Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Meierijstad

Regeling Basisregistratie Personen Meierijstad 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMeierijstad
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Basisregistratie Personen Meierijstad 2023
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBasisregistratie Personen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet basisregistratie personen
  2. Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-12-2023Nieuwe regeling

07-11-2023

gmb-2023-566253

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Basisregistratie Personen Meierijstad 2023

Het college van burgemeester en wethouders gemeente Meierijstad,

gelet op

  • de Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP);

  • de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG, Verordening EU 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG) en de Uitvoeringswet AVG;

  • Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Meierijstad 2023.

B e s l u i t:

vast te stellen de Regeling Basisregistratie Personen Meierijstad 2023.

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet: de Wet basisregistratie personen (Wet BRP);

  • b.

    BRP: de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de wet;

  • c.

    Besluit: het Besluit basisregistratie personen;

  • d.

    Verordening: Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Meierijstad 2023;

  • e.

    Gegevensbeheerder: de functionaris die op grond van de regeling beheer en toezicht basisregistratie personen (BRP) is belast met de dagelijkse zorg van de BRP.

  • f.

    Orgaan van de gemeente: onderdeel van de gemeentelijke organisatie van de gemeente Meierijstad of organen die vallen onder een gemeenschappelijke regeling waaraan de gemeente Meierijstad deelneemt;

  • g.

    Orgaan of rechtspersoon die een gemeentelijke taak uitvoert: een bestuursorgaan of rechtspersoon dat namens het college een dienst of taak uitvoert waarvoor het college verantwoordelijk is, voor zover dit is bepaald bij besluit van het college.

  • h.

    Derde: elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed;

  • i.

    BRP-V: de centrale component van de BRP dat een kopie bevat van alle persoonslijsten die in de gemeentelijke voorzieningen aanwezig zijn, bedoeld om online BRP-gegevens te verstrekken aan overheidsorganen op grond van een autorisatiebesluit van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wat betreft een beperkte groep authentieke gegevens ten behoeve van het uitvoeren van wettelijke taken;

  • j.

    Authentiek gegeven: een in de basisregistratie opgenomen gegeven dat op grond van artikel 1.6 van de wet als authentiek wordt aangemerkt.

Artikel 2. Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Gelet op artikel 3.8 van de wet en gelet op artikel 6, lid 1 sub e AVG, kunnen gegevens uit de basisregistratie personen van de gemeente Meierijstad aan organen van de gemeente Meierijstad worden verstrekt, voor zover deze organen deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de wettelijke taken.

  • 2.

    Wanneer het college besluit een aangewezen orgaan of rechtspersoon te belasten met het uitvoeren van één of meerdere van haar wettelijke taken, kan dit orgaan of de rechtspersoon worden beschouwd als een orgaan van de gemeente zoals bedoeld in artikel 3.8 van de wet. In deze gevallen moeten in het mandaatbesluit expliciet de mogelijkheid tot verstrekking van BRP gegevens en de voorwaarden voor het gebruik en de opslag van de BRP gegevens worden opgenomen.

  • 3.

    Een verstrekking als bedoeld in het eerste lid of tweede lid, kan ad hoc (schriftelijke verstrekking of rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen), spontaan (mutatieverstrekking) en door middel van een selectie plaatsvinden.

  • 4.

    In bijlage 1 van deze regeling zijn de organen van de gemeente Meierijstad vermeld aan wie gegevens worden verstrekt, over welke categorieën personen en welke gegevens zij verstrekt krijgen.

  • 5.

    Via het Data distributiesysteem (DDS) worden gegevens vanuit de BRP rechtstreeks verstrekt aan de aangesloten applicaties van de organen van de gemeente Meierijstad zoals vernoemd in bijlage 1 van deze regeling.

Artikel 3. Authentieke gegevens en verplicht gebruik

  • 1.

    Aan organen van de gemeente Meierijstad worden de authentieke gegevens verstrekt die zij nodig hebben voor de vervulling van hun wettelijke taken.

  • 2.

    De organen van de gemeente zijn op grond van artikel 1.7, eerste lid van de wet BRP, verplicht deze gegevens te gebruiken, tenzij sprake is van een in het tweede lid van dat artikel genoemde uitzondering.

Artikel 4. Terugmeldplicht

  • 1.

    Een orgaan van de eigen gemeente dat gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat het verstrekt heeft gekregen uit de BRP, doet hiervan mededeling aan de medewerker Burgerzaken.

  • 2.

    Een aangewezen orgaan of rechtspersoon, die belast is met het uitvoeren van één of meerdere gemeentelijke taken, en daarvoor een gegeven verstrekt heeft gekregen uit de BRP doet bij gerede twijfel over de juistheid van een gegeven mededeling aan de medewerker Burgerzaken.

  • 3.

    De medewerker Burgerzaken regelt de wijze waarop terugmeldingen door organen van de gemeente en aangewezen organen of rechtspersonen die een gemeentelijke taak uitvoeren plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld, met inachtneming van het bepaalde in artikel 2.34 van de wet de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.

Artikel 5. Verstrekkingen aan derden

  • 1.

    Op verzoek van een derde kunnen aan hem, overeenkomstig artikel 2 van de Verordening, persoonsgegevens worden verstrekt over ingezetenen van de gemeente Meierijstad voor zover de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.

  • 2.

    Op verzoek van een derde kunnen aan hem, overeenkomstig artikel 2 van de Verordening, gegevens worden verstrekt over ingeschrevenen van de gemeente Meierijstad, voor zover de derde behoort tot een aangewezen categorie van derden, als bedoeld in artikel 2, lid 3 van de Verordening.

  • 3.

    De verstrekking als bedoeld in artikel 2 van de Verordening vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.

  • 4.

    De verstrekking als bedoeld in artikel 2 van de Verordening kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

  • 5.

    Er worden geen gegevens verstrekt als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid van de wet.

Artikel 6. Aanwijzing werkzaamheden met gewichtig maatschappelijk belang en categorieën derden

  • 1.

    De in bijlage 2 van deze regeling opgenomen werkzaamheden worden aangewezen als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang.

  • 2.

    De in bijlage 2 van deze regeling opgenomen categorieën van derden worden aangewezen als derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren.

Artikel 7. Gegevensverstrekkingen in de vorm van selecties

  • 1.

    De medewerker Burgerzaken beslist op een verzoek van een overheidsorgaan om een incidentele selectieverstrekking uit de basisregistratie personen op grond van artikel 3.5 van de wet.

  • 2.

    De medewerker Burgerzaken beslist of op grond van artikel 3.13 van de wet selecties ten behoeve van onderzoeksdoeleinden kunnen worden verstrekt.

Artikel 8. Protocolplicht

  • 1.

    De applicatiebeheerder houdt gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking aantekening van de verstrekking in overeenstemming met artikel 3.11 van de wet.

  • 2.

    De applicatiebeheerder regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.

Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling Basisregistratie Personen Meierijstad 2023.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    ‘Verordening gegevensverstrekking BRP Meierijstad 2018’ en ‘Regeling gegevensverstrekking BRP Meierijstad 2018)’ komen bij bekendmaking van dit besluit te vervallen.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 7 november 2023.

de secretaris,

de burgemeester,

Bijlage 1: Binnengemeentelijke gegevensverstrekkingen BRP

Deze bijlage hoort bij artikel 2 van de Regeling Basisregistratie Personen Meierijstad 2023 en bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt. Gegevensverstrekking kan plaatsvinden door middel van ad hoc, spontaan en/of selectie.

Voor deze bijlage zijn de profielen als opgesteld in Bijlage 1 tot en met 30b het Besluit GABA-autorisaties 2019 gebruikt.

Profielen:

  • 1.

    Alle taken spontaan

  • 2.

    Gemeentelijke belastingen op verzoek

  • 3.

    Waardering onroerende zaken op verzoek

  • 4.

    Gemeentelijke opsporingsambtenaren

    • a.

      Gemeentelijke opsporingsambtenaren adresverstrekking op verzoek

    • b.

      Gemeentelijke opsporingsambtenaren op verzoek

  • 5.

    Winkeltijden op verzoek

  • 6.

    Drank- en horecabedrijf op verzoek

  • 7.

    Kansspelen op verzoek

  • 8.

    Huisvesting

    • a.

      Huisvesting adresverstrekking op verzoek

    • b.

      Huisvesting op verzoek

  • 9.

    Omgevingsvergunning op verzoek

  • 10.

    APV op verzoek

  • 11.

    Gehandicaptenparkeerkaart op verzoek

  • 12.

    Bijzondere opneming in psychiatrische ziekenhuizen

    • a.

      Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen adresverstrekking op verzoek

    • b.

      Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (opgenomen persoon) op verzoek

    • c.

      Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (gerelateerde) op verzoek

  • 13.

    Rampenbestrijding op verzoek

  • 14.

    Gevonden voorwerpen op verzoek

  • 15.

    Volmacht verlening Kieswet op verzoek

  • 16.

    Naturalisatie op verzoek

  • 17.

    Dispensatie niet-openbare archiefstukken op verzoek

  • 18.

    Pensioenen raadsleden en wethouders op verzoek

  • 19.

    Wachtgelden gemeentepersoneel op verzoek

  • 20.

    Burgerlijke stand op verzoek

  • 21.

    Jeugd

    • a.

      Jeugd (jeugdige) op verzoek

    • b.

      Jeugd (ouder/wettelijke vertegenwoordiger) op verzoek

  • 22.

    Aanschrijven zakelijk gerechtigden op verzoek

  • 23.

    Algemene taken op verzoek

  • 24.

    Uitgifte reisdocument aan niet-ingezetenen op verzoek

  • 25.

    Maatschappelijke ondersteuning

    • a.

      Maatschappelijke ondersteuning adresverstrekking op verzoek

    • b.

      Maatschappelijke ondersteuning op verzoek

  • 26.

    Leerplicht (ouders) op verzoek

  • 27.

    Werk en inkomen

    • a.

      Werk en inkomen adresverstrekking op verzoek

    • b.

      Werk en inkomen op verzoek

  • 28.

    Sociale werkvoorziening op verzoek

  • 29.

    Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) op verzoek

  • 30.

    Wet op lijkbezorging

    • a.

      Wet op de lijkbezorging (overleden persoon) op verzoek

    • b.

      Wet op de lijkbezorging (gerelateerde) op verzoek

Bijlage 2: Werkzaamheden met gewichtig belang en aangewezen derden

Bijlage behorende bij artikel 6 van de Regeling Basisregistratie Personen Meierijstad 2023, werkzaamheden met gewichtig maatschappelijk belang en aangewezen derden.

Categorie derde

Gewichtig maatschappelijk belang

Bewindvoerder/bewindvoerderskantoor

Beschermen van het bezit van betrokkenen en het regelen van geldzaken

Bibliotheek (geen onderdeel van de gemeente)

Bevorderen culturele en maatschappelijke vaardigheden van inwoners

Buitenlandse EU-overheidsorganen (met toestemming van de ingeschrevene)

Uitvoering van een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van de gegevens voorziet

Buitenlandse niet EU-overheidsorganen (met toestemming van de ingeschrevene)

Uitvoering van een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van de gegevens voorziet

Buitenlandse rechtspersonen (o.a. instellingen voor sociale zorg en zekerheid) (met toestemming van de ingeschrevene)

Het dienen van Nederlands publiek belang zoals sociale zekerheid

Overheidsorganen van de Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba)

Uitvoering van de wettelijke taken of de uitvoering van algemeen verbindend voorschrift

Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke)

Bijhouden van begraafplaatsadministratie, uitvoering Wet op de Lijkbezorging en het terugvinden van nabestaanden

Culturele organisaties

Bevorderen van cultuur en behoud van cultureel erfgoed

Fondsenwervende organisaties met een keurmerk van het CBF

Ondersteunen van organisaties met een doelstelling die ten goede komt aan de inwoners

Instellingen of organisaties die werkzaamheden verrichten op de volgende terreinen:

Maatschappelijke dienstverlening

Algemene/geestelijke gezondheidszorg

Kinderopvang

Jeugdwelzijnswerk

Ouderenzorg

Gehandicaptenzorg

Sociale werkvoorziening

Reclassering/verslaafdenzorg

Het bevorderen van maatschappelijke ondersteuning, de publieke gezondheid en het welzijn

Kredietbank (privaatrechtelijk, bijv. een stichting)

Schuldhulpverlening

Migrantenorganisaties (bijv. Stichting VluchtelingenWerk)

Hulp aan migranten

Rechtspersonen die niet in de gemeentelijke verordening benoemd zijn (met toestemming van de ingeschrevene/gezaghouder)

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, waarbij het doel verschillend van aard kan zijn per aanvrager

Onderwijsinstellingen

Een juiste registratie in de leerlingenadministratie en de bevordering van de toegankelijkheid tot onderwijs

Oorlogsgravenstichting

Contact leggen met nabestaanden over het bijhouden van en administratie over graven.

Ouderenorganisaties

Het geven van hulp en voorlichting aan ouderen

Patiëntenverenigingen

Het geven van hulp en voorlichting en het organiseren van lotgenotencontact

Pensioenfondsen*

Bijhouden administratie

Uitvaartverzorgers

Bevorderen van zorg voor nabestaanden

Thuiszorgorganisaties

Bevorderen van zelfredzaamheid

Vakorganisaties

Behartiging van de belangen van de aangesloten (ex-)werknemers

Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel, bijvoorbeeld:

Rode Kruis

Longfonds

Liliane Fonds

Nierstichting

Bloedbank

Maatschappelijke of filantropische doelen, zoals het bevorderen van publiek welzijn en gericht op de verbetering van levensomstandigheden

Vrouwenorganisaties

Bevorderen van vrouwenwelzijn

Woningbouwverenigingen

/woningcorporaties

Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude, zoals illegale (spook)bewoning

Ziekenhuizen

Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en het innen van rekeningen i.v.m. verleende zorg

* Lukt het niet om via de landelijke voorzienig (GBA-V) een adres te raadplegen, dan is het indienen van een schriftelijk verzoek bij de gemeente mogelijk.