Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
De Wolden

Verordening gemeentelijke rekenkamer De Wolden 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDe Wolden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer De Wolden 2024
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer De Wolden 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81k van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024Nieuwe regeling

21-12-2023

gmb-2023-561802

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer De Wolden 2024

De raad van de gemeente DE WOLDEN;

gelezen het voorstel van burgemeester en griffier van 7 december 2023;

gelet op artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet;

besluit

  • 1.

    vast te stellen de volgende verordening;

  • 2.

    Om het budget voor de rekenkamer structureel te verhogen naar 32.000 euro en dit ten laste van het begrotingssaldo 2024 en verdere jaren te brengen;

  • 3.

    De volgende personen tot lid van de rekenkamer te benoemen voor de duur van zes jaar bij inwerkingtreding van de Verordening gemeentelijke rekenkamer De Wolden 2023

    - De heer R.C.J. de Vent (voorzitter) te Slagharen;

    - Mevrouw M.C. Ekelenkamp (lid) te Holsloot;

    - Mevrouw A.R. Tijms (lid) te Beilen;

 

Verordening gemeentelijke rekenkamer De Wolden 2024

 

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • b.

    rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • c.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamer.

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.

  • 3.

    De rekenkamer heeft tot taak onderzoek te doen als bedoeld in artikel 182 van de wet.

Artikel 3. Klankbordgroep

  • 1.

    Er is een klankbordgroep voor de rekenkamer

  • 2.

    De klankbordgroep bestaat uit drie raadsleden. De raad kan daarnaast drie plaatsvervangers benoemen die hen bij afwezigheid kunnen vervangen

  • 3.

    De klankbordgroep onderhoudt het contact met de rekenkamer over onder andere de voortgang van de onderzoeken, de afstemming tussen college, ambtelijke organisatie en rekenkamer en de onderwerpselectie.

Artikel 4. Herbenoeming

  • 1.

    Benoeming in de rekenkamer is voor één periode van 6 jaar

  • 2.

    De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    Er is een ambtelijk secretaris die belast is met de ondersteuning van de rekenkamer.

  • 2.

    De secretaris is organisatorisch ondergebracht bij de griffie.

  • 3.

    Indien de secretaris niet werkzaam is bij de griffie wijst het college de ambtelijk secretaris aan, alsmede een of meer plaatsvervangers, op voordracht van de voorzitter van de rekenkamer.

  • 4.

    De voorzitter stuurt de ambtelijk secretaris aan bij de werkzaamheden.

  • 5.

    De ambtelijk secretaris verzorgt in overleg met de voorzitter de agendaplanning, de verslaglegging en de dossiervorming.

Artikel 6. Budget

De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen het bij de gemeentebegroting aan de rekenkamer beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

Artikel 7. Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding per maand.

  • 2.

    De vergoeding per maand bedraagt:

    • a.

      voor de voorzitter 32,5 % van de vergoeding zoals bedoeld in artikel 3.1.1 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers en

    • b.

      voor leden 25 % van de vergoeding zoals bedoeld in artikel 3.1.1 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

  • 3.

    Onverminderd het bepaalde in lid 2 bedraagt de uurvergoeding voor onderzoekswerkzaamheden door de voorzitter en de leden € 60,- indien de rekenkamer besluit een onderzoek in eigen beheer uit te voeren. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden.

  • 4.

    De leden van de rekenkamer ontvangen daarnaast een vergoeding voor hun reiskosten. Artikel 3.1.7 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8. Monitoring aanbevelingen

De griffier verstrekt de raad jaarlijks vóór 1 april een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1.

    Besluiten, genomen krachtens de Verordening op de rekenkamercommissie, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening.

  • 2.

    De Verordening op de rekenkamercommissie wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

Artikel 10. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer De Wolden 2024

Zuidwolde, 21 december 2023

De raad voornoemd,

griffier, voorzitter,

J. van Roeden-Hoekstra, Inge C.J. Nieuwenhuizen

Bijlage Toelichting

Algemeen

Deze verordening is een aanvulling op hetgeen in de Gemeentewet is opgenomen over de gemeentelijke rekenkamer. Zie de tekst van de Gemeentewet, zoals op 1 januari 2023 gewijzigd door de Wet versterking decentrale rekenkamers, hoofdstukken IVa (De rekenkamer) en XIa (De bevoegdheid van de rekenkamer). De raad moet een onafhankelijke rekenkamer instellen. Zie artikel 81a van de Gemeentewet. Deze verplichting geldt vanaf 1 januari 2023, met een overgangstermijn van een jaar, dus uiterlijk 1 januari 2024 moet de raad een rekenkamer hebben ingesteld. Daarnaast moet de raad op grond van artikel 81k van de Gemeentewet een verordening opstellen voor een vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamer en een tegemoetkoming in hun kosten. Voorts mag de raad op grond van artikel 149 van de Gemeentewet aanvullende regels stellen in het belang van de gemeente en met inachtneming van de wet. De rekenkamer moet een reglement van orde voor haar werkzaamheden vaststellen (artikel 81i van de Gemeentewet).

Artikelsgewijs:

Artikel 1. Begripsbepalingen

Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.

Artikel 2. Rekenkamer

In het eerste lid stelt de raad de rekenkamer in. Dit is een wettelijke verplichting (artikel 81a van de Gemeentewet)

Artikel 3 Klankbordgroep

In De Wolden werkte de rekenkamer al met een klankbordgroep bestaande uit drie raadsleden die enkele keren per jaar met de rekenkamer overlegt. Wij zetten deze werkwijze voort.

Artikel 4. Herbenoeming

Dit artikel behoeft geen nadere uitleg

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning

De ambtenaren die werkzaamheden verrichten voor de rekenkamer, verrichten niet tevens werkzaamheden voor een ander orgaan van de gemeente, met uitzondering van de op de griffie werkzame ambtenaren (artikel 81j, derde lid). Dit betekent dat griffiemedewerkers deels voor de griffie en deels voor de rekenkamer kunnen werken. Vanwege de onafhankelijke positie van de rekenkamer zijn de ambtenaren, inclusief dus de griffiemedewerkers, voor werkzaamheden voor de rekenkamer uitsluitend verantwoording schuldig aan de rekenkamer (artikel 81j, vierde lid).

Artikel 6. Budget

De raad moet de rekenkamer de nodige middelen ter beschikking stellen voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden (artikel 81j van de Gemeentewet)

Artikel 7. Vergoeding

De leden van de rekenkamer ontvangen een bij verordening van de raad vastgestelde vergoeding voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten (artikel 81k van de Gemeentewet). Voorheen kregen de rekenkamerleden een vergoeding per vergadering. De leden van de rekenkamer kunnen zelf onderzoekwerkzaamheden verrichten waarvoor zij uren in rekening brengen ten laste van het onderzoeksbudget.

Artikel 8 Monitoring aanbevelingen

Volgens artikel 185a van de Gemeentewet moet het college jaarlijks aan de raad een overzicht sturen van de aan het college gedane voorstellen van de rekenkamer, vergezeld van zijn standpunt daaromtrent en van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven. Niet alle voorstellen, of meestal aanbevelingen genoemd, zijn voor wat betreft de uitvoering de verantwoordelijkheid van het college. Er zijn ook aanbevelingen die de raad zelf moet uitvoeren. Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van de status van alle aanbevelingen uit de rekenkamerrapporten, kan de raad ervoor kiezen om de griffie jaarlijks ook een overzicht op te laten stellen met de status van de aanbevelingen die aan de raad zijn gericht, door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd. Dit kan de raad helpen om een overzicht te behouden van de overgenomen aanbevelingen en de status hiervan

Artikel 9 Slotbepalingen

Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.

Artikel 10 Citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere uitleg