Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oudewater

Verordening interne behandeling van klachten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOudewater
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening interne behandeling van klachten
CiteertitelVerordening interne behandeling van klachten
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, art. 8:1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-12-2010Nieuwe regeling

20-12-2010

IJsselbode, 28-12-2010

Raad 201000079 Decos 187

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening interne behandeling van klachten

De raad van de gemeente Oudewater;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 21 september 2010

gelet op de bepaling in art. 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht;

overwegende dat een ieder het recht heeft om over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, een klacht in te dienen bij dat bestuursorgaan;

besluit:

vast te stellen de volgende:

VERORDENING INTERNE BEHANDELING VAN KLACHTEN  

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1  

  • 1

    Een ieder heeft het recht om over de wijze waarop de Gemeente Oudewater zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of haar heeft gedragen, een klacht in te dienen bij de Gemeente Oudewater.

  • 2

    Een gedraging van een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van de Gemeente Oudewater, wordt aangemerkt als een gedraging van de Gemeente Oudewater.

  • 3

    Een klager en een beklaagde kunnen zich ter behartiging van hun belangen in de klachtprocedure laten bijstaan of door een gemachtigde laten vertegenwoordigen. De Gemeente Oudewater kan van een gemachtigde een schriftelijke machtiging verlangen.

  • 4

    De Gemeente Oudewater kan bijstand of vertegenwoordiging door een persoon tegen wie ernstige bezwaren bestaan, weigeren. Die persoon en degene voor wie hij optreedt worden van de weigering onverwijld schriftelijk in kennis gesteld.

  • 5

    Het vierde lid is niet van toepassing ten aanzien van advocaten en procureurs.

  • 6

    Onder een klacht wordt niet verstaan:

    - een grief over een beslissing, door of namens de Gemeente Oudewater genomen, over zijn bevoegdheid om een verzoekschrift in behandeling te nemen of over de ontvankelijkheid van een verzoeker;

    - een grief over de behandeling van een klacht door de Gemeente Oudewater of over een oordeel van de Gemeente Oudewater over de behoorlijkheid van een gedraging. Indien klager niet tevreden is met de uitkomst van de klachtbehandeling wordt hij verwezen naar de Nationale Ombudsman.  

  • 7

    De klachtencoördinator, dan wel zijn plaatsvervanger, draagt zorg voor bewaking van de voortgang van de klachtbehandeling.

Artikel 2  

De Gemeente Oudewater draagt zorg voor een behoorlijke behandeling van mondelinge en schriftelijke klachten over zijn gedragingen.

Hoofdstuk 2 De behandeling van klaagschriften

Artikel 3  

  • 1

    Indien een schriftelijke klacht betrekking heeft op een gedraging jegens klager en voldoet aan de vereisten van het derde lid, zijn de artikelen 4 tot en met 12 van toepassing.

  • 2

    De klachtencoördinator van de Gemeente Oudewater, of zijn plaatsvervanger, is bevoegd een zaak aan te merken als klacht.

  • 3

    Het klaagschrift bevat ten minste:

    a) de naam en het adres van de indiener;

    b) de dagtekening;

    c) een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht is gericht.  

  • 4

    Indien het klaagschrift in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling van het klaagschrift noodzakelijk is, dient de indiener zorg te dragen voor een vertaling.

Artikel 4  

  • 1

    Zodra de Gemeente Oudewater naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot het verder toepassen van dit hoofdstuk.

  • 2

    Het naar tevredenheid van de klager tegemoetkomen aan een schriftelijke klacht wordt schriftelijk bevestigd door de klachtencoördinator van de Gemeente Oudewater.

Artikel 5  

  • 1

    De klachtencoördinator van de Gemeente Oudewater bevestigt de ontvangst van het klaagschrift binnen twee weken na ontvangst.

  • 2

    De ontvangstbevestiging bevat in ieder geval de volgende gegevens:

    a) de datum waarop de klacht is ontvangen;

    b) de termijn waarbinnen de klacht zal worden afgehandeld;

    c) de naam en het telefoonnummer van de klachtbehandelaar;

    d) de procedure van hoor en wederhoor;

    e) de mogelijkheid om de tekst van de klachtenverordening op te vragen of via internet te lezen.  

Artikel 6  

  • 1

    De behandeling van de klacht geschiedt door een persoon die niet betrokken is geweest bij de gedraging waarop de klacht betrekking heeft. Doorgaans is de klachtencoördinator tevens klachtbehandelaar. Indien de klachtencoördinator zelf bij de gedraging betrokken is geweest, neemt de leidinggevende van de klachtencoördinator de klacht in behandeling.

  • 2

    Indien de klacht betrekking heeft op een gedraging van een lid van het college geschiedt de behandeling door het college.

Artikel 7  

  • 1

    De Gemeente Oudewater is niet verplicht de klacht te behandelen indien zij betrekking heeft op een gedraging:

    a) waarover reeds eerder een klacht is ingediend die met inachtneming van de artikelen 4 en volgende is behandeld;

    b) die langer dan een jaar voor de indiening van de klacht heeft plaatsgevonden;

    c) waartegen door de klager bezwaar gemaakt had kunnen worden;

    d) waartegen door de klager beroep kan of kon worden ingesteld, tenzij die gedraging bestaat uit het niet tijdig nemen van een besluit;

    e) die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een rechterlijke instantie onderworpen is, dan wel onderworpen is geweest; of

    f) zolang terzake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.  

  • 2

    De Gemeente Oudewater is niet verplicht de klacht te behandelen indien het belang van de klager dan wel het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is.

  • 3

    Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt de klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het klaagschrift schriftelijk in kennis gesteld door de klachtencoördinator van de Gemeente Oudewater.

Artikel 8  

Aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft wordt een afschrift van het klaagschrift en van de daarbij meegezonden stukken verstrekt door de klachtencoördinator van de Gemeente Oudewater.

Artikel 9  

  • 1

    De klachtencoördinator van de Gemeente Oudewater stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, in de gelegenheid te worden gehoord. In overleg met betrokkene kan het horen telefonisch plaatsvinden.

  • 2

    Van het horen van de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft kan worden afgezien indien de klacht kennelijk ongegrond is dan wel indien betrokkenen hebben verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord.

  • 3

    Van het horen wordt een verslag gemaakt door de klachtencoördinator van de gemeente Oudewater.

Artikel 10  

  • 1

    De klachtencoördinator van de Gemeente Oudewater handelt de klacht af binnen zes weken na ontvangst van het klaagschrift.

  • 2

    De klachtencoördinator van de Gemeente Oudewater kan de afhandeling voor ten hoogste vier weken verdagen. Van de verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

  • 3

    Verder uitstel is mogelijk voor zover de klager daarmee schriftelijk instemt.

Artikel 11  

  • 1

    De klachtencoördinator van de Gemeente Oudewater stelt de klager en de beklaagde schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.

  • 2

    Bij de kennisgeving wordt vermeld binnen welke termijn de klager vervolgens een verzoekschrift kan indienen bij de Nationale Ombudsman.

Artikel 12  

De klachtencoördinator van de Gemeente Oudewater draagt zorg voor de registratie van de bij hem ingediende klachten. De geregistreerde klachten worden gepubliceerd in het Burgerjaarverslag of in een ander van gemeentewege uitgegeven publicatiemiddel.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 13  

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening interne behandeling van klachten”.

Artikel 14  

  • 1

    Deze verordening treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

  • 2

    Op hetzelfde tijdstip vervalt de Verordening op de externe behandeling van klachten gemeente Oudewater.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 16 december 2010.

De griffier, mr. R.P.A. van Aalst

De voorzitter, mevrouw M.C.A.A. Ruigrok-Verreijt