Organisatie | Oudewater |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening interne behandeling van klachten |
Citeertitel | Verordening interne behandeling van klachten |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Algemene wet bestuursrecht, art. 8:1
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-12-2010 | Nieuwe regeling | 20-12-2010 IJsselbode, 28-12-2010 | Raad 201000079 Decos 187 |
De raad van de gemeente Oudewater;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 21 september 2010
gelet op de bepaling in art. 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat een ieder het recht heeft om over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, een klacht in te dienen bij dat bestuursorgaan;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Onder een klacht wordt niet verstaan:
- een grief over een beslissing, door of namens de Gemeente Oudewater genomen, over zijn bevoegdheid om een verzoekschrift in behandeling te nemen of over de ontvankelijkheid van een verzoeker;
- een grief over de behandeling van een klacht door de Gemeente Oudewater of over een oordeel van de Gemeente Oudewater over de behoorlijkheid van een gedraging. Indien klager niet tevreden is met de uitkomst van de klachtbehandeling wordt hij verwezen naar de Nationale Ombudsman.
Hoofdstuk 2 De behandeling van klaagschriften
De ontvangstbevestiging bevat in ieder geval de volgende gegevens:
a) de datum waarop de klacht is ontvangen;
b) de termijn waarbinnen de klacht zal worden afgehandeld;
c) de naam en het telefoonnummer van de klachtbehandelaar;
d) de procedure van hoor en wederhoor;
e) de mogelijkheid om de tekst van de klachtenverordening op te vragen of via internet te lezen.
De behandeling van de klacht geschiedt door een persoon die niet betrokken is geweest bij de gedraging waarop de klacht betrekking heeft. Doorgaans is de klachtencoördinator tevens klachtbehandelaar. Indien de klachtencoördinator zelf bij de gedraging betrokken is geweest, neemt de leidinggevende van de klachtencoördinator de klacht in behandeling.
De Gemeente Oudewater is niet verplicht de klacht te behandelen indien zij betrekking heeft op een gedraging:
a) waarover reeds eerder een klacht is ingediend die met inachtneming van de artikelen 4 en volgende is behandeld;
b) die langer dan een jaar voor de indiening van de klacht heeft plaatsgevonden;
c) waartegen door de klager bezwaar gemaakt had kunnen worden;
d) waartegen door de klager beroep kan of kon worden ingesteld, tenzij die gedraging bestaat uit het niet tijdig nemen van een besluit;
e) die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een rechterlijke instantie onderworpen is, dan wel onderworpen is geweest; of
f) zolang terzake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.
Aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft wordt een afschrift van het klaagschrift en van de daarbij meegezonden stukken verstrekt door de klachtencoördinator van de Gemeente Oudewater.