Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening loonkostensubsidie werkervaringsplaatsen Wiw Helmond |
Citeertitel | Verordening loonkostensubsidie werkervaringsplaatsen Wiw Helmond |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-11-2007 | art. 4 | 06-03-2007 Gemeenteblad, 2007, 27 | Raadsbesluit, 2007, 0755087 | ||
01-01-1998 | 01-01-1998 | 26-11-2007 | nieuwe regeling | 13-04-1999 -- | Raadsbesluit, 1999, 75 |
Hoofdstuk 1. Inleidende bepalingen
De uitvoerder geeft, namens de gemeente Helmond, uitvoering aan de WIW conform de daartoe afgesloten raam- en productovereenkomst.
Burgemeester en wethouders verlenen de uitvoerder het mandaat om namens hen besluiten te nemen over het verstrekken van subsidies op grond van artikel 5 Wiw jo. artikel 10 Buf, met inachtneming van deze verordening.
Artikel 3 De termijn van aanvraag
De aanvraag voor subsidie wordt tenminste acht weken voor de aanvang van het dienstverband bij de uitvoerder ingediend.
Hoofdstuk 3. Hoogte van de subsidie, voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen en weigeringsgronden
Artikel 5 Hoogte van de subsidie
De uitvoerder stelt jaarlijks de hoogte van de subsidie per werknemer voor maximaal 12 maanden, bij een arbeidsduur van minimaal 32 uur per week vast.
Hoofdstuk 4. Het beslissen op de aanvraag en de wijze van betalen
Het subsidiebedrag wordt op basis van declaraties in gelijke driemaandelijkse termijnen, in de vorm van voorschotten, achteraf uitbetaald. Bij de declaraties dienen afschriften van de maandelijkse loonbetalingen gevoegd te worden. Indien over een gedeelte van de maand wordt gedeclareerd vindt uitbetaling op maandbasis plaats indien op meer dan 15 dagen is gewerkt, indien minder dan of gelijk aan 15 dagen is gewerkt dan wordt de helft van de subsidie over die maand verstrekt.
Hoofdstuk 5. Verplichtingen subsidieontvanger
De werkgever is verplicht aan de uitvoerder dan wel aan de door hem aangewezen personen op eerste verzoek onverwijld alle inlichtingen te verstrekken die nodig kunnen zijn voor een verantwoorde beoordeling van de aanvraag om toekenning van de subsidie dan wel van de door de werkgever uitgevoerde activiteiten en de aan de subsidie gegeven bestemming. Zonodig geeft de werkgever daartoe inzage in zijn boeken en administratie.
Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 1 april 1999, bijlagenummer 75.
De raad voornoemd,
De voorzitter,
De secretaris,
Op grond van artikel 5 Wiw en artikel 7 Buf kan de gemeente aan werkgevers een subsidie verstrekken voor een werkervaringsplaats die minimaal zes maanden duurt.
Als de gemeente aan werkgevers die met langdurig werklozen of jongeren een arbeids-overeenkomst afsluiten om werkervaring op te doen, rechtstreeks subsidie verstrekt, is sprake van een publiekrechtelijke rechtshandeling waarop de Algemene wet bestuursrecht en de overige subsidieregels van toepassing zijn. Artikel 4:23 van de Awb verplicht de gemeente in beginsel een subsidieverordening vast te stellen.
De definitie van subsidie is niet de verordening opgenomen. De reden hiervoor is dat de Awb in artikel 4:21 een dwingende en algemeen geldende begripsomschrijving van subsidie geeft. Op grond van artikel 4:21 is een subsidie: "de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten".
De Wiw en het Buf dragen de uitvoering van de taken op aan de gemeente.
De Stichting Arbeidsplaatsen Helmond (STAP) geeft als uitvoerder, namens de gemeente Helmond, uitvoering aan de WIW conform de daartoe afgesloten raam- en productovereenkomst.
Burgemeester en wethouders verlenen STAP het mandaat om namens hen besluiten te nemen over het verstrekken van subsidies op grond van artikel 5 Wiw jo. artikel 10 Buf, met inachtneming van deze verordening.
In dit artikel is bepaald dat bij de aanvraag een afschrift van de Wiw-verklaring moet worden overhandigd. Deze bepaling is opgenomen om vooraf zeker te kunnen stellen dat de werknemer Wiw-er is en dat de werkgever gerechtigd is de aanvraag voor een loonkostensubsidie te doen.
De Wiw en het Buf laten de gemeente vrij om zelf de hoogte van de subsidie vast te stellen die aan werkgevers wordt verstrekt. Van het basisbedrag van 17.000,- per werkervaringsplaats (norm 1998) wordt maximaal 12.000,- uitgekeerd in de vorm van subsidie aan de werkgever. Uit het resterende bedrag van 5.000,-worden andere zaken bekostigd, zoals de kosten van toeleiding en opleiding en de kosten voor bemiddeling, overhead en dergelijke.
STAP stelt jaarlijks de hoogte van de loonkostensubsidie vast. Er wordt in dit artikel uitgegaan van een werkweek van 32 uur. Dit betekent niet dat er niet meer uren gewerkt mogen worden. Alleen zal de subsidie niet (evenredig) toenemen. Daarmee wordt aangesloten bij de bekostiging door het rijk. Daarbij wordt ook uitgegaan van een werkweek van maximaal 32 uur.
Als de betreffende werkervaringsplaats voortvloeit uit landelijke, sectorale of ondernemingsgewijze afspraken over het aantal te realiseren arbeidsplaatsen, bedraagt de subsidie / 10.000,- per werknemer voor maximaal 12 maanden, bij een arbeidsduur van minimaal 32 uur per week.
Als deze werkervaringsplaats na de subsidieperiode wordt omgezet in een arbeidsovereenkomst van minimaal 12 maanden, met een arbeidsduur van minimaal 32 uur per week, wordt de subsidie verhoogd tot 12.000,-.
Voor de loonkostensubsidie komen ook in aanmerking uitvoerders van projecten die werknemers via landelijk afgesproken uitzendformules inzetten, en die voldoen aan de volgende voorwaarden:
In dit artikel is bepaald dat de (eenmalige) loonkostensubsidie maximaal over een periode van drie jaar kan worden uitgesmeerd. Deze bepaling is opgenomen om te voorkomen dat de subsidie op grond van artikel 4:51 van de Awb na drie jaar niet meer kan worden beëindigd. In artikel 4:32 van de Awb is vastgelegd dat bij zogenaamde duursubsidies de periode in de beschikking tot subsidieverlening moet worden vermeld. Aangezien de loonkostensubsidie een duursubsidie kan zijn, is in deze verordening opgenomen dat de subsidie maximaal gedurende drie jaar kan worden verstrekt.
Bij het verrekenen van de hoogte van de subsidie, indien de duur van de arbeidsovereenkomst korter is dan 12 maanden, wordt aangesloten bij de verrekeningswijze die het rijk hanteert bij de verstrekking van de vergoedingen aan de gemeente. Indien de duur van de arbeidsovereenkomst korter is dan 6 maanden wordt geen subsidie verleend. Indien de omvang van de arbeidsovereenkomst minder bedraagt dan 32 uur per week, worden de subsidies met het overeenkomstig percentage verlaagd. Hiermee wordt bereikt dat de verhouding tussen loonkosten en loonkostensubsidie aanvaardbaar blijft.
De Awb bevat een aantal weigeringsgronden. Artikel 4:25 Awb bepaalt dat een subsidie moet worden geweigerd als door verstrekking van de subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden. Artikel 4:35 lid 1 Awb bepaalt dat de subsidieverlening kan worden geweigerd indien een gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:
Het tweede lid van artikel 4:35 Awb bepaalt dat de subsidieverlening voorts in ieder geval kan worden geweigerd indien de aanvrager:
In aanvulling op deze wettelijke weigeringsgronden, bevat artikel 10 nog twee gronden om de subsidie te weigeren.
Behoeft geen verdere toelichting .
De werkgever kan per 3 maanden achteraf een declaratie indienen naar evenredigheid van het subsidiebedrag en de periode. Bij deze tussentijdse declaraties dient de werkgever afschriften van de maandelijkse loonbetalingen te overleggen. Indien over een gedeelte van de maand wordt gedeclareerd vindt uitbetaling op maandbasis plaats indien op > 15 dagen is gewerkt, indien < 15 dagen is gewerkt dan wordt de helft van de subsidie over die maand verstrekt. De subsidieverlening wordt ingetrokken en reeds verstrekte subsidievoorschotten worden geheel of gedeeltelijk teruggevorderd indien blijkt dat niet aan het gestelde in de artikelen 8 of 13 is voldaan en de werkgever niet aan de voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te (blijven) komen voldoet.
Dit artikel regelt de verplichting van de werkgever om alle inlichtingen te verstrekken die nodig zijn voor een verantwoorde beoordeling van de aanvraag.
Behoeft geen verdere toelichting
Behoeft geen verdere toelichting
Artikel 15 betreft de zogenaamde hardheidsclausule voor de gevallen waarin deze verordening niet voorziet.