Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Westervoort

Legesverordening 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWestervoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingLegesverordening 2024
CiteertitelLegesverordening 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2024.

Deze regeling vervangt de Legesverordening 2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-12-2023nieuwe regeling

18-12-2023

gmb-2023-563091

‎Z/23/115053/201633100

Tekst van de regeling

Intitulé

Legesverordening 2024

De raad besluit

Vast te stellen de navolgende Legesverordening 2024

 

Legesverordening 2024

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • -

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen

  • -

    maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1) e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1) e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is

  • -

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1) e dag in het volgende kalenderjaar;

  • -

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december;

Artikel 2. Belastbaar feit.

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van, door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3. Belastingplicht.

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4. Vrijstellingen.

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    het in behandeling nemen van een aanvraag voor een beschikking als genoemd in de bij deze verordening behorende tarieventabel, als deze aanvraag een beschikking betreft die nodig of noodzakelijk is voor een niet-commerciële activiteit van een plaatselijke non-profitinstelling die zich blijkens haar statuten de uitoefening ten doel stelt van activiteiten van maatschappelijke, sociale of culturele aard en waarbij de activiteiten in hoofdzaak worden verricht door vrijwilligers;

  • c.

    het in behandeling nemen van aanvraag ingediend door ingezetenen, instituten of andere instellingen zoals genoemd in het vorige lid voor zover de aanvraag verband houdt met studiedoeleinden of activiteiten met liefdadigheidskarakter en de heffingsambtenaar het nodig acht om af te zien van heffing;

  • d.

    het verstrekken van een verklaring omtrent gedrag (VOG) aan vrijwilligers ten behoeve van door hen te verrichten werkzaamheden voor jeugd en jongeren.

Artikel 5. Maatstaven van heffing en tarieven.

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6. Wijze van heffing.

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7. Termijnen van betaling.

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8. Kwijtschelding.

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9. Vermindering of teruggaaf.

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10. Overdracht van bevoegdheden.

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      hoofdstuk 1, onderdelen 1.3, 1.3.1, 1.3.2, 1.3.3 en 1.3.4 (afschriften en uittreksels);

    • 2.

      hoofdstuk 1, onderdelen 1.12, 1.12.1, 1.12.2 en 1.12.3 (naamskeuze);

    • 3.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 4.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 5.

      onderdeel 4.2.1 (schriftelijke verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • 6.

      onderdeel 9.3.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

  • een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11. Overgangsrecht.

  • 1.

    De “Legesverordening 2023”, van 19 december 2022, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 12. Inwerkingtreding.

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2024.

Artikel 13. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Legesverordening 2024”.

de griffier,

mr. M. Smits – Jansen

de voorzitter,

drs. A.J. van Hout

Bijlage 1 Tarieventabel behorende bij de "Legesverordening 2024"

 

Tarieventabel behorende bij de "Legesverordening 2024"

1.

Burgerlijke stand

1.1

Voor het verlenen van inzage in de registers van de burgerlijke stand met behulp van gemeentewege, per kwartier

€ 29,85

1.2

Voor een nasporing van gemeentewege in de registers van de burgerlijke stand, zonder dat van het resultaat een authentiek uittreksel uit de registers een getekend bewijs van inschrijving wordt verstrekt, per kwartier

€ 33,50

1.3

Het ten behoeve van belanghebbenden aanvragen van inlichtingen in een andere gemeente in Nederland alsmede van afschriften van of uittreksels uit de akten van die registers

€ 15,70

1.3.1

indien de gemeente of plaatsen in het buitenland zijn gelegen

€ 27,50

1.3.2

Voor een attestatie de vita (internationaal model)

€ 15,70

1.3.3

Voor een verklaring van huwelijksbevoegdheid

€ 27,50

1.3.4

Voor elk meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand

€ 15,70

1.4

Voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap op een andere tijd of op een andere wijze dan ingevolge artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand:

1.4.1

binnen de door de raad vastgestelde kantooruren:

1.4.1.1

voor huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie in de aangewezen trouwzaal

€ 348,00

1.4.1.2

voor huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie buiten de aangewezen trouwzaal

€ 348,00

1.4.2

buiten de door de raad vastgestelde kantooruren:

1.4.2.1

voor huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie van maandag tot en met vrijdag

€ 422,00

1.4.2.2

voor huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie op een zaterdag

€ 723,00

1.4.2.3

voor huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie op een zon- of feestdag

€ 723,00

1.4.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis als bedoeld in artikel 1:64 Burgerlijke Wetboek:

1.4.3.1

op maandag tot en met donderdag

€ 613,00

1.4.3.2

op vrijdag

€ 658,00

1.4.3.3

op zaterdag en zondag

€ 1.034,00

1.4.4

Het tarief bedraagt voor voltrekking van een huwelijk of registreren van een partnerschap in Huize Vredenburg en de Hervormde Kerk in de gemeente Westervoort:

1.4.4.1

op maandag tot en met donderdag

€ 567,00

1.4.4.2

op vrijdag

€ 614,00

1.4.4.3

op zaterdag

€ 991,00

1.5

De vastgestelde uren voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen zijn niet van toepassing op de locaties als bedoeld onder 1.4.4

1.6

De tarieven genoemd onder 1,4.4 zijn inclusief de vergoedingen die aan derden verschuldigd zijn.

1.7

Het tarief voor de voltrekking van een huwelijk of registreren van een partnerschap elders in de gemeente (‘op locatie’) inclusief De Verzameling bedraagt, anders dan genoemd onder 1.4,1.4.3 en 1.4.4:

1.7.1

op maandag tot en met donderdag

€ 436,00

1.7.2

op vrijdag

€ 483,00

1.7.3

op zaterdag en zondag

€ 862,00

1.8

Het tarief voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap ingevolge artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand:

1.8.1

Voor huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie aan de balie van Burgerzaken met maximaal 6 personen

1.8.2

Voor een eenvoudige ceremonie huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie in een vergaderkamer op het gemeentehuis met maximaal 15 personen

€ 117,00

1.8

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een trouwboekje, een duplicaat trouwboekje of een partnerschapsboekje bedraagt

€ 34,15

1.9

Het tarief voor het op aanvraag doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier bedraagt

€ 33,50

1.10

Voor het beschikbaar stellen van een getuige van gemeentewege bij een huwelijksvoltrekking en een partnerschapsregistratie per getuige

€ 35,50

1.11

Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot aanstelling van een tijdelijk ambtenaar van de burgerlijke stand voor het voltrekken van een huwelijk of een partnerschap in de gemeente Westervoort, per verzoek

€ 110,00

1.12

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot (hernieuwde) naamskeuze van kinderen

1.12.1.

voor het oudste kind van twee ouders

€ 75,00

1.12.2.

voor elk volgende kind van diezelfde ouders

€ 50,00

1.12.3.

die zijn erkend vóór 1 januari 2024 maar worden geboren na 1 januari 2024

€ -

2.

Reisdocumenten

2.

Reisdocumenten

2.1

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van aanvraag:

2.1.1

Van een nationaal paspoort

2.1.1.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 77,75

2.1.1.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 58,80

2.2.1

Van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 2.1.1 (zakenpaspoort)

2.2.1.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 77,75

2.2.1.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 58,80

2.3.1

Van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

2.3.1.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 77,80

2.3.1.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 58,80

2.4.1

Van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 58,80

2.5.1

Van een Nederlandse identiteitskaart

2.5.1.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 70,30

2.5.1.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 37,95

2.6.1

Tot het aanbrengen van een wijziging in een reisdocument als bedoeld in de subonderdelen 2.1.1, 2.2.1, 2.3.1 en 2.4.1

2.7.1

Voor de versnelde uitreiking van een in de onderdelen 2.1.1 tot en met 2.5.1 genoemd document, zijnde een toeslag op de in die onderdelen genoemde bedragen

€ 52,95

3.

Rijbewijzen

3

Rijbewijzen

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 48,15

3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 3.1 wordt bij een spoedaanvraag vermeerderd met

€ 34,10

4.

Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.4.3 en 4.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan verstrekking van één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd

4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 20,30

4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 397,00

4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 1.683,00

4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het wekelijks verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente

€ 397,00

4.3

Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan verstrekking van één of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.

4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 20,30

4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

4.4.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 397,00

4.4.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 1.683,00

4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 26,85

4.7

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 34,60

4.8

Voor het verstrekken van een bewijs van inschrijving in de basisregistratie personen

€ 11,15

4.8.1

Voor het verstrekken van een persoonslijst als bedoeld in artikel 79 van de Wet basisregistratie personen

€ 15,60

5.

Kiezersregister

5

Kiezersregister

5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

Gratis

6.

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

 

 

 

Vervallen in 2019

 

7.

Bestuursstukken

7

Bestuursstukken

7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

€ 126,00

7.1.2

een afschrift van de toelichting op de gemeentebegroting

€ 126,00

7.1.3

een afschrift van de gemeenterekening

€ 126,00

7.1.4

een afschrift van de toelichting op de gemeenterekening

€ 126,00

€ -

7.2

Het tarief bedraagt voor het afsluiten van een abonnement op de raadsstukken of commissiestukken, exclusief de stukken als bedoeld in onderdeel 7.1, bedraagt per een kalenderjaar:

7.2.1

indien afgehaald ter secretarie

€ 28,75

7.2.2

indien toegezonden

€ 126,00

7.2.3

in digitale vorm, verzonden per e-mail

€ 14,40

7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

7.3.1

een afschrift van de Algemene plaatselijke verordening, per exemplaar

€ 132,00

7.3.2

een afschrift van de bouwverordening, per exemplaar

€ 257,00

7.3.3

een afschrift van een andere gemeentelijke verordening, voor zover niet elders in deze tarieventabel genoemd, per exemplaar

€ 123,00

7.3.4

een statistisch jaarboek

€ 123,00

8.

Vastgoedinformatie

8

Vastgoedinformatie

8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

8.1.1

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 34,55

8.1.2

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 34,55

€ -

8.1.3

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 34,55

€ -

8.1.4

het register bedoeld in artikel 57, eerste lid, van de Woningwet

€ 34,55

€ -

8.1.5

Het tarief bedraagt voor :

8.1.5.1

het verlenen van inzage van kadastrale leggers met hulp van een gemeenteambtenaar, per kwartier

€ 34,55

8.1.5.2

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel plaatsaanduiding van een perceel, per perceel

€ 15,90

8.1.6

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 34,55

8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening :

8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verstrekken van een bestemmingsplan:

8.3.1

voor bestemmingsplannen van maximaal 20 pagina’s

€ 20,80

8.3.2

voor bestemmingsplannen van 21 - 50 pagina’s

€ 48,40

8.3.3

voor bestemmingsplannen van 51 tot 100 pagina’s

€ 83,70

8.3.4

voor bestemmingsplannen van meer dan 100 pagina’s:

8.3.4.1

voor de eerste 100 pagina’s, in totaal:

€ 83,30

8.3.4.2

voor elke volgende pagina:

€ 0,11

9.

Legaliseren en waarmerken

9

Legaliseren en waarmerken.

9.1

Voor het legaliseren van een handtekening of foto per legalisatie

€ 11,15

9.1.1

Voor het waarmerken van diploma’s en getuigschriften per document

€ 12,00

9.2

Verklaringen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

9.2.1

De afgifte van een bewijs van Nederlanderschap

€ 11,15

9.2.2

De afgifte van een attestatie de vita

€ 11,15

9.3

Verklaringen omtrent gedrag

9.3.1

Voor een verklaring omtrent het gedrag

€ 41,35

10.

Gemeentearchief

10

Gemeentearchief

10.1

Het doen van nasporingen in het gemeentearchief door

€ 24,90

gemeenteambtenaren, per kwartier

10.2

Het verstrekken van een enkelvoudige inlichting

€ 6,55

10a

Algemene handelingen.

10a.1.1

Voor het doen van nasporingen, per half uur

€ 50,00

10a.1.2

Voor het maken van kopieën/scans (basisbedrag)

€ 6,55

10a.1.3

Het onder 10a.1.2. genoemde bedrag wordt voor

kopieën in zwart-wit vermeerderd met:

10a.1.3.1

A4-formaat (of vergelijkbare oppervlakte), per pagina

€ 0,12

10a.1.3.2

A3-formaat (of vergelijkbare oppervlakte), per pagina

€ 0,18

10a.1.3.3

A2-formaat (of vergelijkbare oppervlakte), per pagina

€ 2,15

10a.1.3.4

A1-formaat (of vergelijkbare oppervlakte), per pagina

€ 2,70

10a.1.3.5

A0-formaat (of vergelijkbare oppervlakte), per pagina

€ 3,30

10a.1.4

Het onder 10a.1.2. genoemde bedrag wordt voor

kopieën in kleur vermeerderd met:

10a.1.4.1

A4-formaat (of vergelijkbare oppervlakte), per pagina

€ 0,34

10a.1.4.2

A3-formaat (of vergelijkbare oppervlakte), per pagina

€ 0,30

10a.1.4.3

A2-formaat (of vergelijkbare oppervlakte), per pagina

€ 3,95

10a.1.4.4

A1-formaat (of vergelijkbare oppervlakte), per pagina

€ 5,20

10a.1.4.5

A0-formaat (of vergelijkbare oppervlakte), per pagina

€ 6,55

10a.1.5

Het onder 10a.1.2. genoemde bedrag wordt voor

scans vermeerderd met:

10a.1.5.1

A4-formaat (of vergelijkbare oppervlakte), per pagina

€ 0,12

10a.1.5.2

A3-formaat (of vergelijkbare oppervlakte), per pagina

€ 0,18

10a.1.5.3

A2-formaat (of vergelijkbare oppervlakte), per pagina

€ 2,15

10a.1.5.4

A1-formaat (of vergelijkbare oppervlakte), per pagina

€ 2,60

10a.1.5.5

A0-formaat (of vergelijkbare oppervlakte), per pagina

€ 3,30

11.

Huisvestingswet (niet aanwezig in Westervoort)

12.

Leegstandwet

12.

Leegstandwet

12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 66,05

12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

€ 66,05

13.

Gemeentegarantie (niet aanwezig in Westervoort)

14.

Marktstandplaatsen + overige APV vergunningen (zie Marktverordening 2009)

15.

Winkeltijdenwet

15

Winkeltijdenwet

15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

15.2

tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

€ 189,00

15.3

tot het wijzigen van een in onderdeel 15.2 bedoelde ontheffing

€ 94,15

15a.

Evenementen

15a

Evenementen

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een evenementvergunning als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening:

A-evenement (laag risico evenement)

€ 178,00

B-evenement (evenement met verhoogd risico)

€ 266,00

C-evenement (risicovol evenement)

€ 1.110,00

16.

Kansspelen

16

Wet op de kansspelen

16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren of doen exploiteren van een speelgelegenheid als bedoeld in artikel 2:39 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 644,00

16.1.1

Het in 16.1 genoemde bedrag wordt verhoogd met de advieskosten van externe deskundigen, indien voor de afgifte van de in 16.1 genoemde vergunning een advies van die deskundigen wenselijk of noodzakelijk is.

16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 94,15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

16.2.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

16.2.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat

€ 56,50

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 34,00

16.2.3

De subonderdelen 16.2.1 en 16.2.2. zijn overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak korter dan twaalf maanden met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd worden.

17.

Kinderopvang

17

Kinderopvang

17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

17.1

een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel

Gratis

17.2

inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per verstrekking

Gratis

18.

Ondergrondse infrastructuren

18

Ondergrondse infrastructuren.

18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

18.1.1

in verband met het verkrijgen van een instemmingsbesluit voor werkzaamheden binnen het grondgebied van de gemeente als bedoeld in artikel 1, van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI), omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden.

€ 607,00

18.1.2

in verband met het verkrijgen van een instemmingsbesluit voor werkzaamheden van niet ingrijpende aard binnen het grondgebied van de gemeente als bedoeld in artikel 1, van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI), omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden.

€ 144,00

18.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding voor spoedeisende werkzaamheden als bedoeld in artikel 1, van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI).

€ 144,00

18.2

De op basis van 18.1 vastgestelde bedragen worden:

18.2.1

indien over een instemmingsbesluit overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 380,00

18.2.2

indien met betrekking tot een instemmingsbesluit onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Begroting

18.3

Indien een begroting als bedoeld in 18.2.2. is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

19.

Verkeer en Vervoer

19

Verkeer en vervoer

19.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

19.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 54,75

19.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement

€ 54,75

19.1.3

tot het verkrijgen of verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 62,55

19.1.4

tot het verkrijgen of verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), zonder medisch advies

€ 34,55

19.1.5

tot het verkrijgen of verplaatsing van een individuele invalidenparkeerplaats, als bedoeld in de artikelen 12 en 29 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 98,15

19.1.6

Tot het leveren van het bord E6 van het RVV 1990, inclusief flespaal en onderbord (kenteken) en het inrichten van de parkeerplaats

€ 474,00

19.1.7

Tot het verplaatsen van een individuele invalidenparkeerplaats als bedoeld in de artikelen 12 en 29 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), binnen de gemeente Westervoort

€ 239,00

19.1.8

tot het wijzigen van een onderbord ( kenteken) als bedoeld in 19.1.6

€ 84,00

19.1.9

tot het verkrijgen of wijzigen van een concessie als bedoeld in artikel 20, vierde lid, van de Wet personenvervoer 2000….

€ 55,95

19.1.10

tot het van gemeentewege aanbrengen van verwijzingsborden aan gemeente-eigendommen

€ 62,20

19.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een parkeervergunning als bedoeld in artikel 5.1.7, vierde lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 133,00

19.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een parkeerontheffing in de blauwe zone

€ 30,35

19.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een parkeerontheffing in de blauwe zone

€ 9,05

20.

Diversen

20

Diversen

20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor vergunning of ontheffing als bedoeld in:

20.1.1

artikel 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening 2019 (standplaats) per kalenderjaar of gedeelte daarvan

€ 141,00

20.1.2

artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening (voorwerpen op of aan de weg)

€ 94,15

20.1.3

artikel 5:34 van de Algemene Plaatselijke Verordening ( stoken van vuur)

€ 194,00

20.1.4

het geven van advies over het bestrijden van ongedierte (inclusief voorrijdkosten)

€ 30,75

20.1.5

het bestrijden van wespen

€ 24,75

20.1.6

het verstrekken van een lok- of voerdoosje voor muizen

€ 5,75

20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

20.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 1,10

20.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van geschreven of gedrukte stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

20.2.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,17

20.2.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

€ 0,34

20.2.3

Rapporten gepubliceerd door derden worden verstrekt tegen kostprijs

20.2.4

Het per email verstrekken van(delen van) digitaal beschikbare of reeds gedigitaliseerde bestanden is kosteloos.

20.2.5

Kaarten, tekeningen of lichtdrukken daarvan al dan niet behorend bij de in de onderdelen 20.2.1 en 20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk, per A4-formaat.

€ 2,10

20.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen of verstrekken van:

20.3.1

een beschikking op een aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 66,05

20.3.2

stukken of uittreksels die op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 52,75

20.4

Indien stukken, uittreksels of andere documenten genoemd in deze tabel op aanvraag worden toegezonden, worden de tarieven die op deze stukken van toepassing zijn verhoogd met

€ 2,35

20.5

De onder 20.4 bepaalde verhoging geldt niet voor het toezenden van stukken, uittreksels of andere documenten genoemd in deze tabel wanneer zij op basis van een abonnement worden verstrekt.

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Vervallen miv 2024

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Alcoholwet

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

3.1.1

Een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Alcoholwet

€ 565,00

3.1.2

Een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 282,00

3.1.3

Een melding als bedoeld in artikel 30 van de Alcoholwet

€ 282,00

3.1.4

Een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Alcoholwet

€ 235,00

3.1.5

Een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Alcoholwet

€ 141,00

3.1.6

Een aanvraag als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de Alcoholwet

€ 189,00

3.1.7

Een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing van de sluitingstijd voor een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:29, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening

€ 189,00

 

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten (zie markt en evenementen elders in deze verordening)

 

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.3, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€ 1.832,00

3.3.1.2

voor een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening

€ 237,00

3.3.1.3

voor een escortbedrijf

€ 1.080,00

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.3, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening:

3.3.2.1

voor een seksinrichting

€ 916,00

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

€ 541,00

3.3.3

Als voor de afgifte van de onder 3.3.1 genoemde vergunning het

advies van externe deskundige wenselijk of noodzakelijk is, wordt het in artikel 3.3.1 genoemde tarief verhoogd met de advieskosten van externe deskundigen.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in artikel 3.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening zal door de gemeenteambtenaar als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder b, van de Gemeentewet (de inspecteur belast met de heffing van gemeentelijke belastingen) een begroting worden opgesteld van alle met de advisering door externe deskundigen gemoeide kosten.

 

 

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

€ 66,65

 

 

 

 

Hoofdstuk 5 Kamerverhuurbedrijven

3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.5.1

het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:40b van de Algemene Plaatselijk verordening

€ 565,00

 

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting…

€ 66,65

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning voor lichtreclames.

€ 122,00

 

Behoort bij het besluit van de raad van de gemeente Westervoort van 18 december 2023.