Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rijssen-Holten

Lijst met bindend adviesrecht Buitenplanse omgevingsplanactiviteit gemeente Rijssen – Holten 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRijssen-Holten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingLijst met bindend adviesrecht Buitenplanse omgevingsplanactiviteit gemeente Rijssen – Holten 2024
CiteertitelLijst met bindend adviesrecht Buitenplanse omgevingsplanactiviteit gemeente Rijssen – Holten 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

21-12-2023

gmb-2023-562017

D20211099554

Tekst van de regeling

Intitulé

Lijst met bindend adviesrecht Buitenplanse omgevingsplanactiviteit gemeente Rijssen – Holten 2024

Gelet op artikel 16.15, 16.15b en 16.16 Omgevingswet;

 

Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 14 november 2023 ;

 

Gelet op het advies van de commissie grondgebied van 7 december 2023;

 

Worden de volgende onderwerpen vanaf 1 januari 2024 aangewezen voor advies van de gemeenteraad bij een aanvraag om omgevingsvergunning die niet past in het omgevingsplan (BOPA):

 

Onderwerp

Categorie

1. Woningbouw

Het bouwen van 10 of meer woningen of appartementen

Initiatieven rondom onzelfstandige bewoning (kamerverhuur, splitsing woning in onzelfstandige wooneenheden)

2. Bedrijventerreinen

Vestiging van niet – volumineuze detailhandel op bedrijventerreinen

Het vestigen van zelfstandige kantoren, sportvoorzieningen of andere vormen van dienstverlening

Het vestigen van bedrijven met een milieubelastende activiteit die alleen in te passen is in milieuzones:

 

3 & 4 voor geluid

3 voor geur

 

op basis van de VNG brochure ‘Milieuzonering nieuwe stijl’

3. Horeca

Nieuwvestiging van horeca in afwijking van het geldende (ruimtelijke) horecabeleid

4. Agrarische bedrijven

Het realiseren van bouwwerken met landbouwhuisdieren anders dan voor hobbymatige doeleinden

5. Recreatie

Initiatieven die niet voorzien in extensieve recreatie

6. Bedrijven anders dan op een bedrijventerrein en anders dan agrarische bedrijven

Het vestigen van bedrijven met een milieubelastende activiteit die alleen in te passen zijn in milieuzones:

 

3 & 4 voor geluid

3 voor geur

 

op basis van de VNG brochure ‘Milieuzonering nieuwe stijl’

7. Duurzame energie

Initiatieven die voorzien in het bedrijfsmatige opwekken van duurzame energie. Onder bedrijfsmatig wordt verstaan het opwekken van energie anders voor de eigen behoefte.

8. Overig

Initiatieven waarvoor op het voorafgaande principeverzoek geen positieve opinie in de commissie Grondgebied is verkregen

Initiatieven waaraan voorafgaand aan een aanvraag om omgevingsvergunning geen principeverzoek is ingediend

Zelfstandige antenne-installaties in natuur- en bosgebieden

Aanvragen waarvan het college heeft besloten de uitgebreide procedure van toepassing te verklaren, initiatiefnemer heeft verzocht de uitgebreide procedure toe te passen of wetgeving de uitgebreide procedure voorschrijft.

Mij bekend,

De griffier,

Rijssen, 21 december 2023

Toelichting  

De Omgevingswet voorziet in een wettelijk kader waarbij activiteiten in beginsel steeds vaker vergunningsvrij zijn tenzij een vergunningplicht geldt. Het primaat van ruimtelijke ordening is ligt onder de Omgevingswet, hoewel minder expliciet, nog steeds bij de gemeenteraad.

De raad is bevoegd onderwerpen aan te wijzen waarover zij (bindend) advies wil uitbrengen. Het betreft onderwerpen met een specifieke of grote ruimtelijke impact. Het college van burgemeester en wethouders is in die procedures het bevoegde bestuursorgaan, maar moet de raad om advies vragen. Bij een negatief advies moet het college de gevraagde omgevingsvergunning weigeren.

 

Artikelgewijs

 

2. Bedrijventerreinen

Op bedrijventerrein is ruimte voor bedrijven met (grotere) milieueffecten. Daarom zijn belemmeringen door andere functies niet of slechts beperkt gewenst. Bepaalde vormen van bedrijvigheid zijn in beginsel daarom niet bij recht gewenst. Het gaat dan veelal om functies waarbij voor langere tijd mensen in panden verblijven zoals kantoren en sportscholen.

 

3. Horeca

Rijssen-Holten kent bestaande horeca in de centra van Rijssen (concentratie rondom Schild en Walstraat/Haarstraat) en rondom de Smidsbelt in Holten. Daarbuiten is enige versnipperde horeca gelegen. Verder zijn er bijzondere vormen van horeca rondom het hoofdsteunpunt en de entree van de Holterberg.

Buiten deze bestaande locaties liggen beperkte, maar specifieke kansen. In het gemeentelijke horecabeleid is opgenomen waar er welke mogelijkheden liggen en welke voorwaarden daaraan gesteld worden. Vestiging van horeca buiten deze beleidskaders wordt via bovenstaande lijst ter advies aan de raad aangeboden.

 

4. Agrarische bedrijven

Voor het realiseren van bouwwerken met landbouwhuisdieren is altijd advies van de raad noodzakelijk. Vanwege de stikstofproblematiek is een brede afweging gewenst. Onder landbouwhuisdieren worden in elk geval varkens, runderen, schapen, geiten, pluimvee en knaagdieren verstaan.

 

5. Recreatie

Voor recreatie wordt het begrip ‘extensieve recreatie’ gehanteerd. Daaronder worden in elk geval de aanleg van wandel-, fiets-, mountainbike- of ruiterpaden.

 

8. Overig

Een zorgvuldig besluitvormingsproces voor initiatieven die niet binnen het vastgestelde omgevingsplan passen bestaat mede uit zorgvuldige betrokkenheid van de raad. De raad blijft onder de Omgevingswet primair verantwoordelijk voor beleidskaders binnen de fysieke leefomgeving.

Dat doet zij onder meer door het vaststellen van een omgevingsvisie en omgevingsplan. Initiatieven die hier niet in passen kunnen wenselijk zijn, maar dienen wel getoetst te worden ten opzichte van de bestaande beleidskaders.

 

Principeverzoeken met positieve opinie

Veel ruimtelijke initiatieven die niet passen binnen het omgevingsplan (van rechtswege) worden vooraf gegaan door een principeverzoek. Met dat verzoek wordt verkend of en onder welke voorwaarden er draagvlak voor het initiatief is.

Principeverzoeken worden in zijn algemeenheid opiniërend aan de commissie grondgebied aangeboden. In de lijst met bindend adviesrecht is opgenomen dat initiatieven waarvoor geen opinie wordt gevraagd of geen positieve opinie is verkregen, advies van de raad nodig is.

Dat betekent dus dat voor principeverzoeken waarvoor positieve opinie wordt gegeven op het principeverzoek, geen bindend advies bij de uiteindelijke aanvraag om omgevingsvergunning nodig is.

De betrokkenheid van de raad is via de opiniërende behandeling in de commissie grondgebied geborgd.