Organisatie | Westervoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels ten behoeve van vergunningvoorschriften exploitatievergunningen openbare inrichtingen en terrassen gemeente Westervoort 2024 |
Citeertitel | Beleidsregels exploitatievergunningen openbare inrichtingen en terrassen Gemeente Westervoort 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene plaatselijke verordening Westervoort 2021
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-12-2023 | nieuwe regeling | 12-12-2023 |
De burgemeester van de gemeente Westervoort;
gelezen het bepaalde in art. 2:28 van Algemene plaatselijke verordening gemeente Westervoort 2021;
overwegende dat het wenselijk is voorschriften te verbinden aan het verlenen van een exploitatievergunning voor een openbare inrichting en dat het doelmatig is om daartoe standaardvoorschriften vast te stellen.
Beleidsregels ten behoeve van vergunningvoorschriften exploitatievergunningen openbare inrichtingen en terrassen gemeente Westervoort 2024;
Voor het exploiteren van een openbare inrichting en één of meer bij de openbare inrichting behorende terrassen is op grond artikel 2:28 van de APV een vergunning vereist van de burgemeester. Indien voor de inrichting een exploitatievergunning (nodig) is, wordt het terras in deze vergunning ondergebracht.
Artikel 5 Verplichtingen vergunninghouder
Bij wijziging van de persoon van de leidinggevende dient de exploitant dit binnen een week schriftelijk te melden aan de burgemeester. Een nieuwe leidinggevende mag de leiding in de openbare inrichting uitoefenen voor zover ten behoeve van deze persoon een bijschrijving op de vergunning is gevraagd, mits de ontvangst van die aanvraag is bevestigd, zolang nog niet op die aanvraag is beslist;
De exploitatievergunning, en in voorkomende gevallen een afschrift van de aanvraag en de ontvangstbevestiging, zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel, dienen in het bedrijf aanwezig te zijn en op eerste verzoek van een ambtenaar van politie of daartoe aangewezen toezichthouder ter plaatse ter hand te worden gesteld;
In geval van ordeverstoring zijn de vergunninghouders en/of diegenen die namens hen optreden, ertoe gehouden degenen die de verstoring veroorzaken, tot orde en rust te manen. Als aan deze aanmaning geen gehoor wordt gegeven, dienen de vergunninghouders de politie daarvan onmiddellijk in kennis te stellen;
De vergunninghouder moet op dagen dat het terras in gebruik is uiterlijk één uur na sluiting van het terras én op eerste aanzegging van een daartoe bevoegde ambtenaar, de in de nabijheid van het terras op de weg achtergebleven stoffen en/of voorwerpen, voor zover deze kennelijk uit de winkel of van het terras afkomstig zijn, verwijderen.
Eventuele schade aan gemeentelijke eigendom(men) dient gemeld te worden bij de gemeente. Indien de schade ontstaan is als gevolg van de inrichting of het gebruik van het terras dienen de herstelkosten door vergunninghouder te worden vergoed aan de gemeente. Ook moet worden voorkomen dat de gemeente, dan wel derden, als gevolg van het gebruik van de vergunning schade lijden.
Artikel 8 Wijzigen voorwaarden en intrekking vergunning
Onverminderd het bepaalde in artikel 1:6 van de APV, kan, wanneer de bescherming van de openbare orde en veiligheid en/of de aantasting van het woon- en/of leefklimaat in de directe omgeving van de openbare inrichting dit noodzakelijk maakt, de burgemeester met onmiddellijke ingang aanvullende voorschriften en/of beperkingen aan de exploitatievergunning verbinden danwel de opgelegde voorschriften en/of beperkingen met onmiddellijke ingang intrekken of wijzigen, danwel de exploitatievergunning geheel of gedeeltelijk intrekken.
Regels met betrekking tot terrassen
Artikel 10 Situering en locatie
Gevelterrassen mogen uitsluitend worden geplaatst tegen de voor- en/of zijgevel van het horecabedrijf, ten behoeve waarvan het terras wordt geëxploiteerd. De breedte van een gevelterras mag niet meer bedragen dan de breedte van de voor- of zijgevel van het pand ten behoeve waarvan het terras wordt geëxploiteerd. De diepte van een gevelterras is afhankelijk van de beschikbare openbare ruimte. De exacte omvang en situering van het terras worden op de plattegrond bij de exploitatievergunning aangegeven.
Een gevelterras wordt hetzij direct tegen de gevel geplaatst hetzij indirect tegen de gevel geplaatst waarbij het terras eerst gescheiden wordt door een doorgang. Het terras mag dan na die doorgang geplaatst worden. Een nieuw terras sluit in beginsel aan bij de situering van de naastgelegen terrassen. Doorgangen sluiten zo zoveel mogelijk op elkaar aan. Bij herinrichting van de openbare ruimte kan de burgemeester de plaats van de doorgangen bepalen. Doorgangen dienen te voldoen aan hetgeen in deze beleidsregels is bepaald.
De gemeente brengt op de grond een markering aan om de begrenzing van de terrassen aan te geven. Terrasmeubilair mag niet buiten deze begrenzing worden geplaatst. De situatietekeningen die bij de vergunningen zijn gevoegd, zijn uiteindelijk altijd leidend wat betreft de begrenzingen van de terrassen.
De exploitant is verplicht te gedogen, voor zover dat nodig mocht zijn, dat werkzaamheden worden uitgevoerd aan/in/boven de voor het terras in gebruik te nemen gemeentegrond/openbare weg, in verband met het leggen van, reparatie aan of onderhoud aan bestratingen of kabels en leidingen ten behoeve van nutsvoorzieningen, zoals gas, water, elektriciteit, riolering, openbare telecommunicatie en omroepnetwerken.
Artikel 13 Mobiele verwarmingstoestellen
Uiteraard is een mobiel verwarmingstoestel in die omgeving van brandgevaarlijke materialen niet toegestaan. Er dienen zodanige maatregelen getroffen te worden, bijvoorbeeld door het verplaatsen van de installatie of het aanbrengen van een isolerende laag, dat de brandbare materialen niet hun eigen ontbrandingstemperatuur zullen bereiken.
Bij evenementen blijft het terras in beginsel staan. Indien de locatie van het terras de organisator van een door de gemeente aangewezen evenement of incidentele festiviteit belemmert in de uitvoering, dient het terras gedurende de opbouw, duur en afbraakperiode van een dergelijk evenement te worden verwijderd. In de gevallen dat dit zich voordoet, zal dit minimaal één maand voor het plaatsvinden van het evenement of de festiviteit bekend worden gemaakt.
Voor een terras dat behoort tot een evenemententerrein gelden de volgende regels:
Activiteiten bij uitbreiding van het reguliere terras als onderdeel van het evenemententerrein kan alleen met een ontheffing artikel 35 Alcoholwet. De aanvraag voor een ontheffing van artikel 35 Alcoholwet zal worden aangevraagd door de horeca-exploitant. De ontheffing artikel 35 Alcoholwet wordt aan de horeca-exploitant afgegeven zodat de exploitatie van het terras te allen tijde onder de verantwoordelijkheid en zeggenschap van de horeca-exploitant valt. De evenementenorganisator verzamelt en coördineert de aangevraagde ontheffingen artikel 35 van de betreffende horeca-exploitanten en draagt zorg voor de indiening gelijktijdig bij indiening evenementenaanvraag;
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een exploitatievergunning is in het kader van de Legesverordening een bedrag aan leges verschuldigd.
Toelichting beleidsregels exploitatievergunningen openbare inrichtingen gemeente Westervoort
Op grond van artikel 2:28 Algemene Plaatselijke Verordening Westervoort 2021 is het verboden om zonder vergunning een inrichting te exploiteren. Dit verbod geldt ook voor het exploiteren van een terras, aangezien het terras onderdeel uitmaakt van de inrichting. De burgemeester is bevoegd aanvragen te weigeren of voorschriften te verbinden aan de exploitatievergunning. Het terras is een complex onderdeel van de inrichting, aangezien het in directe verbinding staat met de openbare ruimte. Er kan veel overlast ontstaan vanuit een terras. Hierdoor is het wenselijk beleidsregels op te stellen. Door deze regels kan de burgemeester zorgvuldiger afwegen wanneer er een exploitatievergunning wordt verleend voor een terras. Daarnaast maken beleidsregels het mogelijk om uniforme voorschriften vast te stellen die kunnen worden verbonden aan de exploitatievergunning. Deze voorschriften gaan over de functionaliteit van het openbare gebied en de eisen die aan de inrichting van het terras gesteld worden. Ze zijn een aanvulling op de bestaande juridische kaders en beleid zoals vastgelegd in bijvoorbeeld de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), het Bibob-beleid, de Alcoholwet en het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen.
De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) bepaalt dat er een vergunning vereist is voor openbare inrichtingen en bijbehorende terrassen (artikel 2:27 in combinatie met artikel 2:28 APV). De exploitatievergunningen hebben tot doel om hinder en overlast van dergelijke bedrijven te verminderen en het publiek te beschermen tegen mogelijke criminele activiteiten, in samenhang met de toepassing van de Wet Bibob.
Horecagelegenheden en openbare inrichtingen zijn plaatsen die toegankelijk zijn voor het publiek. De burgemeester heeft volgens artikel 174 van de Gemeentewet de verantwoordelijkheid voor het toezicht op openbare gebouwen en de bijbehorende terreinen. Het invoeren van een exploitatievergunningstelsel geeft de burgemeester de middelen om de openbare orde te handhaven en de leefomgeving en samenleving te beschermen.
Krachtens artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) kan de burgemeester beleidsregels opstellen. Deze beleidsregels verschaffen duidelijkheid aan alle betrokken partijen over hoe de gemeente Westervoort van plan is om invulling te geven aan de exploitatie van horeca, terrassen en andere openbare inrichtingen. Omdat het niet haalbaar is om alle aspecten met betrekking tot de exploitatie van horeca en openbare inrichtingen in beleidsregels vast te leggen, heeft de burgemeester de bevoegdheid om, gebruikmakend van de "hardheidsclausule" (artikel 4:84 van de Awb), af te wijken van deze beleidsregels. Van de hardheidsclausule mag gebruik worden gemaakt voor zover de toepassing van het beleid leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard en voor het leveren van maatwerk. In de gevallen waarin deze beleidsregels niet of onvoldoende voorzien, beslist de burgemeester.
Om een aanvraag te kunnen toetsen is het belangrijk deze documenten en informatie aan te leveren.
Zie de toelichting bij artikel 16 Procedure verdeling schaarse vergunningen voor uitleg.
Artikel 5 Verplichtingen vergunninghouder
Lid 1: Uit de APV van de gemeente Westervoort volgt (artikel 2:28a en 2:28b APV Westervoort) dat ook op de exploitatievergunning leidinggevenden moeten worden vermeld. Het is belangrijk dat bij een wijziging in leidinggevenden melding wordt gedaan bij de burgemeester zoals in dit lid is beschreven.
Lid 2 t/m 4: behoeven geen toelichting.
Artikel 7 Toezicht en handhaving
Artikel 8 Wijzigen voorwaarden en intrekken vergunning
Artikel 9 Bijzondere omstandigheden
Zie uitleg over de inherente afwijkingsbevoegdheid onder het juridisch kader.
Regels met betrekking tot terrassen
Artikel 10 Situering en locatie
De regels met betrekking tot de situering en de locatie van de terrassen hebben tot doel de toegankelijkheid van de openbare ruimte te waarborgen en zien op veiligheid. De regels hebben het doel om duidelijkheid te verschaffen in wat is toegestaan bij het in gebruik nemen van terrassen.
Lid 1: Dit is ter beoordeling aan de gemeente. Als officiële instantie kan de welstandcommissie hier advies over geven.
Lid 3: om ervoor te zorgen dat het terrasmeubilair gemakkelijk verplaatst kan worden als er sprake is van een incident of wanneer de terrasruimte voor andere doeleinden moet worden verplaatst is het van belang dat het meubilair verplaatsbaar is.
Leden 2 en 4 t/m 9: behoeven geen toelichting.
Artikel 12 Elektrische verlichting
Duurzaam ondernemen wordt ook in de horecasector steeds belangrijker. Op het gebied van verlichting is het nodige te besparen: denk daarbij aan ledverlichting of verlichtingssensoren. De ondernemer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van duurzame inrichting en de inzet van de best beschikbare technieken. Wij zullen duurzame aanpassingen aanbevelen en mogelijk stimuleren waar het kan. Er kan veel energie worden bespaard bij het gebruik van bijv. ledverlichting, verlichtingssensoren etc.
Artikel 13 Mobiele verwarmingstoestellen
Het gebruik van duurzame terrasverwarming, zoals elektrische of infrarood heaters, wordt aanbevolen. Om het energiegebruik als gevolg van het gebruik van terrasverwarming tot een minimum te beperken heeft het de voorkeur dat terrasverwarming is voorzien van een bewegingsmelder of tijdschakelaar. Hierdoor wordt tevens voorkomen dat tijdens de koudere periode lege terrassen onnodig verwarmd worden. Duurzame aanpassingen worden niet verplicht gesteld, maar worden wel aanbevolen en daar waar kan gestimuleerd.
In de APV zijn sluitingstijden opgenomen voor openbare inrichtingen en terrassen in artikel 2:29 APV. Deze sluitingstijden gelden tenzij in een beleidsregel of ontheffing anders is bepaald.
Artikel 16 Exploitatievergunningen voor schaarse terras ruimte
Van schaarse vergunningen is sprake wanneer zich bij de overheid meer gegadigden aanbieden dan dat er rechten te verlenen zijn. De schaarste kan bestaan uit fysieke schaarste (beperkt in ruimte of natuurlijke hoeveelheid) of beleidsmatige schaarste (maximum aantal te verdelen rechten). In het geval van exploitatievergunningen en met name het terrasonderdeel van deze vergunning kan dezeschaars zijn door de beperkte openbare ruimte.
Artikel 17 Procedure schaarse vergunningen
Op grond van de rechtspraak rondom de schaarse vergunningen is het verplicht om voor schaarse vergunningen een verdelingsbeleid te voeren dat verzekert dat alle gegadigden gelijke kansen hebben. De procedure moet volgens de Europese Dienstenrichtlijn duidelijk zijn, vooraf openbaar gemaakt en aan aanvragers de garantie bieden dat hun aanvraag objectief en onpartijdig wordt behandeld.
Artikel 20 Handhaving na inwerkingtreding
Deze bepaling geeft vergunninghouders de tijd om kennis te nemen van de regels en uitvoering te geven aan deze regels.