Organisatie | Dronten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels debiteuren Dronten 2024 |
Citeertitel | Beleidsregels debiteuren Dronten 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | Nieuwe regeling | 19-12-2023 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dronten,
gelet op de Participatiewet, Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Jeugdwet, Gemeentewet (GW), Algemene wet bestuursrecht (Awb) en het Burgerlijk Wetboek (BW);
gelet op artikel 1.3.9, onderdeel e van de verordening Sociaal Domein gemeente Dronten;
overwegende dat het college bevoegd is beleidsregels vast te stellen met betrekking tot de
vast te stellen de hierna volgende Beleidsregels debiteuren Dronten 2024
Artikel 13 Besluit met betrekking tot vaststelling aflossingsverplichting
In een besluit tot vaststelling van de aflossingsverplichting vermelden wij:
Artikel 16 Geen uitstel van betaling
Wij wijzen een verzoek om uitstel van betaling af als:
Artikel 17 Intrekken of wijzigen uitstel van betaling
Wij wijzigen of trekken een besluit tot uitstel van betaling in als:
Artikel 21 Intrekking besluit tot (verdere) invordering schuldenproblematiek
Wij wijzigen of trekken het besluit tot (verdere) invordering van bijstand, inkomen of uitkering in als:
Wij verstrekken uitkeringen, voorzieningen, persoonsgebonden budgetten etc. op basis van de Participatiewet, Wmo, Jeugdwet, IOAW, IOAZ en de Gemeentewet (minimaregelingen).
Soms blijkt dat deze verstrekkingen ten onrechte zijn gedaan en is het noodzakelijk om terug te vorderen.
Deze beleidsregels hebben als doel:
De overheid is de belangrijkste schuldeiser in het land. Burgers hebben dus veelvuldig met
een overheidsdienst te maken aan wie zij moeten betalen. Dat doen zij in het algemeen
zonder problemen: de meeste schulden aan de overheid worden gewoon op tijd betaald.
Iemand die voldoende geld heeft om te betalen, maar toch weigert om dat te doen, moet
weten dat de betaling met dwangmiddelen kan worden afgedwongen. Maar bij iemand die
niet kan betalen omdat hij niet voldoende middelen beschikt, heeft het inzetten van
dwangmiddelen geen zin. Sterker nog: het leidt tot zinloze kosten bij de overheid en vaak
ook tot (nog grotere) problemen bij de burger.
In deze beleidsregels ligt de nadruk op een handelingswijze die het meest effectief en
tegelijk het meest klantvriendelijk is. Hiermee bedoelen we dat de schuld wordt terugbetaald in een zo vroeg mogelijk stadium (zonder bijkomende kosten) en dat de communicatie met de burger goed verloopt.
Daarbij is informeel, persoonlijk contact met de debiteur in de verschillende stadia van het
invorderingsproces een voorwaarde. Doordat de meeste communicatie schriftelijk gebeurt, is het contact al gauw afstandelijk en formeel. Een proactieve persoonlijke aanpak kan
bijdragen aan een effectief betalings- en invorderingsproces.
De Nationale ombudsman is van oordeel dat de overheid bij het innen van schulden:
medewerking moet verlenen aan schuldhulpverlening. Wij werken in principe mee aan een schuldenregeling, tenzij er sprake is van opzet of grote schuld. Wij reageren snel op verzoeken van een debiteur of een voorstel voor schuldhulpverlening. Ook leveren wij een overzicht van de schulden (eens per jaar automatisch en tussentijds op verzoek).
Artikel 2 Toepassing beleidsregels
Voor de gemeentelijke minimaregelingen gaat het bijvoorbeeld om de toegankelijkheidsbijdrage.
Voor zelfstandig ondernemers gelden aparte terugvorderingsregels, die zijn opgenomen in
het Bbz 2004 en “Beleidsregel terug- en invordering Bbz 2004”. Deze regeling wordt voor de gemeente Dronten uitgevoerd door het Zelfstandigenloket Flevoland.
Artikel 3 Bevoegdheden gemeente
Wij maken volledig gebruik van onze bevoegdheden.
De Participatiewet geeft de gemeente de bevoegdheid om verleende bijstand te verhalen op:
Wij kunnen Wmo-voorzieningen alleen terugvorderen als die voorzieningen zijn ingetrokken, omdat er onjuiste of onvolledige gegevens aan ons zijn verstrekt door de debiteur (artikel 6.3.2 Verordening Sociaal Domein gemeente Dronten).
Stuiting van verjaring is het afbreken van een verjaring. Hierdoor start een nieuwe
Artikel 4 Netto of bruto terugvordering
Er wordt afgezien van de bevoegdheid tot het verhogen van de vordering met de wettelijke
rente. De reden hiervan is dat de berekening van de wettelijke rente veel tijd (en daardoor
geld) kost. De totale opbrengst (vordering + rente) zal naar verwachting niet veel hoger zijn dan de opbrengst van de vordering zelf.
Artikel 6 Afzien terugvordering
In onderdeel a is vastgelegd dat de gemeente zich houdt aan de “zesmaanden
jurisprudentie” van de Centrale Raad van Beroep (CRvB).
In onderdeel c is het zgn. kruimelbedrag vastgelegd. Bij bedragen lager dan € 50,00 zijn de gemaakte kosten (vaak) hoger dan de opbrengst.
Fraudebedragen zijn een uitzondering op deze regel om te voorkomen dat fraude (ongeacht de hoogte van het bedrag) lonend zou kunnen zijn.
In lid 1 is geregeld dat bij kruimelbedragen uit efficiency overwegingen wordt afgezien van
Artikel 8 Hoogte en ingangsdatum verhaalsbijdrage
Tot de maatstaven en omstandigheden hoort bijvoorbeeld de vraag wat de
huwelijksgerelateerde behoefte van ontvanger van de gemeentelijke uitkering is. En hoe
deze ontvanger zelf in die behoefte kan voorzien of in hoeverre hem/haar van het niet daarin (kunnen) voorzien een verwijt kan worden gemaakt.
Artikel 9 Invordering verhaalsbijdrage
Hier is de incassoprocedure voor vorderingen geregeld. Ook staat hier wanneer we
overgaan tot dwanginvordering.
Bij artikel 10, lid 7 gaat het om een uitkering, persoonsgebonden budget of andere betaling.
Executoriaal is het ten uitvoer leggen. Meestal is er een vonnis of een beschikking van de rechtbank. Maar ook een dwangbevel van de gemeente of van de Officier van Justitie (denk aan bekeuringen) is een executoriale titel. Bovenaan een executoriale titel staan altijd de woorden ‘In naam der Koning’. Staat dit niet boven het betreffende document, dan is het dus geen executoriale titel en mag de deurwaarder dus geen executoriaal beslag leggen en tot eventuele verkoop van de goederen overgaan.
Artikel 11 Hoogte aflossing bij lopende uitkering
Gemeenten hebben beleidsvrijheid om te bepalen of zij maandelijks of jaarlijks afdragen. Het belang van inwoners staat hierbij voorop. Een recente uitspraak, en de beantwoording van de Kamervragen die vervolgens gesteld werden, geven antwoord op de vraag hoe gemeenten het belang van inwoners het beste kunnen dienen.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten adviseert hierover het volgende:
1. U kiest voor jaarlijks afdragen en reserveert maandelijks het vakantiegeld.
2a. U blijft maandelijks 5% afdragen, maar doet dat niet meer in combinatie met het
maandelijks reserveren van het vakantiegeld. In plaats daarvan, betaalt u het vakantiegeld
2b. U gaat maandelijks 5% reserveren voor de jaarlijkse afdracht , maar doet dat niet meer in combinatie met het maandelijks reserveren van het vakantiegeld. In plaats daarvan, betaalt u het vakantiegeld maandelijks uit.
In Dronten hebben wij gekozen voor advies 1. Als dat niet mogelijk of passend is, kiezen we voor advies 2a.
Artikel 12 Hoogte aflossing bij debiteur die geen uitkering ontvangt
Artikel 13 Besluit met betrekking tot vaststelling aflossingsverplichting
Artikel 14 Afboeking van de betaling
Zie ook artikel 4, lid 1 van deze beleidsregels.
Er zijn twee redenen voor de keuze om éérst de bestuurlijke boete af te lossen en daarna de ten onrechte verstrekte bruto uitkering:
Artikel 15 Uitstel van betaling
Een moratorium (volgens artikel 5 Wet gemeentelijke schuldhulpverlening) betekent dat de
huur in deze periode niet mag worden opgezegd, de levering van gas, water en elektra niet mag worden beëindigd en/of de zorgverzekering mag niet worden opgezegd of ontbonden Het moratorium geeft de tijd om een (minnelijke) schuldregeling af te spreken. Een moratorium duurt maximaal zes maanden. Tijdens het moratorium moeten afspraken worden nagekomen.
Artikel 16 Geen uitstel van betaling
Artikel 17 Intrekken of wijzigen uitstel van betaling
Artikel 18 Betalingsherinnering, aanmaning en dwangbevel
Artikel 20 Gedeeltelijk afzien van (verdere) invordering bij schuldregeling
Lid 3 is toegevoegd aan deze beleidsregels, zie hiervoor ook artikel 60c Participatiewet.
Artikel 21 Intrekking besluit tot (verdere) invordering schuldenproblematiek