Organisatie | Bladel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Lijst met gevallen voor toepassing van het bindend advies en toepassing van de uitgebreide procedure in het kader van de Omgevingswet |
Citeertitel | Lijst met gevallen voor toepassing van het bindend advies en de uitgebreide procedure Omgevingswet |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | nieuwe regeling | 16-12-2021 | 21.22848 |
Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 16 december 2021.
De raad voornoemd,
de griffier,
de voorzitter,
Bijlage 1 behorende bij het besluit 21.22843 (R21.139)
1.Overzicht activiteiten voor toepassing van het bindend advies
Dorpskernen: gebied van de bestemmingsplannen:
Bedrijventerreinen: gebied van de bestemmingsplannen:
Alle gebieden binnen de gemeente Bladel gelegen buiten de dorpskernen en bedrijventerreinen.
Commissie ingesteld op basis van artikel 82 van de Gemeentewet en onder andere belast met advisering van de raad op het gebied van ruimtelijke ordening en overige aspecten van de fysieke leefomgeving.
De activiteiten, waarover de raad advies wenst te geven, zijn alle activiteiten in strijd met het geldende (tijdelijke) omgevingsplan met uitzondering van:
het bouwen, verbouwen, veranderen, uitbreiden, vervangen en /of wijzigen van het gebruik voor maximaal 4 woningen of 4 zorgwoningen of 4 recreatiewoningen of 4 appartementen, al dan niet in combinatie met commerciële ruimtes en/of zorgvoorzieningen op de begane grond;
voor het bouwen, verbouwen, veranderen, uitbreiden, vervangen en/of wijzigen van het gebruik van bedrijfsgebouwen, mits de bedrijfsactiviteiten beperkt blijven tot de op grond van het geldende bestemmingsplan maximaal toegelaten milieucategorie en de uitbreiding niet groter is dan 50% van de bestaande oppervlakte.
Voor het bouwen, verbouwen, veranderen, uitbreiden, vervangen en/of wijzigen van het gebruik voor:
Projecten voor duurzame energie voor zover voldaan wordt aan het beleid opgenomen in de kadernota Energie & Klimaat met dien verstande dat tot 2025 geen medewerking wordt verleend aan projecten voor grootschalige opwek van niet-fossiele energie met uitzondering van het realiseren van windpark De Pals te Hapert;
Een advies is niet nodig als een activiteit mede betrekking heeft op (een) andere activiteit(en), en:
1.2Procedure voor advies ander bestuursorgaan
2Toelichting overzicht gevallen uitgebreide procedure
In de Omgevingswet is opgenomen dat de toepassing van de reguliere procedure bij de voorbereiding van een beslissing op de aanvraag om een omgevingsvergunning het uitgangspunt is. In sommige gevallen is de uitgebreide procedure van afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht mogelijk:
Op verzoek en instemming van aanvrager.
Het college van burgemeester en wethouders heeft de bevoegdheid om per aanvraag te bepalen dat de uitgebreide procedure van toepassing is. Deze bevoegdheid is geregeld in artikel 16.65 Omgevingswet. In artikel 16.65 eerste lid onderdeel b is geregeld dat op verzoek of met instemming van de aanvrager de voorbereiding van de beslissing op de aanvraag om een omgevingsvergunning via de uitgebreide procedure te laten verlopen. Er kunnen namelijk omstandigheden zijn waarin de toepassing van de uitgebreide procedure voordelen biedt ten opzichte van toepassing van de reguliere procedure. Bijvoorbeeld bij een grootschalig project, waarvoor een complexe afweging is vereist. Kortweg kan een aanvrager wanneer hij of zij dat wil dus een uitgebreide procedure aanvragen.
Door besluit van college burgemeester en wethouders na zienswijze aanvrager (bij afwijkactiviteit)
In het vierde lid van dat artikel staat dat het bevoegd gezag (burgemeester en wethouders) de uitgebreide procedure van afdeling 3.4 Awb bij besluit ook van toepassing kan verklaren op de voorbereiding van de beslissing op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit. Dus als kan en moet worden afgeweken van het Omgevingsplan. Dat kan alleen als het gaat om een activiteit die aanzienlijke gevolgen heeft of kan hebben voor de fysieke leefomgeving, en waartegen naar verwachting verschillende belanghebbenden bedenkingen zullen hebben. Als hier toepassing aan wordt gegeven, stellen burgemeester en wethouder, voorafgaand aan het nemen van het besluit, de aanvrager in de gelegenheid zijn zienswijze daarover naar voren te brengen. Kortweg kan het college van B&W dus besluiten om de uitgebreide procedure van toepassing te verklaren.
De gemeenteraad kan, indien die situatie zich voordoet van het vierde lid van artikel 16.65 (een aanvraag waarvoor moet worden afgeweken van het omgevingsplan), het college verzoeken om in overleg te treden met de aanvrager (bij voorkeur tijdens het voortraject van de aanvraag) met het doel om de uitgebreide procedure toe te (gaan) passen. Is besloten tot het toepassen van de uitgebreide procedure dan wordt een ontwerp-omgevingsvergunning ter inzage gelegd voor de duur van zes weken. In die periode kunnen zienswijzen worden ingediend.
De reguliere procedure houdt in dat het college binnen acht weken op de aanvraag beslist. De beslistermijn kan eenmaal met ten hoogste zes weken verlengd worden. Dit besluit moet binnen de beslistermijn bekend gemaakt worden. Als de raad instemming moet geven, wordt de beslistermijn verlengd met vier weken. In totaal heb je dan een beslistermijn van 8 + 4 + 6 = achttien weken. Mocht dat ook niet lukken, dan is de vergunning niet meer van rechtswege verleend bij niet tijdig beslissen. Maar initiatiefnemer kan dan wel een bestuurlijke dwangsom bij niet tijdig beslissen indienen. Dan moet er binnen twee weken alsnog besloten worden op de vergunning. Als er geen advies ligt van de raad betekent dat een weigering, of het betalen van een dwangsom. Bij de reguliere procedure wordt geen ontwerpbesluit ter inzage gelegd. De wetgever gaat ervan uit dat de initiatiefnemer zelf de omwonenden bij het plan betrekt, naar hun mening luistert en het plan hier eventueel op aanpast. De gemeente hoeft dat dan na ontvangst van de aanvraag niet nog eens over te doen.
Op de regel dat de reguliere procedure van toepassing is, bestaan enkele uitzonderingen:
Indien bezwaren vanuit de buurt worden verwacht, kan het verstandig zijn om de uitgebreide procedure te volgen: dan kan immers de bezwaarfase overgeslagen worden. De uitgebreide procedure moet dan wel expliciet van toepassing worden verklaard. Maar let op: het bevoegd gezag mag de uitgebreide procedure niet te lichtvaardig van toepassing verklaren, alléén in gevallen waarin het gaat om een activiteit die aanzienlijke gevolgen heeft of kan hebben voor de fysieke leefomgeving, en waartegen naar verwachting verschillende belanghebbenden bedenkingen zullen hebben, mag dit. Dit is zo geregeld vanwege de bedoeling van de wetgever: snellere besluitvorming. Als gemeenten te pas en te onpas uitgebreide procedures gaan toepassen, gaat dat in tegen het doel van de Omgevingswet.
Op de uitgebreide procedure is afdeling 3.4 Awb van toepassing. Het ontwerpbesluit moet zes weken ter inzage worden gelegd. Het besluit moet genomen worden binnen zes maanden na ontvangst van de aanvraag. In de kennisgeving moet vermeld worden dat het gaat om een buitenplanse omgevingsplanactiviteit. Indien geen zienswijzen naar voren zijn gebracht, moet hiervan kennisgeving worden gedaan.
Overzicht gevallen adviesrecht raad en toepassing uitbreide procedure