut (bijlage 2 bij deze mandaatlijst) | Zie bijlage III Financierings- statuut (bijlage 2 bij deze mandaatlijst) | ||
3 besluiten9 |
[Deze lijst treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 november 2023 inwerking.]
Bijlage 1 bij lijst C9, de op het gebied van Financiën verleende mandaten
Aanwijzingsbesluit heffings- en invorderingsambtenaar
Het College van burgemeester en wethouders van Wageningen;
Gelet op artikel 2.1 Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Wageningen en artikel 231 Gemeentewet,
Dit (ongewijzigde) besluit trad in werking op 1 januari 2019.
Het College van burgemeester en wethouders van Wageningen;
Gelet op artikel 2.1 Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Wageningen en artikel 231 van de Gemeentewet,
Dit (ongewijzigde) besluit trad in werking op 1 januari 2018.
Het College van burgemeester en wethouders van Wageningen;
Gelet op artikel 2.1 Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Wageningen, de Gemeentewet en artikel 1 lid 2 Wet waardering onroerende zaken;
Dit (ongewijzigde) besluit trad in werking op 1 januari 2018.
Submandaten verleend door de manager Bedrijfsvoering en manager Publieke Dienstverlening in verband met besluit nr. 1, onder de punten 1 en 2 van bijlage 1 bij mandaatlijst C 9
Bijlage III Financieringsstatuut instrumenten - bevoegdheden en verantwoordelijkheden