Organisatie | Ameland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling toeristische jeugdgroepen, Ameland 2024 |
Citeertitel | Subsidieregeling toeristische jeugdgroepen, Ameland 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene Subsidieverordening Gemeente Ameland 2019
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | nieuwe regeling | 19-12-2023 |
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Ameland;
overwegende dat het gewenst is om een specifieke – jongere – toeristische doelgroep voor het eiland te behouden;
gelet op de Algemene Subsidieverordening Gemeente Ameland 2019;
besluit vast te stellen de Subsidieregeling toeristische jeugdgroepen, Ameland 2024.
In deze regeling wordt verstaan onder:
toeristische jeugdgroep: groep van ten minste 15 jongeren, die in georganiseerd verband in de gemeente Ameland verblijf houdt, plus begeleiders van de groep, waarbij minimaal 90% van de jongeren 16 jaar of jonger is en het aantal begeleiders maximaal 20% van de totale groep bedraagt, tenzij de aanvrager kan aantonen dat de groep jongeren meer begeleiders nodig heeft;
verhuurorganisatie: degene die volgens artikel 3, lid 3 van de Verordening toeristenbelasting belastingplichtig is voor de belasting (als bedoeld in artikel 2 sub b), omdat diegene de gelegenheid biedt tot het houden van verblijf op Ameland (als bedoeld in artikel 2 sub b) in of op hem ter beschikking staande ruimten, terreinen en vaartuigen;
Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verleend aan een toeristische jeugdgroep waarvan de verblijfsduur op Ameland minimaal 2 nachten bedraagt.
Artikel 3. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie betreft een tegemoetkoming in de betaalde toeristenbelasting als bedoeld in artikel 2 sub b van de Verordening toeristenbelasting voor of door een toeristische jeugdgroep in verband met het houden van verblijf met overnachting in de gemeente Ameland.
Artikel 4. Hoogte van de subsidie
In 2024 bedraagt de hoogte van de subsidie € 1,25 per persoon per nacht. Dat bedrag is gelijk aan het verschil tussen het in het jaar van het verblijf geldende tarief zoals opgenomen in artikel 8, lid 2 van de Verordening toeristenbelasting en € 0,75 per persoon per nacht. Voor 2025 en verder zal de hoogte van de subsidie per persoon per nacht jaarlijks door het college worden vastgesteld bij de behandeling van de kadernota in het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar.
Artikel 5. Wijze van verdeling
Het beschikbare subsidiebudget wordt verdeeld op volgorde van ontvangst van de volledig ingevulde en complete aanvraag. Deze aanvragen worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst, totdat het subsidieplafond is bereikt. Vanaf dat moment worden de aanvragen afgewezen. Hierdoor geldt het principe ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’.
In afwijking van art. 7 van de Algemene subsidieverordening kan een aanvraag alleen achteraf worden ingediend, tot uiterlijk 6 weken na afloop van het verblijf op Ameland.
Artikel 8. Aanvullende weigeringsgrond
Indien een aanvraag incompleet is en/of de factuur en/of het betaalbewijs niet voldoen aan de in artikel 6 genoemde eisen, krijgt de aanvrager eenmalig 14 dagen de tijd om dat te herstellen. Indien na 14 dagen de aanvraag nog steeds ontoereikend is, zal de aanvraag worden afgewezen.
De betaling aan de subsidieontvanger vindt plaats binnen 4 weken na verlening (toekenning) van de subsidie.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Ameland, in de vergadering van 19 december 2023.
Leo Pieter Stoel
burgemeester
Iwan Valk
secretaris-directeur
In december 2021 is de Uitvoeringsregeling subsidie toeristische jeugdgroepen gemeente Ameland 2022 door het college vastgesteld. Aanleiding daarvoor was het feit dat verblijf van jeugdigen op Ameland van groot belang werd geacht, omdat dat verblijf vaak leidt tot vakanties op volwassen leeftijd.
Omdat er een aantal onduidelijkheden waren in de uitvoering en de gemeente per aanvraag soms veel tijd kwijt was, is besloten tot een herziening van de regeling. De Subsidieregeling Toeristische jeugdgroepen, Gemeente Ameland 2024 is bedoeld als opvolger van de hierboven genoemde regeling uit 2021. De belangrijkste wijzigingen zijn:
De wijziging van de regeling is tevens aangegrepen om de (volgorde van de) artikelen aan te passen en een aantal zaken weg te laten die ook al elders (zoals de algemene subsidieverordening) waren opgenomen. Op deze manier wordt met deze regeling beter aangesloten bij het model van de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Deze laatste wijzigingen hebben geen invloed op de werking van de regeling. Omdat in de regeling zo min mogelijk zaken uit andere wetten/regelingen herhaald worden, wordt hier ook gewezen op het belang van de algemene subsidieverordening. Hier kan meer informatie gevonden worden over bijvoorbeeld de beslistermijn van de gemeente en de wijze van vaststelling van de subsidie.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Om duidelijkheid te scheppen over de inhoud van een aantal in de regeling voorkomende begrippen is daarvan een omschrijving opgenomen in artikel 1.
Om te voorkomen dat elk willekeurig groepje jongeren aanspraak kan maken op deze subsidieregeling, zijn enkele voorwaarden gesteld voor minimale omvang van de groep en het percentage van die groep dat moet voldoen aan het leeftijdscriterium. Bovendien dient sprake te zijn van verblijf houden op Ameland in een georganiseerd verband, oftewel via bijvoorbeeld een onderwijsinstelling, kerkelijke organisatie, sportclub of andere organisatie.
Begeleiders worden ook als onderdeel van de jeugdgroep gezien, omdat zij over het algemeen een essentiële voorwaarde zijn voor het verblijf van de jeugdgroep. Dat betekent dat zij ook in aanmerking komen voor subsidie. Voor bepaling van de minimale groepsgrootte tellen zij echter niet mee.
Om te voorkomen dat elke willekeurig groep die ook (minimaal) 15 jongeren bevat in aanmerking kan komen, wordt een grens gesteld aan het aantal begeleiders: maximaal 20% van de groep, dus voor elke 4 jongeren maximaal 1 begeleider. Van dit criterium kan worden afgeweken als de aanvrager kan aantonen dat voor de jongeren in kwestie meer begeleiders nodig zijn.
Als aanvrager en ontvanger van de subsidie zal in het algemeen de organisatie gelden waartoe een toeristische jeugdgroep behoort.
Hiermee wordt beoogd om een minimale omvang te stellen aan het aan een toeristische jeugdgroep uit te betalen subsidiebedrag.
Artikel 3. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie is een tegemoetkoming in de toeristenbelasting die door of voor een toeristische jeugdgroep is betaald in verband met het houden van verblijf met overnachting op Ameland.
Artikel 4. Hoogte van de subsidie
De toeristenbelasting volgens het geldende tarief wordt door een toeristische jeugdgroep eerst aan de verhuurorganisatie betaald. De hoogte van de subsidie is in 2024 zodanig dat als vervolgens subsidie verstrekt is, de nettokosten voor de organisatie per persoon per nacht € 0,75 zijn.
Vanaf subsidiejaar 2025 wordt er door het college jaarlijks besloten over de hoogte van de subsidie per persoon per nacht. Dit zal gebeuren bij de behandeling van de kadernota, die ook het voorstel tot de hoogte van de toeristenbelasting bevat. De behandeling van de kadernota vindt halverwege het jaar plaats en de hoogte van de subsidie zal betrekking hebben op het jaar daarna. Dat betekent bijvoorbeeld dat er medio 2024 besloten wordt over de hoogte van de subsidie voor 2025.
Artikel 5. Wijze van verdeling
De gemeenteraad van de gemeente Ameland stelt een bedrag beschikbaar voor de uitvoering van deze subsidieregeling. De hoogte hiervan, het zogenaamde subsidieplafond, is jaarlijks opgenomen in de gemeentelijke begroting. Het hierdoor beschikbare subsidiebudget wordt verdeeld op volgorde van ontvangst van de volledig ingevulde en complete aanvragen. Wanneer op deze wijze het subsidieplafond is bereikt, worden de aanvragen afgewezen, tenzij de gemeenteraad opnieuw een krediet beschikbaar stelt.
De genoemde eisen zijn bedoeld om te kunnen nagaan of een groep voldoet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor subsidie en om er zeker van te zijn dat de aanvraag overeenkomt met het daadwerkelijk betaalde bedrag aan toeristenbelasting. Die zorgvuldigheid is belangrijk, omdat het noodzakelijk is dat de gemeente goed kan verantwoorden waar haar (publiek) geld aan wordt uitgegeven.
De factuur bevat belangrijke gegevens voor de controle. Daarom is het van belang dat deze overeenkomen met het daadwerkelijk betaalde bedrag op basis van het bezoek.
Het betaalde bedrag kan alleen de toeristenbelasting zijn of de totale kosten, afhankelijk van het feit of de toeristenbelasting apart of samen met de andere kosten betaald wordt. Daarom is ook lid 4 van belang.
Artikel 8. Aanvullende weigeringsgrond
In de Algemene Wet Bestuursrecht en in de Algemene Subsidieverordening Gemeente Ameland 2019 zijn al weigeringsgronden opgesomd. Op basis van artikel 9, lid 3f van de algemene subsidieverordening kunnen in een subsidieregeling aanvullende weigeringsgronden worden opgenomen. Van die mogelijkheid is in dit artikel gebruik gemaakt. De genoemde weigeringsgrond is bedoeld om duidelijkheid te scheppen voor de aanvrager en de verwerkingstijd van aanvragen door de gemeente te beperken.
Omdat aanvraag van subsidie mogelijk is tot 6 weken na verblijf (art. 7), kunnen er in 2024 nog aanvragen binnenkomen voor 2023. In 2023 was alleen de Uitvoeringsregeling subsidie toeristische jeugdgroepen gemeente Ameland 2022 van kracht en daarom is het wenselijk deze aanvragen ook af te handelen volgens die regeling. Daarom wordt de daadwerkelijke intrekking van die regeling uitgesteld tot het moment dat geen aanvragen meer ingediend kunnen worden. De in dit artikel opgenomen formulering zorgt ervoor dat het college voor die intrekking geen apart besluit meer hoeft te nemen.