Organisatie | Midden-Groningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Budgethoudersregeling Midden-Groningen 2023 |
Citeertitel | Budgethoudersregeling Midden-Groningen 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | nieuwe regeling | 12-12-2023 |
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Midden-Groningen, ieder voor wat betreft zijn bevoegdheden;
Overwegende dat aanpassingen van de regeling noodzakelijk is;
gelet op de volgende gelden bepalingen, wetten en regelingen:
besluiten de volgende Budgethoudersregeling 2023 Midden-Groningen vast te stellen:
In deze regeling wordt verstaan onder:
Budgetbeheerder: de ambtenaar, belast met bewaking c.q. het beheer van (een deel van) het aan de budgethouder toegewezen budget. De budgetbeheerder doet voorstellen en voert uit maar draagt niet de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor de aanwending en inzet van het budget; ambtelijk is dat de budgethouder.
Deelbudgethouder: degene die via doormandatering door het college naast de hoofdbudgethouder en budgethouder bevoegd is om namens het college één of meerdere budgetten te beheren en het plaatsen van de eerste (prestatie) akkoordverklaring. De deelbudgethouder kan ten laste van de toegewezen budgetten, binnen de afgesproken kaders, namens de gemeente financiële verplichtingen aangaan dan wel bestedingen doen;
Jaarlijks wordt, na vaststelling van de programmabegroting door de gemeenteraad en voor aanvang van het begrotingsjaar, getoetst of alle verantwoordelijke (hoofd-/deel-) budgethouders in het financiële systeem zijn vastgelegd. Indien noodzakelijk vindt er dan een actualisatie plaats. Hierbij wordt de hiërarchische lijn gevolgd en wordt systeemtechnische functiescheiding toegepast. Binnen de inrichting van het financieel systeem kan doormandatering van de budgetbevoegdheid aan budgethouders en/of deelbudgethouders van toepassing zijn.
De functie van (hoofd) budgethouder of deelbudgethouder is onverenigbaar met:
Artikel 4 Bevoegdheden en verplichtingen
Het college verleent mandaat aan de hoofdbudgethouder en doormandaat aan de budgethouder en deelbudgethouder om verplichtingen/overeenkomsten aan te gaan en uitgaven te doen binnen de haar/hem toegekende budgetten met inachtneming van de rest van deze bepaling. Hierbij is onderscheid te maken in:
Het realiseren van extra budget voor bestaand beleid kan gedurende het boekjaar plaatsvinden, maar hierop zijn verschillende bevoegdheden van toepassing:
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 12 december 2023,
Burgemeester,
Secretaris,
De aanleiding voor het herzien van de budgethoudersregeling 2021 was de wijziging van het mandaatstatuut en het samenvoegen van de teams financieel beheer en advies.
De budgethoudersregeling moet periodiek worden geactualiseerd omdat onze organisatie Midden-Groningen doorlopend aan het veranderen is. Daardoor sluiten beschrijvingen en benamingen na verloop van tijd niet meer aan op de werkelijkheid. De vorige regeling is getoetst aan de praktijk en waar nodig aangepast.
In de financiële verordening van Midden-Groningen is opgenomen dat het college een budgethoudersregeling vaststelt. Het doel van het hebben van een budgethoudersregeling is te komen tot: een dusdanige borging in de organisatie van de aan begroting en krediet verbonden werkzaamheden dat wordt voldaan aan de eisen van rechtmatigheid, doelmatig en doeltreffend beheer van het budget en bij te dragen aan meer grip en sturing op de financiële beheersing van de gemeente Midden-Groningen Hiermee wordt aangesloten bij de wetgeving in artikel 212, 213 en 213a van de Gemeentewet.En daarmee wordt geborgd dat: Het geld doelmatig, doeltreffend en rechtmatig wordt besteed en dat over-en onderschrijdingen tijdig worden gesignaleerd, zodat bijsturen nog mogelijk is.
Hiervoor zijn als uitgangspunten gehanteerd: de verantwoordelijkheid “zo laag mogelijk in de organisatie leggen”, verhogen van het financieel bewustzijn van de budgethouders en budgetbeheerders en de administratieve lasten zoveel mogelijk beperken. Dit heeft geleid tot een duidelijke formulering van de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de bevoegdheden van budgethouders en budgetbeheerders.
Dit Artikel beschrijft de belangrijkste begrippen uit de regeling
Dit artikel regelt wie budgethouder kan zijn en wie een budgethouder kan aanwijzen of intrekken.
Dit artikel regelt het scheiden van functies naar de aard van de activiteiten, gebaseerd op het beveiligen van waarden waarover de organisatie beschikt om haar doelstellingen te bereiken.
Artikel 4 Bevoegdheden en verplichtingen
Iedere budgethouder heeft bepaalde bevoegdheden en bijbehorende verantwoordelijkheden. De budgethouder is degene die er ambtelijk voor verantwoordelijk is om op een goede manier om te gaan met de toevertrouwende budgetten.
De budgethouder is bevoegd binnen de aan hem toegewezen en geautoriseerde budgetten, contractuele verplichtingen aangaan, opdrachten te verlenen tot het leveren van goederen, de aannemingen van werk en/of het verlenen van diensten binnen de kaders van het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid.
Dit artikel geeft duidelijkheid aan de budgethouder over hoe extra budget moet worden geregeld.
Dit artikel regelt waar de diverse budgethouders verantwoordelijk voor zijn en wat minimaal geregistreerd moet worden.
In dit artikel is geregeld aan wie de budgethouder, deelbudgethouder, teamleider, programmadirecteur verantwoording aflegt.
Hier wordt geregeld dat de oude regeling wordt ingetrokken en wanneer de nieuwe regeling in werking treedt.