Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heemskerk

Uitvoeringsprogramma VTH Heemskerk 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeemskerk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsprogramma VTH Heemskerk 2024
CiteertitelUitvoeringsprogramma VTH Heemskerk 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

19-12-2023

gmb-2023-565063

D/2023/594025

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsprogramma VTH Heemskerk 2024

(Artikel 18.19 van de Omgevingswet in samenhang met artikelen 13.5 en 13.6 van het Omgevingsbesluit, Wet kinderopvang en de Alcoholwet)

 

Januari 2024

 

1 Inleiding

1.1 Uitvoeringsprogramma vergunningverlening.

Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (hierna te noemen VTH) voor het jaar 2024.

 

Het jaarlijks opstellen van een integraal Uitvoeringsprogramma waarin zowel uitvoering als handhavingstaken zijn opgenomen is een wettelijke verplichting. De provincie beoordeelt aan het einde van het jaar of de gemeente voldoet aan deze verplichting.

 

Het uitvoeringsprogramma is onderdeel van een cyclisch proces: plan – do – check – act. Elk jaar worden de behaalde resultaten verwerkt in een jaarverslag. Op basis van die resultaten, actuele ontwikkelingen, wetswijzigingen of veranderde inzichten worden nieuwe, aangepaste plannen vastgelegd in een uitvoeringsprogramma voor het volgende jaar. In het uitvoeringsprogramma staat waar de focus in het komende jaar naar toe gaat. Die focus kan per jaar verschuiven.

1.2 Leeswijzer

In hoofdstuk 2 zullen wij omschrijven waar wij vanuit VTH mee aan de slag gaan. In hoofdstuk 3 geven wij inzicht in de capaciteit van VTH. In hoofdstuk 4 hebben wij doelen gesteld waar wij naar streven.

 

2 Organisatie

2.1 Hoe ziet het team VTH eruit?

Het team Vergunningen, Toezicht, Handhaving & Veiligheid (VTHV) van de gemeente Heemskerk voert de VTH-taken uit voor de Omgevingswet, Alcoholwet en Wet kinderopvang. De onderstaande ambtelijke capaciteit zetten wij in om de in de Uitvoering en handhavingsstrategie 2024-2027 vastgestelde doelen te realiseren.

 

Figuur 1: Organogram Team VTHV

 

Tabel 1: Taakverdeling Team VTHV

Taakveld

Vergunningen

Toezicht

Handhaving

Omgevingsvergunningen

Vergunningverleners Omgevingswet

ODIJ

Juridisch beleidsmedewerker handhaving en ODIJ

Alcoholwet en andere vergunningen

Vergunningverleners bijzondere wetten

ODIJ (boa’s bij evenementen)

Juridisch beleidsmedewerker handhaving.

Wet kinderopvang

Vergunningverleners bijzondere wetten

GGD

Juridisch beleidsmedewerker handhaving.

 

De vergunningverleners Omgevingswet (3,23 + 1,9 fte)

De vergunningverleners behandelen initiatieven, conceptverzoeken en aanvragen om omgevingsvergunningen. Op inhoud toetsen zij de aanvragen aan het omgevingsplan en overige landelijke en lokale regelgeving. Een deel van de vergunningverlening onder de Omgevingswet voert Omgevingsdienst IJmond (ODIJ) uit. Dit zijn vooral eenvoudige aanvragen zonder beleidsvrijheid. Complexe en politieke dossiers behandelen de casemanagers in dienst van de gemeente.

 

De vergunningverleners bijzondere wetten (4 fte)

De Apv kent een groot aantal vergunningplichten of meldingsplichten. Deze strategie heeft alleen betrekking op de Alcoholwet en de Wet kinderopvang.

 

De toezichthouders Omgevingswet (0,67 fte)

De toezichthouders hebben een spilfunctie in een juiste uitvoering van de verleende omgevingsvergunningen. Deze taak voert ODIJ uit.

 

De juridisch (beleids)medewerkers handhaving (2,67 fte)

Er zijn twee juridisch beleidsmedewerkers handhaving. De een handhaaft overtredingen van de Apv, openbare orde (zoals de Wet Damocles) en bijzondere wetten (zoals de Wet kinderopvang en de Alcoholwet). De ander handhaaft complexe en politiek of bestuurlijk gevoelige overtredingen van de Omgevingswet. Per 1 januari 2024 handhaaft ODIJ de eenvoudige overtredingen van de Omgevingswet, dus zonder bestuurlijke of politieke gevoeligheid.

 

De juridisch adviseur (1,0 fte)

De juridisch adviseur fysiek domein heeft een veelzijdige functie. Deze adviseur geeft uitvoering aan zienswijze-, bezwaar- en beroepszaken en is juridisch aanspreekpunt voor het team. De juridisch adviseur fysiek domein houdt zich daarnaast bezig met het opstellen en actualiseren van de VTH-beleidscyclus.

 

2.2 Samenwerking

Samenwerking vindt zowel intern binnen de organisatie plaats als met externe partners. Deze afstemming is in de vorm van advisering op de VTH-taken of door het uitbesteden van specifieke uitvoeringstaken via een gemeenschappelijke regeling. Bij vergunningverlening, toezicht en handhaving spelen de samenwerkingspartners een belangrijke rol. Hierna geven wij een korte beschrijving van de samenwerkingspartners.

 

Omgevingsdienst IJmond (ODIJ)

De gemeente Heemskerk heeft de gemeentelijke taken op het gebied van milieu gemandateerd aan de ODIJ. De samenwerkingsafspraken tussen de ODIJ en de gemeente hebben wij vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst en een werkprogramma. De ODIJ stelt jaarlijks een jaarverslag en uitvoeringsprogramma op voor de milieutaken. De ODIJ houdt ook namens de gemeente toezicht op de Alcoholwet. De organisatie heeft een medewerker aangesteld om de verbinding tussen de ODIJ en de gemeente te waarborgen.

 

Sinds 1 januari 2023 zijn er vergunningverleningstaken overgegaan naar de ODIJ. ODIJ behandelt voor ons de beleidsarme omgevingsvergunningen. Per 1 januari 2024 gaan ook de beleidsarme handhavingszaken naar de ODIJ. Voor beide taken hebben wij afspraken vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst.

 

Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (ODNHN)

ODNHN adviseert over ontheffingen in het kader van de Natuur-activiteiten.

 

Brandweer Kennemerland

De Brandweer Kennemerland valt onder de Veiligheidsregio Kennemerland. De Veiligheidsregio

Kennemerland is verantwoordelijk voor de coördinatie bij brand, een ongeluk of een ramp binnen de regio. De gemeente Heemskerk maakt gebruik van de Brandweer Kennemerland voor advisering over omgevingsvergunningsaanvragen en aanvragen voor evenementen. Ook voert de Brandweer Kennemerland diverse controles uit in het kader van toezicht op de brandveiligheid. Verder controleren zij de mutaties van omgevingsvergunningen en nieuwe vergunningen en meldingen. Daarnaast reageren zij op signalen over brand(on)veiligheid. In ieder geval één keer per maand vindt afstemming plaats tussen de brandweer en de gemeente.

 

GGD Kennemerland

De GGD Kennemerland valt onder de Veiligheidsregio Kennemerland. Op grond van de Wet kinderopvang is het college van burgemeester en wethouders verantwoordelijk voor de naleving van de kwaliteit van de kinderopvang binnen onze gemeente. De GGD Kennemerland houdt toezicht op de Wet kinderopvang voor de gemeente Heemskerk. Ongeveer één keer per kwartaal vindt afstemming plaats tussen de gemeenten uit de regio Kennemerland en de GGD Kennemerland.

 

Politie en Openbaar Ministerie

De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente Heemskerk. De uitvoering vindt plaats door de politie onder de verantwoordelijkheid van de korpschef van politie van de veiligheidsregio Kennemerland. Over taken in het kader van de openbare orde en veiligheid en handhaving van de openbare ruimte die in het ‘Integraal Veiligheids- en Handhavingsplan 2021-2024’ staan vindt afstemming plaats. Bijvoorbeeld in de lokale driehoek (burgemeester, teamchef van politie en adviseur openbare orde en veiligheid) en op ambtelijk niveau voor evenementen in het publiek domein. Deze overleggen vinden periodiek plaats. Wij gebruiken nauwelijks het instrument van strafrechtelijke handhaving. Hier zijn met het OM geen afspraken over gemaakt. Per casus bekijken wij of en hoe strafrechtelijke handhaving toegepast kan worden.

 

Welstands- en erfgoedcommissie

MOOI Noord-Holland organiseert en faciliteert voor de gemeentelijke adviescommissie voor omgevingskwaliteit. Zij geven advies over het aanzien van bouwwerken en de visuele beleving van de omgeving. Het monumentenadvies is gericht op de gevolgen voor de monumentale waarde van ingrepen aan, op of bij monumenten.

 

Rijksdienst cultureel erfgoed (Rce)

Afhankelijk van de impact van het initiatief adviseert Rce over het behoud van het cultureel erfgoed.

 

Provincie Noord-Holland

Wij betrekken de Provincie Noord-Holland bij ruimtelijke afwegingen die vallen onder de meervoudige activiteiten met verschillende bevoegd gezagen.

 

3 Wat gaan we doen

3.1 Vergunningverlening

Wettelijke taak

Een belangrijke taak binnen Vergunningen, Toezicht en Handhaving is ervoor zorgen dat burgers erop kunnen vertrouwen dat zij op tijd een beslissing krijgen op hun aanvraag. Om deze wettelijke taak zorgvuldig en goed te verrichten gaat de meeste capaciteit naar de vergunningverlening zelf. De overgebleven capaciteit gaat naar procesverbetering voor de vergunningverlening onder de Omgevingswet.

 

In 2024 verwachten wij een gelijk aantal aanvragen te ontvangen als in 2023. Wij hebben een stabiele en robuuste organisatie die het werk voor de vergunningverlening oppakt. De kleine, beleidsarme omgevingsvergunningen, liggen bij de Omgevingsdienst IJmond. Doordat de ODIJ ook voor andere gemeente deze taak uitvoert ontstaat minder kwetsbaarheid voor deze dienst en ontstaat er meer zekerheid voor inwoners. Complexe en politieke dossiers behandelen de casemanagers in dienst van de gemeente.

 

Omgevingswet

De Omgevingswet heeft tot doel: minder regels, overzichtelijkere regels en procedures, meer ruimte voor initiatieven en meer kwaliteit voor de leefomgeving. Om hieraan te voldoen hebben wij de laatste jaren ingezet om de organisatie klaar te maken richting de “ja, mits-gedachte”.

 

In 2024 adviseren wij integraal. De organisatie werkt op dit moment met een intaketafel en een omgevingstafel. Bij de intaketafel beoordeelt een klein team medewerkers voor het eerst of het initiatief wenselijk is. Aan de omgevingstafel zitten alle van belang zijnde beleidsmedewerkers. Door gezamenlijk te kijken naar het initiatief wordt direct duidelijk wat de haalbaarheid is. Samen kijken we dan naar een gedragen oplossing. Door deze manier van werken sluiten wij aan de doelstelling van de Omgevingswet om meer ruimte voor initiatieven en meer kwaliteit voor de leefomgeving te bieden.

 

Wet kwaliteitsborging voor het bouwen

Met de ingang van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) op 1 januari 2024, passen we onze werkwijze voor toezicht aan. Wij verwachten dat 70% - 80% van de huidige aanvragen straks meldingsplichtig zijn. Deze aanvragen zijn gevolgklasse 0 en I en worden onder de Wkb meldingsplichtig waardoor het toetsende en toezichthoudende deel overgaat naar private partijen. Wat dit precies inhoudt voor het werk zullen we monitoren en meenemen in de evaluaties en jaarverslag.

 

De ODIJ voert voor ons de toezichtstaak onder de Wkb uit. Ook behandelen zij de melding start bouw. Een aanvrager moet minstens vier weken voor het begin van de bouwwerkzaamheden een melding maken bij de gemeente voor het bouwen van een bouwwerk onder gevolgklasse 1. ODIJ controleert of de melding compleet is. Hierbij valt te denken aan de naam- en adresgegevens, een beschrijving van het bouwwerk, een beschrijving van de kwaliteitsborger, het gebruikte toetsinstrument, de risicobeoordeling en het borgingsplan.

 

Voor gevolgsklasse 2 en 3 blijft de inrichting van het toezicht ongewijzigd. De toezichthouders van de Omgevingsdienst houden toezicht op de verschillende fases van een bouwwerk.

 

Ruimtelijke ontwikkelingen

In 2024 verwachten wij een aantal aanvragen voor grote bouwplannen. Hierna zal een kleine toelichting volgen op een aantal projecten.

 

Project “De Geelvinck”,

Wij verwachten in 2024 een aanvraag voor omgevingsvergunning voor het plan De Geelvinck. Bij dit plan worden 52 bestaande woningen gesloopt en vindt er nieuwbouw plaats. In het nieuwe plan komen 72 sociale huurwoningen. De 72 nieuwe huurwoningen zijn onderverdeeld in 28 eengezinswoningen en 44 appartementen.

 

Water Acker 2,

Op dit moment is het bestemmingsplan voor de bouw van de 48 appartementen vastgesteld en onherroepelijk. De ontwikkelaar is bezig met het uitwerken van het plan. Wij verwachten in de loop van 2024 een aanvraag voor dit plan.

 

Realisatie van 50 à 100 flexwoningen op het Tolhek

De raad heeft ingestemd met Tolhek Oost als ontwikkellocatie voor 50 flexwoningen. Wij onderzoeken de mogelijkheid om ongeveer 50 extra woningen te realiseren op deze locatie. Wij verwachten eind 2023 of vroeg in 2024 een aanvraag tot omgevingsvergunning. Het is de bedoeling dat de woningen in 2025 klaar zijn.

 

Het project aan de Gerrit van Assendelftstraat 15.

Dit project loopt al een tijd. Het betreft een redelijk klein project van 3 woningen. Wij verwachten in 2024 de raad een wijziging van het omgevingsplan voor te leggen en daarna een omgevingsvergunning te verlenen.

 

De noordpunt van bedrijventerrein de Trompet

Wij verwachten nieuwe ontwikkelingen rondom de noordpunt van het bedrijventerrein de Trompet.

 

3.2 Handhaving

Wettelijke taak

De handhavingsjuristen van Team VTHV zorgen voor de bestuursrechtelijke handhaving van de Omgevingswet, Alcoholwet, Wet kinderopvang, Apv en de Wet Damocles. Taken in het kader van de handhaving van de openbare ruimte (Boa’s) en taken rond openbare orde en veiligheid (Aov) zullen niet aan de orde komen in uitvoeringsprogramma.

 

De verwachting is dat het totale aantal handhavingszaken (openstaande en afgehandelde) ten opzichte van 2023 licht zal stijgen. Deze stijging is te verwachten vanuit de projecten die we gaan oppakken. Vaak leidt intensieve handhaving tot een toename van verzoeken om handhaving.

 

Projecten

Voor handhaving denken we dat het aantal zaken ongeveer hetzelfde blijft als in 2022 en 2023. De afgelopen periode hebben we extra personeel voor handhaving toegevoegd. Vanaf 2024 komt er nog 0,67 fte bij voor eenvoudige handhavingszaken, welke we bij de ODIJ onderbrengen. Hiermee denken we genoeg capaciteit te hebben voor alle handhavingszaken.

 

Bovendien is er naar verwachting 0,2 fte beschikbaar binnen de functie van juridisch medewerker handhaving (bouwen) om projecten in Heemskerk aan te pakken. Echter, dit is niet voldoende om alle projecten in Heemskerk uit te voeren. Voor 2024 geven wij prioriteit aan het project buitengebied en het project woonwagencentra.

 

Het buitengebied

Het buitengebied is niet eerder volgens een programmatische aanpak op overtredingen geschouwd. Wij hebben eind 2023 de inventarisatie uitgezet bij de ODIJ. Zij zijn verantwoordelijk om een inventarisatie te maken van de bestaande functies in het gebied. Ook 2024 staat in het teken van de inventarisatie.

 

Gedurende deze inventarisatie worden alle percelen beoordeeld op gebruik en bebouwing, en wordt gekeken of deze in overeenstemming zijn met het huidige bestemmingsplan. Deze inventarisatie, neemt naar verwachting 12 tot 18 maanden in beslag en vormt de basis voor alle vervolgstappen. Deze stappen zijn integraal onderdeel van de voorbereidingen voor de ontwikkeling van een Omgevingsplan.

 

De verwachting is dat het project in 2024 niet tot concrete handhavingszaken leidt. En dat dit dus in 2024 geen capaciteit inneemt van de handhavingsjuristen, tenzij een verzoek tot handhaving wordt ingediend.

 

Project woonwagencentra

In 2024 gaan wij verder met het project woonwagencentra. Wij richten ons project op onderzoek naar de bestaande situatie, met inbegrip van eventuele onrechtmatigheden, en de mogelijkheid van uitbreiding van het aantal standplaatsen voor woonwagens. Tegelijkertijd bespreken wij ook het legaliseringsvraagstuk om te bekijken of wij de bewoners kunnen helpen bij het indienen van aanvragen tot omgevingsvergunning. We werken daarom nauw samen met bewoners, met respect voor hun tradities en levenswijze. Door het project te koppelen aan de status van cultureel erfgoed, benadrukken we het belang van de woonwagencultuur en waarborgen we de toekomst ervan voor komende generaties.

 

Voor 2024 verwachten wij dat de juridisch medewerker handhaving (bouwen) 0,2 Fte kan inzetten om dit project op te pakken.

 

Schouwen van het omgevingsplan

Het project om het omgevingsplan te schouwen is voor 2024 geen prioriteit omdat er onvoldoende capaciteit is om dit project uit te voeren.

 

4 Doelen Team VTH

4.1 Doelen vergunningverlening

In de U&H- strategie 2024-2027 hebben wij doelen gesteld voor de vergunningverlening. Hieronder staan deze doelen beschreven.

 

  • 1.

    Mogelijke invloed op externe veiligheid:

    • Doel: Alle vergunningaanvragen waarvan wordt vermoed dat deze invloed kan hebben op de externe veiligheid, zullen wij nauwgezet, in samenwerking met al onze partners, de mogelijkheid onderzoeken of de betreffende activiteit alsnog vergund kan worden.

    • Actie: In 2024 bekijken wij alle aanvragen waarvan wordt vermoed dat deze invloed kan hebben op de externe veiligheid in samenwerking met de ketenpartners.

 

  • 2.

    Kwalitatief goede, vakkundige en betrokken medewerkers:

    • Doel: Elk jaar nemen wij deel aan minimaal één relevante training of cursus per medewerker.

    • Actie: In 2024 volgen alle medewerkers binnen het VTH-taakveld verdiepingscursussen. Vergunningverleners volgen een cursus over vergunningverlening onder de Omgevingswet, terwijl handhavingsjuristen een cursus binnen hun werkveld volgen.

 

  • 3.

    Gebruik begrijpelijke taal:

    • Doel: 90% van de officiële documenten en webinhoud schrijven wij in begrijpelijke taal.

    • Actie: Onze brieven en beschikkingen worden op niveau B1 geschreven. In 2024 werken wij verder aan onze sjablonen en mocht dit nodig zijn dan passen wij deze aan op een begrijpelijke wijze.

 

  • 4.

    Bewoners en inwoners krijgen snel antwoord op hun aanvraag:

    • Doel: 95% van de aanvragen handelen wij af binnen de vastgestelde wettelijke termijn.

    • Actie: Continue monitoring van beschikbare capaciteit, wekelijks afstemmingsoverleg, en evaluatiemomenten met de ODIJ om tijdige afhandeling van aanvragen te waarborgen.

 

  • 5.

    Verantwoordelijkheid initiatiefnemer:

    • Doel: 80% van de buitenplanse omgevingsplanactiviteiten begint de procedure met een conceptverzoek.

    • Actie: Duidelijke communicatie met initiatiefnemers over de mogelijkheid tot indienen van een conceptverzoek, vooral bij buitenplanse omgevingsplanactiviteiten. Wij benaderen initiatiefnemers zonder conceptverzoek actief om de risico’s te benadrukken om de procedure zonder conceptaanvraag te doorlopen.

 

  • 6.

    Integrale aanpak:

    • Doel: Alle vergunningaanvragen beoordelen wij volgens de integrale benadering.

    • Actie: In 2024 adviseren wij integraal, met gebruik van de intaketafel en omgevingstafel.

 

  • 7.

    Rechtszekerheid en rechtsgelijkheid voor inwoners en ondernemers:

    • Doel: 100% van de vergunningen voldoet aan de geldende regels en is juridisch solide.

    • Actie: Toetsing aan alle regelgeving, inclusief het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Medewerkers blijven op de hoogte van actualiteiten via nieuwsbrieven en/of cursussen.

 

  • 8.

    Vergunningverlening via werkprocessen:

    • Doel: 100% van de vergunningen verlenen wij volgens een werkproces.

    • Actie: Vergunningen worden verleend via een werkproces om willekeur en ongelijkheid te voorkomen. Het vier ogenprincipe maakt deel uit van dit werkproces.

4.2 Doelen handhaving

In de U&H- strategie 2024-2027 hebben wij doelen gesteld voor de handhaving. Hieronder staan deze doelen beschreven.

 

  • 1.

    Regie op handhaving:

    • Doel: De gemeente voert proactief regie op handhaving, reagerend op incidenten, meldingen en verzoeken.

    • Actie: Door preventief proactief op te treden en actie te ondernemen naar aanleiding van incidenten, meldingen en vragen, voorkomen wij een stijging van het aantal handhavingsverzoeken. Ook wordt van toezichthouders verwacht proactief te waarschuwen bij geconstateerde overtredingen.

 

  • 2.

    Het verhogen van het naleefgedrag:

    • Doel: Het verhogen van het naleefgedrag heeft prioriteit om latere handhaving te minimaliseren.

    • Actie: In alle handhavingszaken geven wij een waarschuwing, waarin het belang wordt benadrukt dat de overtreding stopt en duidelijk wordt aangegeven wat de vervolgstappen zijn als de overtreder de overtreding niet beëindigt. Hiermee hopen wij verdere handhavingsstappen te voorkomen.

 

  • 3.

    Risicogerichte handhaving:

    • Doel: Risicoanalyses bepalen de handhavende taken en prioriteiten.

    • Actie: Wij volgen strikt de prioriteitenlijst uit de handhavingsstrategie. Afwijkingen worden genoteerd zodat wij achteraf kunnen evalueren of onze prioriteitenlijst aanpassing behoeft.

 

  • 4.

    Voorbeeldgedrag gemeente:

    • Doel: Stop onmiddellijk vergunningsplichtig activiteiten zonder vergunning en onderzoek de mogelijkheid tot legalisatie.

    • Actie: Bij het constateren van illegale activiteiten stoppen wij de activiteit en onderzoeken wij de mogelijkheid tot legalisatie. Gesprekken met de overtreder voeren wij open, welwillend en wellevend.

 

  • 5.

    Eenduidige, heldere en transparante handhaving:

    • Doel: Voer handhaving consistent en voorspelbaar uit.

    • Actie: Wij communiceren duidelijk over wat wel en niet is toegestaan. Brieven zijn begrijpelijk en bevatten minder wetteksten en voetnoten. Handhaving gebeurt consistent volgens vastgestelde strategie en procedures. Afwijkingen worden genoteerd zodat wij achteraf kunnen evalueren of onze strategie aanpassing behoeft.

 

  • 6.

    Integrale samenwerking in de keten:

    • Doel: Verbeter handhaving en dienstverlening door samenwerking in de keten.

    • Actie: Wij streven naar integrale samenwerking in de keten. Wij voeren periodiek overleg met samenwerkingspartners over handhavingszaken en overtredingen.

 

  • 7.

    Volledige inning van verbeurde dwangsommen en kosten bestuursdwang:

    • Doel: Streven naar het volledig innen van alle dwangsommen en kosten van bestuursdwang.

    • Actie: Bij verbeurde lasten onder dwangsom zorgen wij voor volledige invordering. Bij lasten onder bestuursdwang verhalen wij de volledige kosten. De inwoners en ondernemers van de gemeente Heemskerk moeten erop kunnen vertrouwen dat onze besluiten worden uitgevoerd.

 

5 Prognose

5.1 Vergunningen

Omgevingsvergunningen

In 2024 verwachten wij een gelijk aantal aanvragen te ontvangen als in 2022. Wij hebben een stabiele en robuuste organisatie die het werk voor de vergunningverlening oppakt. De kleine, beleidsarme omgevingsvergunningen, liggen bij de Omgevingsdienst IJmond.

 

Binnen de organisatie zijn 2 casemanagers complexe vergunningen aanwezig. Zij behandelen de vooroverleggen en aanvragen voor uitgebreide en politiek gevoelige omgevingsvergunningen. Daarnaast hebben wij 1 servicemedewerker servicemedewerkers die inwoners naar het juiste loket stuurt en 1 procesondersteuner die ondersteunend is voor de casemanagers.

 

Wij verwachten dat het aantal aanvragen in 2024 op te vangen is binnen de huidige capaciteit.

Omgevingsvergunningen

2024**

2023*

2022

2021

2020

Aantal aanvragen tot omgevingsvergunning

200

183

265

340

276

Aantal verleende omgevingsvergunningen

180

164

250

330

230

Aantal buiten behandeling gesteld

10

2

1

2

4

Aantal vergunningsvrij

5

4

4

3

5

Aantal voortijdig ingetrokken

5

13

5

4

32

*2023 stand van zaken tot 01-12-2023.

** prognose voor 2024.

 

APV

Bij de vergunningen in het kader van de Alcoholwet (Alcoholwet) zien wij in 2023 een daling in het aantal aanvragen. Wij verwachten echter wel dat het aantal zaken voor de Alcoholwet weer licht gaat stijgen naar +- 10. Het aantal zaken voor de kinderopvang, evenementen, rijden op het strand en collecteren lijken zich verder te gaan stabiliseren waardoor wij een verdere stijging of daling niet verwachten. Wij verwachten in 2024 hetzelfde aantal standplaatsvergunningen omdat wij In januari en juli de laatste helft van de doorlopende marktvergunningen omzetten naar tijdelijke vergunningen. Dit zorgt ervoor dat wij eenmalig +- 35 standplaatsvergunningen extra behandelen. Ook verwachten wij dat het aantal vergunningen van voorwerpen op of aan de weg hoog blijft. We zien steeds vaker dat inwoners voldoen aan de meldingsplicht. De verwachting is dat dit binnen de huidige personele bezetting kan.

 

Vergunningen bijzondere wetten

2024**

2023*

2022

2021

2020

Aantal aanvragen Alcoholwet

10

8

13

13

11

Aantal meldingen/inschrijvingen/aanvragen Wet kinderopvang

75

76

69

58

55

Aanvragen Evenementenvergunningen

108

108

107

67

12

Ontheffing voor rijden op het strand

3

3

2

12

4

Vergunning voor het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg

50

54

26

8

5

Standplaatsvergunningen

50

50

10

22

18

Collectevergunning

2

2

3

4

5

*2023 stand van zaken tot 01-12-2023.

** prognose voor 2024

 

5.2 Handhaving

Voor de handhavingstaken binnen het omgevingsrecht verwachten wij dat het aantal nieuwe zaken consistent blijft aan het jaar ervoor. De verwachting is dat de behandeling van deze zaken binnen de huidige personele bezetting past. Er is capaciteit voor het oppakken van het project woonwagencentra. Geen capaciteit is er voor het project bestemmingsplan schouw en andere nieuwe projecten.

 

Nadat het project buitengebied van start gaat, wordt er wel een stijging in het aantal zaken verwacht. In de komende periode wordt continu gemonitord of nadere extra inzet nodig is of dat op termijn weer afgeschaald kan worden. Hiervoor zijn middelen beschikbaar gesteld door de gemeenteraad.

 

Ook de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging bouwen kan gevolgen hebben voor de handhavingszaken. Op dit moment is nog niet vast te stellen welke gevolgen dat heeft voor de workload.

 

Jaar

Capaciteit toezicht

(fte)

Capaciteit juridische handhaving (fte)

Totale capaciteit (fte)

2018

1,5

2,0

3,5

2019

1,5

2,0

3,5

2020

0,67

2,0

2,67

2021

0,67

2,0*

2,67

2022

0.67

2,0

2,67

2023

0.67

2,0

2,67

2024

0.67

2.7

3.37

 

Jaar

Aantal ingediende formele handhavingsverzoeken

2018

7

2019

9

2020

10

2021

18

2022

20

2023

5*

2024

5-15*

* Prognose

 

6 Conclusie

 

De uitvoering van de vergunning en handhavingstaken zijn voor 2024 op hoofdlijnen gericht op:

 

  • Handhaving van de Alcoholwet en de Wet kinderopvang heeft altijd hoge prioriteit.

  • Handhaving van de Omgevingswet heeft in ieder geval hoge prioriteit als de veiligheid van burgers in gevaar komt. Voor andere overtredingen wordt gekeken naar de prioriteitenlijst in de Uitvoering- en Handhavingsstrategie 2024- 2027.

  • Er wordt onderscheid gemaakt in themagerichte gebieden. Per gebied (woongebied, centrum, bedrijventerreinen, buitengebied) kan de focus verschillen.

  • Er wordt verdere uitvoering gegeven aan het project buitengebied en het project woonwagencentra.

  • De organisatie gaat uitvoering geven aan de gestelde doelen in de Uitvoering- en Handhavingsstrategie 2024- 2027.

  • Wij benaderen plannen volledig integraal.

  • De wettelijke taken worden volgens geldende wet- en regelgeving uitgevoerd. Dat wil zeggen ook volgens de nieuwe Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen.

  • Wij gaan de laatste twee batches doorlopende marktvergunningen omzetten naar tijdelijke vergunningen voor de duur van 12 jaar.