Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Uithoorn

Verordening individuele inkomenstoeslag Uithoorn 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUithoorn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening individuele inkomenstoeslag Uithoorn 2024
CiteertitelVerordening individuele inkomenstoeslag Uithoorn 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening individuele inkomenstoeslag Uithoorn 2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 8, eerste lid, van de Participatiewet
  2. artikel 8, tweede lid, van de Participatiewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

30-11-2023

gmb-2023-567333

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening individuele inkomenstoeslag Uithoorn 2024

De raad van Uithoorn;

 

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van [hier invullen], nr. [hier invullen]

gelet op artikel 8, lid 1, aanhef en onderdeel b en lid 2 van de Participatiewet;

 

b e s l u i t:

 

vast te stellen;

 

VERORDENING INDIVIDUELE INKOMENSTOESLAG UITHOORN 2024

 

In deze verordening staan regels over de individuele inkomenstoeslag. De raad van de gemeente Uithoorn heeft deze verordening vastgesteld, volgens artikel 8, lid 1, aanhef en onderdeel b en lid 2 Participatiewet. De Adviesraad Sociaal Domein Uithoorn heeft over deze regels op 20 oktober 2023 een advies gegeven.

 

De individuele inkomenstoeslag is bedoeld voor mensen die langdurig moeten rondkomen van een laag inkomen en die geen uitzicht hebben op verbetering van hun financiële situatie. Mensen mogen zelf beslissen waar ze de inkomenstoeslag aan uitgeven.

 

Artikel 1. Waarom deze regels?

  • 1.

    In Nederland vinden we het belangrijk dat:

    • a.

      mensen actief mee kunnen doen in de samenleving of aan het werk kunnen gaan;

    • b.

      mensen een inkomen hebben waarmee ze rond kunnen komen;

    • c.

      mensen hun geldzaken op orde hebben;

  • 2.

    De gemeente moet haar inwoners daarbij helpen. De regels in deze verordening vullen de wettelijke regels aan. Het zijn regels die de gemeenteraad heeft vastgesteld. Zij gelden dus voor de gemeente Uithoorn.

  • 3.

    De regels in deze verordening:

    • a.

      zijn opgesteld om de doelen die hierboven staan beschreven, te bereiken en de moeilijkheden die inwoners kunnen hebben, op te lossen;

    • b.

      zijn goed leesbaar;

    • c.

      regelen niet meer dan nodig is;

    • d.

      houden de administratie van gemeente en inwoners zo eenvoudig mogelijk;

    • e.

      kunnen goed uitgevoerd worden en zijn duidelijk voor de inwoners;

    • f.

      zijn goed afgestemd op elkaar;

    • g.

      respecteren de wetten, maar kunnen soms net even anders zijn als dat nodig is om de doelen van de wetgever te realiseren of belangrijke internationale regels na te komen.

  • 4.

    Bij het toepassen van de regels uit deze verordening, houdt de gemeente rekening met de doelen van de wetten. De gemeente zorgt ervoor dat het besluit dat ze neemt, past bij die doelen. De gemeente gaat daarbij uit van de volgende kernwaarden:

    • a.

      Mensgericht: inwoners voelen zich serieus genomen en merken dat er echt naar hen wordt geluisterd.

    • b.

      Integraal: dit betekent volledig. De hulp is gericht op het zo snel, eenvoudig en duurzaam mogelijk oplossen van vragen en behoeften.

    • c.

      Samen: inwoners en gemeente dragen samen de verantwoordelijkheid.

Artikel 2. Begrippen

  • 1.

    Met begrippen bedoelen we bepaalde woorden die meer uitleg nodig hebben. In deze verordening worden allerlei begrippen gebruikt. Deze begrippen hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet en de Algemene wet bestuursrecht. Begrippen die in deze verordening zijn gebruikt, maar niet zijn terug te vinden in wetten, worden hier uitgelegd. Ook begrippen met verschillende betekenissen, worden uitgelegd. In deze verordening bedoelen we met:

    • a.

      Alleenstaande ouder: iemand die niet getrouwd is en niet samenwoont, die zorgt voor 1 of meer kinderen jonger dan 21 jaar, en daar verantwoordelijk voor is. In de wet zijn kinderen tot hun 18e jaar, kind. In deze verordening is dat tot hun 21e jaar. Zo kunnen alleenstaande ouders langer gebruikmaken van de hogere individuele inkomenstoeslag. Iemand is ook alleenstaande ouder als diegene samenwoont met zijn of haar vader, moeder of kind. Of diegene woont samen met een broer, zus, opa, oma of kleinkind en 1 van de huisgenoten heeft zoveel zorg nodig dat die persoon zonder de zorg niet zelfstandig kan wonen.

    • b.

      inkomen: alle inkomsten, beschreven in artikel 32 van de Participatiewet, plus de algemene bijstand;

    • c.

      peildatum: datum waarop iemand individuele inkomenstoeslag aanvraagt. De peildatum is de aanvraagdatum, behalve als het recht op een later moment ontstaat of de aanvrager speciaal om een andere peildatum vraagt. Die peildatum kan niet vóór de aanvraagdatum liggen en moet maximaal 8 weken na die aanvraagdatum liggen;

    • d.

      referteperiode: periode van 3 jaar voor de peildatum;

    • e.

      van toepassing zijnde bijstandsnorm: het bedrag dat geldt voor een alleenstaande of gezin, als bedoeld in artikel 20, artikel 21 of artikel 22 van de wet. De kostendelersnorm, op grond van artikel 19a en 22a van de wet, voor het kunnen delen van de woonkosten, is niet van toepassing;

    • f.

      wet: Participatiewet

Artikel 3. Indienen verzoek

Een inwoner kan een individuele inkomenstoeslag aanvragen met een aanvraagformulier. Dit formulier heeft de gemeente vastgesteld.

Artikel 4. Langdurig laag inkomen

  • 1.

    Een inwoner heeft een langdurig laag inkomen als bedoeld in artikel 36, eerste lid, van de Participatiewet, als zijn inkomen tijdens de referteperiode (zie begrippen) niet hoger is dan 130% van de bijstandsnorm die voor hem geldt.

  • 2.

    Anders dan in lid 1 staat beschreven, kan een inwoner toch recht hebben op een gedeeltelijke individuele inkomenstoeslag. Dit is mogelijk als het inkomen op de peildatum (zie begrippen) hoger is dan 130% van de bijstandsnorm, maar het bedrag dat boven de 130% uitkomt over de afgelopen 12 maanden minder is dan het bedrag van de individuele inkomenstoeslag.

  • 3.

    De leefvorm (alleenstaande, alleenstaande ouder of gehuwd) van een inwoner kan wijzigen binnen de referteperiode. Dit is bijvoorbeeld het geval indien gehuwden individuele inkomenstoeslag aanvragen, maar zij over een gedeelte van de referteperiode als alleenstaande moeten worden aangemerkt. Inwoners moeten dan ook over dat deel van de referteperiode aan de voorwaarden voldoen om voor individuele inkomenstoeslag in aanmerking te komen. Gehuwden moeten zowel gezamenlijk als afzonderlijk aan de voorwaarden voldoen.

Artikel 5. Hoogte individuele inkomenstoeslag

  • 1.

    Een individuele inkomenstoeslag bedraagt per kalenderjaar:

    • a.

      € 488,-- voor een alleenstaande;

    • b.

      € 567,-- voor gehuwden

    • c.

      € 488,-- voor een alleenstaande ouder;

    • d.

      Voor de alleenstaande ouder en gehuwden met kinderen komt bovenop het bedrag genoemd in b en c, een bedrag van € 130,-- voor het eerste ten laste komend kind en € 68,-- voor ieder volgend ten laste komend kind;

  • 2.

    De bedragen bij lid 1 kunnen afwijken als de aanvrager een inkomen heeft dat hoger is dan 130% van de bijstandsnorm. Daarvan wordt afgetrokken het verschil in bedrag tussen het inkomen op de peildatum en 130% van de bijstandsnorm.

  • 3.

    Als één van de partners geen recht heeft op individuele inkomenstoeslag volgens de artikelen 11 of 13, lid 1, van de Participatiewet, dan geldt voor de partner die daar wel recht op heeft een individuele inkomenstoeslag voor een alleenstaande of alleenstaande ouder.

  • 4.

    Voor toepassing van lid 1, 2 en 3 wordt van de situatie uitgegaan zoals die is op de peildatum.

  • 5.

    De bedragen genoemd bij lid 1 worden elk jaar aangepast (geïndexeerd) volgens de meest recente prognose voor de ontwikkelingen van de consumentenprijsindex (CPI) van het voorgaande kalenderjaar volgens het Centraal Planbureau. De bedragen worden naar boven afgerond op hele euro’s.

Artikel 6. Hardheidsclausule

Het college van de gemeente kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze verordening, als gebruik van deze regels zou leiden tot een situatie die oneerlijk of onterecht is. Om dat te beoordelen wordt gekeken naar het doel van deze verordening.

Artikel 7. Intrekken oude verordening en overgangsrecht

  • 1.

    De Verordening individuele inkomenstoeslag Uithoorn 2023 wordt per datum dat deze verordening in werking treedt ingetrokken.

  • 2.

    Aanvragen die zijn ingediend onder de Verordening individuele inkomenstoeslag Uithoorn 2023 en waarop nog geen besluit is genomen bij het in werking treden van deze nieuwe verordening, worden afgehandeld volgens de oude verordening, behalve als de nieuwe verordening gunstiger is voor de aanvrager.

  • 3.

    Bezwaarschriften tegen een besluit die zijn ingediend voor de ingangsdatum van de verordening, worden afgehandeld op basis van de wetgeving die van toepassing is, en gemeentelijke (beleids)regels zoals die golden voor inwerkingtreding van de nieuwe verordening.

Artikel 8. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: verordening individuele inkomenstoeslag Uithoorn 2024.

Vastgesteld in de openbare vergadering van de

raad van Uithoorn van 30 november 2023

de griffier,

dhr. mr. J.H. van Leeuwen

de voorzitter,

dhr. P.J. Heiliegers