Organisatie | Groningen |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit Bodycam Provincie Groningen 2023 |
Citeertitel | Besluit Bodycam provincie Groningen 2023 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 158, eerste lid, van de Provinciewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-12-2023 | nieuwe regeling | 18-12-2023 | K21339 |
GEDEPUTEERDE STATEN VAN DE PROVINCIE GRONINGEN
Gelet op artikel 6, eerste lid, sub f van de Algemene Verordening Gegevensbescherming in samenhang met artikel 158, eerste lid, onderdeel c van de Provinciewet; Overwegende dat:
Besluit om de Boa's van het team Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving uit te rusten met een Bodycam en het Besluit Bodycam Provincie Groningen 2023 vast te stellen.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
AVG: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
De Bodycam wordt in het kader van goed werkgeverschap primair ingezet ter bevordering van de bescherming van de eigen veiligheid van de medewerkers van de provincie Groningen. De Bodycam is een instrument voor de provincie Groningen om geweld en agressief gedrag tegen handhavers terug te dringen. Het doel van de Bodycam is verder:
Hoofdstuk 2 Protocol voor opname, opslag en bekijken van beelden Opname
De Boa drukt op de knop die een opname start wanneer:
Bij opname van betrokkenen wordt altijd door de Boa vooraf gemeld (met een luide stem) dat er opnamen gemaakt gaan worden. Indien waarschuwing vooraf niet mogelijk is, omdat er door de Boa direct gehandeld moet worden, wordt de Bodycam direct aangezet en wordt na het uitzetten van de opname aan betrokkenen gemeld dat er opnames zijn gemaakt.
In het geval dat opnames zijn gemaakt op terreinen zoals bedoeld in het eerste lid, onder c van dit artikel, worden de beelden enkel opgeslagen voor vastlegging van het voorgevallen incident tussen de Boa en de betrokkene. Andere personen (inclusief medewerkers), voor zover zij niets met het incident van doen hebben, worden onherkenbaar gemaakt. De provincie gebruikt de beelden niet als bewijslast voor andere overtredingen die zijn waargenomen door de Bodycam.
Opslag van beeldmateriaal door de Bodycam
Artikel 8 Opslag in het Boa Registratie Systeem
De opslag van data afkomstig van beeldmateriaal van de Bodycam wordt alleen toegestaan in het Boa Registratie Systeem, wat gebruikt wordt door de provincie, als:
Data wordt alleen opgeslagen in het Boa Registratie Systeem, indien de beelden als bewijsmateriaal dienen in een strafrechtelijk onderzoek of worden gebracht in de klachtenprocedure. Data wordt dan maximaal voor de duur opgeslagen, die nodig is voor het strafrechtelijk onderzoek of de klachtenprocedure.
Groningen, 18 december 2023
Gedeputeerde Staten van Groningen:
René Paas, voorzitter
Hans Schrikkema, secretaris
Toelichting Doel, Grondslag en Noodzaak
De Boa’s in onze provincie met regelmaat geconfronteerd met vooral verbaal maar ook fysieke (bedreiging met) geweld. Hierbij moet worden gedacht aan (bedreigingen met) geweld door onder andere personen met pistolen, jagers en grote groepen jongeren. Daarnaast komen de Boa's in situaties terecht waarbij wetsovertredingen worden vastgesteld, zoals het opzettelijk dode van beschermde soorten, stroperij, illegale vellingen, het vernielen rust- en verblijfsplaatsen van beschermde soorten. De nautische Boa's komen tevens in situaties terecht waarbij wetsovertredingen worden vastgesteld, zoals het te snel varen met motorboten en het creëren van onveilige vaarsituaties op het water. Deze situaties doen zich voor in het gehele werkgebied (voornamelijk buitengebied) van de Boa's en deze situaties zorgen ervoor dat de Boa's zich niet altijd veilig voelen in het werkgebied. De Bodycam zal worden ingezet om de veiligheid van onze Boa's te vergroten.
Het doel van het gebruik van de Bodycam is meervoudig:
De beelden die met de Bodycams zijn gemaakt, waarbij eventuele strafbare feiten zijn gepleegd, kunnen in een strafrechtelijk onderzoek na vordering van de politie of het Openbaar Ministerie, als bewijsmateriaal worden gebruikt.
Een burger (of diens belangenbehartiger) heeft op basis van artikel 15 van de AVG het recht om inzage te vragen van beelden die zijn opgenomen. Het doel van deze inzage kan ter verificatie dienen van hetgeen zich heeft voorgedaan, bijvoorbeeld ter onderbouwing van het indienen van een klacht of het vragen van schadevergoeding.
De provincie heeft binnen het team Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving meerdere toezichthouders in dienst. Zij houden toezicht en handhaven op wet- en regelgeving. Dit betreft zowel landelijke als lokale regelgeving. De juridische grondslag voor toezichthouders, en de kaders waarbinnen zij mogen werken, staan beschreven in de Algemene Wet Bestuursrecht. De term toezichthouder is gedefinieerd in artikel 5:11 van de Algemene wet Bestuursrecht. Toezichthouders houden enkel toezicht op de wet- en regelgeving waarvoor zij zijn aangewezen.
Enkele toezichthouders zijn ook een Boa. Boa’s ontlenen hun bevoegdheden aan artikel 142 Wetboek van Strafvordering en de Wet Politiegegevens. Zij hebben strafrechtelijke opsporingsbevoegdheid en mogen binnen het domein waarin zij zijn aangesteld strafbare feiten opsporen. De Boa's binnen het team Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving zijn aangesteld voor domein 2 (Milieu, welzijn en infrastructuur).
Toezicht en Handhaving van wet- en regelgeving
Boa’s worden aangewezen om toezicht te houden en te handhaven op aangewezen wet- en regelgeving, zoals de Wet natuurbescherming, de Ontgrondingenwet, de Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwembaden, de Wet milieubeheer, de Waterwet, de Visserijwet en Wet dieren. De uitvoering van toezicht en handhaving is een publiekrechtelijke taak, waarover het college beslist.
Grondslag Persoonlijk beschermingsmiddel
Werknemers moeten veilig en gezond kunnen werken. De Arbeidsomstandighedenwet voorziet in het juridisch kader en verplicht werkgevers om Arbobeleid te voeren. De Bodycam wordt aan Boa's ter beschikking gesteld op basis van artikel 3, eerste lid, onder b van de Arbeidsomstandighedenwet. Ondanks alle maatregelen (zowel landelijk als lokaal) om agressie en geweld een halt toe te roepen blijft er een verhoogd risico bij de uitvoering van toezichthoudende en handhavende taken. De Bodycam wordt ingezet als persoonlijk beschermingsmiddel.
Met de inzet van Bodycams wordt gepoogd om incidenten en onrechtmatige gedragingen gericht op de Boa's te voorkomen en hiermee de veiligheid van de Boa's te garanderen en eventuele psychosociale arbeidsbelasting zoveel mogelijk te beperken. De Boa's dragen de Bodycams tijdens het uitvoeren van hun werkzaamheden. De Boa zet de Bodycam enkel aan als de situatie daar om vraagt.
Het gebruik van de Bodycam leidt tot een inmenging in de persoonlijke levenssfeer en daarmee tot een inbreuk op een grondrecht. Eén van de voorwaarden voor de beperking van dit recht, is dat hier een wettelijke grondslag voor moet bestaan.
Bij het maken van beelden met de Bodycam en het opslaan en beoordelen van deze beelden is sprake van het verwerken van (bijzondere) persoonsgegevens. De verwerking van persoonsgegevens is alleen rechtmatig indien er aan een grondslag in artikel 6 van de AVG wordt voldaan. In dit geval wordt er voldaan aan artikel 6, eerste lid, sub f van de AVG:
de verwerking is noodzakelijk voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen van de verwerkingsverantwoordelijke of van een derde, behalve wanneer de belangen of de grondrechten en de fundamentele vrijheden van de betrokkene die tot bescherming van persoonsgegevens nopen, zwaarder wegen dan die belangen, met name wanneer de betrokkene een kind is.
Hoewel dit artikel niet geldt voor de verwerking van gegevens door overheidsinstanties in het kader van de uitoefening van hun taken, is deze uitzondering niet van toepassing in het onderhavige geval. Het uitrusten van de toezichthouders en Boa’s wordt gedaan in het kader van ‘goed werkgeverschap’, en wordt derhalve niet gedaan in het kader van de uitoefening van de uitvoering van een overheidstaak. Het gaat er immers om of het gebruik van Bodycams noodzakelijk wordt geacht voor het bieden van een veilige werkplek aan de Boa's in de openbare ruimte. Dit belang weegt zwaarder dan het belang van een persoonlijke levenssfeer zonder inmenging. De wettelijke grondslag voor de inzet van de Bodycams is derhalve gelegen in artikel 3, eerste lid, onder b en artikel 3 tweede lid van de Arbeidsomstandighedenwet en artikel 2.15 van het Arbeidsomstandighedenbesluit.
Noodzaak, proportionaliteit en subsidiariteit
Agressie en geweld kunnen ernstige gevolgen hebben voor de Boa en het geweld kan zowel fysieke als mentale gevolgen hebben voor de Boa. De fysieke gevolgen kunnen variëren van lichte verwondingen, permanente fysieke gevolgen tot in potentie het overlijden. De gevolgen van verbale vormen van agressie lijken wellicht minder schadelijk, maar komen veel vaker voor. Dit kan leiden tot psychische pijn en andere gezondheidsklachten zoals:
Agressie en geweld zijn volgens de Arbeidsomstandighedenwet een vorm van psychosociale arbeidsbelasting. Werkgevers zijn, zoals beschreven in artikel 2.15 van het Arbeidsomstandighedenbesluit, verplicht maatregelen vast te stellen en uit te voeren om psychosociale arbeidsbelasting te voorkomen of indien dat niet mogelijk is te beperken.
De Bodycams worden pas aangezet wanneer de Boa’s in situaties terechtkomen die (dreigen te) escaleren. De beelden zijn voorzien van encryptie en worden opgeslagen op een beveiligde server waardoor ze niet zomaar bekeken kunnen worden. Voor het bekijken van de beelden zijn in dit besluit duidelijke instructies opgenomen, waarin onder meer wordt vermeld dat de beelden slechts na bekendmaking aan de teamleider door een selecte groep kunnen worden bekeken. De beelden mogen niet verspreid worden via internet of social media. Door de strikte voorwaarden die gesteld worden aan het gebruik van de Bodycam, in combinatie met het doel waarvoor deze worden ingezet, wordt voldaan aan het proportionaliteitsbeginsel
Er is altijd aandacht voor de veiligheid van de Boa's. Het algemene beeld is dat de samenleving verruwt. Onze Boa's krijgen steeds vaker met geweld te maken. Medewerkers worden doorlopend getraind in gesprekstechnieken en vaardigheden om situaties te de-escaleren. De huidige uitrusting van de Boa’s behelst tot op heden echter geen vergelijkbaar middel dat kan worden ingezet in (escalerende) situaties om escalatie te voorkomen en om bij te dragen aan het veiligheidsgevoel van Boa's.