Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Velsen

Verordening speelautomaten en speelautomatenhallen Velsen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVelsen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening speelautomaten en speelautomatenhallen Velsen
CiteertitelVerordening speelautomaten en speelautomatenhallen Velsen
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 30c, eerste lid, van de Wet op de kansspelen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024Nieuwe regeling

21-12-2023

gmb-2023-561416

25903

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening speelautomaten en speelautomatenhallen Velsen

 

De raad van de gemeente Velsen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 november 2023;

gelet op titel VA van de Wet op de kansspelen;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Hoofdstuk 2 Kansspelautomaten

Artikel 2 Aanwezigheidsvergunning

  • 1.

    Voor hoogdrempelige inrichtingen kan een aanwezigheidsvergunning worden verleend voor maximaal twee kansspelautomaten.

  • 2.

    In laagdrempelige inrichtingen zijn kansspelautomaten niet toegestaan.

  • 3.

    Voor speelautomatenhallen kan een aanwezigheidsvergunning worden verleend voor maximaal vijftig kansspelautomaten per speelautomatenhal.

Hoofdstuk 3 Speelautomatenhallen

Artikel 3 Vergunning

  • 1.

    Het is verboden zonder of in afwijking van een vergunning van de burgemeester een speelautomatenhal te exploiteren.

  • 2.

    De burgemeester kan vergunning verlenen voor maximaal vijf speelautomatenhallen.

  • 3.

    De geldigheidsduur van de vergunning bedraagt vijftien jaar.

  • 4.

    Gedurende de looptijd van de vergunning kan de exploitant éénmalig een verzoek doen om de speelautomatenhal op een andere locatie te mogen exploiteren en hierop de vergunning te wijzigen. Op dit verzoek zijn alle artikelen uit deze verordening van toepassing, behoudens artikel zes.

  • 5.

    Voor het deel van de bebouwde kom (zoals bedoeld in de Wegenverkeerswet) van IJmuiden dat in rood op de bij deze verordening behorende kaart is aangegeven, kan voor maximaal drie speelautomatenhallen een vergunning worden verleend.

  • 6.

    Voor het deel van de bebouwde kom (zoals bedoeld in de Wegenverkeerswet) van IJmuiden dat in groen op de bij deze verordening behorende kaart is aangegeven, kan voor maximaal één speelautomatenhal een vergunning worden verleend.

  • 7.

    Per bebouwde kommen (zoals bedoeld in de Wegenverkeerswet) van Velsen-Noord, Velsen-Zuid, Santpoort-Noord, Santpoort-Zuid, Driehuis en Velserbroek kan voor maximaal één speelautomatenhal een vergunning worden verleend, onverminderd het bepaalde in lid twee.

Artikel 4 Persoonsgebonden

  • 1.

    De vergunning wordt op naam van de exploitant gesteld en is niet overdraagbaar.

  • 2.

    Op de vergunning, waaronder tevens kan worden begrepen een aanhangsel bij de vergunning, wordt tenminste vermeld:

    • a.

      Het adres en de kadastrale gegevens van het perceel waarvoor de exploitatievergunning is verleend;

    • b.

      De (statutaire) gegevens van de exploitant;

    • c.

      Indien exploitant een rechtspersoon betreft, de bestuurders van de exploitant;

    • d.

      De gegevens van de leidinggevende(n).

  • 3.

    Het is verboden een speelautomatenhal voor het publiek geopend te hebben zonder dat één van de op de vergunning vermelde leidinggevenden in de speelautomatenhal aanwezig is.

Artikel 5 Eisen exploitant en leidinggevenden

  • 1.

    Een vergunning voor het exploiteren van een speelautomatenhal wordt niet verleend aan degene die:

    • a.

      niet voldoet aan de eisen zoals gesteld in artikel 4 van het Speelautomatenbesluiten 2000;

    • b.

      niet voldoet aan de eisen zoals gesteld in artikel 6 van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen;

    • c.

      de leeftijd van 25 jaar nog niet heeft bereikt.

  • 2.

    De eisen genoemd in het eerste lid zijn van overeenkomstige toepassing op leidinggevenden van een speelautomatenhal.

Artikel 6 Transparantie

  • 1.

    Indien één of meer vergunningen als bedoeld in artikel 3 beschikbaar zijn, kondigt de burgemeester door middel van een openbare bekendmaking de mogelijkheid aan tot het indienen van een aanvraag voor een vergunning.

  • 2.

    In de openbare bekendmaking wordt aangegeven binnen welk tijdvak aanvragen voor een vergunning kunnen worden ingediend.

  • 3.

    De openbare bekendmaking vindt minimaal acht weken voor aanvang van het aanvraagtijdvak plaats.

  • 4.

    De burgemeester stelt nadere regels vast omtrent de wijze van verdeling van de vergunningen voor speelautomatenhallen.

Artikel 7 Indienen aanvraag

  • 1.

    De aanvrager dient de aanvraag in via het daarvoor vastgestelde formulier onder overlegging van:

    • a.

      een aanduiding van de locatie van de speelautomatenhal;

    • b.

      een nauwkeurige beschrijving en plattegrond van de inrichting met daarop aangeduid:

      • i.

        de oppervlakte van de inrichting;

      • ii.

        op welke plaatsen, in welke aantallen en welke soort speelautomaten (waaronder aantal spelersplaatsen) worden opgesteld;

      • iii.

        op welke plaats entree wordt verstrekt.

    • c.

      een verklaring waaruit blijkt dat de aanvrager gerechtigd is over de ruimte te beschikken;

    • d.

      een bewijs van inschrijving in het Handelsregister met daarbij een uitdraai van het UBO- en aandeelhoudersregister;

    • e.

      een afschrift van het verslavingspreventiebeleid zoals bedoeld in artikel 7 van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen;

    • f.

      een ‘Plan van aanpak openbare orde en veiligheid’, waarin de aanvrager aangeeft wat de mogelijke impact is en welke maatregelen aanvrager treft om de eventuele impact te verkleinen op de omgeving als gevolg van de vestiging van een speelautomatenhal op de beoogde locatie;

    • g.

      een gemotiveerde toelichting op het bedrijfsconcept;

    • h.

      per exploitant en leidinggevende:

      • i.

        kopie van een geldig legitimatiebewijs; en

      • ii.

        een bewijs dat wordt voldaan aan artikel 5, lid 1 onder b.

  • 2.

    De burgemeester kan voor de toetsing van het levensgedrag verzoeken om een verklaring omtrent gedrag van de exploitant(en) en leidinggevende(n) te overleggen welke niet ouder is dan drie maanden, gerekend vanaf de dag van dat verzoek.

  • 3.

    De aanvrager die, conform de nadere regels als bedoeld in artikel 6, vierde lid, in aanmerking komt voor een vergunning, wordt door de burgemeester verzocht om, binnen twee weken na dat verzoek, een volledig ingevuld en ondertekend door de gemeente vastgesteld Bibob-vragenformulier, inclusief de daarin gevraagde bijlagen in te dienen.

Artikel 8 Beslistermijn

  • 1.

    De burgemeester beslist op een aanvraag voor een vergunning binnen zestien weken na afloop van het in artikel 6, tweede lid, bedoelde aanvraagtijdvak.

  • 2.

    De burgemeester kan de termijn voor ten hoogste twaalf weken verlengen.

  • 3.

    Op de vergunning is paragraaf 4.1.3.3. van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) niet van toepassing.

Artikel 9 Vergunningsvoorschriften

Aan de vergunning worden voorschriften en beperkingen verbonden die in ieder geval betrekking hebben op:

  • a.

    de openings- en sluitingstijden van de speelautomatenhal;

  • b.

    het toezicht in de speelautomatenhal;

  • c.

    het aantal en type speelautomaten dat mag worden opgesteld;

  • d.

    leeftijdscontrole en toegangscontrole (exploitatie van de hal);

  • e.

    voorkomen en tegengaan gokverslaving;

  • f.

    bescherming van de openbare orde, bescherming van het woon- en leefklimaat.

Artikel 10 Weigeringsgronden

  • 1.

    De burgemeester weigert de vergunning indien:

    • a.

      er strijd is met een geldend bestemmingsplan, omgevingsplan of exploitatieplan;

    • b.

      de aanvraag is ingediend buiten het in artikel 6 bedoelde aanvraagtijdvak;

    • c.

      de aanvraag niet voldoet aan de minimale totaalscore als bedoeld in artikel 14 van de nadere regels;

    • d.

      het maximaal aantal af te geven vergunningen voor speelautomatenhallen reeds is verleend;

    • e.

      door de aanwezigheid van de speelautomatenhal naar het oordeel van de burgemeester de leef- en woonsituatie in de naaste omgeving of het karakter van de straat of de buurt op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed;

    • f.

      de gegronde vrees bestaat dat verlening van de vergunning gevaar zou opleveren voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu.

    • g.

      de exploitant dan wel leidinggevende(n) niet voldoet aan de in artikel 5 gestelde eisen

  • 2.

    De burgemeester kan de vergunning weigeren indien de speelautomatenhal niet uitsluitend rechtstreeks vanaf een openbare plaats voor het publiek toegankelijk is.

Artikel 11 Intrekkingsgronden

De burgemeester kan de vergunning intrekken indien:

  • 1.

    deze ten gevolge van een onjuiste of onvolledige opgave is verleend;

  • 2.

    gehandeld is of wordt in strijd met aan de vergunning verbonden voorschriften of beperkingen;

  • 3.

    de exploitatie van een speelautomatenhal voor een aaneengesloten periode van langer dan 26 weken wordt onderbroken;

  • 4.

    de omstandigheden of inzichten op grond waarvan de vergunning is verleend na het verlenen zodanig zijn gewijzigd dat door de aanwezigheid van de speelautomatenhal naar het oordeel van de burgemeester de leef- en woonsituatie in de naaste omgeving of het karakter van de straat of de buurt op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed;

  • 5.

    de omstandigheden of inzichten op grond waarvan de vergunning is verleend na het verlenen zodanig zijn gewijzigd dat door de aanwezigheid van de speelautomatenhal naar het oordeel van de burgemeester de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt.

  • 6.

    indien voor de exploitatie van de speelautomatenhal tevens een andere vergunning, melding of ontheffing is vereist en deze vergunning niet is verleend, geaccepteerd, is ingetrokken of geweigerd.

  • 7.

    de exploitant niet langer voldoet aan de in artikel 5 gestelde eisen.

  • 8.

    gehandeld wordt in strijd met in deze verordening gestelde regels.

  • 9.

    de exploitant dan wel leidinggevende toelaat of gedoogt dat in de speelautomatenhal strafbare of beboetbare feiten worden gepleegd.

Artikel 12 Wijziging leidinggevende

  • 1.

    De exploitant meldt wijzigingen in de bedrijfsvoering of in de inrichting binnen één maand aan het bevoegd bestuursorgaan.

  • 2.

    De melding geldt als aanvraag tot wijziging van het aanhangsel bij de vergunning.

  • 3.

    Bij het melden van een nieuwe leidinggevende wordt getoetst aan artikel 5.

  • 4.

    Het leidinggeven kan worden uitgeoefend door een nieuwe leidinggevende zodra de exploitant een aanvraag als bedoeld in het tweede lid heeft ingediend, totdat over de aanvraag is besloten.

Artikel 13 Wijziging exploitatie

  • 1.

    De exploitatievergunning vervalt van rechtswege indien de exploitant de exploitatie beëindigd.

  • 2.

    Indien de beëindiging van de exploitatie het gevolg is van het overlijden van de exploitant, alleen voor zover de exploitant een natuurlijk persoon betreft, gedurende de looptijd van de vergunning en voortzetting van de exploitatie wordt beoogd, vragen de rechtsopvolgers onder algemene titel binnen acht weken een nieuwe exploitatievergunning aan ter voortzetting van de exploitatie voor de resterende vergunde termijn. Deze aanvraag wordt getoetst aan de voorwaarden van de Verordening met uitzondering van artikel 6. De nieuwe vergunning kan maximaal voor de resterende looptijd van de vorige vergunning worden voortgezet.

  • 3.

    Indien de exploitatievergunning ingevolge het eerste lid is vervallen of is ingetrokken, geeft de burgemeester toepassing aan de procedure bedoeld in artikel 6 en 7.

  • 4.

    Indien er enige wijziging plaats gaat vinden in de verdeling van de aandelen waarbij een nieuwe aandeelhouder toetreedt, dan wel in het bestuur, waarbij een nieuwe bestuurder toetreedt, dan dient dit vooraf te worden gemeld zodat toepassing kan worden gegeven aan het bepaalde in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob);

  • 5.

    Zolang op een tijdig ingediende aanvraag zoals bedoeld in lid 2 niet is beslist, is voortzetting van de exploitatie toegestaan, met inachtneming van de voorschriften en beperkingen, verbonden aan de vervallen vergunning.

Hoofdstuk 4 Straf- en overgangsbepalingen

Artikel 14 Strafbepaling

Overtreding van het bij artikel 3, eerste lid, bepaalde en de op grond van artikel 9 gegeven voorschriften en beperkingen wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

Artikel 15 Toezichthouders

Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast:

a. de in artikel 141 en 142 van het Wetboek van Strafvordering genoemde (buitengewoon) opsporingsambtenaren;

b. de door de burgemeester aangewezen personen, ambtenaren of categorieën van ambtenaren.

Artikel 16 Intrekken oude verordening

De Verordening Speelautomatenhallen Velsen, die is vastgesteld op 7 juli 1988, wordt ingetrokken.

Artikel 17 Overgangsbepaling

Besluiten op grond van de Speelautomatenhallenverordening 1988 en titel VA paragraaf 2 van de Wet op de kansspelen blijven na inwerkingtreding van deze verordening gelden, totdat de burgemeester deze ambtshalve heeft gewijzigd of ingetrokken conform het bepaalde in deze verordening.

Artikel 18 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

Artikel 19 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening speelautomaten en speelautomatenhallen Velsen.

Toelichting Verordening speelautomaten en speelautomatenhallen Velsen

 

Algemeen

Speelautomaten worden gereguleerd op basis van de Speelautomatentitel van de Wet op de kansspelen (Wok). De burgemeester is op grond van de Wok bevoegd om een vergunning te verlenen voor het aanwezig hebben van een of meer kansspelautomaten in speelautomatenhallen of in hoogdrempelige inrichtingen.

Exploitatievergunningen voor speelautomatenhallen mogen echter alleen worden afgegeven als bij gemeentelijke verordening is bepaald dat het houden van een zodanige inrichting krachtens een vergunning van de burgemeester is toegestaan. Het is dan ook aan de gemeenteraad om in een gemeentelijke verordening vast te leggen of en in welke gevallen door de burgemeester een vergunning kan worden afgegeven voor een speelgelegenheid als bedoeld in artikel 30c, eerste lid, aanhef en onder b van de wet. Als dit niet is geregeld in een gemeentelijke verordening kan een vergunning voor het houden van een dergelijke inrichting niet worden verleend en kan dientengevolge gelet op artikel 30c, eerste lid, aanhef en onder b van de wet ook geen vergunning worden verleend voor het aanwezig hebben van een of meer kansspelautomaten in een dergelijke speelgelegenheid.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit artikel wordt een aantal begrippen gedefinieerd, waarbij aansluiting wordt gezocht bij de omschrijvingen die worden gehanteerd in de Wok.

Hoofdstuk 2 Kansspelautomaten

Artikel 2 Aanwezigheidsvergunning

Op grond van artikel 30c, tweede lid, van de Wok dient bij gemeentelijke verordening het aantal kansspelautomaten te worden vastgesteld waarvoor per inrichting vergunning wordt verleend, met dien verstande dat voor hoogdrempelige inrichtingen het aantal kansspelautomaten waarvoor vergunning kan worden verleend, op twee wordt bepaald. Dit is opgenomen in het eerste lid.

Ten aanzien van het aantal kansspelautomaten waarvoor een aanwezigheidsvergunning kan worden verleend voor speelautomatenhallen heeft de gemeenteraad wel de vrijheid om het maximaal aantal kansspelautomaten vast te stellen. Bij de vaststelling van de verordening is uitgegaan van het aantal automaten dat op dat moment was vergund, namelijk vijftig per inrichting.

Hoofdstuk 3 Speelautomatenhallen

Artikel 3 Vergunning

In dit artikel wordt aan de burgemeester de bevoegdheid gegeven om een vergunning te verlenen voor het exploiteren van een speelautomatenhal (lid 1).

In het tweede lid wordt bepaald dat er in de gemeente vergunning kan worden verleend voor maximaal vijf speelautomatenhallen. Dit is gelijk aan de feitelijke situatie ten tijde van het vaststellen van deze verordening.

Verder is in het derde lid, in lijn met jurisprudentie over schaarse vergunningen, bepaald dat de vergunning voor bepaalde tijd geldt. Na afloop van de bepaalde tijd komt de vergunning te vervallen en kan eenieder, waaronder ook de vorige exploitant, weer mededingen naar de vergunning.

Exploitatievergunningen worden verleend voor een bepaalde duur van 15 jaar. Deze termijn is mede bepaald op basis van het tempo waarmee exploitanten investeringen (kunnen) terugverdienen. De terugverdientijd wordt beïnvloed door allerlei voor de individuele exploitant niet te beïnvloeden factoren, op economisch, sociaal en maatschappelijk terrein en op het terrein van wet- en regelgeving en beleid.

Een periode van 15 jaar is in Nederland een gangbare termijn voor een exploitatievergunning voor een speelautomatenhal. Er zijn meerdere onderzoeksrapporten over de vergunningsduur van speelautomatenhallen geschreven (o.a. Gokken met beleid, juni 2020). De ondernemers in de Speelautomatenhalbranche hebben de laatste jaren forse investeringen moeten doen. Zo is er branche breed als gevolg van strengere eisen aan luchtverversingssystemen veel extra geïnvesteerd, ook de implementatie van de CRUKS (Centraal Register Uitsluiting Kansspelen) vraagt financiële offers, en tevens hebben ze te maken met een terugval in verdiensten als gevolg van de legale onlinekansspelmarkt en de invoering van een volledig rookverbod. Daarnaast heeft de sluiting van speelautomatenhallen vanwege het coronavirus ook een negatieve invloed op de omzetcijfers en de terugverdientijd.

In lid vier is geregeld dat, gedurende de looptijd van de vergunning, de exploitant éénmalig het verzoek mag doen de speelautomatenhal op een andere locatie te mogen exploiteren. Een verhuizing is aan te merken als een ‘wezenlijke wijziging’. Als gevolg daarvan zou, op grond van jurisprudentie, een openbare procedure gestart moeten worden voor een nieuwe vergunning op het moment dat een exploitant wenst te verhuizen. Door in de verordening in de mogelijkheid tot verhuizen te voorzien, is bij de eenmalige verhuizing geen openbare procedure nodig.

Artikel 4 Persoonsgebonden

In dit artikel wordt bepaald dat de vergunning persoonsgebonden en niet overdraagbaar is. Omdat de vergunning persoonsgebonden is kan deze bestuursrechtelijk niet overgaan op een rechtsopvolger. Een eventuele rechtsopvolger moet dus een nieuwe vergunning aanvragen. Verder moeten de exploitant en eventuele leidinggevenden met naam worden vermeld in (een aanhangsel bij) de vergunning en moeten één van deze natuurlijke personen ook altijd aanwezig zijn indien de speelautomatenhal voor het publiek geopend is.

Artikel 5 Eisen exploitant en leidinggevenden

In dit artikel worden verschillende eisen gesteld waaraan de exploitant (indien een natuurlijk persoon) en de leidinggevenden moeten voldoen.

Artikel 6 Transparantie

In dit artikel is de procedure neergelegd die wordt gevolgd als één of meer vergunningen beschikbaar zijn. Een schaarse vergunning, zoals een vergunning voor een speelautomatenhal, vereist een transparante procedure waarbij potentiële gegadigden gelijke kansen krijgen om mee te dingen naar de vergunning. Dit betekent dat een gemeente "op een naar buiten toe kenbare wijze" bekend moet maken dat een schaarse vergunning beschikbaar is en binnen welke periode aanvragen voor die vergunning kunnen worden ingediend. Daarnaast moet ook de verdelingsprocedure bekend worden gemaakt en moet duidelijk zijn welke eisen aan de aanvragen zullen worden gesteld, aldus de Afdeling bestuursrechtspraak.

Deze verdelingsprocedure wordt door de burgemeester vastgesteld in de Nadere regels verdeling exploitatievergunningen speelautomatenhallen gemeente Velsen.

Artikel 7 Indienen aanvraag

Naast de algemene eisen waaraan een aanvraag moet voldoen op grond van artikel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht worden in dit artikel nog een aantal bescheiden genoemd die overgelegd moeten worden bij de aanvraag om een vergunning voor het vestigen of exploiteren van een speelautomatenhal.

Artikel 8 Beslistermijn

Gezien de complexiteit van de te verlenen vergunning wordt een beslistermijn van acht weken niet wenselijk geacht. Daarom is gekozen voor een beslistermijn van twaalf weken met de mogelijkheid om deze termijn voor ten hoogste twaalf weken te verlengen.

Daarnaast is het onwenselijk als de vergunning voor het vestigen of exploiteren van een speelautomatenhal van rechtswege wordt verleend voordat er een inhoudelijke toetst van de aanvraag heeft plaatsgevonden en is voltooid. De vergunning beoogt immers de openbare orde te beschermen en daarnaast speelt ook het bestrijden en voorkomen van gokverslaving een rol bij de inhoudelijke besluitvorming. Een lex silencio positivo (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) is hier dan ook niet wenselijk om dwingende redenen van algemeen belang, zoals de openbare orde en volksgezondheid. Paragraaf 4.1.3.3. Awb wordt daarom in het derde lid niet van toepassing verklaard.

Volgens vaste rechtspraak kunnen beperkingen van kansspelactiviteiten hun rechtvaardiging vinden in dwingende vereisten van algemeen belang zoals de bescherming van de consument, fraudebestrijding en het doel te voorkomen dat burgers tot geldverkwisting door gokken worden aangespoord (arrest Digibet en Albers, EU:C:2014:1756, punt 23 en aldaar aangehaalde rechtspraak).

Artikel 9 Vergunningsvoorschriften

In dit artikel wordt aangegeven dat aan de vergunning bepaalde voorschriften en beperkingen kunnen worden verbonden.

Artikel 10 Weigeringsgronden

In dit artikel worden de weigeringsgronden opgesomd. Indien sprake is van meerdere aanvragen worden de aanvragen, nadat is vastgesteld dat de aanvraag volledig is, eerst getoetst aan de weigeringsgronden. Indien een van de weigeringsgronden van toepassing is wordt de aanvraag geweigerd en komt men niet toe aan een toets aan de kwalitatieve criteria zoals die zijn opgenomen in de beleidsregels als bedoeld in artikel 6, vierde lid, van de verordening.

De weigeringsgrond opgenomen in het tweede lid is een kan-bepaling. Het doel van de eis dat een speelautomatenhal uitsluitend rechtstreeks vanaf de openbare weg voor het publiek toegankelijk is, wordt gesteld om het toezicht op een speelautomatenhal te bevorderen teneinde illegale gokpraktijken tegen te gaan. Bij de aanvraag moet een plattegrond worden geleverd, op basis waarvan deze weigeringsgrond wordt beoordeeld.

Artikel 11 Intrekkingsgronden

In dit artikel worden de intrekkingsgronden opgesomd.

Artikel 12 Wijziging leidinggevende

In dit artikel wordt de procedure beschreven om leidinggevenden te wijzigen. De leidinggevende(n) dienen immers op grond van artikel 4 van de verordening met naam te worden vermeld in de vergunning, waaronder tevens kan worden begrepen een aanhangsel bij de vergunning.

Artikel 13 Wijziging exploitatie

In dit artikel wordt de procedure beschreven bij wijzigingen in de exploitatie, het bestuur of de aandeelhouders.

Hoofdstuk 4 Straf- en overgangsbepalingen

Artikel 14 Strafbepaling

In dit artikel is de strafbepaling opgenomen.

Artikel 15 Toezichthouders

In dit artikel wordt aangegeven wie zijn belast met het toezicht op de verordening.

Artikel 16 Intrekken oude verordening

De oude verordening wordt ingetrokken.

Artikel 17 Overgangsbepaling

Vanwege het opgewekte vertrouwen, gedane investeringen en ook het naar tevredenheid

exploiteren van de speelautomatenhal in de huidige vorm, wordt voor de huidige exploitant een

ruime overgangstermijn gehanteerd. Dit betekent dat de huidige exploitant, na vaststelling van de

nieuwe verordening, nog 15 jaar mag exploiteren.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

- de wet: de Wet op de kansspelen;

- exploitant: de natuurlijke pers(o)on(en) of rechtspersoon voor wiens rekening en risico de speelautomatenhal wordt geëxploiteerd

- het besluit: het Speelautomatenbesluit 2000;

- aanwezigheidsvergunning: vergunning als bedoeld in artikel 30b van de wet;

- exploitatievergunning: vergunning als bedoeld in artikel 30c, eerste lid onder b van de wet en artikel 3 van deze verordening;

- leidinggevenden:

a. De natuurlijke pers(o)on(en) of de bestuurders van een rechtspersoon die de exploitatievergunning houden, of de gevolmachtigden van de rechtspersoon;

b. De natuurlijke pers(o)on(en) die algemene leiding geven aan een onderneming waarin de exploitatievergunning in een of meer inrichtingen wordt geëxploiteerd;

c. De natuurlijke pers(o)on(en) die onmiddellijk leiding geven aan de bedrijfsvoering in de inrichting.

- speelautomaat: een automaat als bedoeld in artikel 30, aanhef en onder a, van de wet;

- behendigheidsautomaat: een speelautomaat als bedoeld in artikel 30, aanhef en onder b, van de wet;

- kansspelautomaat: een speelautomaat als bedoeld in artikel 30, aanhef en onder c, van de wet;

- meerspeler: een spelautomaat met één spelgenerator, waarop meerdere mensen tegelijk kunnen spelen;

- spelersplaats: speelplaats beschikbaar aan een speelautomaat;

- speelautomatenhal: een inrichting zoals als bedoeld in artikel 30c, eerste lid onder b, van de wet.

- hoogdrempelige inrichting: inrichting als bedoeld in artikel 30, onder d, van de Wet;

- laagdrempelige inrichting: inrichting als bedoeld in artikel 30, onder e, van de Wet;

- openbare plaats: plaats die krachtens bestemming of vast gebruik openstaat voor het publiek;

- wet Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur;

- nadere regels: de Nadere regels verdeling exploitatievergunningen speelautomatenhallen Velsen.

Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21 december 2023.

De raad van de gemeente Velsen,

De griffier, De voorzitter,

R.B. Palstra F.C. Dales