Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Borsele

Reglement van orde op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Borsele

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBorsele
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van orde op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Borsele
CiteertitelReglement van orde op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit en de dorpsbouwmeester Borsele
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

07-12-2023

gmb-2023-567961

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van orde op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Borsele

De gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Borsele,

gelet op Paragraaf 6. Werkwijze, Artikel 12. Reglement van orde, Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit en de dorpsbouwmeester Borsele

besluit vast te stellen het volgende reglement van orde:

 

Reglement van orde op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Borsele.

 

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Definities

In dit reglement wordt verstaan onder:

 

  • -

    commissie: gemeentelijke adviescommissie als bedoeld in artikel 17.9 van de wet, genaamd Adviescommissie omgevingskwaliteit Borsele;

  • -

    cultureel erfgoed: als bedoeld in artikel 1.1 van de Omgevingswet: monumenten, archeologische monumenten, stads- en dorpsgezichten, cultuurlandschappen en, voor zover dat voorwerp is of kan zijn van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties in het omgevingsplan, ander cultureel erfgoed als bedoeld in artikel 1.1 van de Erfgoedwet;

  • -

    goede omgevingskwaliteit: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1.3 van de wet;

  • -

    advies: het advies dat betrekking heeft op de aspecten met betrekking tot een goede omgevingskwaliteit van een initiatief of een aanvraag in het kader van een omgevingsvergunning en/of anders binnen de Omgevingswet;

  • -

    verordening: verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit en de dorpsbouwmeester Borsele;

  • -

    dorpsbouwmeester: het lid van de commissie aan wie door de raad op grond van deze verordening specifieke taken zijn opgedragen;

  • -

    wet: de Omgevingswet;

  • -

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borsele;

  • -

    raad: de gemeenteraad van de gemeente Borsele;

  • -

    reglement: dit reglement van orde op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Borsele.

Als de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit of de dorpsbouwmeester advies uitbrengt als bedoeld in dit Reglement, fungeert de commissie of de dorpsbouwmeester als gemeentelijke adviescommissie uit de wet.

 

Paragraaf 2. Werkwijze

Artikel 2. Werkwijze bij de advisering zoals genoemd in de verordening artikel 2

De commissie regelt zelf haar wijze van werken, zulks met inachtneming van de bepalingen genoemd in de verordening en in het reglement. Dit geldt ook voor de werkwijze van de dorpsbouwmeester.

 

De commissie en de dorpsbouwmeester kunnen zich hierbij naar eigen inzicht laten bijstaan door extra adviseurs. Dit betreft o.a. disciplines als cultuur- en bouwhistorie, landschapsarchitectuur, landgoederen of beeldende kunst. Afhankelijk van het initiatief of de aanvraag die moet worden beoordeeld, nemen de extra adviseurs deel aan de vergadering. Hun deskundigheid wordt gehoord en gewaardeerd maar zij hebben geen stemrecht, tenzij ze als commissielid zijn benoemd door de gemeenteraad.

 

De commissie en de dorpsbouwmeester zijn bevoegd, ook ongevraagd, ten behoeve van de omgevingskwaliteit van de gemeente hun inzichten en eventuele voorstellen hierover met het college te delen.

Artikel 3. Werkwijze bij het op verzoek van burgemeester en wethouders voeren van vooroverleg met planindieners over een in te dienen aanvraag om een omgevingsvergunning

De commissie voert, onder regie van de gemeente en op verzoek van de commissie, de gemeente of een initiatiefnemer, noodzakelijk geacht vooroverleg met betrokkenen bij de voorbereiding van een initiatief of een aanvraag omgevingsvergunning. De commissie regelt zelf haar wijze van werken bij het voeren van vooroverleg, zulks met inachtneming van de bepalingen genoemd in de verordening en in het reglement.

 

Indien gewenst kan de commissie zich ook bij vooroverleg laten bijstaan door (een) extra adviseur(s). Vooroverleg kan door de commissie worden opgedragen aan de dorpsbouwmeester, een of meerdere van haar leden of een subcommissie.

 

Bespreking in het kader van vooroverleg wordt door hen teruggekoppeld met de commissie. Afspraken gemaakt in vooroverleg worden in de regel overgenomen door de commissie tenzij dermate afwijkend van het geldende beleid en/ of het behouden of bereiken van een goede omgevingskwaliteit.

 

Van vooroverleg wordt een beknopt verslag met eventueel gemaakte afspraken gemaakt dat als leidraad kan dienen voor vervolg overleg en advisering.

 

De openbaarheid geldt voor dit informeel vooroverleg alleen wanneer zowel initiatiefnemer, gemeente/college als commissie hiermee instemmen.

Artikel 4. Wijze waarop de agenda openbaar wordt gemaakt en belanghebbenden worden uitgenodigd

Via de website van de gemeente worden het tijdstip en de plaats van de vergadering, de behandeling onder verantwoordelijkheid en eventueel het vooroverleg openbaar gemaakt. Indien het een digitale vergadering betreft wordt het tijdstip en het programma (bijv. Teams, Zoom) openbaar gemaakt.

 

De agenda van de vergadering is op het gemeentehuis in te zien.

 

De vergaderingen waarin een of meer adviezen over aanvragen om omgevingsvergunning door of namens de commissie worden vastgesteld zijn openbaar. De openbaarheid geldt niet voor informeel vooroverleg of bij de beleidsgerichte, opgavegerichte of ontwerpgerichte advisering. Zowel initiatiefnemers, ontwerpers en belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld om de behandeling van een initiatief of aanvraag bij te wonen. Wanneer zij bij de behandeling aanwezig willen zijn kunnen ze dit aangeven bij de aanvraag of rechtstreeks bij de behandelende afdeling van de gemeente. De gemeente zorgt voor een uitnodiging. Indien het een digitale vergadering betreft zorgt de gemeente voor een link naar de vergadering.

Artikel 5. Het vereiste quorum voor een besluitvormende vergadering, de vergaderorde en orde van de beraadslaging

Voor een besluitvormende vergadering over rijksmonumentactiviteiten of eventuele verzoeken over advisering met betrekking tot het aanwijzen van gemeentelijk cultureel erfgoed worden geen besluiten genomen indien er niet minimaal twee commissieleden met monumentendeskundigheid in de vergadering aanwezig zijn.

 

Over omgevingsplanactiviteiten die betrekking hebben op cultureel erfgoed worden geen besluiten genomen indien er niet minimaal een commissielid met monumentendeskundigheid in de vergadering aanwezig is.

 

De voorzitter of zijn plaatsvervanger opent de besluitvormende vergadering op het vastgestelde tijdstip als het voor het quorum vereiste aantal leden aanwezig is.

 

De voorzitter bepaalt de vergaderorde en de orde van de beraadslaging.

 

De aanvrager van de omgevingsvergunning of zijn/haar gemachtigde hebben spreekrecht en de mogelijkheid tot toelichting van de aanvraag ten overstaan van de commissie. Belangstellenden hebben geen spreekrecht maar de voorzitter of de dorpsbouwmeester of het aangewezen lid of de aangewezen leden of de subcommissie kunnen hen wel gelegenheid geven tot een korte toelichting.

 

De voorzitter of de dorpsbouwmeester of het aangewezen lid of de aangewezen leden of de subcommissie stellen, afhankelijk van de agenda, vooraf de maximale spreektijd van eenieder vast. Tijdens de beraadslagingen is er geen spreekrecht.

 

De voorzitter vat, na de planbehandeling, de uitkomst van het overleg of de besluitvorming samen en geeft een eindconclusie, besluit of een aanbeveling.

 

Alleen indien de voorzitter dit nodig acht op basis van de inbreng van de afzonderlijke leden kan hij/zij besluiten over te gaan tot een hoofdelijke stemming. Bij gelijke stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

 

Commissieleden, hun eventuele plaatsvervangers of extra adviseurs nemen niet deel aan de beraadslaging en de vaststelling van een advies waarbij zij direct of zijdelings betrokken zijn of zijn geweest uit andere hoofde dan het commissielidmaatschap. Zij zijn tijdens de behandeling van en de besluitvorming over het advies niet in de vergadering aanwezig.

Artikel 6. Notulering, dossiervorming en openbaarheid adviezen

Van de vergadering en/ of de afzonderlijke behandelingen wordt een beknopt verslag aan de agenda toegevoegd zodat eventueel gemaakte afspraken en aanbevelingen duidelijk zijn.

 

Wanneer de commissie een advies uitbrengt is dat helder en beargumenteerd. Negatieve adviezen worden gemotiveerd o.a. met een verwijzing naar het van toepassing zijnde gemeentelijke beleid. Positieve adviezen worden alleen gemotiveerd als wordt afgeweken van het van toepassing zijnde gemeentelijke beleid of als daar specifiek om wordt verzocht.

De gemeente besluit of, wanneer en op welke wijze de adviezen van de commissie openbaar gemaakt worden.

 

De gemeente regelt zelf haar wijze van ondertekenen en/of waarmerken van het advies en de bijbehorende stukken en de dossiervorming, zulks met inachtneming van de daarvoor geldende wettelijke bepalingen.

Artikel 7. Afdoening onder verantwoordelijkheid van de commissie door lid, leden of subcommissie

De commissie kan uit haar midden een dorpsbouwmeester, een lid, enkele leden, een subcommissie of subcommissies aanwijzen om namens haar te adviseren of overleg te voeren.

 

De commissie kan dit ook doen wanneer een specifiek initiatief of aanvraag daarom vraagt of wanneer bepaalde deskundigheid gewenst is. Bijvoorbeeld bij deelname aan of overleg met een Q-team/kwaliteitsteam/omgevingstafel.

 

De dorpsbouwmeester, het verantwoordelijke lid of de leden, de subcommissie of subcommissies regelen zelf hun wijze van werken, zulks met inachtneming van de bepalingen genoemd in de verordening en in het reglement.

 

De commissie blijft eindverantwoordelijk.

Artikel 8. Selectie en voordracht van leden

De commissie wordt verzorgd door Dorp, Stad en Land. Zij worden gevraagd om een selectie en voordracht van kandidaat-leden. De leden en hun plaatsvervangers maken deel uit van het register van adviseurs van Dorp, Stad en Land.

 

De leden worden benoemd op persoonlijke titel op grond van de professionele deskundigheid die nodig is voor de advisering, alsmede op grond van maatschappelijke kennis en ervaring.

 

Paragraaf 3. Inwerkingtreding en citeertitel

Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit reglement van orde treedt tegelijk met de Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Borsele in werking.

  • 2.

    Dit reglement van orde wordt aangehaald als: Reglement van orde op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit en de dorpsbouwmeester Borsele.

Aldus vastgesteld in de commissievergadering van 7 december 2023.

De voorzitter,

De griffier,