Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Landgraaf

Verordening rekenkamer Gemeente Landgraaf 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLandgraaf
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening rekenkamer Gemeente Landgraaf 2024
CiteertitelVerordening rekenkamer gemeente Landgraaf 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 81a van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

14-12-2023

gmb-2023-562527

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening rekenkamer Gemeente Landgraaf 2024

 

De raad van de gemeente Landgraaf;

 

Gehoord de aanbeveling van de Rekenkamercommissie d.d. 25 oktober 2023

 

gelet op de artikelen 81a en 147 en 149 van de Gemeentewet;

 

BESLUIT:

 

vast te stellen de ‘Verordening rekenkamer Gemeente Landgraaf 2024’

 

 

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • Wet: Gemeentewet

  • Rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • Lid: lid van de rekenkamer;

  • Begeleidingscommissie: commissie van raadsleden die de rekenkamer begeleidt;

  • Convenant begeleidingscommissie: document waarin de relatie tussen rekenkamer, begeleidingscommissie en raad wordt geregeld.

 

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer die door de raad wordt ingesteld.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit één lid. De raad benoemt een plaatsvervangend lid.

  •  

Artikel 3. Begeleidingscommissie

  • 1.

    Er is een begeleidingscommissie voor de rekenkamer.

  • 2.

    De raad stelt een convenant begeleidingscommissie vast waarin de relatie tussen rekenkamer, begeleidingscommissie en raad wordt geregeld.

 

Artikel 4. Herbenoeming

Het lid van de rekenkamer kan maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

 

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De griffier staat de rekenkamer bij de uitvoering van haar taken terzijde en treedt gevraagd en ongevraagd op als adviseur.

  • 2.

    Bij de griffie is ondersteuning voor onderzoek beschikbaar.

  • 3.

    De griffie draagt ten behoeve van het onderzoek zorg voor het vergaren van documenten en planning van de interviews.

 

Artikel 6. Budget

Het lid van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden en legt jaarlijks verantwoording af aan de raad t.a.v. het gerealiseerde budget.

 

Artikel 7. Vergoeding

  • 1.

    Het lid ontvangt een vergoeding van Euro 65,- per vergaderuur voor het bijwonen van de vergaderingen van de commissie.

  • 2.

    De reiskostenvergoeding is gebaseerd op de standaard vergoedingen die voor ambtenaren gelden.

  • 3.

    Het lid ontvangt een vergoeding van Euro 100,- per uur voor de uitvoering van onderzoekswerkzaamheden.

  • 4.

    De vergoeding genoemd in de eerste drie leden van dit artikel komt ten laste van het budget van de rekenkamer.

 

Artikel 8. Monitoring aanbevelingen

De griffie verstrekt de raad jaarlijks voor 1 juli een overzicht van door de rekenkamer aan de raad gedane voorstellen welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1.

    De Verordening rekenkamercommissie gemeente Landgraaf 2019 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening rekenkamer gemeente Landgraaf 2024.

 

Aldus besloten in de openbare besluitvormende raad, gehouden op 14 december 2023.

De griffier, De voorzitter,