Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schouwen-Duiveland

Uitvoeringsregeling Tegemoetkoming energiekosten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchouwen-Duiveland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsregeling Tegemoetkoming energiekosten
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening Schouwen-Duiveland 2023

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-02-202331-12-2025nieuwe regeling

19-12-2023

gmb-2023-565528

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsregeling Tegemoetkoming energiekosten

Burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland;

Gelet op het bepaalde in artikel 3 tweede lid van de Algemene Subsidieverordening Schouwen-Duiveland 2023;

Overwegende dat;

- De energieprijzen in 2022 en 2023 aanzienlijk zijn gestegen;

- Dat deze energiekosten een groot deel van het financiële budget van een organisatie kunnen opslokken;

- Het wenselijk is uitvoeringsregels vast te stellen voor de tegemoetkoming van verenigingen, stichtingen en maatschappelijke organisaties zonder winstoogmerk wanneer zij te lijden hebben gehad onder de gestegen energielasten in 2022 en/of 2023.

 

BESLUITEN:

Vast te stellen de volgende uitvoeringsregeling:

Uitvoeringsregeling Tegemoetkoming energiekosten

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. ASV 2023: de Algemene Subsidieverordening Schouwen-Duiveland 2023;

b. AWB: Algemeen wet bestuursrecht

c. College: Burgemeester en wethouders van de gemeente Schouwen-Duiveland

d. Energiekosten: de kosten voor gas/warmte- en elektriciteitsverbruik voor een locatie binnen gemeente Schouwen-Duiveland.

e. Gemeente: De gemeente Schouwen-Duiveland

f. Organisatie: de vereniging, stichting of maatschappelijke organisatie zonder winstoogmerk.

g. SPUK NEAS: Specifieke uitkering noodfonds energie amateursportverenigingen.

h. SPUK MEOZ: Specifieke uitkering meerkosten energie openbare zwembaden.

i. TEK-regeling: Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief mkb

 

 

Artikel 2 Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze uitvoeringsregeling is enkel van toepassing op de verstrekkingen van tegemoetkoming door het college voor de in artikel 4 bedoelde activiteiten en alleen als uit de beoordeling van de gevraagde gegevens zoals genoemd in artikel 7, blijkt dat er sprake is van gestegen energielasten.

 

Artikel 3 Subsidieaanvrager

Tegemoetkoming op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan verenigingen, stichtingen en maatschappelijke organisaties zonder winstoogmerk, die zijn gevestigd in de gemeente Schouwen-Duiveland met een eigen energiecontract.

 

Artikel 4 Activiteiten die voor tegemoetkoming in aanmerking komen

De tegemoetkoming is bestemd voor het compenseren van de stijging van de energiekosten in 2022 en/of 2023, verenigingen, stichtingen en maatschappelijke organisaties zonder winstoogmerk welke financieel in de problemen kunnen komen.

a. Er is door de energiekosten een negatief bedrijfsresultaat op te maken uit het financieel jaarverslag.

En/of:

b. Er is een toename van de energielasten ten opzichte van het peiljaar 2019.

 

Artikel 5 Subsidiabele kosten

1. De aanvrager kan per aanvraagperiode een eenmalige subsidie aanvragen als tegemoetkoming in de stijging van de energiekosten over de periode 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022 en/of de periode 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023.

2. De stijging van de energiekosten is geen gevolg van toegenomen verbruik.

3. De subsidiabele kosten worden berekend aan de hand van het verschil tussen de werkelijke energiekosten in 2019 (peiljaar) en de werkelijke energiekosten in 2022 of 2023.

4. Indien er sprake is van meerdere eindafrekeningen per kalenderjaar, dan worden de subsidiabele kosten berekend aan de hand van de gemiddelde energiekosten over de betreffende periode.

5. De regeling gaat uit van een compensatie van 75% van de subsidiabele kosten tot een maximum van € 25.000.

6. Bij het collegebesluit kan van dit bedrag per aanvrager gemotiveerd worden afgeweken.

7. De stijging van de bovengenoemde kosten dient aantoonbaar betrekking te hebben op de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022 of op de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023.

8. Als peiljaar wordt 2019 gehanteerd van het contract en het verbruik van de aanvrager. De aanvraag wordt beoordeeld op basis van de gecontracteerde energietarieven 2022 en 2023 van de aanvrager.

 

Artikel 6 Aanvullende weigeringsgronden

a. Subsidieverlening kan worden geweigerd op grond van de artikelen 4:25 en 4:35 Awb en artikel 9 van de ASV 2023.

b. Subsidie kan (deels) worden geweigerd als uit de aangeleverde begrotingen blijkt dat (een deel van de) energiekosten niet tot een substantieel verlies leidt.

c. Subsidie kan (deels) worden geweigerd als de aanvrager (nog) geen gebruik heeft gemaakt van alle beschikbare regelingen van het Rijk, waaronder de TEK, SPUK MEOZ en SPUK NEAS.

d. Subsidie kan worden geweigerd wanneer sprake is van dubbele compensatie vanuit bijvoorbeeld landelijke maatregelen, waaronder de TEK, SPUK MEOZ en SPUK NEAS.

e. Subsidie kan worden geweigerd wanneer de organisatie nog niet heeft gestuurd op energiebesparende maatregelen.

f. De aanvraag te laat is ingediend.

 

Artikel 7 Vereisten subsidieaanvraag

1. De aanvraag wordt via de website van de gemeente ingediend door de rechtsgeldige vertegenwoordiger(s) van de vereniging, stichting of andere rechtspersoon zonder winstoogmerk met E-Herkenning.

2. In afwijking van artikel 6 lid 1 van de ASV 2023 kan een aanvraag zoals bedoeld onder artikel 7.1 ook worden ingediend via de website met Digi-D, indien E-herkenning niet beschikbaar is.

3. In afwijking van artikel 6 van de ASV 2023 overlegt de aanvrager bij de aanvraag de volgende gegevens:

a. Een overzicht van het verbruik en de kosten in het peiljaar (2019)

b. Een overzicht van het verbruik en de kosten in de periode waarop de aanvraag betrekking heeft.

c. Begroting over de periode waarop de aanvraag betrekking heeft.

d. Een jaarrekening over de periode waarop de aanvraag betrekking heeft.

4. De aanvrager toont verder aan:

a. een eigen energieaansluiting en -contract te hebben;

b. gebruik te hebben gemaakt van alle beschikbare regelingen van het Rijk;

c. hoe er gestuurd is op het beperken van de energiekosten;

d. dat de gestegen energiekosten een negatieve financiële impact hebben gehad.

5. Indien de aanvraag niet volledig is ontvangen, heeft de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Awb de gelegenheid de aanvraag aan te vullen. Deze aanvulling dient uiterlijk op de laatste dag van de aanvraagperiode te zijn ontvangen.

6. Zoals benoemd in artikel 8 lid 3 kan het college na de eerste aanvraagperiode besluiten nieuwe aanvraagperioden open te stellen. Bij de communicatie hierover wordt nader gespecificeerd welke (financiële) onderbouwing over welke periode de aanvrager hierbij moet indienen. Per organisatie kan maximaal één aanvraag worden ingediend voor de op dat moment opengestelde aanvraagtermijn.

 

Artikel 8 Aanvraagtermijn

1. Een aanvraag voor tegemoetkoming compensatie energiekosten kan worden ingediend in de daarvoor gecommuniceerde aanvraagtermijn.

2. Aanvragen ingediend buiten de termijn zoals genoemd in het eerste lid, komen niet voor subsidie in aanmerking.

3. Het college heeft de bevoegdheid om bij door de gemeenteraad geoormerkte aanvullende compensatiemiddelen nieuwe aanvraagtermijnen open te stellen en deze te communiceren.

 

Artikel 9 Subsidieplafond

1. Het subsidieplafond voor deze regeling bedraagt € 150.000 voor de periode 2022-2023.

 

2. Indien het totaalbedrag aan aangevraagde subsidie hoger is dan het in lid 1 gestelde subsidieplafond, wordt het (maximale) subsidiebedrag per aanvrager zoals opgenomen in artikel 5 naar rato verlaagd. Hierbij wordt het subsidieplafond gedeeld door het totaalbedrag aan aangevraagde subsidies met als uitkomst een percentage. Met dit percentage worden de oorspronkelijke (maximale) bedragen gecorrigeerd zodat de verhouding tussen de subsidiebedragen in tact blijft.

 

3. Indien het totaalbedrag aan aangevraagde subsidie lager is dan het in artikel 1 gestelde subsidieplafond, leidt dit niet tot een verhoging van het maximaal aangevraagde bedrag.

 

4. Het daadwerkelijke subsidiebedrag per aanvrager wordt berekend na de uiterlijke datum waarop een aanvraag moet zijn ingediend.

 

Artikel 10 Beslistermijn

1. Het college beslist binnen 12 weken na ontvangst van de volledige aanvraag.

2. Het college kan de beslistermijn met ten hoogste 4 weken verdagen.

3. Alle subsidies onder € 10.000 euro worden meteen vastgesteld, waarbij de beschikking tot subsidievaststelling wordt vastgesteld conform artikel 4:43 van de Algemeen wet bestuursrecht.

4. In afwijking van het bepaalde in de ASV 2023 artikel 15 lid 1 worden subsidies boven €10.000 ook direct bij verlening vastgesteld.

 

Artikel 11 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen, ten gunste van de belanghebbende, afwijken van de bepalingen in deze uitvoeringsregeling, indien toepassing van deze regels tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

 

Artikel 12 Citeertitel, inwerkingtreding en duur van de regeling

1. Deze uitvoeringsregeling wordt aangehaald als Uitvoeringsregeling Tegemoetkoming energiekosten.

2. De uitvoeringsregeling treedt in werking op 1 februari 2024.

3. Deze uitvoeringsregeling vervalt op 31 december 2025.

4. Deze uitvoeringsregeling blijft van toepassing op subsidies die krachtens deze regeling zijn aangevraagd of verstrekt.

 

Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders van 19 december 2023

de gemeentesecretaris, S.J.A. Bronsveld

de burgemeester, J. Chr. van der Hoek MBA