Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waalwijk

Verordening rekenkamer gemeente Waalwijk 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaalwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening rekenkamer gemeente Waalwijk 2024
CiteertitelVerordening rekenkamer gemeente Waalwijk 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVerordening rekenkamer gemeente Waalwijk 2024

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. hoofdstuk IVa van de Gemeentewet
  2. hoofdstuk XIa van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024'nieuwe regeling'

21-12-2023

gmb-2023-560984

2023/054

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening rekenkamer gemeente Waalwijk 2024

De raad van de gemeente Waalwijk;

gezien het voorstel van de fractievoorzitters;

gelet op hoofdstuk IVa. en XIa. van de Gemeentewet.

 

Besluit:

Vast te stellen de

Verordening gemeentelijke rekenkamer Waalwijk 2024.

 

Artikel 1 Rekenkamer

  • 1.

    De raad stelt een rekenkamer in.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit een voorzitter en twee leden.

Artikel 2 Benoeming leden

  • 1.

    De raad benoemt uit zijn midden een selectiecommissie van minimaal 3 en maximaal 5 raadsleden die gesprekken voeren met de kandidaten en een voordracht opstelt voor de raad.

  • 2.

    Leden van de rekenkamer kunnen als adviseur worden toegevoegd aan de selectiecommissie.

  • 3.

    De raad benoemt de voorzitter en leden voor een periode van zes jaar en zijn 1x herbenoembaar voor eenzelfde termijn.

Artikel 3 Benoeming plaatsvervangende leden

  • 1.

    De raad kan - op verzoek van de rekenkamer - plaatsvervangende leden benoemen.

  • 2.

    De bepalingen van deze verordening zijn op de plaatsvervangende leden van overeenkomstige toepassing.

Artikel 4 Vergoeding

  • 1.

    De vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 550 per maand en voor de leden € 450 per maand.

  • 2.

    Bij ziekte langer dan 1 maand wordt de vergoeding stopgezet en hervat bij betermelding.

  • 3.

    De voorzitter en leden ontvangen een vergoeding voor reiskosten. Dit is maximaal de belastingvrije kilometervergoeding. Kosten van openbaar vervoer worden geheel vergoed.

  • 4.

    Indien door de leden in opdracht van de rekenkamer onderzoekswerkzaamheden worden uitgevoerd, ontvangen zij hiervoor een vergoeding van € 70 per uur. Het tarief wordt door de rekenkamer in de opdracht tot te verrichten werkzaamheden vastgelegd.

  • 5.

    De vergoedingen uit lid 1 en 5 worden jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden.

Artikel 5 Voorzitter

De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming door de rekenkamer.

Artikel 6 Ambtelijk secretaris

  • 1.

    Een medewerker van de griffie vervult de functie van ambtelijk secretaris van de rekenkamer.

  • 2.

    De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers en is bij vergaderingen van de rekenkamer aanwezig.

  • 3.

    De secretaris heeft geen onderzoekstaken.

Artikel 7 Eindrapport

Een eindrapport kan worden vergezeld van een door de rekenkamer opgesteld raadsvoorstel. Het eindrapport wordt met een eventueel raadsvoorstel naar de griffie gezonden, die zorgt voor doorgeleiding naar de raad.

Artikel 8 Reglement van orde

De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling ter kennisneming naar de raad.

Artikel 9 Budget

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan de leden;

    • b.

      externe deskundigen die eventueel door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • c.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3.

    De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad, als bedoeld in artikel 185, vierde lid, van de Gemeentewet.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening gemeentelijke rekenkamer Waalwijk 2024.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21 december 2023.

 

De raad voornoemd,

de griffier, de burgemeester

Jeske W.M. Louer, Sacha C.A.M. Ausems