Organisatie | Bedrijfsvoeringseenheid Bommelerwaard |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Financiële Verordening BVEB 2023 |
Citeertitel | Financiële Verordening BVEB 2023 |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Financiële Verordening Bedrijfsvoeringseenheid Bommelerwaard 2020.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-12-2023 | 01-01-2023 | nieuwe regeling | 05-12-2023 |
Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording
Het bestuur stelt bij aanvang van iedere bestuursperiode een programma-indeling voor die bestuursperiode vast.
Artikel 4. Kaders begroting en meerjarenraming
Het bestuur biedt de raden een nota aan voor het beleid en de financiële kaders van de begroting voor het volgende begrotingsjaar en de meerjarenraming.
Artikel 5. Autorisatie begroting en investeringskredieten
Bij de begrotingsbehandeling geeft het bestuur aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringskredieten worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd.
Voor een investering waarvan het investeringskrediet niet met het vaststellen van de begroting is geautoriseerd, legt de directie voorafgaand aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel met een voorstel voor het vaststellen van een investeringskrediet aan het bestuur voor. De directie informeert het bestuur in het voorstel over het effect van de investering op de schuldpositie en rentelasten van de bedrijfsvoeringseenheid.
Artikel 7. Wensen en bedenkingen over grote onderwerpen
In het kader van de actieve informatieplicht besluit de directie niet over onvoorziene financiële ontwikkelingen in de begroting, met een effect groter dan € 100.000 op de totale bijdrage van de deelnemers dan nadat de deelnemers zijn geïnformeerd over het voornemen en hiertoe in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het bestuur te brengen.
Paragraaf 3. Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 9. Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Artikel 10. Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door de raad geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen;
Hoofdstuk 3. Financieel beleid
Artikel 13. Reserves en voorzieningen
In de begroting en de jaarrekening vindt geen toerekening van rente over de reserves en voorzieningen plaats.
Artikel 14. Prijzen economische activiteiten
Voor de levering van goederen, diensten of werken door de bedrijfsvoeringseenheid aan overheidsbedrijven en derden waarbij de bedrijfsvoeringseenheid in concurrentie met marktpartijen treedt, wordt ten minste de geraamde integrale kostprijs in rekening gebracht. Bij het bepalen van de integrale kostprijs wordt rekening gehouden met de achtergebleven overheadkosten bij de deelnemers.
Artikel 15. Financieringsfunctie
Het bestuur neemt bij het uitzetten en het aantrekken van middelen de volgende kaders in acht:
Paragraaf 4. Financiële organisatie en financieel beheer
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Het bestuur draagt zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen rapporteert de directie daarover in de rechtmatigheidsverantwoording, zoals beschreven in artikel 19 onder 5a. Daarnaast informeert de directie het bestuur over genomen maatregelen tot herstel van de tekortkomingen.
De directie zorgt voor de systematische controle van de administratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het financieel vermogen van de bedrijfsvoeringseenheid met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de debiteurenvorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen, de kortlopende schulden, de vorderingen van crediteuren, registergoederen en bedrijfsmiddelen periodiek worden gecontroleerd. Bij afwijkingen in de administratie neemt de directie maatregelen tot herstel van de tekortkomingen.
Artikel 19. Intrekking oude regeling
De Financiële Verordening Bedrijfsvoeringseenheid Bommelerwaard 2020 wordt ingetrokken, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de jaarrekening en het jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar voorafgaand aan het jaar waarin deze verordening in werking treedt en op de begroting, jaarrekening en jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar dat samenvalt met het jaar waarin deze verordening in werking treedt.
Aldus vastgesteld in de bestuursvergadering van de Bedrijfsvoeringseenheid Bommelerwaard van 5 december 2023.
De voorzitter,
Dhr. C.A.H. Zondag
De directeur,
Dhr. B.K.F. Cerutti