Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Brunssum

Convenant Begeleidingscommissie Rekenkamer gemeente Brunssum 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBrunssum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingConvenant Begeleidingscommissie Rekenkamer gemeente Brunssum 2024
CiteertitelConvenant Begeleidingscommissie Rekenkamer gemeente Brunssum 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-12-2023nieuwe regeling

12-12-2023

gmb-2023-564191

Tekst van de regeling

Intitulé

Convenant Begeleidingscommissie Rekenkamer gemeente Brunssum 2024

De raad van de gemeente Brunssum;

 

Gehoord de aanbeveling van de Rekenkamercommissie d.d. 28-2-2023, 28-3-2023 en 28-9-2023;

gelet op de Verordening rekenkamer gemeente Brunssum 2024;

 

besluit vast te stellen de

 

‘Convenant Begeleidingscommissie Rekenkamer gemeente Brunssum 2024’

Artikel 1. Definities

In dit convenant wordt verstaan onder:

  • -

    Rekenkamer: gemeentelijk rekenkamer zoals bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • -

    Auditcommissie: auditcommissie van de gemeenteraad Brunssum

Artikel 2. Begeleidingscommissie

  • 1.

    Er is een begeleidingscommissie voor de rekenkamer.

  • 2.

    De begeleidingscommissie bestaat uit 3 leden van de raad.

  • 3.

    De leden van de begeleidingscommissie worden voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad benoemd.

  • 4.

    De begeleidingscommissie draagt zorg voor een goed functionerende rekenkamer door relevante onderzoeksonderwerpen aan te dragen en te adviseren over de kwaliteit van de rekenkamer¬producten.

  • 5.

    De begeleidingscommissie adviseert bij de werving en selectie van rekenkamerleden.

  • 6.

    In overeenstemming met de rekenkamer evalueert de begeleidingscommissie minimaal eens in de 6 jaar de functie van de rekenkamer.

Artikel 3. Werkwijze

  • 1.

    De begeleidingscommissie komt minimaal 4x per jaar bijeen. De voorzitter van de rekenkamer schrijft de bijeenkomsten uit en bereidt de agenda voor. Voorts vergadert de begeleidingscommissie wanneer minimaal twee leden van de begeleidingscommissie daarom verzoeken.

  • 2.

    De vergaderingen van de begeleidingscommissie zijn openbaar, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om in beslotenheid te vergaderen en/of documenten vertrouwelijk te behandelen.

  • 3.

    De voorzitter van de rekenkamer treedt op als technisch voorzitter

  • 4.

    De begeleidingscommissie streeft naar consensus bij het uitbrengen van haar adviezen.

  • 5.

    De begeleidingscommissie wordt ondersteund door een medewerker van de griffie.

Artikel 4. Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1.

    De rekenkamer bepaalt onafhankelijk de onderwerpen die zij onderzoekt, gehoord hebbende de begeleidingscommissie. De rekenkamer formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast waarbij de relevantie van het onderzoek wordt aangegeven.

  • 2.

    De rekenkamer informeert de Auditcommissie over de geselecteerde onderzoeksonderwerpen. De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamer ter kennisneming aan de raad gestuurd. Daarbij wordt tevens een indicatie gegeven met betrekking tot de te maken kosten van het onderzoek.

  • 3.

    Aan de rekenkamer kan een gemotiveerd verzoek gedaan worden tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de aanvrager(s) in hoeverre aan dat onderzoek kan worden voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

Artikel 5. Reglement van orde

De rekenkamer stelt een reglement van orde en werkwijze voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast, gehoord het advies van de begeleidingscommissie.

 

Zij zendt het reglement onverwijld ter kennisneming naar de raad.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 12 december 2023

De voorzitter,

De griffier,