Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eijsden-Margraten

Verordening op de klankbordgesprekken en herbenoemingsadvies burgemeester

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEijsden-Margraten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de klankbordgesprekken en herbenoemingsadvies burgemeester
CiteertitelVerordening op de klankbordgesprekken en herbenoemingsadvies burgemeester
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

12-12-2023

gmb-2023-565152

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de klankbordgesprekken en herbenoemingsadvies burgemeester

De raad van de gemeente Eijsden-Margraten

 

gelezen het voorstel van het Presidium

 

gelet op de behandeling in het Presidium en de Dialoogvergadering samenleving

 

BESLUIT

De Verordening op de Klankbordgesprekken en herbenoemingsadvies burgemeester namens de gemeenteraad, zoals opgenomen in de bijlage, vast te stellen.

 

Verordening op de klankbordgesprekken en herbenoemingsadvies burgemeester

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Gesprekken: klankbordgesprekken van de commissie uit de raad met de burgemeester;

  • b.

    Commissie: de commissie op grond van artikel 84 Gemeentewet die door de raad is benoemd om de klankbordgesprekken te voeren en de raad te adviseren omtrent de herbenoeming van de burgemeester;

  • c.

    Voorzitter: de voorzitter van de commissie bedoeld onder b

  • d.

    Informanten: derden die de commissie kunnen informeren over de rollen van de burgemeester waar de raad minder goed zicht op heeft.

Paragraaf 1: Instellen commissie en ondersteuning

 

Artikel 2 Algemene bepalingen

  • 1.

    De raad voert klankbordgesprekken met de burgemeester en stelt daarvoor een commissie in.

  • 2.

    Deze commissie heeft tevens tot taak de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden zoals genoemd in art. 61a Gemeentewet.

  • 3.

    De verslagen van de gevoerde klankbordgesprekken wegen mee bij het oordeel van de raad over een eventuele herbenoeming van de burgemeester.

Artikel 3 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de raadsleden, die lid zijn van het presidium.

  • 2.

    De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter.

  • 3.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 4.

    De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder van buiten.

Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De commissie wordt in haar werkzaamheden bijgestaan door de griffier en plaatsvervangend griffier, die ambtelijke ondersteuning geven aan de commissie.

  • 2.

    De griffier is secretaris van de commissie.

  • 3.

    De plaatsvervangend griffier is plaatsvervangend secretaris van de commissie.

 

Paragraaf 2: Procedure, vergaderingen en geheimhouding

 

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie voert ten minste jaarlijks een gesprek met de burgemeester.

  • 2.

    Indien tenminste 3 leden dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maken, houdt een commissie tussentijds een functioneringsgesprek met de burgemeester.

  • 3.

    De griffier agendeert en organiseert de gesprekken en bepaalt na overleg met de voorzitter datum, tijdstip en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste een week tevoren aankondiging aan de leden van de commissie en, indien het gesprek met hem plaatsvindt, de burgemeester.

  • 4.

    De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 5.

    De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één tem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

  • 6.

    De griffier onderhoudt de contacten met het kabinet van de Commissaris. Indien mogelijk worden de gesprekken zodanig gepland dat deze plaatsvinden voorafgaand aan de gesprekken die de Commissaris met de burgemeester heeft.

Artikel 6 Bijzondere bepalingen over functioneringsgesprekken

  • 1.

    De commissie maakt vooraf kenbaar aan de burgemeester bij wie zij informatie zal inwinnen over het functioneren van de burgemeester. De commissie en de burgemeester stellen in onderling overleg de agenda voor het functioneringsgesprek vast.

  • 2.

    De commissie en de burgemeester krijgen voorafgaand aan het gesprek de gelegenheid voor zover van toepassing, het verslag van het vorige functioneringsgesprek in te zien.

  • 3.

    Het gesprek is wederkerig. Zowel het functioneren van de burgemeester als het functioneren van de gemeenteraad zijn onderwerp van gesprek. De commissie toetst het functioneren van de burgemeester in elk geval aan de profielschets, de wettelijke taken van de burgemeester alsmede de andere aan de burgemeester toebedeelde taken. Tevens wordt getoetst aan het verslag van, en de afspraken uit, het vorige functioneringsgesprek.

  • 4.

    In het laatste functioneringsgesprek voor de start van de herbenoemingsprocedure geeft de commissie de burgemeester desgewenst een indicatie of herbenoeming op dat moment naar verwachting al dan niet op obstakels zal stuiten.

Artikel 7 Geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2.

    De commissie legt bij functioneringsgesprekken in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De (fungerend) voorzitter van de commissie zier erop toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 3.

    De geheimhoudingsplicht brengt onder meer dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in de artikelen 6 lid 2 en artikel 7 lid 4, van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 4.

    De commissie treft, met inachtneming van artikel 10 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5.

    De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet, respectievelijk zullen de geheimhouding waartoe het tweede lid van dit artikel verplicht, niet opheffen.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 7.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris.

  • 8.

    De geheimhouding is van overeenkomstige toepassing op de raadsleden, de griffier en de informanten.

 

Paragraaf 3: Gesprek, verslaglegging en archivering

 

Artikel 8 Het gesprek

  • 1.

    Het gesprek vindt plaats in de beslotenheid.

  • 2.

    Tijdens het gesprek hebben zowel de leden van de commissie als de burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de geagendeerde bespreekpunten toe te lichten.

  • 3.

    Uitgangspunt bij het gesprek is de profielschets waarop de burgemeester is benoemd.

  • 4.

    De volgende onderwerpen kunnen tijdens het gesprek besproken worden: de burgemeester:

    • a.

      als voorzitter van de raad en zijn/haar rol in het presidium;

    • b.

      als voorzitter van het college;

    • c.

      die invulling geeft aan het functioneren van de zogeheten driehoek van burgemeester, gemeentesecretaris en griffier.

    • d.

      die invulling geeft aan de eigen portefeuille, met name de handhaving van de openbare orde en veiligheid;

    • e.

      en zijn/haar contacten met inwoners, organisaties en bedrijven;

    • f.

      als ambassadeur en gezicht van de gemeente in de regio, provincie en Rijk;

    • g.

      en zijn/haar contacten met ambtenaren, met name de gemeentesecretaris, de griffier en het management van de gemeentelijke organisatie;

    • h.

      en zijn/haar nevenfuncties en integriteit;

    • i.

      en zijn/haar, aan de profielschets gerelateerde, competenties;

    • j.

      zijn/haar doelen en ambities voor de komende periode;

    • k.

      de afspraken in het kader van het functioneren van de burgemeester uit de vorige gesprekken / die voor de toekomst worden vastgelegd.

  • 5.

    Het gesprek wordt ook gebruikt om wederzijdse wensen voor de toekomst kenbaar te maken, om eerder gemaakte afspraken te evalueren, en te spreken over het functioneren van de raad en de ontwikkelingen van de gemeente.

Artikel 9 Verslaglegging

  • 1.

    Van het klankbordgesprek wordt door de griffier een verslag opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt. Het bevat de feitelijke gegevens van de tijd, plaats en rol van de aanwezigen bij het gesprek en geeft een duidelijk en feitelijk beeld (op hoofdlijnen) van het besprokene.

  • 2.

    Het verslag dient door de voorzitter van de commissie en de burgemeester te worden ondertekend, waardoor het verslag wordt vastgesteld.

  • 3.

    Een lid van de commissie of de burgemeester kan laten aantekenen dat hij of zij het niet eens is met het verslag of een specifiek onderdeel ervan.

  • 4.

    Het verslag wordt voor raadsleden die geen deel uitmaken van de commissie, onder geheimhouding, ter inzage gelegd bij de griffie.

  • 5.

    Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de burgemeester en de Commissaris van de Koning gestuurd.

Artikel 10 Archivering

  • 1.

    De raadsgriffie draagt bij functioneringsgesprekken zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder het afschrift van het vastgestelde verslag.

  • 2.

    De leden van de commissie zorgen dat alle stukken waarover zijzelf beschikken in het kader van de klankbordgesprekken, op een deugdelijke manier worden vernietigd.

 

Paragraaf 4: Slotbepalingen

 

Artikel 11 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet of wanneer twijfel bestaat over de toepassing van deze verordening, beslist de commissie op voorstel van de commissievoorzitter.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 12 december 2023

De griffier,

Mr. M.G.A.J.T. Verbeet

De voorzitter,

Mr. A.P. Krijnen