Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Buren

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Buren 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBuren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Buren 2023
CiteertitelVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Buren 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024Nieuw

19-12-2023

gmb-2023-561858

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Buren 2023

De Gemeenteraad van Buren;

gelezen het voorstel van de fractievoorzitters 22 november 2023;

gelet op artikel 33, lid 3 van de Gemeentewet

besluit:

De verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Buren 2023 vast te stellen.

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    ambtelijke bijstand: bijstand, verleend door onder het gezag van het college werkzame ambtenaren;

  • 2.

    bijstand : ondersteuning bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere ondersteuning niet zijnde een verzoek om informatie;

 

Paragraaf 2 Verzoeken om informatie of bijstand

Artikel 2 Verzoek om informatie

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om feitelijke informatie van geringe omvang of om inzage in of afschrift van bij de raad, burgemeester en wethouders of de burgemeester berustende schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat.

  • 2.

    De griffier verstrekt zo snel mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is, verzoekt de griffier de secretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.

Artikel 3 Verzoek om bijstand

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om bijstand.

  • 2.

    De verzochte bijstand wordt zo snel mogelijk verleend, voor zover dit naar het oordeel van de griffier in redelijkheid kan worden gevergd. Als de griffier de verzochte bijstand niet kan verlenen, verzoekt zij de secretaris om een of meer ambtenaren aan te wijzen die ambtelijke bijstand verlenen.

  • 3.

    De secretaris weigert het verzoek om ambtelijke bijstand als:

    • a.

      naar zijn oordeel niet aannemelijk is gemaakt dat de ambtelijke bijstand betrekking heeft op raadswerkzaamheden; of

    • b.

      dit naar zijn oordeel het belang van de gemeente kan schaden

  • 4.

    Als de secretaris het verzoek om ambtelijke bijstand weigert, deelt hij dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid door wie het verzoek is ingediend. De griffier of het raadslid kan de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over het alsnog laten verlenen van de ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

Artikel 4 Geschil over verleende ambtelijke bijstand

  • 1.

    Een raadslid dat niet tevreden is over de aan hem verleende ambtelijke bijstand, kan de griffier verzoeken hierover in overleg te treden met de secretaris.

  • 2.

    Als overleg met de secretaris niet leidt tot een ook voor het raadslid bevredigende oplossing, kan deze de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over de aan hem verleende ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo snel mogelijk gehoor aan dit verzoek.

Artikel 5 Verstrekking informatie over verzoeken om ambtelijke bijstand

Als het college of een of meer leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of over de inhoud van verleende ambtelijke bijstand, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

 

Paragraaf 3 Fractieondersteuning

Artikel 6 Recht op financiële bijdrage

  • 1.

    De raad verstrekt een in de raad vertegenwoordigde fractie jaarlijks een financiële bijdrage ter ondersteuning van het functioneren van de fractie.

  • 2.

    De financiële bijdrage bestaat uit een basisbedrag van €1.400 per fractie en een variabel deel van €350 per raadszetel van de fractie per jaar.

Artikel 7 Besteding financiële bijdrage

  • 1.

    Fracties gebruiken de bijdrage als bedoeld in artikel 6 uitsluitend om de kaderstellende, controlerende of volksvertegenwoordigende rol te versterken.

  • 2.

    De financiële bijdrage wordt in ieder geval niet gebruikt voor:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met enige wettelijke bepaling;

    • b.

      uitgaven waarvan op grond van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers en bijbehorende ministeriële regeling aanspraak op vergoeding bestaat;

    • c.

      betalingen, inclusief ter voldoening van contributie, aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd t.b.v. de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie of arbeidsovereenkomst;

    • d.

      giften, leningen, beleggingen en voorschotten;

    • e.

      uitgaven die horen te worden betaald uit vergoedingen die raadsleden ingevolge het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers toekomen;

    • f.

      de kosten voor niet-partijpolitiek georiënteerde scholing in verband met de vervulling van de functie van raads- of commissielid, voor zover deze door of namens de gemeente wordt aangeboden of verzorgd.

    • g.

      bestedingen aan raadsleden of bedrijven van raadsleden voor werkzaamheden die zij in opdracht van een fractie verrichten;

    • h.

      verkiezingsactiviteiten;

Artikel 8 Declaratie

  • 1.

    Uitbetaling van het fractiebudget geschiedt op basis van declaratie, waarbij schriftelijke bewijsstukken van de uitgaven zijn toegevoegd;

  • 2.

    De griffier stelt een format voor declaratie beschikbaar;

  • 3.

    De griffier houdt een overzicht bij van de besteedde budgetten per fractie;

  • 4.

    In een jaar waarin de raadsleden aftreden na reguliere raadsverkiezingen of op grond van artikel 56d of 56e van de Wet Algemene regels herindeling wordt, in afwijking van het eerste lid, een voorschot verleend voor de periode tot en met de maand maart en een voorschot voor de periode omvattende de resterende maanden. Het eerste voorschot wordt vóór 31 januari van dat jaar verstrekt; het tweede voorschot vóór het eind van de maand april.

Artikel 9 Gevolgen splitsen en einde bestaan fractie

  • 1.

    Als één of meer raadsleden van één of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of zich aansluiten bij een andere fractie, wordt het voor elk van deze zetels beschikbaar gestelde variabele deel van de financiële bijdrage ter ondersteuning van de fractie waar zij uittreden, toebedeeld aan de nieuw gevormde fractie of aan de fractie waarbij aangesloten wordt.

  • 2.

    Als zich een situatie als bedoeld in het eerste lid voordoet, worden de verleende voorschotten naar evenredigheid van het nog resterende aantal maanden van het jaar waarvoor het voorschot is verleend onverwijld bijgesteld overeenkomstig de uit het eerste lid voortvloeiende verdeling.

  • 3.

    Als een fractie tijdens een zittingsperiode ophoudt te bestaan, vervalt de aanspraak op de financiële bijdrage ter ondersteuning van die fractie met ingang van de maand volgend op de maand waarin hiervan kennisgeving is gedaan aan de raad.

Artikel 10 Niet gebruikt budget

  • 1.

    Als het fractiebudget in een jaar niet volledig gebruikt is, mag de fractie het restant van het budget maximaal 1 jaar meenemen naar het jaar daarna.

  • 2.

    Niet gebruikte budgetten blijven binnen het budget van de raad.

  • 3.

    Als zich een situatie als bedoeld in artikel 9, eerste lid, voordoet, wordt een eventuele reserve ten behoeve van de fractie waar de betreffende leden uittreden toebedeeld aan de betrokken fracties naar evenredigheid van de resulterende zetelaantallen.

Artikel 11 Verantwoording en controle financiële bijdrage

  • 1.

    de griffier controleert de declaratie die de fractie instuurt;

  • 2.

    ieder jaar in februari worden de bestedingen besproken in het fractievoorzittersoverleg. De griffier agendeert de uitgaven en de bijbehorende declaraties;

  • 3.

    de benutting van de fractiebudgetten wordt inzichtelijk gemaakt in de jaarrekening;

  • 4.

    Indien er bij de fractievoorzitters verschil van mening ontstaat over de verantwoordingen van het budget wordt advies ingewonnen van de accountant die belast is met de controle van de jaarrekening.

Paragraaf 4 Slotbepalingen

Artikel 12 Intrekking oude verordening en overgangsrecht

  • 1.

    De ‘Verordening financiële bijdrage fractieondersteuning 2009’ wordt ingetrokken.

  • 2.

    De ‘Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2002’ wordt ingetrokken.

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Buren 2023

Vastgesteld in de openbare vergadering van 19 december 2023

Namens de gemeenteraad van Buren,

de griffier,

R. Kuipers

de voorzitter,

H.M. Ostendorp