Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Doetinchem

Verordening gemeentelijke rekenkamer Doetinchem 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDoetinchem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer Doetinchem 2023
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer Doetinchem 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 149 van de Gemeentewet
  2. paragraaf 1 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

21-12-2023

gmb-2023-560929

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer Doetinchem 2023

De raad van de gemeente Doetinchem;

gelezen het voorstel over vaststellen Verordening gemeentelijke rekenkamer Doetinchem 2023;

gelet op de artikelen 81a t/m k en 149 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening gemeentelijke rekenkamer Doetinchem 2023

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

- college: college van burgemeester en wethouders;

- rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

- voorzitter: voorzitter van de rekenkamer.

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer die door de raad wordt ingesteld.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.

  • 3.

    De rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde beleid.

Artikel 3. Benoeming en herbenoeming leden en voorzitter

  • 1.

    De raad benoemt de leden van de rekenkamer voor de duur van zes jaar.

  • De leden van de rekenkamer leggen hierbij de eed of belofte af.

  • 2.

    De raad benoemt de voorzitter van de rekenkamer.

  • 3.

    De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

Artikel 4. Selectiecommissie

Voorafgaand aan de benoeming van de leden van de rekenkamer voert de raad overleg met de rekenkamer. Dit gebeurt in de selectiecommissie. Deze commissie bestaat uit de voorzitter van de rekenkamer, een lid van de rekenkamer en twee raadsleden. De griffier adviseert de selectiecommissie. De twee raadsleden worden voorgedragen door het presidium.

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning

De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris. Deze functie wordt vervuld door een medewerker van de griffie.

Artikel 6. Budget

De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

Artikel 7. Vergoeding

  • 1.

    De leden ontvangen een vaste onderzoeksvergoeding per jaar. De vergoeding bedraagt op 1 januari 2024 € 2433 per jaar. Deze vergoeding wordt jaarlijks per 1 januari geïndexeerd overeenkomstig de procentuele wijziging van het door het Centraal Bureau voor de Statistiek vastgestelde indexcijfer CAO-lonen overheid.

  • 2.

    Daarnaast ontvangen de leden een vergoeding per vergadering. De vergoeding bedraagt op 1 januari 2023 € 112,31. Deze vergoeding wordt jaarlijks per 1 januari geïndexeerd overeenkomstig de procentuele wijziging van het door het Centraal Bureau voor de Statistiek vastgestelde indexcijfer CAO-lonen overheid. Leden ontvangen 200% van dat bedrag. De voorzitter ontvangt 300% van dat bedrag.

  • 3.

    Leden die buiten de gemeente Doetinchem wonen, ontvangen een tegemoetkoming in de reiskosten voor het bijwonen van vergaderingen van de rekenkamer en voor de in redelijkheid noodzakelijk gemaakte reiskosten voor onderzoekswerkzaamheden. De tegemoetkoming is gelijk aan de belastingvrije kilometervergoeding.

Artikel 8. Onderwerpselectie

  • 1.

    De rekenkamer bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, na consultatie van de raad.

  • 2.

    De raad of een inwoner kan de rekenkamer een verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad of een inwoner gemotiveerd in hoeverre zij aan dat verzoek voldoet.

  • 3.

    De rekenkamer stuur de onderzoeksopzet van een onderzoek ter kennisneming naar de raad.

Artikel 9. Werkwijze

  • 1.

    De rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De rekenkamer vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 3.

    De rekenkamer vergadert in beslotenheid. Haar rapporten zijn openbaar.

  • 4.

    De rekenkamer kan openbare informatieve bijeenkomsten beleggen.

  • 5.

    Voor de uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamer, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 6.

    De rekenkamer zal zo vaak als nodig overleg hebben met de auditcommissie.

  • 7.

    De rekenkamer stelt, in het kader van het ambtelijk wederhoor, de gemeentesecretaris in de gelegenheid om binnen vier weken de juistheid van de feiten en gegevens in een concept-onderzoeksrapport na te gaan en aan de rekenkamer kenbaar te maken.

  • 8.

    Na het verstrijken van de termijn in het vorige lid stelt de rekenkamer het onderzoeksrapport vast en stelt zij de bijbehorende nota met conclusies en aanbevelingen op. Deze nota zendt de rekenkamer naar het college van burgemeester en wethouders met het verzoek om een bestuurlijke reactie. Het college van burgemeester en wethouders doet binnen vier weken haar reactie toekomen aan de rekenkamer.

  • 9.

    Na ontvangst van de bestuurlijke reactie biedt de rekenkamer het onderzoeksrapport en de nota van conclusies en aanbevelingen aan de gemeenteraad aan ter behandeling, onder toezending van een afschrift aan het college en andere betrokkenen.

  • 10.

    De rekenkamer stuurt jaarlijks vóór 1 april een verslag van haar activiteiten naar de raad.

Artikel 10. Slotbepalingen

  • 1.

    De Verordening op de rekenkamercommissie 2016 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer Doetinchem 2023.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21 december 2023,

voorzitter

griffier