Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oostzaan

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOostzaan
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2024
CiteertitelLegesverordening 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Legesverordening 2023 – eerste wijziging.

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2024.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 156, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 156, tweede lid, van de Gemeentewet
  3. artikel 229, eerste lid, van de Gemeentewet
  4. artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet
  5. artikel 7 van de Paspoortwet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-12-2023nieuwe regeling

14-12-2023

gmb-2023-565012

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2024

De Raad van de gemeente Oostzaan;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 21 november 2023;

 

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet en artikel 13.1a van de Omgevingswet;

 

Besluit:

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2024

(Legesverordening 2024)

ARTIKEL 1 DEFINITIES

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • 2.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen.

  • 3.

    maand: het tijdvak dat loopt van ene dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • 4.

    kwartaal: het tijdvak dat loopt van ene dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de derde daaropvolgende kalendermaand

  • 5.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ene dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • 6.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december;

ARTIKEL 2 BELASTBAAR FEIT

  • 1.

    Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:

    • a.

      het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een dienst of het nemen van een besluit;

    • b.

      het verlenen van een dienst op aanvraag; of

    • c.

      het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een document;

      een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

ARTIKEL 3 BELASTINGPLICHT

Belastingplichtig is de aanvrager of degene voor wie de aanvraag is gedaan.

ARTIKEL 4 VRIJSTELLINGEN

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 13.6 van de Omgevingswet zijn of worden verhaald;

  • 2.

    diensten die ingevolge een wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;

  • 3.

    het afgeven van bewijzen van onvermogen;

  • 4.

    het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon en bezoldiging;

  • 5.

    het uitreiken aan belanghebbenden van beschikkingen of afschriften daarvan, houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verandering hiervan, betrekkelijk enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

  • 6.

    het uitreiken aan belanghebbenden van beschikkingen of afschriften daarvan, behoudende beslissing op een verzoek om subsidie van de gemeente;

  • 7.

    het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, paragraaf 3.6 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien deze aanvraag een vergunning betreft voor een (plaatselijke) non-profitinstelling die zich blijkens haar statuten de uitoefening ten doel stelt van activiteiten van maatschappelijke, sociale of culturele aard (en waarbij de activiteiten in hoofdzaak worden verricht door vrijwilligers).

ARTIKEL 5 MAATSTAVEN VAN HEFFING EN TARIEVEN

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 3.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

ARTIKEL 6 WIJZE VAN HEFFING

De leges worden geheven door middel van een mondelinge kennisgeving, een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, een zegel, een nota of andere schriftuur of een kennisgeving langs elektronische weg. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving of langs elektronische weg aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

ARTIKEL 7 TERMIJNEN VAN BETALING

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6 binnen 30 dagen na dagtekening:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving dan wel in geval van toezending daarvan;

    • c.

      Langs elektronische weg in het aanvraagproces wordt gedaan onverwijld, dan wel als die mogelijkheid wordt geboden binnen 30 dagen na het indienen van de aanvraag langs elektronische weg;

    • d.

      Langs elektronische weg na indiening van de aanvraag wordt gedaan, binnen 30 dagen na dagtekening van kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

ARTIKEL 8 KWIJTSCHELDING

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

ARTIKEL 9 VERMINDERING OF TERUGGAAF

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

ARTIKEL 10 OVERDRACHT VAN BEVOEGDHEDEN

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      paragraaf 1.2 (reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart);

    • 2.

      paragraaf 1.3 (rijbewijzen);

    • 3.

      artikel 1.19 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • 4.

      artikel 1.27 (diverse specifiek verklaringen omtrent gedrag);

    • 5.

      artikel 1.33 (wet op de kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

ARTIKEL 10 INWERKINGTREDING, OVERGANGSBEPALING EN CITEERTITEL

  • 1.

    De ‘‘Legesverordening 2023 – eerste wijziging” van 22 juni 2023 wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2024.

  • 5.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2024.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 14 december 2023.

De Raad voornoemd,

De raadsgriffier,

Dhr. M. van Engelshoven-Huls

de voorzitter,

M.D. Polak

Bijlage Tarieventabel, behorende bij legesverordening 2024 Gemeente Oostzaan 2024

 

Inhoudsopgave

 

Hoofdstuk 1 Algemene Dienstverlening

 

  • Paragraaf 1.1 Burgerlijke stand

  • Paragraaf 1.2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

  • Paragraaf 1.3 Rijbewijzen

  • Paragraaf 1.4 Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens

  • Paragraaf 1.5 Bestuursstukken

  • Paragraaf 1.6 Vastgoedinformatie

  • Paragraaf 1.7 Overige publiekszaken

  • Paragraaf 1.8 Gemeentearchief

  • Paragraaf 1.9 Bijzondere wetten

  • Paragraaf 1.10 Diversen

Hoofdstuk 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

  • Paragraaf 1 Begripsomschrijvingen

  • Paragraaf 2 Vooroverleg en intaketafel

  • Paragraaf 3 Omgevingsvergunning

  • Paragraaf 4 Vermindering

  • Paragraaf 5 Teruggaaf

  • Paragraaf 6 Vaststellen en wijzigen omgevingsplan

  • Paragraaf 7 Overschrijven vergunning op naam

  • Paragraaf 8 In deze titel niet benoemde beschikking

  • Paragraaf 9 Buiten behandeling omgevingsvergunning

Hoofdstuk 3 Dienstverlening vallend onder de dienstenrichtlijn en niet vallend onder Hoofstuk 2

  • Paragraaf 3.1 Horeca

  • Paragraaf 3.2 Seksbedrijven

  • Paragraaf 3.3 Winkeltijdenwet

  • Paragraaf 3.4 Organiseren evenement of markt

  • Paragraaf 3.5 Standplaatsen

HOOFDSTUK 1 Algemene Dienstverlening

 

Artikel

Omschrijving

Tarief

Paragraaf 1.1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap dan wel een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op het gemeentehuis door een trouwambtenaar van de gemeente Oostzaan:

1.1.1.1

a. maandag t/m vrijdag

€ 527,35

1.1.1.2

b. zaterdag van 09.00 tot 24.00 uur

€ 1.001,95

1.1.1.3

c. Zondag en erkende christelijke feestdagen tussen 09:00 en 24:00

€ 1.001,95

1.1.2

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap dan wel een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op een externe locatie door een trouwambtenaar van de gemeente Oostzaan:

Let op: Dit zijn alleen de gemeentelijke kosten voor het huwelijk of de partnerschapsregistratie. De kosten voor de locatie regelt u zelf met de eigenaar/beheerder van de locatie.

1.1.2.1

a. maandag t/m vrijdag

€ 669,70

1.1.2.2

b. zaterdag van 09.00 tot 24.00 uur

€ 1.001,95

1.1.2.3

c. Zondag en erkende christelijke feestdagen tussen 09:00 en 24:00

€ 1.001,95

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap dan wel een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op een externe locatie, exclusief trouwambtenaar van de gemeente Oostzaan.

Let op: Dit zijn alleen de gemeentelijke kosten voor het huwelijk of de partnerschapsregistratie. De kosten voor de locatie regelt u zelf met de eigenaar/beheerder van de locatie. De trouwambtenaar dient u ook zelf te regelen. 

1.1.3.1

a. maandag t/m vrijdag

€ 395,50

1.1.3.2

b. zaterdag van 09.00 tot 24.00 uur

€ 395,50

1.1.3.2

c. Zondag en erkende christelijke feestdagen tussen 09:00 en 24:00

€ 395,50

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om bij besluit een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aan te wijzen voor één dag.

€ 226,80

1.1.5

Het tarief bedraagt voor een budgethuwelijk of registratie van een partnerschap op maandag t/m donderdag in het gemeentehuis om 10:00 uur

€ 158,20

1.1.6

Huwelijk (kosteloos) zonder toespraak op maandagochtend om 09:00 uur, zonder genodigden met maximaal 2 getuigen.

Kosteloos

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het door de gemeente beschikbaar stellen van een getuige voor de huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap, per getuige

€ 52,75

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.8.1

Een (duplicaat) trouwboekje of partnerschapsboekje in een normale uitvoering

€ 34,25

1.1.8.2

Een (duplicaat) trouwboekje of partnerschapsboekje in een luxe uitvoering

€ 42,20

1.1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een gereserveerde datum, het tijdstip of de locatie voor de huwelijksvoltrekking, registratie van het partnerschap of omzetting van het geregistreerd partnerschap in een huwelijk te annuleren of te wijzigen

€ 66,30

1.1.10

Het tarief bedraagt voor het kalligraferen van:

1.1.10.1

een trouwboekje of een partnerschapsboekje

€ 36,90

1.1.10.2

een kind bijschrijven in een trouwboekje of een partnerschapsboekje

€ 7,20

1.1.11

Het tarief bedraagt voor nasporing van gemeentewege in de registers van de Burgerlijke stand, zonder dat van het resultaat een authentiek uittreksel uit het register of een bewijs van inschrijving wordt verlangd, voor ieder persoon over wie de nasporing loopt, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 21,50

1.1.12

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk als daarbij geen gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte

€ 62,70

1.1.13

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

1.1.13.1

voor elk afschrift of uittreksel van een akte van de burgerlijke stand

€ 16,20

1.1.13.2

voor elk afschrift of uittreksel van een akte van geboorte, huwelijk, registratie van een partnerschap of overlijden

€ 16,20

1.1.13.3

voor elke verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

€ 28,40

1.1.13.4

voor elk meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand

€ 16,20

1.1.13.5

voor meertalige attestatie de Vitae uitgegeven door burgerlijke stand

€ 16,20

1.1.13.6

tot het verstrekken van een meertalig modelformulier van een van de in artikel 2, eerste lid, onder a,b,c,d en e van de Wet rechten burgerlijke stand genoemde stukken betreft als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van verordening (EU) nr. 2016/1191 van het Europees Parlement en de Raad van 6 juli 2016 betreffende de bevordering van het vrije verkeer van burgers door vereenvoudigde overlegging van bepaalde openbare documenten in de Europese Unie en tot wijziging van Verordening nr. 1024/2012

€ 16,20

1.1.13.7

tot het verstrekken van een meertalig modelformulier van een van de in artikel 2, eerste lid, onder c van de Wet rechten burgerlijke stand genoemde stukken betreft als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van verordening (EU) nr. 2016/1191 van het Europees Parlement en de Raad van 6 juli 2016 betreffende de bevordering van het vrije verkeer van burgers door vereenvoudigde overlegging van bepaalde openbare documenten in de Europese Unie en tot wijziging van Verordening nr. 1024/2012

€ 21,90

1.1.13.8

De tarieven van artikel 6.9.1 worden door het Ministerie vastgesteld. Tariefswijzigingen van het Ministerie worden automatisch en volledig door de gemeente overgenomen en doorberekend

Paragraaf 1.2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een nationaal paspoort, zakenpaspoort, een reisdocument voor vluchtelingen, een reisdocument voor vreemdelingen of een faciliteitenpaspoort, voor een persoon die op het moment van de aanvang de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 63,40

1.2.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet (NIK) :

1.2.2.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt

€ 40,90

1.2.2.2

in andere gevallen, voor personen die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar of ouder zijn dan bedoeld in onderdeel 1.2.1

€ 75,80

1.2.2.3

Voor een persoon jonger of ouder dan 18 jaar, een vervangende Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 17, eerste lid, van de Paspoortwet.

€ 36,90

1.2.3.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een nationaal paspoort, zakenpaspoort, een 2e paspoort of een faciliteitenpaspoort, voor een persoon die op het moment van de aanvang de leeftijd van 18 jaar of ouder is

€ 83,85

1.2.3.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen voor een persoon die op het moment van de aanvang de leeftijd van 18 jaar of ouder is

€ 63,40

1.2.4

Toeslag spoedaanvraag per reisdocument

TARIEF MINISTERIE

Paragraaf 1.3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

TARIEF RDW

1.3.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een gezondheidsverklaring

TARIEF RDW

1.3.2.1

Het tarief van artikel 7.3 wordt door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) vastgesteld. Tariefswijzigingen van het CBR worden automatisch en volledig door de gemeente overgenomen en doorberekend. Het tarief staat vermeld op de verklaring

1.3.3

Toeslag spoedaanvraag per rijbewijs

TARIEF RDW

 

Paragraaf 1.4 Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan verstrekking van één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 21,10

1.4.2.2

tot het verstrekken van een meertalig modelformulier woon- en/of verblijfplaats als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van verordening (EU) nr. 2016/1191 van het Europees Parlement en de Raad van 6 juli 2016 betreffende de bevordering van het vrije verkeer van burgers door vereenvoudigde overlegging van bepaalde openbare documenten in de Europese Unie en tot wijziging van Verordening nr. 1024/2012 (PbEU 2016, L 200)

€ 21,10

1.4.2.3

Tot het verstrekken van een Verklaring Omtrent het Gedrag

€ 42,65

1.4.2.4

Tot het legaliseren van een handtekening

€ 21,10

1.4.2.5

Tot het verstrekken van een gewaarmerkt kopie

€ 21,10

1.4.2.6

Tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap

€ 21,10

1.4.3

Het tarief bedraagt tot het verstrekken van gegevens aan buitengemeentelijke afnemers en bijzondere derden, per verstrekking

€ 7,90

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van één of meer inlichtingen uit de BRP indien één of meer kaartverzamelingen of registers geheel of gedeeltelijk moeten worden doorgenomen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 38,70

1.4.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot naturalisatie van één persoon vol tarief IND

TARIEF IND

1.4.5.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot naturalisatie van een echtpaar vol tarief IND

TARIEF IND

1.4.5.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot naturalisatie van één persoon laag tarief IND

TARIEF IND

1.4.5.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot naturalisatie van een echtpaar laag tarief IND

TARIEF IND

1.4.5.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot naturalisatie van een meenaturaliserende minderjarige

TARIEF IND

1.4.5.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot optie van één persoon

TARIEF IND

1.4.5.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot optie van een echtpaar

TARIEF IND

1.4.5.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot optie van een medeopterende minderjarige

TARIEF IND

1.4.5.9

De tarieven van hoofdstuk 9 worden door de Inlichtingen en Naturalisatie Dienst (IND) vastgesteld. Dit geldt voor mee naturaliserende minderjarigen, voor de optie enkelvoudig en de optie gemeenschappelijk. Tariefswijzigingen van het IND worden automatisch en volledig door de gemeente overgenomen en doorberekend.

Paragraaf 1.5 Bestuursstukken

1.5.5

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van een exemplaar van de navolgende verordeningen:

1.5.5.1

a. de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) der gemeente:

1.5.5.1.1

een volledig exemplaar

€ 81,55

1.5.5.1.2

per pagina

€ 0,60

1.5.5.2

b. de Bouwverordening:

1.5.5.2.1

een volledig exemplaar

€ 81,55

1.5.5.2.2

per pagina

€ 0,60

1.5.5.3

c. de Brandbeveiligingsverordening:

1.5.5.3.1

een volledig exemplaar

€ 6,45

1.5.5.3.2

per pagina

€ 0,60

1.5.5.4

d. de legesverordening:

1.5.5.4.1

een volledig exemplaar

€ 6,45

1.5.5.4.2

per pagina

€ 0,60

1.5.5.5

e. verordeningen gemeentelijke belastingen en/of rechten

1.5.5.5.1

per pagina

€ 0,60

1.5.5.6

aanvullingen van de onder 2.5.1 t/m 2.5.5 genoemde verordeningen, per pagina

€ 0,60

Paragraaf 1.6 Vastgoedinformatie

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van kadastrale informatie per object

€ 7,80

1.6.2

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van informatie uit akten per akte

€ 1.206,10

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van informatie uit kadastrale kaart (inclusief kopie op formaat A3 of A4)

€ 7,90

1.6.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

€ 58,25

1.6.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor urgentieverklaring huisvesting

€ 64,20

1.6.6

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning tijdelijke verhuur woonruimte ex artikel 15 Leegstandwet

€ 63,25

1.6.7

Het tarief voor het het registreren van een vaartuig als bedoeld in artikel 5.31d van de algemene plaatstelijke verordening bedraagt

€ 21,10

1.6.1

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming of vergunning omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden voor het leggen en houden van kabels en leidingen en bijbehorende voorzieningen in grond van of in beheer bij de gemeente

€ 208,85

1.6.1.1

Iindien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen en openbaar groen, wordt het tarief genoemd in artikel 1.6.1 per strekkende meter sleuf vermeerderd met

€ 1,60

1.6.2

het in 1.6.1 genoemde bedrag wordt:

1.6.2.1

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 258,65

1.6.2.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, worden de in artikel 1.6.1 leges verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

€ 105,75

1.6.3

indien een begroting als bedoeld in 1.6.1 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

€ 105,75

1.6.4

het tarief bedoeld in onderdeel 1.6.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

€ 105,75

1.6.5

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum (dagopvang en/of buitenschoolse opvang) als bedoeld in art. 1.45 eerste en tweede lid, Wko en opname in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK)

€ 1.054,70

1.6.5

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het in exploitatie nemen van een gastouderbureau of het bieden van gastouderopvang als bedoeld in artikel 1.45 eerste en tweede lid, Wko en opname in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK)

€ 527,35

Paragraaf 1.7 Overige publiekszaken

 

Vervallen

 

Paragraaf 1.8 Gemeentearchief

1.8.1

Het tarief bedraagt ter zake het doen van nasporingen, door een ambtenaar van de gemeente ongeacht het resultaat, in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan te besteden kwartier

€ 38,70

1.8.2

Onverminderd het in 1.8.1 bepaalde, bedraagt het tarief ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina A4-formaat

€ 0,60

1.8.2.1

Per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,60

1.8.2.2

Per pagina op papier van A3-formaat

€ 1,25

1.8.2.3

Per pagina op papier van een nader formaat

€ 4,00

1.8.3

Onverminderd het in 1.8.1 bepaalde, bedraagt het tarief ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina A3-formaat

€ 0,70

1.8.4

Onverminderd het in 1.8.1 bepaalde, bedraagt het tarief ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 0,60

1.8.5

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het doen van onderzoek in de bij de archiefdienst berustende archieven en verzamelingen, ongeacht het resultaat, en voor het vervaardigen van afschriften en uittreksels, alle door of vanwege de gemeentearchivaris per kwartier of gedeelte daarvan

€ 11,75

Paragraaf 1.9 Bijzondere wetten

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de Kansspelen (loterijvergunning)

€ 126,55

1.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanwezigheidsvergunning bedoeld in artikel 30 b van de Wet op de Kansspelen:

1.9.2.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 126,55

1.9.2.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, met dien verstande dat voor de eerste speelautomaat € 120,00 is verschuldigd en voor iedere speelautomaat vervolgens

€ 63,25

1.9.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet of de Winkeltijdenverordening, dan wel wijziging of intrekking

€ 253,15

1.9.4

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van toestemming om een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 63,25

1.9.5

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen en/of omzetten van een gehandicaptenparkeerkaart met een geldigheidsduur van maximaal 5 jaar

€ 166,20

1.9.5.1

(vervolg aanvraag gehandicaptenparkeerkaart): Alleen houders van een bestuurderskaart komen in aanmerking. Heeft u enkel een passagierskaart neem dan vooraf contact op met het WMO loket.

1.9.5.1.1

aanleggen van het parkeervak

€ 364,25

1.9.5.1.2

wijziging parkeerplaats i.v.m. verhuizing

€ 273,20

1.9.5.1.3

Wijzigen kenteken (inclusief veranderen/vervangen van het onderbord)

€ 68,25

1.9.6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om verlenging van een gehandicapten-parkeerkaart met een geldigheidsduur van maximaal 5 jaar

€ 49,05

1.9.6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart wegens verlies of diefstal

€ 49,05

1.9.7

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 148 van het Wegenverkeersreglement (Stb. 1950, K 377)

€ 34,15

1.9.8

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459)

€ 34,15

1.9.9

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing om een voertuig, dat is voorzien van een aanduiding van handelsreclame, op de openbare weg te parkeren met het kennelijke doel om daarmee handelsreclame te maken

€ 34,15

1.9.10

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing geslotenverklaring Kerkstraat en de Haal (of een duplicaat hiervan), met een geldigheidsduur zoals gemeld op de ontheffing.

€ 13,85

1.9.11

Het tarief tot het verkrijgen van een nieuwe ontheffing geslotenverklaring Kerkstraat en De Haal i.v.m. wijziging met een geldigheidsduur zoals gemeld op de ontheffing, bedraagt

€ 5,60

Paragraaf 1.10 Diversen

1.10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gunstige beschikking op een verzoek, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

€ 11,80

1.10.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van bestuursstukken: Geheel bedrukte, geschreven, gedeeltelijk bedrukte of gedeeltelijk geschreven en blanco gelaten stukken, minuten, afschriften of uittreksel van stukken per gehele of gedeeltelijke bladzijde

€ 0,60

1.10.3

Alle in deze tarieventabel genoemde stukken - indien deze op verzoek per post worden verzonden - worden de leges verhoogd met Tarief PostNL

1.10.4

Alle in deze tarieventabel genoemde stukken - indien deze op verzoek "aangetekend" per post worden verzonden - worden de leges verhoogd met Tarief PostNL

1.10.5

Alle in deze tarieventabel genoemde stukken, indien deze op verzoek per post "met bericht van ontvangst" worden verzonden, worden de leges verhoogd met Tarief PostNL

1.10.6

Stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,

1.10.6.1

a. per getypte pagina

€ 9,35

1.10.6.2

b. per fotokopie (A4-formaat)

€ 0,60

1.10.6.3

c. per fotokopie (A3-formaat)

€ 0,70

1.10.6.4

d. per fotokopie op papier van een ander formaat

€ 4,00

1.10.6.5

met dien verstande dat minimaal verschuldigd is € 0,50

1.10.7

Voor het gebruiken van registers, (kaart-)systemen of plans, die voor het verlenen van inzage aan de aanvrager moet worden voorgelegd, wordt geen recht wegens inzage geheven.

1.11.1

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van kadastrale informatie per object

€ 7,80

1.11.2

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van informatie uit akten per akte

€ 1.206,10

1.11.3

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van informatie uit kadastrale kaart (inclusief kopie op formaat A3 of A4)

€ 7,90

1.11.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

€ 58,25

1.11.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor urgentieverklaring huisvesting

€ 64,20

1.11.6

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning tijdelijke verhuur woonruimte ex artikel 15 Leegstandwet

€ 63,25

1.11.7

Het tarief voor het het registreren van een vaartuig als bedoeld in artikel 5.31d van de algemene plaatstelijke verordening bedraagt

€ 21,10

1.11.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een tracéaanvraag tot een lengte van 1000 meter bedraagt

€ 800,00

1.12.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een tracéaanvraag tot een lengte meer dan 1000 meter bedraagt

€ 2.400,00

1.13.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum (dagopvang en/of buitenschoolse opvang) als bedoeld in art. 1.45 eerste en tweede lid, Wko en opname in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK)

€ 1.054,70

1.13.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het in exploitatie nemen van een gastouderbureau of het bieden van gastouderopvang als bedoeld in artikel 1.45 eerste en tweede lid, Wko en opname in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK)

€ 527,35

 

HOOFDSTUK 2 DIENSTVERLENING EN BESLUITEN IN HET KADER VAN DE OMGEVINGSWET

Artikel

Omschrijving

Tarief

Variabel tarief

PARAGRAAF 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Aanlegkosten: De aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.2

Bouwkosten: De aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, de omzetbelasting daarin niet begrepen. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen;

2.1.2.1

Indien de bouw- of aanlegkosten niet in overeenstemming met het bepaalde in het voorgaande leden zijn of worden opgegeven, worden deze bouw- of aanlegkosten door of vanwege het college van burgemeester en wethouders bijgesteld.

2.1.3

Sloopkosten: De aannemingssom (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de sloopkosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen voor de fysieke sloop van de bouwwerken, de omzetbelasting daarin niet begrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen;

2.1.4

Vooroverlegplan: Onder een vooroverlegplan wordt in deze titel verstaan: een tekening waarop de ruimtelijke contouren, situering en afmetingen van het op te richten bouwwerk zijn aangegeven en op basis waarvan een advies kan worden verkregen met betrekking tot de vraag of het op te richten bouwwerk niet in strijd is met de redelijke eisen van welstand. Bij strijdigheid van het bouwplan met het omgevingsplan wordt tevens onderzocht of medewerking aan het bouwplan in de rede ligt.

Het vooroverlegplan blijft bestaan voor eenvoudigere initiatieven. De complexe initiatieven worden bij indiening gesignaleerd en komen op de intaketafel.

2.1.4.1

Intaketafel: Het doel van de Omgevingswet is de dienstverlening transparanter, eenvoudiger en sneller te maken. Onderdeel daarvan is het instrument van de intaketafel. Deze zorgt ervoor dat een initiatiefnemer vroegtijdig een eerste idee krijgt van de wenselijkheid, de haalbaarheid en de aandachtspunten van zijn plan. Een uitwerking op hoofdlijnen is daarvoor voldoende (massa, situering, aantal woningen, aanduiding andere functies). Tijdens de intaketafel ontvangt de initiatiefnemer een eerste reactie van diverse vakspecialisten. Achteraf ontvangt hij een korte puntsgewijze terugkoppeling. De intaketafel is bedoeld voor grotere plannen (bijvoorbeeld voor meerdere woningen).

2.1.5

Bal: Besluit activiteiten leefomgeving.

2.1.6

Bbl: Besluit bouwwerken leefomgeving.

2.1.7

Ow: Omgevingswet

2.1.8

In deze titel voorkomende begrippen die in de Omgevingswet, het Besluit bouwwerken leefomgeving of het Besluit activiteiten leefomgeving zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als in die wet of dat besluit bedoeld.

2.1.9

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Omgevingswet, het Besluit bouwwerken leefomgeving of het Besluit activiteiten leefomgeving zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

PARAGRAAF 2 Vooroverleg EN INTAKETAFEL EN OMGEVINGSTAFEL

Initiatiefnemers komen eerst bij een intaketafel terecht. Hier beoordeeld een klein team van gemeenteambetenaren voor het eerst of het initiatief wenselijk is.

 

Bij een Omgevingstafel gaat u in gesprek met alle belangrijke gesprekspartners van de gemeente zoals het waterschap, de provincie, het Rijk, de omgevingsdienst, de welstandscommissie, de veiligheidsregio en de GGD.

2.2.1

Het tarief voor het beoordelen van een vooroverlegplan bedraagt:

2.2.1.1

a. voor de toetsing van het initiatief aan het omgevingsplan:

4,5% van de bouwsom met een minimum van € 251,35 en maximum van € 5.160,00

2.2.1.2

b. voor de toetsing van het initiatief aan de redelijke eisen van welstand:

€ 251,35

2.2.2

Het tarief voor de bespreking van het initiatief aan de intaketafel bedraagt:

2.2.2.1

a. voor de toetsing van het initiatief aan het omgevingsplan:

€ 713,45

2.2.2.2

b. voor de toetsing van het initiatief aan de redelijke eisen van welstand:

€ 251,35

2.2.3.1

Het tarief voor de bespreking van het initiatief aan de omgevingstafel bedraagt

€ 650,00

2.2.4

Als binnen 26 weken na het verzenden van de schriftelijke reactie op het vooroverlegplan een definitieve aanvraag om omgevingsvergunning wordt ingediend, die in overeenstemming is met het eindresultaat van het vooroverleg, worden de reeds in rekening gebrachte leges voor het vooroverlegplan verrekend met de leges van de definitieve aanvraag om omgevingsvergunning. Restitutie van leges vindt niet plaats.

2.2.5

Artikel 2.2.1 geldt niet voor een casus die naar de intaketafel gaat. Deze casus vraagt door zijn complexiteit meer inzet van de vakspecialisten. In veel gevallen zal bij het voortzetten van het initiatief de gemeentelijke kosten worden verhaald in een anterieure overeenkomst.

PARAGRAAF 3 Omgevingsvergunning

PARAGRAAF 3.1 BOUWACTIVITEITEN, HET GEBRUIKEN VAN EEN BOUWWERK OF GRONDEN EN HET SLOPEN VAN EEN BOUWWERK

2.3.1.1

Bouwactiviteiten Als de aanvraag van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit (bouwtechnisch deel) als bedoeld in paragraaf 2.3.2 Besluit bouwwerken leefomgeving, bedraagt het tarief:

0,9% van het percentage bouwsom met een minimum van €50,27

2.3.1.2

Als de aanvraag van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit als bedoeld in artikel 22.26 van het omgevingsplan, bestaande uit een bouwactiviteit, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk:

2.3.1.3.1

a. voor een bouwactiviteit deels die deels of geheel overeenkomstig de regels van het omgevingsplan wordt uitgevoerd (een binnenplanse omgevingsplanactiviteit):

4,5% van de bouwsom met een minimum van € 251,35

2.3.1.3.2

b. voor een bouwactiviteit die afwijkt van de regels van het omgevingsplan en waarvoor de reguliere procedure, bedoeld in paragraaf 16.5.2 Omgevingswet, wordt gevolgd:

€ 390,50

2.3.1.3.3

c. voor een bouwactiviteit die afwijkt van de regels van het omgevingsplan en waarvoor de uitgebreide procedure, bedoeld in paragraaf 16.5.3 Omgevingswet, wordt gevolgd:

€ 5.275,00

2.3.1.3.4

d. voor een bouwactiviteit die tijdelijk afwijkt van het omgevingsplan:

€ 390,50

2.3.1.3.5

e. voor het afwijken van de exploitatieregels in het omgevingsplan:

€ 390,50

2.3.1.3.6

f. voor een bouwactiviteit die afwijkt van het voorbereidingsbesluit, bedoeld in artikel 22.33 van het omgevingsplan:

€ 526,50

2.3.1.3.7

g. als de bouwactiviteit plaatsvindt binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht:

€ 251,35

2.3.1.3.8

h. als de bouwactiviteit plaatsvindt op een bodemgevoelige locatie, als bedoeld in artikel 22.30 van het omgevingsplan:

€ 31,40

2.3.1.4

Als voor een omgevingsplanprocedure een publicatie nodig is worden de bedragen per publicatie zoals genoemd in artikel 2.3.1.3 verhoogd met:

€ 31,40

2.3.1.5

Als de aanvraag van een omgevingsvergunning voor het bouwen is ingediend, terwijl de bouwactiviteit vergunningsvrij is, dan bedraagt het tarief:

€ 88,80

2.3.1.6

Als de aanvraag toeziet op het toetsen aan de regelgeving voor vergunningsvrij bouwen, dan bedraagt het tarief:

€ 88,80

2.3.1.7

Gebruiken van een bouwwerk

Als de aanvraag van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit, als bedoeld in artikel [22.26 van het omgevingsplan], bestaande uit het gebruiken van een bouwwerk, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk:

2.3.1.7.1

a. voor het gebruik van een bouwwerk dat overeenkomstig de regels van het omgevingsplan wordt uitgevoerd (een binnenplanse omgevingsplanactiviteit):

€ 390,50

2.3.1.7.2

b. voor het gebruik van een bouwwerk dat afwijkt de regels van het omgevingsplan en waarvoor de reguliere procedure, bedoeld in paragraaf 16.5.2 Omgevingswet, wordt gevolgd:

€ 390,50

2.3.1.7.3

c. voor het gebruik van een bouwwerk dat afwijkt van de regels van het omgevingsplan en waarvoor de uitgebreide procedure, bedoeld in paragraaf 16.5.3 Omgevingswet, wordt gevolgd:

€ 5.275,00

2.3.1.7.4

d. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om verlenging van de in een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit gestelde termijn, bedoeld in artikel 10.23, tweede lid, van het Omgevingsbesluit:

€ 390,50

2.3.1.7.5

e. voor het afwijken van de exploitatieregels in het omgevingsplan:

€ 390,50

2.3.1.7.6

f. voor het gebruik van een bouwwerk dat afwijkt van het voorbereidingsbesluit, bedoeld in artikel 22.33 van het omgevingsplan:

€ 782,05

2.3.1.8

Slopen van een bouwwerk

Als de aanvraag van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit, bestaande uit het slopen van een bouwwerk, op grond van het tijdelijke deel van het omgevingsplan, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk:

€ 112,00

2.3.1.9

Gebruik van gronden

Voor een omgevingsplanacitiviteit waarvoor in het omgevingsplan is bepaald dat het is verboden deze zonder omgevingsvergunning te verrichten en die in strijd is met het omgevingsplan: een kleine buitenplanse omgevingsplanactiviteit

€ 750,00

2.3.1.10

Voor een omgevingsplanactiviteit waarvoor in het omgevingsplan is bepaald dat het is verboden deze zonder omgevingsvergunning te verrichten en die in strijd is met het omgevingsplan: een buitenplanse activiteit

€ 5.325,00

Paragraaf 3.2 AANLEG activiteiten

2.3.2.1

Als de aanvraag van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in het tijdelijk deel van het omgevingsplan, bestaande uit voormalige bestemmingsplannen, dan bedraagt het tarief:

4,5% van de bouwsom met een minimum van € 251,35

Paragraaf 3.3 CULTUREEL ERFGOED

2.3.3.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op: a. een omgevingsplanactiviteit met betrekking tot een gemeentelijk monument, provinciaal monument, rijksmonument, voorbeschermd gemeentelijk monument, voorbeschermd provinciaal monument of voorbeschermd rijksmonument; b. een activiteit waarvoor in de omgevingsverordening is bepaald dat het verrichten daarvan zonder omgevingsvergunning is verboden als die activiteit betrekking heeft op een provinciaal monument of een voorbeschermd provinciaal monument, c. een rijksmonumentenactiviteit als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder b, van de Omgevingswet; bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

2.3.3.1.1

a. voor het slopen, verstoren, verplaatsen of wijzigen van een monument of voorbeschermd monument:

€ 251,35

2.3.3.1.2

b. voor het herstellen of gebruiken van een monument of voorbeschermd monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 251,35

PARAGRAAF 3.4 ACTIVITEITEN IN DE OPENBARE RUIMTE EN OP OPENBARE WEGEN

2.3.4.1

Aanleggen van een weg

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg, bedoeld in artikel 2:11 van de Algemene Plaatselijke Verordening Oostzaan in samenhang met artikel 22.8 van de Omgevingswet, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk:

€ 251,35

2.3.4.2

Uitweg aanleggen

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken van een uitweg naar een openbare weg, bedoeld in artikel 2:12 van de Algemene Plaatselijke Verordening Oostzaan in samenhang met artikel 22.8 van de Omgevingswet, bedraagt het tarief:

€ 62,05

2.3.4.3

Uitweg of het gebruik hiervan veranderenAls de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg naar een openbare weg, bedoeld in artikel 2:12 van de Algemene Plaatselijke Verordening Oostzaan in samenhang met artikel 22.8 van de Omgevingswet, bedraagt het tarief:

€ 30,50

2.3.4.4

Bomen kappen / houtopstanden vellen

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen van een houtopstand, bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening Oostzaan in samenhang met artikel 22.8 van de Omgevingswet, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk:

€ 253,15

2.3.4.5

Reclame Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op reclame maken met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, op of aan een onroerende zaak, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, als bedoeld in artikel 4.15 van de Algemene Plaatselijke Verordening Oostzaan in samenhang met artikel 22.8 Omgevingswet, en geen sprake is van een bouwactiviteit bedoeld in onderdeel 2.3.1.1, bedraagt het tarief:

€ 251,35

2.3.4.6

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing om een voertuig, dat is voorzien van een aanduiding van reclame, op de openbare weg te parkeren met het kennelijke doel om daarmee handelsreclame te maken

€ 34,15

2.3.4.7

Objecten plaatsen of op aan de openbare weg 

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het plaatsen van objecten op of aan de openbare weg, bedoeld in artikel 2:10, derde lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening Oostzaan in samenhang met artikel 22.8 van de Omgevingswet, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk:

€ 126,55

Paragraaf 3.5 Milieubelastende activiteiten

2.3.5.1

Milieubelastende activiteiten als omgevingsplanactiviteiten Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit bestaande uit een milieubelastende activiteit als bedoeld in paragraaf 22.3.26 van het omgevingsplan bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

2.3.5.1.1

Reguliere procedure

2.3.5.1.1.1

a. voor één milieubelastende activiteit:

€ 2.132,00

2.3.5.1.1.2

b. voor twee tot vijf milieubelastende activiteiten:

€ 4.264,00

2.3.5.1.1.3

c. voor vijf of meer milieubelastende activiteiten:

€ 6.396,00

2.3.5.2.1

Uitgebreide procedure

2.3.5.2.1.1

a. voor één milieubelastende activiteit:

4.264,00

2.3.5.2.1.2

b. voor twee tot vijf milieubelastende activiteiten

€ 8.528,00

2.3.5.2.1.3

c. voor vijf of meer milieubelastende activiteiten

€ 12.792,00

2.3.5.3.1

d. als het gaat om een maatwerkvoorschrift:

€ 1.100,00

PARAGRAAF 3.6 HET HOUDEN VAN EEN EVENEMENT

2.3.6.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het houden van een evenement e.d., anders dan een braderie, bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening Oostzaan 2022 in samenhang met artikel 22.8 van de Omgevingswet, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk:

2.3.6.2

Het tarief voor categorie A evenementen:

a. kleine evenementen met een laag risico bedraagt:

2.3.6.2.1

b. voor een commercieel evenement:

€ 506,25

2.3.6.2.2

c. voor een jaarlijks terugkerend commercieel evenement:

€ 253,15

2.3.6.2.3

d. voor een niet commercieel evenement:

€ 253,15

2.3.6.2.4

e. voor een jaarlijks terugkerend niet commercieel evenement:

€ 126,55

2.3.6.2.5

Voor het wijzingen van een evenement genoemd in artikel 2.3.6.1 en 2.3.6.2..

€ 126,55

2.3.6.3

Het tarief voor een categorie B evenement: middelgrote evenementen met enig risico bedraagt:

2.3.6.3.1

voor een commercieel evenement:

€ 759,40

2.3.6.3.2

voor een jaarlijks terugkerend commercieel evenement:

€ 379,65

2.3.6.3.3

voor een niet commercieel evenement:

€ 379,65

2.3.6.3.4

voor een jaarlijks terugkerend niet commercieel evenement:

€ 189,85

2.3.6.3.5

Voor het wijzingen van een evenement genoemd in artikel 2.3.6.3:

€ 126,55

2.3.6.4

Het tarief voor een categorie C evenement: grote evenementen met een hoog risico bedraagt:

2.3.6.4.1

voor een commercieel evenement:

€ 5.062,60

2.3.6.4.2

voor een jaarlijks terugkerend commercieel evenement:

€ 5.062,60

2.3.6.4.3

voor een niet commercieel evenement:

€ 2.636,75

2.3.6.4.4

voor een jaarlijks terugkerend niet commercieel evenement:

€ 2.636,75

2.3.6.4.5

Voor het wijzingen van een evenement genoemd in 2.3.6.4.

€ 126,55

2.3.6.6

voor de evenementen genoemd in 2.3.6.2 tot en met 2.3.6.4 worden de verbruikskosten van water in rekening gebracht. Het tarief per m3 water bedraagt:

€ 1,60

2.3.6.7

voor de evenementen genoemd in 2.3.6.2 tot en met 2.3.6.4 worden de verbruikskosten van elektriciteit in rekening gebracht. Het tarief per kwh elektriciteit bedraagt:

€ 0,25

2.3.6.8

De gebruikerskosten voor het in gebruik nemen van het centrumplein en nabij gelegen straten in Oostzaan bedraagt per speeldag exclusief het gebruik van de gemeentelijke stroom- en watervoorzieningen.

€ 100,70

2.3.6.9

Braderie houdenAls de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het houden van een braderie, bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening Oostzaan 2022 in samenhang met artikel 22.8 van de Omgevingswet, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk:

2.3.6.9.1

minder dan 20 uitstallingen en/of kramen:

€ 27,75

2.3.6.9.2

20 tot en met 100 uitstallingen en/of kramen:

€ 97,20

101 en meer uitstallingen en/of kramen:

€ 138,85

PARAGRAAF 3.7 OVERIGE ACTIVITEITEN

2.3.7.1

Als de aanvraag van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit dan in deze en voorgaande paragrafen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit:

2.3.7.1.1

a. behoort tot een bij of krachtens artikel 5.1 van de Omgevingswet aangewezen categorie activiteiten, uitgezonderd de activiteiten bedoeld in onderdeel b, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

€ 251,35

2.3.7.1.2

b. behoort tot een in het omgevingsplan of een gemeentelijke verordening als bedoeld in artikel 22.8 van de Omgevingswet in samenhang met artikel 2.1a van het Omgevingsbesluit aangewezen categorie vergunningplichtige activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

€ 251,35

2.3.7.2

Flora- en fauna activiteitenIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op flora- en fauna activiteiten, bedraagt het tarief, het tarief dat bij de gemeente in rekening wordt gebracht door een externe partij.

€ 251,35

2.3.7.3

Overige Behoort tot een bij provinciale verordening, m.u.v. die gevallen die in artikel 4.6, tweede lid Omgevingsbesluit benoemd zijn, of gemeentelijke verordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving

2.3.7.3.1

a. als het een gemeentelijke verordening betreft:

€ 251,35

2.3.7.3.2

b. als het provinciale verordening betreft:

€ 251,35

PARAGRAAF 3.8 BODEMONDERZOEKEN 

2.3.8.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.8.1.1

a. bij een perceeloppervlakte kleiner dan 500 m2

€ 313,05

2.3.8.1.2

b. bij een perceeloppervlakte gelijk of groter dan 500 m2

€ 464,95

2.3.8.2

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld:

€ 313,05

PARAGRAAF 3.9 ADVIES

2.3.9.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag om een omgevingsvergunning of een ander besluit op grond van de Omgevingswet:

het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.9.2

Als een begroting als bedoeld in artikel 2.3.9.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

PARAGRAAF 3.10 ADVIES MET INSTEMMING

2.3.10.1

Onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, als een aanvraag om een omgevingsvergunning of een ander besluit op grond van de Omgevingswet betrekking heeft op een activiteit waarvoor de beslissing op de aanvraag op grond van artikel 16.16 van de Omgevingswet instemming behoeft van een bestuursorgaan:

2.3.10.1.1

a. als de gemeenteraad moet besluiten over de instemming:

€ 251,35

2.3.10.1.2

b. als een ander bestuursorgaan moet besluiten over de instemming:

het bedrag dat dit bestuursorgaan aan rechten zou heffen als het voor de activiteit waarvoor instemming wordt verzocht zelf bevoegd gezag zou zijn.

2.3.10.2

Als een begroting als bedoeld in [het vorige artikel] is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

PARAGRAAF 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen als bedoeld in de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 de vermindering bedraagt:

2.4.1.1

Bij 5 tot 10 activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges

2,00%

2.4.1.2

Bij 10 tot 14 activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges

3,00%

2.4.1.3

Bij 14 of meer activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges

5,00%

PARAGRAAF 5 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten

2.5.1

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld paragraaf 3.1, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van <4> weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges:

50,00%

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na < 4> weken en binnen < 8> weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges:

30,00%

2.5.1.3

indien de aanvraag wordt ingetrokken na < 8> weken en binnen < 26> weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges:

20,00%

2.5.2

Minimumbedrag voor teruggaaf: Een bedrag minder dan wordt niet teruggegeven:

€ 251,35

PARAGRAAF 6 VASTSTELLEN EN WIJZIGING OMGEVINGSPLAN

2.6.1

De kosten van een aanvraag tot het vaststellen van een omgevingsplan als bedoeld in artikel 2.4 Omgevingswet, worden via een anterieure overeenkomst met een vooraf vastgestelde kosten-berekening in rekening gebracht bij de aanvrager door het afsluiten van een anterieure overeenkomst.

2.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijzigen van een omgevingsplan als bedoeld in artikel 2.4 Omgevingswet:

€ 5.275,00

PARAGRAAF 7 Overschrijving vergunning op naam

2.7.1

Het tarief voor de overdracht van de tenaamstelling van een omgevingsvergunning bedraagt:

€ 91,75

PARAGRAAF 8 In deze titel niet benoemde beschikking

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 251,35

PARAGRAAF 9 Buiten behandeling omgevingsvergunning

2.9.1

Het tarief voor de aanvraag van een omgevingsvergunning/ vooroverleg die buiten behandeling wordt gelaten bedraagt:

€ 251,35

 

HOOFDSTUK 3 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER DE DIENSTENRICHTLIJN EN NIET VALLEND ONDER HOOFDSTUK 2

 

Paragraaf 3.1 Horeca

3.1.1

Drank- en horecawet: Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, van de Alcoholwet

€ 192,55

3.1.1.1

Indien het een standplaats op gemeentegrond betreft het bedrag als genoemd in 3.3.1 vermeerderd met een vast bedrag per dag per stal van

€ 56,75

3.1.2

Het tarief bedraagt ter zake het verkrijgen van een stel aanvraag formulieren van een vergunning, als bedoeld in artikel 3, van de Alcoholwet

€ 5,45

3.1.3

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot ontheffing ingevolge artikel 35 van de Alcoholwet

€ 122,00

3.1.4

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een verzoek voor de verruiming van de schenktijden als bedoeld in artikel 4 lid 1 sub b van de Drank- en horecaverordening.

€ 27,75

3.1.5

Exploitatie openbare inrichtingen:

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag exploitatie openbare inrichting als bedoeld in artikel 2.28 van de APV. Bij het gelijktijdig aanvragen van een ontheffing ingevolge artikel 3.1.3 volgt een exploitaitie korting van € 100.

3.1.5.1

openbare inrichting zonder terras

€ 484,95

3.1.5.2

openbare inrichting met terras

€ 538,55

3.1.5.3

alleen terrasaanvraag

€ 53,95

3.1.6

het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een nieuwe exploitatievergunning als gevolg van een kleine wijziging

€ 57,05

Paragraaf 3.2 Seksbedrijven

3.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.2.1

Voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3:4 van de APV voor een seksinrichting.

€ 1.458,45

3.2.2

Voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3:4 van de APV voor een escortbedrijf.

€ 911,90

3.2.3

Voor het overschrijven van een vergunning van een bestaande seksinrichting of een bestaand escortbedrijf

€ 436,55

Paragraaf 3.3 Winkeltijdenwet

3.3.1

Standplaatsvergoedingen: Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning voor het innemen van een standplaats c.q. het hebben van een uitstalling als bedoeld in artikel 5.18. van de APV.

€ 27,75

3.3.1.1

Indien het een standplaats op gemeentegrond betreft een vast bedrag per dag per stal van:

€ 11,20

Paragraaf 3.4 Organiseren evenement of markt

3.4.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een melding voor een klein evenement tot 75 bezoekers zoals genoemd in artikel 2:25 van de APV

Gratis

3.4.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het houden van een evenement e.d. overeenkomstig artikel 2.25 van de APV

3.4.2.1

Het tarief voor categorie A evenementen: kleine evenementen met een laag risico bedraagt:

3.4.2.1.1

voor een commercieel evenement

€ 506,25

3.4.2.1.2

voor een jaarlijks terugkerend commercieel evenement

€ 253,15

3.4.2.1.3

voor een niet commercieel evenement1

€ 253,15

3.4.2.1.4

voor een jaarlijks terugkerend niet commercieel evenement

€ 126,55

3.4.2.1.5

Voor het wijzingen van een evenement genoemd in artikel 3.4.1. en 3.4.2

€ 126,55

3.4.2.2

Het tarief voor een categorie B evenement: middelgrote evenementen met enig risico bedraagt:

3.4.2.2.1

voor een commercieel evenement

€ 759,40

3.4.2.2.2

voor een jaarlijks terugkerend commercieel evenement

€ 379,65

3.4.2.2.3

voor een niet commercieel evenement

€ 379,65

3.4.2.2.4

voor een jaarlijks terugkerend niet commercieel evenement

€ 189,85

3.4.2.2.5

Voor het wijzingen van een evenement genoemd in artikel 2.1/2.2/2.3/2.4

€ 126,55

3.4.2.3

Het tarief voor een categorie C evenement: grote evenementen met een hoog risico bedraagt:

3.4.2.3.1

voor een commercieel evenement

€ 5.062,60

3.4.2.3.2

voor een jaarlijks terugkerend commercieel evenement

€ 5.062,60

3.4.2.3.3

voor een niet commercieel evenement

€ 2.636,75

3.4.2.3.4

voor een jaarlijks terugkerend niet commercieel evenement

€ 2.636,75

3.4.2.3.5

Voor het wijzingen van een evenement genoemd in artikel 3.1/3.2/3.3/3.4

€ 126,55

3.4.3

voor de evenementen genoemd in 3.4.2.1 tot en met 3.4.2.3.5 worden de verbruikskosten van water in rekening gebracht. Het tarief per m3 water bedraagt

€ 1,60

3.4.4

voor de evenementen genoemd in 3.4.2.1 tot en met 3.4.2.3.5 worden de verbruikskosten van elektriciteit in rekening gebracht. Het tarief per kwh elektriciteit bedraagt

€ 0,39

3.4.5

De gebruikerskosten voor het in gebruik nemen van het centrumplein en nabij gelegen straten in Oostzaan bedraagt per speeldag exclusief het gebruik van de gemeentelijke stroom- en watervoorzieningen.

€ 100,70

Paragraaf 3.5 Standplaatsen

3.5.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de APV. inzake het maken van reclame, dan wel aankondiging, per reclamebord e.d. wordt geheven

€ 13,45

3.5.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen een vergunning voor de verkoop van vuurwerk als bedoeld in artikel 2.72 in de APV

€ 34,50

3.5.3

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen voor een ontheffing als bedoeld in 2.9 van de APV ten behoeve van straatartiesten, straatfotografie etc.

€ 13,80

3.5.4

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen voor een vergunning ingevolge de APV met betrekking tot sluitingsduur inrichtingen:

3.5.4.1

indien de ontheffing voor één keer geldt

€ 20,85

3.5.4.2

indien de ontheffing voor twee of meer keren geldt binnen één jaar

€ 55,55

3.5.5

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een optocht als bedoeld in artikel 2.25 van de APV

€ 13,80

3.5.6

Het tarief bedraagt voor de aanvraag van een ontheffing om gebruik te mogen maken van een kabel met kabelmat over de openbare ruimte voor het opladen van een elektrisch voertuig vanuit een niet openbaar oplaadpunt

€ 87,10

3.5.7

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor overige, niet elders in de verordening of de tarieventabel met name genoemde vergunningen c.q. ontheffingen als bedoeld in de APV

€ 80,50

3.5.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning voor het houden van een braderie e.d. als bedoeld in artikel 2.25 van de APV

3.5.8.1

minder dan 20 uitstallingen en/of kramen

€ 27,75

3.5.8.2

20 tot en met 100 uitstallingen en/of kramen

€ 97,20

3.5.8.3

101 en meer uitstallingen en/of kramen

€ 138,85

3.5.9

De gebruikerskosten voor het in gebruik nemen van het Kerkplein, gelegen aan de Kerkbuurt in Oostzaan, bedraagt per speeldag exclusief het gebruik van de gemeentelijke stroom- en watervoorzieningen. 

€ 100,70

3.5.10

Het tarief voor het in behandeling nemen van een vergunning voor de plaatsing van een voorwerp op of aan de openbare weg volgens artikel 2.10 lid 3 van de APV

€ 126,55

3.5.11

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor inzameling van geld of goederen of leden- of donateurwerving zoals genoemd in artikel 5:13 lid 5 van de APV

€ 31,65

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 14 december 2023.

 

De Raad voornoemd,

 

De raadsgriffier,

Dhr. M. van Engelshoven-Huls

 

de voorzitter,

M.D. Polak