Organisatie | Schagen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Budgetregeling gemeente Schagen |
Citeertitel | Budgetregeling gemeente Schagen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is alleen van kracht voor het grondgebied van de voormalige gemeente Schagen. De regeling is vastgesteld door de gemeenteraad van de voormalige gemeente Schagen, welke is opgeheven met ingang van 1 januari 2013. Op grond van artikel 28 van de Wet algemene regels gemeentelijke indeling behoudt deze regeling haar rechtskracht voor het grondgebied waarvoor ze is vastgesteld gedurende twee jaar, tenzij de regeling eerder wordt ingetrokken.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2010 | Nieuwe regeling | 26-01-2010 Schager Weekblad, 29-12-2010 | Onbekend |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
De bij een budgethouder neergelegde verantwoordelijkheid voor het beheer van een budget en voor de realisatie van de bij dit budget behorende productie.
Een deel van de begroting, tot uitdrukking komend in baten en lasten verbonden aan een product of kostenplaats, een verbijzonderd onderdeel daarvan, dan wel een door de raad beschikbaar gesteld krediet ter realisering van een bepaalde investering. Tot een budget wordt ook gerekend de besteding van voorzieningen. Tot het budget behoren niet de kapitaallasten.
Ambtenaar van de gemeente of externe die door het college is aangewezen en aan wie middelen zijn toegekend in de vorm van budgetten met een totaal van minimaal € 50.000,--, investeringskredieten of voorzieningen en aan wie het mandaat is toegekend bestedingen te verrichten ten laste van de aan hem toegekende budgetten, investeringskredieten of voorzieningen. Het mandaat is opgenomen in het Algemeen Mandaatbesluit van de gemeente Schagen. De budgethouder kan ook een projectleider zijn.
De verplichtingen worden onderscheiden in verplichtingen inzake uitgaven en verplichtingen inzake inkomsten .
Een budgethouder kan geen verplichtingen aangaan met het bedrijf of de instelling waarvoor hij/zij werkzaam is en kan geen budgethouder zijn voor dat onderdeel van het budget waarin hij/zij een direct of indirect belang heeft. b. Bij het aangaan van verplichtingen voor werken, leveringen en diensten gelden de bepalingen van het Inkoop- en aanbestedingsbesluit gemeente Schagen en de in het kader van de uitvoering daarvan vastgestelde regels.
Artikel 4 Begrotingsdiscipline en begrotingswijzigingen
Binnen deze uitgangspunten gelden de volgende regels:
Budgethouders mogen in onderling overleg zonder toestemming van het college schuiven binnen hun budget indien dat niet leidt tot een wijziging van de totaalbedragen per product. Financieel Beleid verzamelt de voorstellen op aangeven van de afdelingscontroller en legt deze maandelijks voor aan het college ter kennisname.
Budgethouders mogen in onderling overleg met toestemming van het college schuiven binnen hun budget indien dat niet leidt tot een wijziging van de totaalbedragen per programma. Financieel Beleid verzamelt de voorstellen op aangeven van de afdelingscontroller en legt deze maandelijks voor aan het college ter besluitvorming.
Budgethouders mogen met toestemming van de gemeenteraad tussentijds schuiven binnen hun budget, ook indien dat leidt tot een wijziging van de totaalbedragen per programma, mits de mutatie niet hoger is dan € 10.000 per programma. Financieel Beleid verzamelt de mutaties en legt deze maandelijks voor aan de gemeenteraad via het voorstel tot wijziging van de begroting. De toelichting op de mutaties wordt ter inzage gelegd.
Artikel 5 Informatie omtrent afwijkingen
De budgethouder informeert het afdelingshoofd tijdig over de door hem gesignaleerde c.q. verwachte afwijkingen in het toegekende budget rekening houdend met het gestelde in artikel 4 van dit Besluit.
De budgethouder is verantwoordelijk voor het, overeenkomstig de Financiële verordening van de gemeente Schagen, opstellen van een overzicht ten behoeve van de tussenrapportages voor het college en de gemeenteraad van de werkelijke uitkomsten van het budget. Dit overzicht bevat de afwijkingen van de baten en lasten.
Artikel 7 Aanlevering gegevens P&C cyclus
De budgethouder is verantwoordelijk voor het aanleveren van alle informatie die nodig is voor het opstellen van de documenten uit de P&C cyclus overeenkomstig de hiervoor jaarlijks op te stellen planning.
De afhandeling van de ontvangen facturen vindt plaats overeenkomstig de procesbeschrijving “Facturen crediteuren”.