Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Midden-Groningen

Budgethoudersregeling Midden-Groningen 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMidden-Groningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBudgethoudersregeling Midden-Groningen 2023
CiteertitelBudgethoudersregeling Midden-Groningen 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 171, tweede lid, van de Gemeentewet
  3. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

12-12-2023

gmb-2023-566450

Tekst van de regeling

Intitulé

Budgethoudersregeling Midden-Groningen 2023

 

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Midden-Groningen, ieder voor wat betreft zijn bevoegdheden;

 

Overwegende dat aanpassingen van de regeling noodzakelijk is;

 

gelet op de volgende gelden bepalingen, wetten en regelingen:

 

  • artikelen 160.1c, 1e en 171.2 Gemeentewet;

  • 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • het algemeen mandaatbesluit Midden-Groningen 2023;

  • de financiële verordening gemeente Midden-Groningen 2023;

  • het Inkoopbeleid gemeente Midden-Groningen.

 

besluiten de volgende Budgethoudersregeling 2023 Midden-Groningen vast te stellen:

 

 

Artikel 1 Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

  • 1.

    Budget: op geld gewaardeerde middelen die op basis van de door de gemeenteraad vastgestelde programmabegroting, inclusief begrotingswijzigingen, beschikbaar zijn voor een programma, taakveld of investering.

  • 2.

    Budgetbeheerder: de ambtenaar, belast met bewaking c.q. het beheer van (een deel van) het aan de budgethouder toegewezen budget. De budgetbeheerder doet voorstellen en voert uit maar draagt niet de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor de aanwending en inzet van het budget; ambtelijk is dat de budgethouder.

  • 3.

    Budgethouder: directielid, programmadirecteur, teamleider, en projectleider die via doormandatering door het college naast de hoofdbudgethouder bevoegd zijn voor de realisering van de aan de budgetten verbonden taakstellingen die door het college aan hem zijn toegewezen.

  • 4.

    Budgetbewaking (door budgethouder): Dit is zorgen voor een zodanige uitvoering van de opgedragen taken en projecten dat de gerealiseerde uitvoering

  • - tijdig, juist en volledig is;

  • - kwalitatief verantwoord is;

  • - binnen de budgetraming blijft.

  • Heldere analyses en rapportages over de bestedingen maken onderdeel van de budgetbewaking uit.

  • 5.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Groningen;

  • 6.

    Concerncontroller: geeft richting en is kaderstellend voor de financiële positie van de organisatie en rapporteert hierover aan de directie. Zij is onafhankelijk in haar adviserende en toetsende taak;

  • 7.

    Deelbudgethouder: degene die via doormandatering door het college naast de hoofdbudgethouder en budgethouder bevoegd is om namens het college één of meerdere budgetten te beheren en het plaatsen van de eerste (prestatie) akkoordverklaring. De deelbudgethouder kan ten laste van de toegewezen budgetten, binnen de afgesproken kaders, namens de gemeente financiële verplichtingen aangaan dan wel bestedingen doen;

  • 8.

    Directie: de gemeentesecretaris, domein directeuren en concerncontroller tezamen.

  • 9.

    Hoofdbudgethouder: de gemeentesecretaris die eindverantwoordelijk is voor de beheersing van het totale budget van de organisatie, bij diens afwezigheid de loco-secretaris.

  • 10.

    Kredietbeheerder: binnen het financiële pakket wordt deze benaming gebruikt voor hoofdbudgethouder, budgethouder en deelbudgethouder

  • 11.

    Taakveld: een door het ministerie voorgeschreven eenheid van taken en daaraan gerelateerde activiteiten van gemeenten waar baten en lasten mee gemoeid zijn.

  • 12.

    Thema’s: binnen de organisatie van Midden-Groningen wordt in sommige documenten gesproken van thema’s. Binnen deze regeling en ook de BBV worden deze aangeduid met programma’s. Hier wordt hetzelfde mee bedoeld.

 

Artikel 2 (Door)mandateren

  • 1.

    Jaarlijks wordt, na vaststelling van de programmabegroting door de gemeenteraad en voor aanvang van het begrotingsjaar, getoetst of alle verantwoordelijke (hoofd-/deel-) budgethouders in het financiële systeem zijn vastgelegd. Indien noodzakelijk vindt er dan een actualisatie plaats. Hierbij wordt de hiërarchische lijn gevolgd en wordt systeemtechnische functiescheiding toegepast. Binnen de inrichting van het financieel systeem kan doormandatering van de budgetbevoegdheid aan budgethouders en/of deelbudgethouders van toepassing zijn.

  • 2.

    Het college kan een verleend (door)mandaat geheel of gedeeltelijk intrekken. Deze intrekking wordt in het financieel systeem verwerkt door het team financiën. Ook andere tussentijdse wijzigingen worden op gelijke wijze verwerkt.

  •  

Artikel 3 Functiescheiding

De functie van (hoofd) budgethouder of deelbudgethouder is onverenigbaar met:

  • 1.

    de registrerende functie;

  • 2.

    de functie van kassier;

  • 3.

    de betalingsfiatterende functie;

  • 4.

    de medewerker(s) van interne controle;

  • 5.

    de concerncontroller met uitzondering van het eigen teambudget.

  •  

Artikel 4 Bevoegdheden en verplichtingen

  • 1.

    Het college verleent mandaat aan de hoofdbudgethouder en doormandaat aan de budgethouder en deelbudgethouder om verplichtingen/overeenkomsten aan te gaan en uitgaven te doen binnen de haar/hem toegekende budgetten met inachtneming van de rest van deze bepaling. Hierbij is onderscheid te maken in:

    • a.

      exploitatiebudgetten, de hoogte van deze budgetten is opgenomen in de programmabegroting;

    • b.

      voorzieningen, de hoogte van het budget is opgenomen in de onderbouwing van de voorziening zoals blijkt uit het overzicht reserves en voorzieningen behorende bij de programmabegroting;

    • c.

      investeringskrediet, het investeringskrediet is opgenomen in het investeringsplan behorende bij de Programmabegroting of is apart beschikbaar gesteld door de gemeenteraad.

  • 2.

    In principe oefent de laatste in de keten van (door)mandatering de bevoegdheid uit het eerste lid uit. Een eerdere (door)gemandateerde in die keten kan die bevoegdheid echter altijd aan zich trekken; een programmadirecteur / teamleider / projectleider alleen na afstemming met haar/zijn directeur.

  • 3.

    De (door)gemandateerden uit het eerste lid van dit artikel zijn ook bevoegd de overeenkomsten bedoeld in dat lid te ondertekenen.

  • 4.

    Het aangaan van verplichtingen en het paraferen van facturen is gelimiteerd tot de budgetruimte waar de verplichting / factuur verantwoord dient te worden;

  • 5.

    Voor de deelbudgethouder gelden de volgende randvoorwaarden, voor het aangaan van financiële verplichtingen en het accorderen van facturen:

    • a.

      tot € 25.000 zonder meer;

    • b.

      € 25.000 tot € 100.000: nadat schriftelijke toestemming is verkregen van de budgethouder;

    • c.

      € 100.000 en meer: nadat schriftelijke toestemming is verkregen van de hoofdbudgethouder.

  • 6.

    Voor de budgethouder gelden de volgende randvoorwaarden, voor het aangaan van financiële verplichtingen en het paraferen van facturen:

    • a.

      tot € 100.000 zonder meer;

    • b.

      € 100.000 en meer: nadat schriftelijke toestemming is verkregen van de hoofdbudgethouder.

  • 7.

    De bevoegdhedenverdeling uit de eerste zes leden van dit artikel is weergegeven in de stroomschema en tabel uit de bijlage bij deze regeling.

  • 8.

    Inkoop en /of aanbesteding van diensten, goederen en werken vindt plaats binnen de kaders van de programmabegroting en het algemeen mandaatbesluit alsmede conform het Inkoop- en aanbestedingsbeleid.

  • 9.

    Bij het accorderen van facturen stelt de budgethouder of deelbudgethouder tenminste vast dat:

    • a.

      Het gefactureerde bedrag overeenkomstig de gemaakte afspraken is

    • b.

      De gefactureerde prestatie daadwerkelijk geleverd is.

    • c.

      De geleverde hoeveelheden juist zijn.

    • d.

      De kwaliteit van de gefactureerde prestatie als voldoende is beoordeeld.

    • e.

      Dat de aangegane verplichting in overeenstemming met deze regeling en externe regelgeving tot stand is gekomen.

    • f.

      De juiste codering is aangebracht.

  • 10.

    Indien een of meerdere van de beoordeling uit lid 9 niet kan worden uitgevoerd, wordt de reden daarvan vastgelegd.

 

Artikel 5 Extra budget

Het realiseren van extra budget voor bestaand beleid kan gedurende het boekjaar plaatsvinden, maar hierop zijn verschillende bevoegdheden van toepassing:

  • a.

    De budgethouder kan binnen een taakveld in een programma budget verschuiven van het ene grootboeknummer naar het andere. Hierbij is leidend dat door de verschuiving nog steeds alle beoogde activiteiten van het taakveld uitgevoerd worden;

  • b.

    Het college, na geadviseerd te zijn door de (hoofd)budgethouder, is bevoegd om binnen een programma te schuiven van het ene taakveld naar het andere. Hierbij is leidend dat door de verschuiving nog steeds alle beoogde en in de programma’s benoemde (maatschappelijke) effecten bereikt worden;

 

Artikel 6 Registratie

  • 1.

    De (hoofd)budgethouder / deelbudgethouder is verantwoordelijk voor de juiste en tijdige vastlegging van de op zijn of haar budget betrekking hebbende betalingen op zodanige wijze dat de actuele stand van de reeds gedane betalingen ten opzichte van het totale toegekende budget zichtbaar is.

  • 2.

    De (hoofd)budgethouder / deelbudgethouder is verantwoordelijk voor de vastlegging van de op zijn of haar budget betrekking hebbende ontvangsten op zodanige wijze dat de actuele stand van de reeds ontvangen bedragen ten opzichte van het totale toegekende budget zichtbaar is.

  • 3.

    De (hoofd)budgethouder / deelbudgethouder is in staat inzicht te geven in de ten laste van het budget aangegane verplichtingen en / of op het budget betrekking hebbende te ontvangen rechten.

  • 4.

    De (hoofd)budgethouder / deelbudgethouder maakt voor de registratie van de betalingen, aangegane verplichtingen, ontvangsten en de te ontvangen rechten gebruik van de diensten van team financiën.

  •  

Artikel 7 Verantwoording

  • 1.

    De (hoofd)budgethouder legt aan het college verantwoording af over de inhoudelijke en financiële uitvoering van de taken op grond van deze regeling;

  • 2.

    De deelbudgethouder legt aan de (hoofd)budgethouder verantwoording af over de inhoudelijke en financiële uitvoering van de taken op grond van deze regeling.

  • 3.

    De programmadirecteur / teamleider legt aan de directie verantwoording af over de inhoudelijke en financiële uitvoering van de taken op grond van deze regeling;

  • 4.

    De programmadirecteur legt verantwoordelijkheid af aan de algemeen directeur over de inhoudelijke en financiële uitvoering van de taken.

 

Artikel 8 Slotbepaling

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2024;

  • 2.

    De “Budgethoudersregeling 2021” wordt met ingang van deze datum ingetrokken;

  • 3.

    De regeling kan worden aangehaald met "Budgethoudersregeling Midden-Groningen 2023".

 

 

 

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 12 december 2023,

Burgemeester,

Secretaris,

Toelichting

De aanleiding voor het herzien van de budgethoudersregeling 2021 was de wijziging van het mandaatstatuut en het samenvoegen van de teams financieel beheer en advies.

 

De budgethoudersregeling moet periodiek worden geactualiseerd omdat onze organisatie Midden-Groningen doorlopend aan het veranderen is. Daardoor sluiten beschrijvingen en benamingen na verloop van tijd niet meer aan op de werkelijkheid. De vorige regeling is getoetst aan de praktijk en waar nodig aangepast.

 

In de financiële verordening van Midden-Groningen is opgenomen dat het college een budgethoudersregeling vaststelt. Het doel van het hebben van een budgethoudersregeling is te komen tot: een dusdanige borging in de organisatie van de aan begroting en krediet verbonden werkzaamheden dat wordt voldaan aan de eisen van rechtmatigheid, doelmatig en doeltreffend beheer van het budget en bij te dragen aan meer grip en sturing op de financiële beheersing van de gemeente Midden-Groningen Hiermee wordt aangesloten bij de wetgeving in artikel 212, 213 en 213a van de Gemeentewet.En daarmee wordt geborgd dat: Het geld doelmatig, doeltreffend en rechtmatig wordt besteed en dat over-en onderschrijdingen tijdig worden gesignaleerd, zodat bijsturen nog mogelijk is.

 

Hiervoor zijn als uitgangspunten gehanteerd: de verantwoordelijkheid “zo laag mogelijk in de organisatie leggen”, verhogen van het financieel bewustzijn van de budgethouders en budgetbeheerders en de administratieve lasten zoveel mogelijk beperken. Dit heeft geleid tot een duidelijke formulering van de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de bevoegdheden van budgethouders en budgetbeheerders.

 

Artikel 1 Definities

Dit Artikel beschrijft de belangrijkste begrippen uit de regeling

 

Artikel 2 (Door)mandateren

Dit artikel regelt wie budgethouder kan zijn en wie een budgethouder kan aanwijzen of intrekken.

 

Artikel 3 Functiescheiding

Dit artikel regelt het scheiden van functies naar de aard van de activiteiten, gebaseerd op het beveiligen van waarden waarover de organisatie beschikt om haar doelstellingen te bereiken.

 

Artikel 4 Bevoegdheden en verplichtingen

Iedere budgethouder heeft bepaalde bevoegdheden en bijbehorende verantwoordelijkheden. De budgethouder is degene die er ambtelijk voor verantwoordelijk is om op een goede manier om te gaan met de toevertrouwende budgetten.

 

De budgethouder is bevoegd binnen de aan hem toegewezen en geautoriseerde budgetten, contractuele verplichtingen aangaan, opdrachten te verlenen tot het leveren van goederen, de aannemingen van werk en/of het verlenen van diensten binnen de kaders van het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid.

 

 

Artikel 5 Extra budget

Dit artikel geeft duidelijkheid aan de budgethouder over hoe extra budget moet worden geregeld.

 

Artikel 6 Registratie

Dit artikel regelt waar de diverse budgethouders verantwoordelijk voor zijn en wat minimaal geregistreerd moet worden.

 

Artikel 7 Verantwoording

In dit artikel is geregeld aan wie de budgethouder, deelbudgethouder, teamleider, programmadirecteur verantwoording aflegt.

 

Artikel 8 Slotbepaling

Hier wordt geregeld dat de oude regeling wordt ingetrokken en wanneer de nieuwe regeling in werking treedt.

 

 

Bijlage 1: Artikel 3 lid 7