Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

Reglement adviescommissie omgevingskwaliteit en cultureel erfgoed Den Haag 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement adviescommissie omgevingskwaliteit en cultureel erfgoed Den Haag 2024
CiteertitelReglement adviescommissie omgevingskwaliteit en cultureel erfgoed Den Haag 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpReglement adviescommissie omgevingskwaliteit en cultureel erfgoed Den Haag 2024

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. artikel 2:4 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

05-12-2023

gmb-2023-563541

RIS317248 DSO/10649802

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement adviescommissie omgevingskwaliteit en cultureel erfgoed Den Haag 2024

Toelichting

 

Op 1 januari 2024 treedt de Verordening adviescommissie omgevingskwaliteit en erfgoed Den Haag 2024 (RIS316665) in werking. In deze verordening is bepaald dat het college de werkwijze van de commissie vastlegt in een reglement.

 

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,

 

gelet op:

 

  • artikel 84 van de Gemeentewet,

  • artikel 2:4 van de Algemene wet bestuursrecht, en

  • artikel 5.1, van de Verordening adviescommissie omgevingskwaliteit en cultureel erfgoed Den Haag 2024,

 

besluit:

 

  • -

    vast te stellen het Reglement adviescommissie omgevingskwaliteit en cultureel erfgoed Den Haag 2024:

 

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

 

 

 

- commissie:

Adviescommissie omgevingskwaliteit en cultureel erfgoed Den Haag;

- college:

college van burgemeester en wethouders van Den Haag;

- secretariaat:

ambtenaren, die aangesteld zijn door het college, om het werk van de commissie te ondersteunen;

- verordening:

Verordening adviescommissie omgevingskwaliteit en cultureel erfgoed Den Haag 2024;

- vooroverleg:

overleg, zoals bedoeld in artikel 1:1 van de Verordening adviescommissie omgevingskwaliteit Den Haag 2024;

- wet:

Omgevingswet.

 

Artikel 2. Integriteit en geheimhouding

  • 1.

    Een lid is objectief en onpartijdig, vervult de adviestaak zonder vooringenomenheid en misbruikt deze positie op geen enkele wijze.

  • 2.

    Een lid behandelt de toegezonden stukken als vertrouwelijk.

  • 3.

    Een lid draagt zelf zorg voor beveiliging en vernietiging van de ontvangen stukken en verwijdering van ontvangen en verzonden digitale informatie.

  • 4.

    Als een lid wordt benaderd over de inhoud van een advies of een besluit verwijst het lid de vraagsteller naar het secretariaat.

 

Artikel 3. Taken van de voorzitter

  • 1.

    De voorzitter geeft leiding aan de vergadering, zorgt voor een gestructureerde voortgang en bevordert een gemeenschappelijk helder advies.

  • 2.

    De voorzitter neemt tijdens de vergaderingen deel aan de beoordeling van de aanvragen.

  • 3.

    De voorzitter is het eerste aanspreekpunt van de commissie voor het gemeentebestuur en de ambtelijke organisatie, waaronder ook het secretariaat.

  • 4.

    De voorzitter peilt de meningen binnen de commissie en vat het advies van de commissie samen.

  • 5.

    Bij tegenstrijdige adviezen binnen de commissie bepaalt de meerderheid van stemmen het definitieve advies.

  • 6.

    Bij een gelijk aantal stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

  • 7.

    De voorzitter accordeert de adviezen die van de commissie uitgaan.

  • 8.

    Bij afwezigheid van de voorzitter benoemen de leden uit hun midden een plaatsvervangend voorzitter die de voorzitterstaken tijdens diens afwezigheid waarneemt.

 

Artikel 4. Taken van de commissieleden

Tot de taken van de commissieleden behoren onder meer:

  • a. het deelnemen aan vergaderingen van de commissie;

    b. het adviseren conform de verordening.

 

Artikel 5. Ondersteuning van de commissie

Tot de taken van het secretariaat behoren onder meer:

  • a. het bekendmaken van de agenda en andere publicaties op verzoek van de commissie;

    b. het mede opstellen en versturen van de agenda en bijbehorende stukken aan alle leden;

    c. het verstrekken van de benodigde informatie aan de voorzitter en de overige leden van de commissie;

    d. het bijwonen van de vergaderingen, het bijhouden van de presentielijst en het zorgen voor het verslag en de besluitenlijst;

    e. het op verzoek van de commissie opstellen van het advies aan het college, of via het college aan de raad, of ondersteuning hierbij;

    f. het zo spoedig mogelijk verzenden van een advies van de commissie aan het college, of via het college aan de raad;

    g. het bewaken van en rapporteren over de voortgang en afhandeling van het uitgebrachte advies aan het college, of via het college aan de raad;

    h. het organiseren van de overleggen voor afstemming tussen de voorzitter van de commissie en andere adviseurs zoals bedoeld in artikel 10.5 lid 4 en 5 van het reglement.

 

Artikel 6. Openbaar maken agenda

  • 1.

    Het secretariaat maakt de agenda openbaar via de website van de gemeente Den Haag.

  • 2.

    Minimaal een week van tevoren maakt het secretariaat de plaats en de datum van de vergadering bekend.

  • 3.

    Het secretariaat publiceert de definitieve agenda tenminste drie werkdagen voorafgaand aan de vergadering online en de agenda ligt dan tevens ter inzage bij het Den Haag Informatiecentrum.

  • 4.

    In de bekendmaking wordt tevens gewezen op het gestelde in artikel 7, leden 1, 2 en 3.

 

Artikel 7. Spreekrecht

  • 1.

    Eenieder kan tijdens een openbare vergadering van de commissie inspreken over een bouwplan dat op de agenda van de commissie staat.

  • 2.

    Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit ten minste twee werkdagen voor aanvang van de vergadering bij het secretariaat.

  • 3.

    Insprekers hebben maximaal 5 minuten inspreektijd, tenzij de voorzitter anders beslist.

  • 4.

    De voorzitter kan aan het aantal insprekers per onderwerp een maximum verbinden.

  • 5.

    De aanvrager van een vergunning of de gemachtigde kan een bouwplan toelichten in de openbare vergadering mits het bouwplan op de agenda staat.

  • 6.

    De aanvrager van een vergunning of de gemachtigde kan verzoeken om een niet-openbare behandeling van zijn aanvraag. Hij/zij geeft gemotiveerd aan wat hiervoor de redenen zijn.

  • 7.

    Op bouwplannen die conform artikel 8 lid 1 voor advisering door het secretariaat in aanmerking komen, is het niet mogelijk een toelichting te geven of in te spreken.

  • 8.

    Indien de vergaderingen van de commissie als videoconferentie plaatsvinden is het voor aanvragers mogelijk het plan schriftelijk toe te lichten of indien mogelijk mondeling toe te lichten in de videoconferentie.

  • 9.

    Tijdens de beraadslagingen van de commissie is er geen spreekrecht.

 

Artikel 8. Afdoen onder verantwoordelijkheid van de commissie

  • 1.

    De commissie wijst de advisering ten aanzien van plannen waarvan het advies van de commissie als bekend kan worden beschouwd, toe aan het secretariaat.

  • 2.

    De commissie wijst het advies van plannen die zijn aangepast naar aanleiding van een eerder richtinggevend advies van de commissie toe aan het secretariaat.

  • 3.

    In afwijking van lid 1 en 2 kan de voorzitter besluiten plannen voor te leggen aan de commissie.

  • 4.

    Op verzoek van de Adviescommissie bezwaarschriften of indien er sprake is van zaken met ambtelijk horen, of in een contrair procedure kunnen plannen waarover het secretariaat heeft geadviseerd voor een nieuw advies aan de commissie worden voorgelegd.

 

Artikel 9. Collegiaal overleg

  • 1.

    Als de aanvrager daarom verzoekt is het mogelijk om over een uitgebracht advies omtrent een voor een omgevingsvergunning in collegiaal overleg te treden.

  • 2.

    Artikel 4:3 van de Verordening adviescommissie omgevingskwaliteit en cultureel erfgoed en artikel 8 van dit regelement zijn van toepassing op het collegiale overleg.

 

Artikel 10. De instelling van subcommissies en afstemming met andere adviseurs

  • 1.

    De commissie kan via het secretariaat inlichtingen inwinnen bij adviseurs uit de ambtelijke organisatie.

  • 2.

    De in het eerste lid bedoelde adviseurs kunnen op uitnodiging van de commissie deelnemen aan de beraadslagingen, maar maken geen deel uit van de commissie.

  • 3.

    De commissie kan één of meerdere leden dan wel het secretariaat machtigen om namens de commissie deel te nemen in project- of beleidsontwikkelingsteams, jury’s dan wel andersoortige werkgroepen en rechtspersonen, een en ander voor zover de werkzaamheden verband houden met het werkterrein van de commissie.

  • 4.

    Indien het college of de raad een supervisor, een kwaliteitsteam of een andere adviseur op het gebied van de omgevingskwaliteit aanstelt, niet zijnde een lid of een adviseur van de commissie, draagt het college zorg voor een goede afstemming tussen de werkzaamheden van deze adviseur en de commissie.

  • 5.

    De voorzitter voert overleg met andere adviseurs zoals kwaliteitsteams of andere adviseurs op het gebied van omgevingskwaliteit of cultureel erfgoed.

 

Artikel 11. Vergaderprotocol

  • 1.

    De commissie vergadert minimaal eenmaal per veertien dagen op woensdag.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid kunnen vergaderingen uitvallen wegens kerstvakantie, zomervakantie of omdat er minder dan drie leden aanwezig zijn voor een vergadering.

  • 3.

    Het secretariaat stuurt tenminste drie werkdagen voor een geplande vergadering een oproep naar de leden, met uitzondering van spoedgevallen.

  • 4.

    Een lid dat verhinderd is een vergadering bij te wonen, doet daarvan tijdig mededeling aan het secretariaat.

  • 5.

    Bij afwezigheid van de voorzitter wordt deze plaats ingenomen door een plaatsvervangend voorzitter.

  • 6.

    Bij afwezigheid van meer dan één lid, kunnen plaatsvervangende leden worden opgeroepen.

  • 7.

    Indien de commissie adviseert over een vergunningaanvraag voor het wijzigen van een monument, zijn bij de vergadering tenminste twee commissieleden bij aanwezig met kennis van monumenten en restauratie.

 

Artikel 12. Adviezen

  • 1.

    De adviescommissie adviseert het college schriftelijk.

  • 2.

    Het schriftelijke advies moet in ieder geval bevatten:

    a. een aanduiding van het adres dan wel het gebied waarop het advies betrekking heeft;

    b. het oordeel van de commissie over de aanvraag en een motivering van het advies.

  • 3.

    De adviezen zijn vanaf een week na de agendering in te zien via de website van de gemeente Den Haag.

 

Artikel 13. Jaarverslag

De leden en/of de voorzitter lichten het jaarverslag zoals bedoeld in hoofdstuk 6 van de verordening toe in de raadsvergadering indien de raad daarom verzoekt.

 

Artikel 14. Wijziging of intrekking van dit reglement

  • 1.

    Bij wijziging of intrekking van dit reglement hoort het college de commissie.

  • 2.

    Bij wijziging of intrekking van dit regelement informeert het college de raad.

 

Artikel 15. Slotbepaling

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 2.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement adviescommissie omgevingskwaliteit en cultureel erfgoed Den Haag 2024.

  • 3.

    De Beleidsregel inzake de inschakeling van de welstandscommissie wordt ingetrokken.

 

Den Haag, 5 december 2023

Het college van burgemeester en wethouders,

 

de secretaris,

Ilma Merx

 

de burgemeester,

Jan van Zanen