Organisatie | Maashorst |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregels belanghebbendenparkeren gemeente Maashorst 2023 |
Citeertitel | Uitvoeringsregels belanghebbendenparkeren gemeente Maashorst 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Aanwijsgebieden parkeren |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-12-2023 | nieuwe regeling | 19-12-2023 | 60051-2023 |
1. AANLEIDING: PARKEERBELEIDSPLAN
Om het parkeren in Uden de komende jaren in goede banen te leiden, worden in het Parkeerbeleidsplan voorstellen voor parkeerregulering gedaan. In dit parkeerbeleidsplan worden verschillende bouwstenen voor parkeerregulering voorgesteld. Deze zijn verder uitgewerkt in een reguleringsvoorstel voor drie momenten (2004, 2006, 2010). In deze nota wordt een verdere uitwerking gegeven van de in het parkeerbeleidsplan voorgestelde belanghebbendenregeling voor parkeren zoals die in 2005 ingevoerd moet gaan worden.
De kapstok waar het nieuwe parkeerbeleid aan hangt is het doelgroepenbeleid. Door verschillende doelgroepen op de juiste locatie te laten parkeren wordt de aanwezige parkeercapaciteit in het centrum tijdens winkelopeningstijden onder acceptabele condities zo goed mogelijk benut. Hierbij wordt de volgende prioriteitsvolgorde aangehouden:
Naast deze in het parkeerbeleidsplan genoemde doelgroepen, moet in de parkeerregulering ook rekening gehouden worden met de volgende doelgroepen:
Ambulante diensten 1
Naast het doelgroepenbeleid, oftewel zorg dat de verschillende doelgroepen kunnen parkeren op de meest gewenste plek, bepaalt ook de functie van een gebied welke parkeerregulering het beste past. In het parkeerbeleidsplan zijn de volgende deelgebieden omschreven:
Tabel 1.1 geeft aan hoe deze parkeergebieden gereguleerd gaan worden. In bijlage 1 is een overzichtskaart van de gebieden weergegeven.
Tabel 1.1 Overzicht doelgroepen en regulering per deelgebied
Gebied B wordt onderverdeeld in twee secties Centrum Noord en Centrum Zuid (zie kaart). Een vergunning is geldig in één van deze twee sectoren.
1.4 Wijziging van huidige regeling noodzakelijk
Voor bewoners en bedrijven bestaat momenteel de mogelijkheid een vergunning aan te schaffen. Met een vergunning kan geparkeerd worden op de daartoe aangewezen plaatsen bij een parkeermeter of –automaten, zonder deze in werking te stellen. Feitelijk is het een vrijstelling voor het betalen van parkeergeld. Als uitgangspunt van de huidige regeling voor het verstrekken van vergunningen is dat maximaal 20% van de beschikbare betaald parkeerplaatsen bezet mogen worden door belanghebbenden. In 2003 zijn in Uden slechts 67 vergunningen afgegeven (8,8% van het aantal betaald parkeerplaatsen). Door de uitbreiding van betaald parkeren, het instellen van vergunninghoudersparkeren in de schil en de toenemende parkeervraag is het noodzakelijk om de huidige belanghebbendenregeling te herzien. Hierbij moet het accent komen liggen op flexibiliteit en beschikbaarheid. Verder moet een onderscheid worden gemaakt in de belanghebbendenregeling in het betaald parkeergebied (met als doel bereikbaarheid) en in de schil (een vergunninghoudersregeling met als doel leefbaarheid).
2. BOUWSTENEN VAN BELANGHEBBENDENPARKEREN VOOR BETAALD PARKEERGEBIED
2.1 Definiëring van betaald parkeergebied
In het parkeerbeleidsplan wordt een betaald parkeergebied aangeduid. De straten en pleinen die in dit gebied vallen veranderen in de loop van de jaren (zie parkeerbeleidsplan reguleringsvoorstel 2004, 2006 en 2010). Het beleidsvoorstel zoals hier beschreven gaat uit van de situatie in 2004 en 2006. Dit betekent dat het betaald parkeergebied als volgt aangeduid kan worden:
Tabel 2.1 Overzicht betaald parkeergebied 2005 en 2006
De kaart in bijlage 1 geeft een uitgebreid overzicht van de parkeerregulering zoals die dit jaar ingevoerd gaat worden.
2.2 Bewoners betaald parkeergebied
Bewoners in het betaald parkeergebied parkeren met een parkeervergunning op betaald parkeerplaatsen. Deze vergunning geeft geen plaatsgarantie maar biedt de mogelijkheid te parkeren in betaald parkeergebied zonder de parkeerautomaat in werking te hoeven te stellen. Parkeervergunningen worden uitgegeven op de terreinen zoals deze met B zijn aangeduid in tabel 1.
Bewoners moeten zoveel mogelijk op acceptabele loopafstand van de woning kunnen parkeren (streven is een hemelsbrede afstand van maximaal 100 meter). Onder bewoners worden personen verstaan met een adres in het betaald parkeergebied van Uden (zie tabel 2.1) en dus zodanig zijn geregistreerd in de Gemeentelijke Basis Administratie. Verder moet een bewoner eigenaar of houder zijn van een motorvoertuig waarvan het kenteken is gesteld op de naam van de aanvrager of een huurkoop of vruchtgebruikcontract (meestal een lease-overeenkomst). Overige gebruikers van een motorvoertuig worden niet aangemerkt als houder.
Een bewonersparkeervergunning wordt in ieder geval niet verleend indien de bewoner beschikt of kan beschikken over een adequate niet-openbare parkeergelegenheid. Onder een adequate niet-openbare parkeergelegenheid wordt verstaan een oprit, carport of parkeergarage/ parkeerkelder, ook als deze niet als zodanig gebruikt wordt.
In gevallen een aanvrager niet ingeschreven is in het GBA, kan onder de volgende omstandigheden afgeweken worden van de voorwaarden:
2.2.2 Spelregels bewonersparkeervergunning
Deze kaart geeft de adressen aan welke in aanmerking komen voor een parkeervergunning van een bepaalde sector. Deze kaart is gerelateerd aan de parkeerbelastingverordening. De bewonersparkeervergunning geeft het recht op het parkeren in een sector of overloopgebied zoals deze staat beschreven op de vergunning. De beschrijving is gerelateerd aan de kaart en legenda van de parkeerbelastingverordening of bijhorend besluit;
Aantal uit te geven vergunningen: indien een bewoner voldoet aan eerder genoemde voorwaarden wordt een parkeervergunning uitgegeven. Bewoners hebben hiervoor de eerste prioriteit. Bij gelijktijdige aanvraag hebben bewoners voorrang op andere vergunninghouders zoals deze in dit document worden aangegeven. In het parkeerbeleidsplan wordt als regel toegepast om een maximum van de parkeercapaciteit van een terrein (of 40% of 100%) uit te geven voor vergunninghouders. Deze regel wordt pas toegepast als in ieder geval alle bewonersvergunningen zijn uitgegeven;
Wanneer alle beschikbare parkeervergunningen voor een terrein worden uitgegeven, wordt naar een alternatieve parkeerplek gezocht. Indien dit niet mogelijk is wordt een wachtlijst opgesteld. Hierbij krijgen bewoners voorrang op andere aanvragers. Binnen de bewoners hebben aanvragen voor een parkeervergunning voor de eerste auto voorrang boven aanvragen voor een parkeervergunning voor een tweede of derde auto. Zodra een parkeervergunning vrij komt, ontvangt de eerste bewoner op deze lijst hierover schriftelijk bericht;
Een parkeervergunning wordt voor een periode van twaalf maanden verleend. Een vergunninghouder is verantwoordelijk bij het verstrijken van de geldigheidstermijn van de vergunning voor een hernieuwde aanvraag van de parkeervergunning. Minimaal 1 maand voor het verstrijken van de geldigheidstermijn zal de gemeente de vergunninghouder uitnodigen de parkeervergunning te vernieuwen.
In eerste instantie worden meerdere vergunningen per persoon verstrekt zonder dat daar een hoger tarief in rekening gebracht wordt. Indien dit een te hoge druk op de voor vergunningen beschikbare parkeercapaciteit als gevolg heeft, zal prijsdifferentiatie toegepast worden. Dit zal na een evaluatiestudie indien noodzakelijk verder vormgegeven worden.
Een bewonersvergunning bevat de volgende kenmerken en informatie:
Verwacht aantal uit te geven vergunningen
In de parkeerbalans uit het parkeerbeleidsplan is voor bewoners in het centrum een parkeervraag van 390 (2003) tot 460 (2010) parkeerplaatsen berekend. De komende jaren kan verwacht worden dat circa 400 bewonersvergunningen voor het centrum uitgegeven moeten worden.
2.3 Zakelijk belanghebbenden/ ondernemers centrum
Zakelijke belanghebbenden of ondernemers in het betaald parkeergebied parkeren met een parkeervergunning op betaald parkeerplaatsen. Deze vergunning geeft geen plaatsgarantie maar biedt de mogelijkheid te parkeren in betaald parkeergebied zonder de parkeerautomaat in werking te hoeven te stellen.
Ondernemers en zakelijke belanghebbenden moeten zoveel mogelijk op acceptabele loopafstand van de onderneming kunnen parkeren. Om dit te regelen kan een bedrijf dat gevestigd is in het betaald parkeergebied (zie tabel 1) een zogenaamde bedrijfsparkeervergunning aanschaffen. Een bedrijf moet dit aantonen met een uittreksel van de Kamer van Koophandel. In tegenstelling tot wat in het parkeerbeleidsplan staat, worden geen restricties gegeven op het uitgeven van bedrijfsparkeervergunningen. Indien een ondernemer een eigen niet-openbare parkeerplaats heeft, is dit geen reden om een vergunning niet uit te geven. Ook is het niet noodzakelijk om aan te geven of de vergunning noodzakelijk is voor de uitoefening van de bedrijfsvoering. Door de prijsstelling wordt namelijk een marktwerking verwacht, waardoor een ondernemer alleen een vergunning zal aanschaffen indien dit strikt noodzakelijk is.
2.3.2 Spelregels bedrijfsparkeervergunning
Deze kaart geeft de adressen aan welke in aanmerking komen voor een parkeervergunning van een bepaalde sector. Deze kaart is gerelateerd aan de parkeerbelastingverordening. De bedrijfsparkeervergunning geeft het recht op het parkeren in een sector zoals deze staat beschreven op de vergunning. De beschrijving is gerelateerd aan de kaart en legenda van de parkeerbelastingverordening of bijhorend besluit;
Aantal uit te geven vergunningen: per sector wordt een maximaal aantal vergunningen gerelateerd aan de aanwezige parkeercapaciteit uitgegeven (zie verdelingen in het parkeerbeleidsplan). Bij verdeling van de vergunningen hebben bewoners prioriteit. Vervolgens wordt per sector de overige uit te geven parkeervergunningen verdeeld onder de andere doelgroepen waarbij de ondernemers tweede prioriteit hebben.
Een parkeervergunning wordt voor een periode van twaalf maanden verleend. Een vergunninghouder is verantwoordelijk bij het verstrijken van de geldigheidstermijn van de vergunning voor een hernieuwde aanvraag van de parkeervergunning. Minimaal 1 maand voor het verstrijken van de geldigheidstermijn zal de gemeente de vergunninghouder uitnodigen de parkeervergunning te vernieuwen.
Een bedrijfsparkeervergunning bevat de volgende kenmerken en informatie:
Verwacht aantal uit te geven vergunningen
In het parkeerbeleidsplan wordt niet eenduidig aangegeven wat de parkeervraag van bedrijven is. Verwacht kan worden dat gemiddeld per onderneming gemiddeld één bedrijfsparkeervergunning wordt aangeschaft.
Bezoekers van het centrum (betaald parkeergebied) parkeren door het voldoen van parkeerbelasting bij de parkeerautomaat.
Bezoekers van het centrum kunnen verdeeld worden in drie verschillende subgroepen:
In principe biedt het centrum van Uden voor deze groepen voldoende mogelijkheden om (betaald) te parkeren. In eerste instantie wordt dan ook van uitgegaan dat bezoekers van het centrum geen vergunning of bezoekerskaartjes kunnen aanschaffen. In de avonduren kan sowieso gratis geparkeerd worden, zodat een groot deel van de bezoekers van bewoners gratis gefaciliteerd worden.
Werknemers van bedrijven in het betaald parkeergebied parkeren zoveel mogelijk op de daarvoor bestemde gratis langparkeerterreinen rond het centrum. Via de werkgever kan een bedrijfsparkeervergunning worden aangeschaft (zie 2.3)
2.6 Ambulante diensten en onderhoudsdiensten
Ambulante diensten en onderhoudsdiensten moeten de mogelijkheid krijgen om hun werk goed uit te kunnen voeren. Dit betekent dat hiervoor een ambulante parkeervergunning kan worden verstrekt. Met deze vergunning kan op elk betaald parkeerterrein of vergunninghoudergebied geparkeerd worden.
Een ambulante parkeervergunning wordt verstrekt onder de volgende voorwaarden. Deze voorwaarden zullen worden getoetst door het college van Burgemeester en Wethouders. Hiervoor zijn de volgende criteria opgesteld:
Een vergunning is in het belang van de bedrijfsuitvoering slechts noodzakelijk:
Woon-werkverkeer en vervoeren van financiële dagopbrengsten/ geldtransporten horen niet tot deze noodzakelijke bedrijfsvoering.
Een ambulante parkeervergunning geeft ontheffing om te parkeren op een betaald parkeerplaats zonder de parkeerbelasting te voldoen bij de betaalautomaat. Verder mag met een ambulante parkeervergunning geparkeerd worden in een vergunninghouderszone binnen de verkeersregels van het RVV. Een ambulante parkeervergunning geeft geen ontheffing voor de reguliere verkeersregels op gebied van parkeren en stilstaan.
Een parkeervergunning wordt voor een periode van twaalf maanden verleend. Een vergunninghouder is verantwoordelijk bij het verstrijken van de geldigheidstermijn van de vergunning voor een hernieuwde aanvraag van de parkeervergunning. Minimaal 1 maand voor het verstrijken van de geldigheidstermijn zal de gemeente de vergunninghouder uitnodigen de parkeervergunning te vernieuwen.
Een ambulante parkeervergunning bevat de volgende kenmerken en informatie:
2.7 Gehandicapten (met gehandicaptenparkeerkaart)
Zie beleidsnota “Gehandicaptenparkeren in het betaald parkeergebied”.
2.8 Toeristische bezoekers/ langparkerende bezoekers
Toeristische bezoekers en langparkerende bezoekers/ overnachters (hiermee wordt bedoelt langer dan 8 uur) betalen in principe bij de parkeerautomaat. Hiervoor wordt geen parkeervergunning in het leven geroepen. Wel moet ervoor gezorgd worden dat de parkeerautomaten ook voor de volgende dag of voor meerdere dagen in werking gesteld kunnen worden (dus ook in de avonduren).
Verder wordt verwacht dat langparkeerders ook zoveel mogelijk gebruik maken van de langparkeerterreinen (gratis en betaald). Om dit te stimuleren zouden alleen de parkeerautomaten op langparkeerterreinen de mogelijkheid te bieden om parkeertickets voor meerdere dagen te kopen.
3. BOUWSTENEN VAN DE VERGUNNINGHOUDERSREGELING IN DE SCHIL
3.1 Definiëring vergunninghouderszone
Om overloop van parkeren uit het centrum tegen te gaan wordt in het parkeerbeleidsplan een voorstel gedaan tot het invoeren van vergunninghoudersparkeren. In het parkeerbeleidsplan wordt voorgesteld om deze regeling in 2005 in te voeren in de sector “Christinastraat/ Irenestraat” en Neringstraat-west. Het lijkt verstandig om tijdens het proces tot invoering van vergunninghoudersparkeren ook de mogelijkheden te onderzoeken om in de volgende sectoren vergunninghoudersparkeren in te voeren. Dit vooruitlopend op de regeling voor 2006 die in het parkeerbeleidsplan wordt voorgesteld.
Wanneer we in dit document spreken over het gebied waar vergunninghoudersparkeren wordt ingevoerd, moet gedacht worden aan de volgende sectoren:
Aangevuld met enkele (binnen)terreinen in het centrumgebied (zie kaart).
In deze sectoren wordt een vergunninghouderszone ingesteld. Dit houdt het volgende in:
Binnen een zone voor vergunninghouders kan door de vergunninghouder geparkeerd worden met een daarvoor bedoelde parkeervergunning. Er is geen sprake van gereserveerde parkeerplaatsen. • Het tijdsvenster waarbinnen de belanghebbendenregeling valt, is gedurende de tijden waarbinnen betaald parkeren geldt:
In dit document wordt aangegeven welke doelgroepen onder welke voorwaarden mogen parkeren in een vergunninghouderszone.
Bewoners in een vergunninghouderszone moeten zo dicht mogelijk bij de woning kunnen parkeren. Hiervoor wordt een bewonersparkeervergunning uitgegeven. Deze vergunning geeft de mogelijkheid te parkeren in de vergunninghouderszone, maar biedt echter geen plaatsgarantie.
Bewoners moeten zoveel mogelijk op acceptabele loopafstand van de woning kunnen parkeren. Onder bewoners worden personen verstaan met een adres in de vergunninghouderszone en dus zodanig zijn geregistreerd in de Gemeentelijke Basis Administratie. Verder moet een bewoner eigenaar of houder zijn van een motorvoertuig waarvan het kenteken is gesteld op de naam van de aanvrager of een huurkoop of vruchtgebruikcontract (meestal een lease-overeenkomst). Overige gebruikers van een motorvoertuig worden niet aangemerkt als houder. Een bewonersparkeervergunning wordt in ieder geval niet verleend indien de bewoner beschikt of kan beschikken over een adequate niet-openbare parkeergelegenheid. Onder een adequate niet-openbare parkeergelegenheid wordt verstaan een oprit, carport of parkeergarage/ parkeerkelder, ook als deze niet als zodanig gebruikt wordt.
In gevallen een aanvrager niet ingeschreven is in het GBA, kan onder de volgende omstandigheden afgeweken worden van de voorwaarden:
3.2.2 Spelregels bewonersparkeervergunning
Een parkeervergunning wordt uitgegeven voor een bepaalde zones. Een parkeervergunning is alleen geldig binnen de zone. De zones zijn aangegeven op de kaart in bijlage 1. Het streven is om een bewoner binnen een straal van 100 meter uit zijn/haar woonadres een mogelijkheid tot parkeren in een vergunninghouderszone aan te bieden;
Aantal uit te geven vergunningen: indien een bewoner voldoet aan eerder genoemde voorwaarden wordt een parkeervergunning uitgegeven. Bewoners hebben hiervoor de eerste prioriteit. Bij gelijktijdige aanvraag hebben bewoners voorrang op andere vergunninghouders zoals deze in dit document worden aangegeven. In het parkeerbeleidsplan wordt als regel toegepast om 100% van de parkeercapaciteit van een zone uit te geven voor vergunninghouders.
Wanneer alle beschikbare parkeervergunningen voor een zone worden uitgegeven, wordt naar een alternatieve parkeerplek gezocht. Indien dit niet mogelijk is, wordt een wachtlijst opgesteld. Hierbij krijgen bewoners voorrang op andere aanvragers. Zodra een parkeervergunning vrij komt, ontvangt de eerste bewoner op deze lijst hierover schriftelijk bericht;
Een parkeervergunning wordt voor een periode van twaalf maanden verleend. Een vergunninghouder is verantwoordelijk bij het verstrijken van de geldigheidstermijn van de vergunning voor een hernieuwde aanvraag van de parkeervergunning. Minimaal 1 maand voor het verstrijken van de geldigheidstermijn zal de gemeente de vergunninghouder uitnodigen de parkeervergunning te vernieuwen.
Een bewonersvergunning bevat de volgende kenmerken en informatie:
Ondernemers in een vergunninghouderszone moeten zo dicht mogelijk bij de onderneming kunnen parkeren, mits daar parkeercapaciteit voor is. Hiervoor wordt een bedrijfsparkeervergunning uitgegeven. Deze vergunning geeft de mogelijkheid te parkeren in de vergunninghouderszone, maar biedt echter geen plaatsgarantie. Binnen bepaalde restricties moet het ook mogelijk zijn om werknemers van een bedrijf in de nabijheid te laten parkeren
Ondernemers moeten zoveel mogelijk op acceptabele loopafstand van de onderneming kunnen parkeren. Om dit te regelen kan een bedrijf dat gevestigd is in een vergunninghouderszone een zogenaamde bedrijfsparkeervergunning aanschaffen. Een bedrijf moet dit aantonen met een uittreksel van de Kamer van Koophandel.
Bedrijfsparkeervergunningen worden gelimiteerd uitgegeven. Per zone wordt maximaal 100% van de aanwezige parkeercapaciteit voor vergunninghouders uitgegeven. Bij verdeling van de vergunningen hebben bewoners prioriteit. Vervolgens wordt per zone de restcapaciteit verdeeld onder de andere doelgroepen waarbij de ondernemers tweede prioriteit hebben. Wanneer alle beschikbare parkeervergunningen voor een terrein worden uitgegeven, wordt naar een alternatieve parkeerplek gezocht. Indien dit niet mogelijk is wordt een wachtlijst opgesteld. Hierbij krijgen bewoners voorrang op andere aanvragers. Een tweede prioriteit wordt gegeven bij ondernemers die geen beschikking hebben over een eigen niet-openbare parkeergelegenheid.
Verder worden niet meer vergunningen uitgegeven dan het maximaal aantoonbaar aantal medewerkers. Dit om doorverkoop van vergunningen door bedrijven tegen te gaan.
3.3.2 Spelregels bedrijvenparkeervergunning
Een parkeervergunning wordt uitgegeven voor een bepaalde zone met een overloopgebied. Een parkeervergunning is alleen geldig binnen de sector. De sectoren zijn aangegeven op de kaart in bijlage 1 Het streven is om een ondernemer binnen een straal van 100 meter uit zijn/haar vestigingsadres een parkeerterrein aan te wijzen waarop de parkeervergunning geldig is;
Aantal uit te geven vergunningen: per zone wordt maximaal 100% van de aanwezige parkeercapaciteit voor vergunninghouders uitgegeven. Bij verdeling van de vergunningen hebben bewoners prioriteit. Vervolgens wordt per zone de overgebleven vergunningen verdeeld onder de andere doelgroepen waarbij de ondernemers zonder een eigen niet-openbare parkeermogelijkheid tweede prioriteit hebben.
Een parkeervergunning wordt voor een periode van twaalf maanden verleend. Een vergunninghouder is verantwoordelijk bij het verstrijken van de geldigheidstermijn van de vergunning voor een hernieuwde aanvraag van de parkeervergunning. Minimaal 1 maand voor het verstrijken van de geldigheidstermijn zal de gemeente de vergunninghouder uitnodigen de parkeervergunning te vernieuwen.
Bezoekers van bewoners in een vergunninghouderszone moeten zo dicht mogelijk bij de te bezoeken woning kunnen parkeren. Hiervoor wordt aan de bewoner een maximaal aantal bezoekerskaartjes verstrekt waarmee een bezoeker een dagdeel kan parkeren in een vergunninghouderszone
Bezoekers van bewoners moeten zoveel mogelijk op acceptabele loopafstand van de woning kunnen parkeren. Onder bewoners worden personen verstaan met een postadres in de vergunninghouderszone en dus zodanig zijn geregistreerd in de Gemeentelijke Basis Administratie. De bezoekerskaartjes worden echter per huishouden verstrekt.
In gevallen een aanvrager niet ingeschreven is in het GBA, kan onder de volgende omstandigheden afgeweken worden van de voorwaarden:
Zakelijke bezoekers parkeren waar mogelijk op langparkeerterreinen of betaald parkeerterreinen in de nabijheid. Indien de mogelijkheden bestaan (wat betreft aanwezige parkeercapaciteit) en indien dit noodzakelijk is kan voor bezoekers een blauwe zone of betaald parkeren met een parkeermeter worden aangebracht. Voor zakelijke bezoekers in een vergunninghoudersgebied worden in ieder geval geen bezoekerskaartjes uitgegeven.
Zie bedrijfsparkeervergunning. Verder wordt gestimuleerd om werknemers zoveel mogelijk te laten parkeren op de daarvoor bestemde gratis langparkeerterreinen.
Hier gelden dezelfde voorwaarden als onder 2.6 worden genoemd. Ambulante vergunningen zijn zowel in betaald parkeergebied als in vergunninghouderszones geldig.
Waar nodig worden voor gehandicapten in een vergunninghouderszone algemene gehandicaptenparkeerplaatsen of gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken aangelegd.
4. OVERZICHT PARKEERPRODUCTEN EN TARIEVEN
In tabel 4.1 zijn de tarieven voor de verschillende vergunningen en gerelateerde parkeerproducten weergegeven.
Bedrijfsparkeervergunning betaald parkeergebied voor werkdagen (maandag t/m vrijdag 18:00 uur) | ||
Bedrijfsparkeervergunning betaald parkeergebied voor gehele week | ||
Tabel 4.1 Overzicht nieuwe tarieven parkeerproducten, uit verordening Parkeerbelastingen gemeente Maashorst 2024 (bron: concept verordening parkeerbelastingen 2024)
5.1 Planning en besluitvorming
Voor de invoering van betaald parkeren en het invoeren van het vergunninghoudersparkeren is een spoorsgewijze planning opgesteld. Deze planning is inclusief besluitvormingstraject terug te vinden in bijlage 2.
Per 1 juli wordt in het gebied zoals aangegeven op de kaart in bijlage 1 betaald parkeren ingevoerd. Gelijktijdig aan de invoering van betaald parkeren wordt de belanghebbendenregeling voor het centrumgebied ingevoerd.
Voor de invoering van vergunninghoudersparkeren in de gebieden die op de kaart in bijlage 1 staan aangegeven wordt de volgende aanpak gehanteerd. Het vergunninghoudersparkeren wordt ingevoerd als de meerderheid van de bewoners van een bepaalde straat of buurt daar mee in kunnen stemmen. Om dit te achterhalen wordt gewerkt met een bewonerspeiling. Diverse gemeenten, zoals Veldhoven en Valkenswaard, hebben goede ervaringen met deze methodiek. Op deze manier wordt namelijk de regeling alleen ingevoerd waar daadwerkelijk een parkeerprobleem is en waar ook draagvlak is voor de regeling. Straten waar (nog) geen problemen zijn met parkeren worden ook niet geconfronteerd met een onnodige parkeerregeling.
Voor deze methode wordt het volgende stappenplan doorlopen. Dit stappenplan is verder uitgewerkt in de nota “Invoering vergunninghoudersparkeren”.
Indien een meerderheid van een straat of buurt voorstander is van de invoering van vergunninghoudersparkeren kan voor deze straat een plan worden opgesteld hoe het vergunningparkeren ingevoerd gaat worden. De hoofdlijnen hiervan liggen echter vast in de eerder genoemde nota. Maatwerk zal dan vooral betrekking hebben op de grootte van het gebied, de uit te geven vergunningen en de eventuele aanvullende regelingen als blauwe zone of vrije parkeerplaatsen ten behoeve van aanwezige voorzieningen;
Een verdere uitwerking van bovengenoemd stappenplan is beschreven in de memo “Invoering vergunninghoudersparkeren”.