Organisatie | Zwijndrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en inning van afvalstoffenheffing 2011 |
Citeertitel | Verordening afvalstoffenheffing Zwijndrecht 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-12-2010 | 01-01-2012 | Onbekend | 09-11-2010 Stadsnieuws, 2010-12-22 | 2010-9304 |
Artikel 1 Aard van de belasting en belastbaar feit
De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het feitelijk gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 7 Termijnen van betaling
In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen worden betaald uiterlijk op de laatste dag van de tweede maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.
2. In afwijking van het eerste lid geldt, in geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, minder is dan € 3.500,00 en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in gelijke termijnen van minimaal € 5,00, waarbij de laatste termijn vervalt op de laatste dag van de tiende maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de eerdere termijnen telkens een maand eerder.
3. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.
Artikel 8 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing.
Toelichting (raadsvoorstel en - besluit)
Voor de bepaling van de tarieven voor de afvalstoffenheffing is enige jaren geleden met u volledige kostendekkendheid afgesproken, inclusief toerekening van 44% van de kosten van straatreiniging.
Voor 2010 is daar enigszins van afgeweken. Hoewel door enige stijging van de lasten (voornamelijk hogere bijdrage Netwerk en toename kosten voor kwijtschelding) in principe een tariefsverhoging van 2,5% nodig was, werd toen in overleg met uw raad daarvan afgezien. Dit om onze inwoners tegemoet te komen. Het hierdoor ontstane exploitatietekort van bijna € 130.000 werd gedekt uit de reserve reiniging.
Gehoord hebbende de discussie bij de Perspectiefnota 2010 stellen wij voor om voor 2011 de tariefsontwikkeling te actualiseren op basis van de toe te rekenen kosten, ofwel 100% kostendekkendheid. Om dit te kunnen realiseren is een verhoging van de tarieven met 2% nodig, gelijk aan de te verwachte inflatie. In de begroting 2011 hebben we hiermee reeds rekening gehouden.
Dit leidt tot onderstaande tarieven:
Eenpersoonshuishoudens € 255,60 € 250,56
Meerpersoonshuishoudens € 279,60 € 274,08
Naast de benodigde tariefsaanpassingen stellen wij u voor om een aantal wijzigingen in de betaaltermijnen van de jaarlijkse gecombineerde aanslag, waarvan de afvalstoffenheffing deel uitmaakt, aan te brengen. Dit naar aanleiding van het verzoek van Gemeentebelastingen Drechtsteden in het kader van het synchroniseren van werkprocessen binnen de Regio om doelmatigheidsvoordelen en besparingen te kunnen realiseren.
Het gaat om de volgende bepalingen in artikel 7:
- De reguliere betaaltermijn te stellen op één termijn van twee maanden na dagtekening (thans de eerste na 1 maand en de tweede weer twee maanden daarna);
- Het aantal termijnen bij gebruik van automatische incasso te stellen op tien maanden (nu acht maanden);
- Het maximum aanslagbedrag om voor automatische incasso in aanmerking te kunnen komen te stellen op € 3.500,00 (nu € 4.000,00) en
- Het minimum automatisch te incasseren bedrag per maand te stellen op € 5,00 (nu € 150,00 per jaar).
Tenslotte maken wij u er nog op attent dat u aan het einde van deze toelichting een bijlage aantreft met een raming van de kosten en opbrengsten over 2011, waaruit de maximale kostendekkendheid blijkt.
Tarieven voor 2011 vast te stellen om zodoende de begrote opbrengst te kunnen realiseren, alsmede het doorvoeren van een aantal wijzigingen in het kader van het synchroniseren van werkprocessen binnen de Regio om doelmatigheidsvoordelen en besparingen te realiseren.
Zie inleiding en beoogd resultaat.
De verordening is getoetst door Gemeentebelastingen Drechtsteden en in overeenstemming met de modelverordening van de VNG.
Deze verordening zal na vaststelling op de wettelijk voorgeschreven wijze bekend worden gemaakt.
Met het vaststellen van de tarieven 2011 zal de in de begroting geraamde opbrengst gerealiseerd kunnen worden.
Het college van burgemeester en wethouders van Zwijndrecht,
De secretaris, De burgemeester,
Bijlage raming kosten en opbrengsten Afvalstoffen 2011
- Kosten ophalen, afvoeren en verwerking van huisvuil € 4.658.809
- Toerekening 44% kosten straatreiniging € 404.915
Totaal bruto kosten € 5.412.054
- Opbrengst registratievergoeding -/- € 15.000
Totale netto kosten € 5.397.054
Opbrengsten afvalstoffenheffing
Aantal eenpersoonshuishoudens 5.851 € 255,60 € 1.495.516
Aantal meerpersoonshuishoudens 13.954 € 279,60 € 3.901.538