Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hollands Kroon

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hollands Kroon, houdende de aanwijzing tot DAEB van diensten ter uitvoering van Wsw, Regeling Beschut Werk en Duurzaam aan het werk met loonkostensubsidie (Besluit uitvoering Wsw, Regeling Beschut Werk en Duurzaam aan het werk met loonkostensubsidie gemeente Hollands Kroon,2023)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHollands Kroon
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hollands Kroon, houdende de aanwijzing tot DAEB van diensten ter uitvoering van Wsw, Regeling Beschut Werk en Duurzaam aan het werk met loonkostensubsidie (Besluit uitvoering Wsw, Regeling Beschut Werk en Duurzaam aan het werk met loonkostensubsidie gemeente Hollands Kroon,2023)
CiteertitelBesluit uitvoering Wsw, Regeling Beschut Werk en Duurzaam aan het werk met loonkostensubsidie gemeente Hollands Kroon 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 160 van de Gemeentewet
  2. Wet sociale werkvoorziening
  3. Participatiewet
  4. artikel 2.24 van de Aanbestedingswet 2012
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-12-2023nieuwe regeling

31-10-2023

gmb-2023-564286

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hollands Kroon, houdende de aanwijzing tot DAEB van diensten ter uitvoering van Wsw, Regeling Beschut Werk en Duurzaam aan het werk met loonkostensubsidie (Besluit uitvoering Wsw, Regeling Beschut Werk en Duurzaam aan het werk met loonkostensubsidie gemeente Hollands Kroon,2023)

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hollands Kroon,

 

 

Overwegende

 

  • Dat de gemeente Den Helder nauw samenwerkt met de gemeente Hollands Kroon en de gemeente Schagen ter uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (hierna: Wsw);

     

  • Dat de gemeenten Den Helder, Hollands Kroon en Schagen daartoe hebben opgericht de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid Kop van Noord-Holland (hierna: GRGA);

     

  • Dat in GRGA de colleges van Burgemeester en Wethouders van de gemeenten Den Helder, Hollands Kroon en Schagen samenwerken, waarbij elk college een wethouder heeft benoemd tot lid van het bestuur van GRGA;

     

  • Dat GRGA de naamloze vennootschap Probedrijven N.V. (hierna: Probedrijven) heeft opgericht en ook alle aandelen in Probedrijven houdt;

     

  • Dat het in stand houden van GRGA en van Probedrijven een sociaal maatschappelijk doel dient;

     

  • Dat het college een privaatrechtelijke rechtspersoon kan aanwijzen voor uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening, zoals bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Wet Sociale werkvoorziening, tevens inhoudende het verlenen van een uitsluitend recht als bedoeld in artikel 2.24, sub a, van de Aanbestedingswet 2012;

     

  • Dat het college op grond van artikel 7, lid 4, van de Participatiewet de uitvoering van (delen van) deze wet door derden kan laten verrichten;

     

  • Dat de gemeenten Den Helder, Hollands Kroon en Schagen de diensten ter uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening, de diensten voor de uitvoering van de participatievoorziening Beschut Werk als bedoeld in artikel 10b van de Participatiewet, alsmede voor uitvoering van de gemeentelijke regeling Duurzaam aan het werk met loonkostensubsidie, wensen aan te wijzen als dienst van algemeen (economisch) belang;

     

  • Dat de gemeenten Den Helder, Hollands Kroon en Schagen de vergoeding voor de uitvoering van de diensten van algemeen economisch belang zal verstrekken in overeenstemming met het DAEB-Vrijstellingsbesluit;

Gelet op artikel 160 van de Gemeentewet,

 

Gelet op de Wet sociale werkvoorziening,

 

Gelet op de Participatiewet,

 

Gelet op artikel 2.24, sub a, van de Aanbestedingswet 2012;

 

Gelet op artikelen 14, 106, lid 2, en 165 VWEU, alsmede het DAEB-Vrijstellingsbesluit van de Europese Commissie van 20 december 2011, 2012/21/EU, Publicatieblad EU L7/3;

 

Besluit als volgt:

1. Aanwijzing uitvoerder WSW

Het college wijst GRGA en Probedrijven N.V. aan als uitvoerder van de Wet Sociale Werkvoorziening als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Wet Sociale Werkvoorziening, voor in ieder geval een periode van vijf jaar.

De hiermee gemoeide diensten worden aangemerkt als een dienst van algemeen (economisch) belang, tevens inhoudende het verlenen van een uitsluitend recht als bedoeld in artikel 2.24, sub a, van de Aanbestedingswet 2012

2. Aanwijzing uitvoerder Regeling Beschut Werk en Regeling Duurzaam aan het werk met loonkostensubsidie

  • 1.

    Het college wijst GRGA en Probedrijven N.V. voor een periode van vijf jaar aan voor het realiseren van de dienstbetrekkingen beschut werk voor ingezetenen van de gemeente met een voorziening beschut werk als bedoeld in artikel 10b van de Participatiewet, teneinde deze ingezetenen in een beschutte omgeving en onder aangepaste omstandigheden arbeidsparticipatie te bieden in de eigen productielocaties en/of (al dan niet via individuele of groepsdetachering) bij private en publieke werkgevers.

    De hiermee gemoeide diensten worden aangemerkt als een dienst van algemeen (economisch) belang, tevens inhoudende het verlenen van een uitsluitend recht als bedoeld in artikel 2.24, sub a, van de Aanbestedingswet 2012.

  • 2.

    Het college wijst GRGA en Probedrijven N.V. voor een periode van vijf jaar aan voor het realiseren van de dienstbetrekkingen van de gemeentelijke regeling Duurzaam aan het werk met loonkostensubsidie voor ingezetenen van de gemeente, teneinde deze ingezetenen onder aangepaste omstandigheden arbeidsparticipatie te bieden in de eigen productielocaties en/of (al dan niet via individuele of groepsdetachering) bij private en publieke werkgevers.

    De hiermee gemoeide diensten worden aangemerkt als een dienst van algemeen (economisch) belang, tevens inhoudende het verlenen van een uitsluitend recht als bedoeld in artikel 2.24, sub a, van de Aanbestedingswet 2012.

3. Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Besluit uitvoering Wsw, Regeling Beschut Werk en Duurzaam aan het werk met loonkostensubsidie gemeente Hollands Kroon 2023’.

4. Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op DATUM Ter bepaling door gemeente

Aldus besloten in de collegevergadering van 31 oktober 2023.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hollands Kroon,

Rian van Dam

burgemeester,

Jan Willem Kradolfer

secretaris,

Toelichting  

 

GRGA is een samenwerking van de gemeenten Den Helder, Hollands Kroon en Schagen ter uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening, de regeling Beschut Werk en de voorziening Duurzaam aan het werk met Loonkostensubsidie. Elk college van de in GRGA deelnemende gemeentes heeft een wethouder benoemd tot lid van het bestuur van GRGA.

De daadwerkelijke uitvoering van de genoemde wetten en regelingen geschiedt veelal door Probedrijven. De samenwerkende gemeenten zijn via GRGA de enige aandeelhouder van Probedrijven.

 

Met het in stand houden van GRGA en Probedrijven dienen de gemeenten een sociaal maatschappelijk doel. De gemeenten zien de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening, de regeling Beschut Werk en de voorziening Duurzaam aan het werk met Loonkostensubsidie als een dienst van algemeen economisch belang. Met dit besluit worden GRGA en Probedrijven belast met het beheer van deze diensten. Daarbij wordt het DAEB-Vrijstellingsbesluit van de Europese Commissie in acht genomen, zodat steun die de gemeenten aan GRGA en Probedrijven verlenen verenigbaar is met het Unierecht.

 

Met betrekking tot de specifieke voorwaarden die de Europese Commissie stelt in artikel 4 van het DAEB-Vrijstellingsbesluit, geldt dat de inhoud en de duur van de openbaredienstverplichtingen en de betrokken ondernemingen, alsmede de aard van de aan deze ondernemingen verleende rechten volgen uit artikel 1 en 2 van dit Besluit.

 

De compensatie voor het beheer van de diensten waarvoor GRGA en Probedrijven met dit besluit belast worden, mogen op grond van het DAEB-Vrijstellingsbesluit niet hoger zijn dan nodig is om de netto kosten van de uitvoering van de openbare dienstverplichtingen te dekken, met inbegrip van een redelijke winst. Verrichten GRGA en Probedrijven ook activiteiten die niet van algemeen belang zijn, dan moeten zij hiervoor een gescheiden boekhouding voeren. De specifieke compensatie voor de verschillende door GRGA en Probedrijven te verrichten diensten is geregeld in de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid Kop van Noord-Holland. Daarbij gelden de uitgangspunten van artikel 5 van het DAEB-Vrijstellingsbesluit.

 

In verband hiermee zullen er regelmatig controles door gemeenten plaatsvinden. Er zal ten minste om de drie jaar een controle plaatsvinden gedurende de periode waarvoor GRGA en Probedrijven belast zijn met de uitvoering van de DAEB en aan het einde van die periode.

 

Wanneer GRGA en/of Probedrijven compensatie hebben ontvangen die de in artikel 5 van het DAEB-Vrijstellingsbesluit bedoelde netto kosten inclusief een redelijke winst overschrijdt, dan zullen de gemeenten deze overcompensatie terugvorderen, een en ander met inachtneming van het bepaalde in artikel 6 van het DAEB-Vrijstellingsbesluit. Dit geldt niet wanneer de overcompensatie valt onder de dan geldende DAEB de-minimisverordening van de Europese Commissie. De gemeente heeft ruime discretionaire bevoegdheid bij het vaststellen van het toezichtmechanisme op overcompensatie. Een accountantscontrole of audit naar compensatie, overcompensatie en kruissubsidiering volstaat.

 

De aanwijzingen die in dit besluit geregeld worden, dienen ook te worden aangemerkt als het verlenen van een uitsluitend recht als bedoeld in artikel 1.1 juncto artikel 2.24, sub a, van de Aanbestedingswet 2012. Aldus kunnen de gemeenten specifieke overheidsopdrachten gunnen aan GRGA en Probedrijven (voor zover dit niet reeds zou zijn toegestaan op grond van het bepaalde in artikel 2.24a en 2.24b van de Aanbestedingswet 2012).

 

Klachten en bezwaar

 

Het kan voorkomen dat u het niet eens bent met een besluit of gedraging van ons. Voor al deze gevallen geldt dat wij dit zoveel mogelijk informeel met u willen oplossen. Wij hanteren daarom de onderstaande procedure:

  • 1.

    U maakt uw ‘klacht’ proactief en zo snel mogelijk, dus zodra die bij u bekend is of had kunnen zijn, gemotiveerd aan ons kenbaar via Vraag & Antwoord of de berichtenmodule. U meldt hierbij een alternatief voorstel. Wij reageren hierop met een inhoudelijke reactie.

  • 2.

    Indien u zich niet kunt vinden in onze reactie of onze reactie laat te lang op zich wachten, dan kunt u gebruik maken van het Klachtenmeldpunt Aanbesteden van Conducto B.V.(KMA). U dient dan een klacht in via het ‘webformulier van het online Klachtenmeldpunt’. Een uitgebreidere omschrijving van het proces voor het indienen van klachten treft u hier.

  • 3.

    Indien u het niet eens bent met het standpunt van het klachtenmeldpunt of u bent van mening dat dit standpunt te lang op zich zal laten wachten, kunt u uw klacht voorleggen aan de bevoegde rechter van de Rechtbank Noord-Holland (locatie Haarlem).

     

    U kunt geen rechtsgeldig beroep doen op onvolkomenheden of tegenstrijdigheden die niet tijdig en/of onvolledig zijn gemeld.

     

    Indien u een kort geding aanhangig wilt maken bent u verplicht de dagvaarding via de berichtmodule te versturen. Ook mailt u deze naar inkoop@hollandskroon.nl