Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Brunssum

Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBrunssum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie raadsgriffie 2023
CiteertitelVerordening werkgeverschap griffie 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie 2020.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83 van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 107a van de Gemeentewet
  4. artikel 107b van de Gemeentewet
  5. artikel 107d van de Gemeentewet
  6. artikel 107e van de Gemeentewet
  7. artikel 149 van de Gemeentewet
  8. artikel 156 van de Gemeentewet
  9. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-12-2023nieuwe regeling

12-12-2023

gmb-2023-565129

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie 2023

De raad van de gemeente Brunssum;

 

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  • 1.

    Gemeentewet, art. 83, art. 107 t/m 107e art. 149, art. 156

  • 2.

    Algemene wet bestuursrecht, afdeling 10.1.2;

gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie d.d. 1 december 2023

gehoord de gemeenteraad van 12 december 2023

 

Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie 2023

Artikel 1 Samenstelling

  • 1.

    De werkgeverscommissie raadsgriffie bestaat uit de plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad en twee door de gemeenteraad aan te wijzen raadsleden.

  • 2.

    De plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad treedt op als voorzitter van de commissie.

  • 3.

    De zittingsduur van de leden is gelijk aan de zittingsperiode van de raad.

  • 4.

    De raadsgriffier woont de vergaderingen van de werkgeverscommissie bij en kan gevraagd en ongevraagd adviseren.

  • 5.

    De raadsgriffier is secretaris van de werkgeverscommissie

Artikel 2 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie raadsgriffie

De werkgeverscommissie raadsgriffie oefent het werkgeverschap over de griffie uit en heeft als taken:

 

  • 1.

    Het aangaan, wijzigen en/of beëindigen van een arbeidsovereenkomst met de op de griffie werkzame ambtenaren;

  • 2.

    De vaststelling, wijziging en intrekking van het personeelshandboek geldend voor de op de griffie werkzame ambtenaren;

  • 3.

    Het als werkgever voeren van overleg met de vakbonden in het Lokaal Overleg (LO);

  • 4.

    De vaststelling van de instructie van de griffier zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;

  • 5.

    Het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de raadsgriffier;

  • 6.

    De overige besluiten betreffende de individuele arbeidsvoorwaarden van de medewerkers van de griffie;

  • 7.

    Het voeren van functionerings- c.q. beoordelingsgesprekken met de medewerkers van de griffie;

  • 8.

    De bevoegdheden als bedoeld in lid 6 en 7 van dit artikel worden, in overleg met de werkgeverscommissie, door de raadsgriffier in mandaat uitgeoefend.

  • 9.

    Het middels goedkeuring van het jaarverslag van de griffie, decharge verlenen aan de griffier;

  • 10.

    Alle overige zaken die betrekking hebben op het werkgeverschap aangaande de raadsgriffier.

Artikel 3 Vertrouwenscommissie

De werkgeverscommissie raadsgriffie heeft bovendien als taak:

  • 1.

    Het zijn van vertrouwenscommissie voor de medewerkers van de griffie niet zijnde de griffier.

  • 2.

    Medewerkers van de griffie kunnen op grond van het personeelshandboek van de gemeente Brunssum een beroep doen op de externe vertrouwenspersoon zoals deze door het college is aangewezen zodat zij integriteitkwesties en hun overige dilemma's en situaties in de werksituatie met een onafhankelijk persoon kunnen bespreken.

Artikel 4 Werkwijze werkgeverscommissie raadsgriffie

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in art. 1.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3.

    De voorzitter van de commissie fungeert als eerste verantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

  • 4.

    De voorzitter is belast met de uitvoering van de besluiten van de commissie en ondertekent de stukken die van de commissie uitgaan.

  • 5.

    De secretaris van de werkgeverscommissie draagt zorg voor het opstellen van een concept verslag van elke vergadering.

  • 6.

    De besluitenlijst alsmede het concept verslag wordt in de eerstvolgende vergadering definitief vastgesteld.

  • 7.

    De raadsgriffier kan gevraagd en ongevraagd advies geven aan de werkgeverscommissie raadsgriffie.

  • 8.

    De voorzitter van de gemeenteraad kan gevraagd en ongevraagd advies geven aan de werkgeverscommissie raadsgriffie.

  • 9.

    De raadsgriffier van de gemeenteraad kan worden uitgenodigd om in de vergadering aanwezig te zijn en op te treden als adviseur van de commissie.

  • 10.

    De voorzitter van de gemeenteraad kan worden uitgenodigd om in de vergadering aanwezig te zijn en op te treden als adviseur van de commissie.

  • 11.

    Voor ondersteuning kan een beroep worden gedaan op de ambtelijke organisatie.

Artikel 5 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie raadsgriffie worden in het belang als bedoeld in artikel 10 lid 2 sub e of f van de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    Op de agenda, de stukken, het behandelde ter vergadering en het verslag wordt aan de leden en de voorzitter en de overige aanwezigen geheimhouding opgelegd.

  • 3.

    Indien een lid van de raad de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij dat verzoek indienen bij de voorzitter van de commissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als de inzage in strijd is met de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen.

Artikel 6 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, één van beide leden of door de raadsgriffier nodig wordt geacht.

Artikel 7 Verantwoording en toezicht

De werkgeverscommissie brengt jaarlijks verslag uit aan de raad van de werkzaamheden en bevindingen van de werkgeverscommissie.

Artikel 8 Hardheidsclausule

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de regeling beslist de werkgeverscommissie van de raad op voorstel van de voorzitter.

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening in werking te laten treden op 13 december 2023, onder gelijktijdige intrekking van de verordening werkgeverscommissie raadsgriffie 2020

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening werkgeverschap griffie 2023".

     

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering 12 december 2023

De raad voornoemd.

De voorzitter,

De griffier,