Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Helmond

Verordening loonkostensubsidie werkervaringsplaatsen Wiw Helmond

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHelmond
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening loonkostensubsidie werkervaringsplaatsen Wiw Helmond
CiteertitelVerordening loonkostensubsidie werkervaringsplaatsen Wiw Helmond
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpmaatschappelijke zorg

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 149
  2. Wet inschakeling werkzoekenden, art. 5

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-11-2007art. 4

06-03-2007

Gemeenteblad, 2007, 27

Raadsbesluit, 2007, 0755087
01-01-199801-01-199826-11-2007nieuwe regeling

13-04-1999

--

Raadsbesluit, 1999, 75

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening loonkostensubsidie werkervaringsplaatsen Wiw Helmond

De raad der gemeente Helmond;

Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders, d.d. 2 februari 1999, agenda nr.: S-Pr-1-AW;

Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet;

Gezien het advies van de commissie Maatschappelijke Dienstverlening en Sociale Zaken, d.d. 9 februari 1998;

 

BESLUIT:

 

De volgende verordening vast te stellen:

 

Verordening loonkostensubsidie werkervaringsplaatsen Wiw

Hoofdstuk 1. Inleidende bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • *

    Wiw: de Wet inschakeling werkzoekenden;

  • *

    Buf: het Besluit uitvoering en financiering Wet inschakeling werkzoekenden;

  • *

    subsidie: de loonkostensubsidie aan werkgevers voor werkervaringsplaatsen als bedoeld in artikel 5, lid 1, Wiw;

  • *

    dienstverband: een dienstverband als bedoeld in artikel 5 Wiw jo. artikel 7 Buf, aangegaan voor tenminste zes maanden;

  • *

    Awb: de Algemene wet bestuursrecht;

  • *

    uitvoerder: de instelling waarmee de gemeente Helmond ter uitvoering van de Wiw een een raam- en productovereenkomst heeft gesloten.

Artikel 2 Bevoegdheid

De uitvoerder geeft, namens de gemeente Helmond, uitvoering aan de WIW conform de daartoe afgesloten raam- en productovereenkomst.

Burgemeester en wethouders verlenen de uitvoerder het mandaat om namens hen besluiten te nemen over het verstrekken van subsidies op grond van artikel 5 Wiw jo. artikel 10 Buf, met inachtneming van deze verordening.

Hoofdstuk 2. De aanvraag

Artikel 3 De termijn van aanvraag

De aanvraag voor subsidie wordt tenminste acht weken voor de aanvang van het dienstverband bij de uitvoerder ingediend.

Artikel 4 Gegevens bij de aanvraag

  • 1.

    De werkgever verstrekt bij de aanvraag voor subsidie de volgende gegevens:

    • *

      naam, adres, woonplaats en burgerservicenummer van de werknemer;

    • *

      een afschrift van de arbeidsovereenkomst waaruit de aard, de duur en omvang van het dienstverband blijkt;

    • *

      een afschrift van de Wiw-verklaring als bedoeld in artikel 12, eerste lid, Wiw;

    • *

      overige gegevens die de uitvoerder nodig acht om te kunnen besluiten over de subsidieaanvraag.

  • 2.

    De uitvoerder kan met betrekking tot de in te dienen gegevens aanwijzingen geven en modellen voorschrijven.

Hoofdstuk 3. Hoogte van de subsidie, voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen en weigeringsgronden

Artikel 5 Hoogte van de subsidie

De uitvoerder stelt jaarlijks de hoogte van de subsidie per werknemer voor maximaal 12 maanden, bij een arbeidsduur van minimaal 32 uur per week vast.

Artikel 6 Duur van de subsidie

De subsidieperiode bedraagt maximaal drie jaar.

Artikel 7 Verrekening van de hoogte van de subsidie

  • 1.

    Indien de duur van de arbeidsovereenkomst korter is dan 12 maanden, wordt het subsidiebedrag met het overeenkomstige percentage verlaagd.

  • 2.

    Indien de duur van de arbeidsovereenkomst korter is dan 6 maanden wordt geen subsidie verleend.

  • 3.

    Indien de omvang van de arbeidsovereenkomst minder bedraagt dan 32 uur per week, worden de subsidies met het overeenkomstig percentage verlaagd.

Artikel 8 Weigeren subsidie

De subsidieverstrekking kan naast de in artikel 4:25 en artikel 4:35 van de Awb genoemde gevallen worden geweigerd indien gegronde redenen bestaan aan te nemen dat:

  • a.

    de gelden niet of onvoldoende mate besteed zullen worden voor het doel waarvoor de subsidie beschikbaar wordt gesteld;

  • b.

    de subsidieverstrekking niet past binnen het beleid van de gemeente Helmond.

Hoofdstuk 4. Het beslissen op de aanvraag en de wijze van betalen

Artikel 9 Beslistermijn

  • 1.

    De uitvoerder beslist op een aanvraag voor subsidie binnen acht weken na de dag waarop de aanvraag is ontvangen;

  • 2.

    De uitvoerder kan zijn beslissing voor ten hoogste acht weken verdagen. De aanvrager wordt daarvan schriftelijk in kennis gesteld.

Artikel 10 Wijze van betalen

  • 1.

    Het subsidiebedrag wordt op basis van declaraties in gelijke driemaandelijkse termijnen, in de vorm van voorschotten, achteraf uitbetaald. Bij de declaraties dienen afschriften van de maandelijkse loonbetalingen gevoegd te worden. Indien over een gedeelte van de maand wordt gedeclareerd vindt uitbetaling op maandbasis plaats indien op meer dan 15 dagen is gewerkt, indien minder dan of gelijk aan 15 dagen is gewerkt dan wordt de helft van de subsidie over die maand verstrekt.

  • 2.

    De subsidie kan worden ingetrokken en reeds verstrekte subsidievoorschotten kunnen geheel of gedeeltelijk teruggevorderd worden indien blijkt dat niet aan één of meer van de voorwaarden in deze verordening of in de subsidiebeschikking is voldaan.

Hoofdstuk 5. Verplichtingen subsidieontvanger

Artikel 11 Inlichtingen

De werkgever is verplicht aan de uitvoerder dan wel aan de door hem aangewezen personen op eerste verzoek onverwijld alle inlichtingen te verstrekken die nodig kunnen zijn voor een verantwoorde beoordeling van de aanvraag om toekenning van de subsidie dan wel van de door de werkgever uitgevoerde activiteiten en de aan de subsidie gegeven bestemming. Zonodig geeft de werkgever daartoe inzage in zijn boeken en administratie.

Artikel 12 Vaststellen van de subsidie

  • 1.

    De einddeclaratie dient door de werkgever te worden ingediend binnen drie maanden nadat de werkervaringsplaats is beëindigd.

  • 2.

    De uitvoerder stelt de subsidie definitief vast binnen twee maanden nadat de werkgever de einddeclaratie heeft ingediend.

Artikel 13 Meldingsplicht bij wijziging omstandigheden

  • 1.

    De aanvrager voor subsidie doet onmiddellijk schriftelijke mededeling aan burgemeester en wethouders van alle feiten en omstandigheden die van belang kunnen zijn voor de beslissing op de aanvraag dan wel voor een beslissing tot wijziging, intrekking of vaststelling van de subsidie.

  • 2.

    De aanvrager voor subsidie doet in ieder geval onmiddellijk mededeling van wijzigingen in de aard, de duur en omvang van het dienstverband van de werknemer.

Artikel 14 Bewaarplicht

De subsidieontvanger bewaart alle bewijsstukken die aan de subsidieverstrekking ten grondslag liggen, tenminste gedurende drie jaar na de vaststelling van de subsidie en stelt deze op verzoek ter beschikking voor controledoeleinden in verband met de uitvoering van deze verordening.

Hoofdstuk 6. Slotbepalingen

Artikel 15 Zaken waarin de verordening niet voorziet

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 16 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 1998.

Artikel 17 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening loonkostensubsidie werkervaringsplaatsen Wiw Helmond.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 1 april 1999, bijlagenummer 75.

De raad voornoemd,

De voorzitter,

De secretaris,

 

Algemene toelichting

 

Op grond van artikel 5 Wiw en artikel 7 Buf kan de gemeente aan werkgevers een subsidie verstrekken voor een werkervaringsplaats die minimaal zes maanden duurt.

Als de gemeente aan werkgevers die met langdurig werklozen of jongeren een arbeids-overeenkomst afsluiten om werkervaring op te doen, rechtstreeks subsidie verstrekt, is sprake van een publiekrechtelijke rechtshandeling waarop de Algemene wet bestuursrecht en de overige subsidieregels van toepassing zijn. Artikel 4:23 van de Awb verplicht de gemeente in beginsel een subsidieverordening vast te stellen.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1

De definitie van subsidie is niet de verordening opgenomen. De reden hiervoor is dat de Awb in artikel 4:21 een dwingende en algemeen geldende begripsomschrijving van subsidie geeft. Op grond van artikel 4:21 is een subsidie: "de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten".

 

Artikel 2

De Wiw en het Buf dragen de uitvoering van de taken op aan de gemeente.

De Stichting Arbeidsplaatsen Helmond (STAP) geeft als uitvoerder, namens de gemeente Helmond, uitvoering aan de WIW conform de daartoe afgesloten raam- en productovereenkomst.

Burgemeester en wethouders verlenen STAP het mandaat om namens hen besluiten te nemen over het verstrekken van subsidies op grond van artikel 5 Wiw jo. artikel 10 Buf, met inachtneming van deze verordening.

 

Artikel 3

Behoeft geen toelichting.

 

Artikel 4

In dit artikel is bepaald dat bij de aanvraag een afschrift van de Wiw-verklaring moet worden overhandigd. Deze bepaling is opgenomen om vooraf zeker te kunnen stellen dat de werknemer Wiw-er is en dat de werkgever gerechtigd is de aanvraag voor een loonkostensubsidie te doen.

 

Artikel 5

De Wiw en het Buf laten de gemeente vrij om zelf de hoogte van de subsidie vast te stellen die aan werkgevers wordt verstrekt. Van het basisbedrag van  17.000,- per werkervaringsplaats (norm 1998) wordt maximaal  12.000,- uitgekeerd in de vorm van subsidie aan de werkgever. Uit het resterende bedrag van  5.000,-worden andere zaken bekostigd, zoals de kosten van toeleiding en opleiding en de kosten voor bemiddeling, overhead en dergelijke.

STAP stelt jaarlijks de hoogte van de loonkostensubsidie vast. Er wordt in dit artikel uitgegaan van een werkweek van 32 uur. Dit betekent niet dat er niet meer uren gewerkt mogen worden. Alleen zal de subsidie niet (evenredig) toenemen. Daarmee wordt aangesloten bij de bekostiging door het rijk. Daarbij wordt ook uitgegaan van een werkweek van maximaal 32 uur.

Als de betreffende werkervaringsplaats voortvloeit uit landelijke, sectorale of ondernemingsgewijze afspraken over het aantal te realiseren arbeidsplaatsen, bedraagt de subsidie / 10.000,- per werknemer voor maximaal 12 maanden, bij een arbeidsduur van minimaal 32 uur per week.

Als deze werkervaringsplaats na de subsidieperiode wordt omgezet in een arbeidsovereenkomst van minimaal 12 maanden, met een arbeidsduur van minimaal 32 uur per week, wordt de subsidie verhoogd tot  12.000,-.

Voor de loonkostensubsidie komen ook in aanmerking uitvoerders van projecten die werknemers via landelijk afgesproken uitzendformules inzetten, en die voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • *

    er bestaat een arbeidsovereenkomst van minimaal zes maanden tussen de uitvoerder van het project en de werknemer;

  • *

    de uitvoerder van het project heeft een overeenkomst met de gemeente inzake de loonkostensubsidie Wiw;

     

  • *

    de werknemer gaat tenminste zes maanden zonder onderbreking bij één werkgever arbeid verrichten.

 

Artikel 6

In dit artikel is bepaald dat de (eenmalige) loonkostensubsidie maximaal over een periode van drie jaar kan worden uitgesmeerd. Deze bepaling is opgenomen om te voorkomen dat de subsidie op grond van artikel 4:51 van de Awb na drie jaar niet meer kan worden beëindigd. In artikel 4:32 van de Awb is vastgelegd dat bij zogenaamde duursubsidies de periode in de beschikking tot subsidieverlening moet worden vermeld. Aangezien de loonkostensubsidie een duursubsidie kan zijn, is in deze verordening opgenomen dat de subsidie maximaal gedurende drie jaar kan worden verstrekt.

 

Artikel 7

Bij het verrekenen van de hoogte van de subsidie, indien de duur van de arbeidsovereenkomst korter is dan 12 maanden, wordt aangesloten bij de verrekeningswijze die het rijk hanteert bij de verstrekking van de vergoedingen aan de gemeente. Indien de duur van de arbeidsovereenkomst korter is dan 6 maanden wordt geen subsidie verleend. Indien de omvang van de arbeidsovereenkomst minder bedraagt dan 32 uur per week, worden de subsidies met het overeenkomstig percentage verlaagd. Hiermee wordt bereikt dat de verhouding tussen loonkosten en loonkostensubsidie aanvaardbaar blijft.

 

Artikel 8

De Awb bevat een aantal weigeringsgronden. Artikel 4:25 Awb bepaalt dat een subsidie moet worden geweigerd als door verstrekking van de subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden. Artikel 4:35 lid 1 Awb bepaalt dat de subsidieverlening kan worden geweigerd indien een gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:

  • *

    de activiteiten niet of niet geheel zullen plaatsvinden;

  • *

    de aanvrager niet zal voldoen aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen;

  • *

    de aanvrager niet op een behoorlijke wijze rekening en verantwoording zal afleggen omtrent de verrichte activiteiten en de daaraan verbonden uitgaven en inkomsten, voorzover deze voor de vaststelling van de subsidie van belang zijn.

 

Het tweede lid van artikel 4:35 Awb bepaalt dat de subsidieverlening voorts in ieder geval kan worden geweigerd indien de aanvrager:

  • *

    in het kader van de aanvraag onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van deze gegevens tot een onjuiste beschikking op de aanvraag zou hebben geleid;

  • *

    failliet is verklaard of aan hem surséance van betaling is verleend, dan wel een verzoek daartoe bij de rechtbank is ingediend.

 

In aanvulling op deze wettelijke weigeringsgronden, bevat artikel 10 nog twee gronden om de subsidie te weigeren.

 

Artikel 9

Behoeft geen verdere toelichting .

 

Artikel 10

De werkgever kan per 3 maanden achteraf een declaratie indienen naar evenredigheid van het subsidiebedrag en de periode. Bij deze tussentijdse declaraties dient de werkgever afschriften van de maandelijkse loonbetalingen te overleggen. Indien over een gedeelte van de maand wordt gedeclareerd vindt uitbetaling op maandbasis plaats indien op > 15 dagen is gewerkt, indien < 15 dagen is gewerkt dan wordt de helft van de subsidie over die maand verstrekt. De subsidieverlening wordt ingetrokken en reeds verstrekte subsidievoorschotten worden geheel of gedeeltelijk teruggevorderd indien blijkt dat niet aan het gestelde in de artikelen 8 of 13 is voldaan en de werkgever niet aan de voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te (blijven) komen voldoet.

 

Artikel 11

Dit artikel regelt de verplichting van de werkgever om alle inlichtingen te verstrekken die nodig zijn voor een verantwoorde beoordeling van de aanvraag.

 

Artikel 13

Behoeft geen verdere toelichting

 

Artikel 14

Behoeft geen verdere toelichting

 

Artikel 15

Artikel 15 betreft de zogenaamde hardheidsclausule voor de gevallen waarin deze verordening niet voorziet.

 

Artikel 16

Artikel 16 regelt de datum van inwerkingtreding.