Organisatie | Mook en Middelaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Adviescommissie Omgevingskwaliteit Mook en Middelaar 2024 vastgesteld |
Citeertitel | Verordening op de Adviescommissie Omgevingskwaliteit Mook en Middelaar 2024 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | Nieuwe regeling | 14-12-2023 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
Mandaatcommissie: een benoemde adviseur ruimtelijke kwaliteit en adviseur cultuurhistorie en de commissie erfgoed/cultuurhistorie, die op grond van artikel 9, eerste lid, de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning of de voorbereiding van een andere beschikking onder verantwoordelijkheid van de mandaatcommissie kunnen nemen, met inachtneming van het bepaalde in artikel 17.9, eerste lid, van de wet;
Artikel 2 Taak en werkzaamheden
De Commissie heeft als taak de raad en burgemeester en wethouders te adviseren bij de uitoefening van hun taken en bevoegdheden op grond van de wet met het oog op het bereiken en in stand houden van een goede omgevingskwaliteit en al hetgeen daarmee verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn. Daaronder wordt in elk geval begrepen het geven van voorlichting over de doelstelling van een goede omgevingskwaliteit en over de werkzaamheden van de Commissie.
adviseert de Commissie op verzoek van burgemeester en wethouders over het door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aanwijzen van een onroerende zaak als rijksmonument ingevolge artikel 3.1, eerste lid, van de Erfgoedwet of over het aan een locatie geven, wijzigen of intrekken van de functie-aanduiding gemeentelijk monument op grond van artikel 4.2, eerste lid, van de wet;
adviseert de Commissie op verzoek van burgemeester en wethouders in een geval van een verkenning als bedoeld in artikel 5.48, tweede lid, van de wet en in andere gevallen waarin burgemeester en wethouders een advies nodig achten in verband met een verkenning van een mogelijk bestaande of toekomstige opgave in de fysieke leefomgeving;
adviseert de Commissie op verzoek van burgemeester en wethouders over het geven van beschikkingen op grond van regels in verordeningen op grond van artikel 149 van de Gemeentewet die betrekking hebben op het cultureel erfgoed en op de omgevingskwaliteit, te weten regels over reclame in de openbare ruimte, voorwerpen op of aan de weg en ligplaatsvergunningen.
Artikel 3 Verplichte advisering
Burgemeester en wethouders winnen advies van de Commissie in omtrent een te nemen beslissing als bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder a, onderdelen 1 ̊tot en met 4, en onder b.
Artikel 8 Beraadslaging en standpuntbepaling
De vergaderingen waarin een of meer adviezen over aanvragen om omgevingsvergunning door of namens de Commissie worden vastgesteld zijn openbaar. Indien burgemeester en wethouders – al dan niet op verzoek van de aanvrager – een verzoek doen tot niet-openbare behandeling, dan dienen burgemeester en wethouders daaraan klemmende redenen op grond van artikel 5.1 e.v. van de Wet open overheid ten grondslag te leggen. De openbaarheid geldt zowel voor de beraadslagingen, de beoordeling als de adviezen.
Over de uit te brengen adviezen door de Commissie wordt niet besloten dan in aanwezigheid van ten minste twee deskundige leden, de voorzitter daaronder niet inbegrepen. Over een advies over een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een rijksmonumentenactiviteit en een activiteit voor een gemeentelijk monument, wordt niet besloten dan in aanwezigheid van ten minste twee leden met deskundigheid op het gebied van de monumentenzorg.
Leden die als opdrachtgever, ontwerper of anderszins betrokken zijn bij de uitvoering van een activiteit waarvoor een aanvraag is gedaan waarover de Commissie adviseert, onthouden zich van medewerking aan het desbetreffende advies en zijn tijdens de behandeling van en de besluitvorming over het advies niet in de vergadering aanwezig.
Artikel 9 Afdoening onder verantwoordelijkheid van de Commissie
1. Mandaatcommissie ruimtelijke kwaliteit en cultureel erfgoed
De Commissie kan onverminderd het bepaalde in artikel 17.9, eerste lid, van de wet en artikel 2,
derde lid, de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning of over de voorbereiding
van een andere beschikking onder verantwoordelijkheid van de Commissie overlaten aan een of meer
daartoe aangewezen leden, of een mandaatcommissie.
Daarnaast adviseert de mandaatcommissie het college van B&W over alle onderwerpen, zoals
In de kern bestaat de mandaatcommissie uit de adviseur ruimtelijke kwaliteit en adviseur
cultuurhistorie van het Gelders Genootschap. In geval van monumenten of cultuurhistorisch
waardevolle gebouwen schuift ook het burgerlid monumenten aan.
2. Commissie erfgoed/cultuurhistorie
In geval van rijksmonumenten wordt vanuit het Gelders Genootschap voorzien in één extra adviseur
cultuurhistorie met een aanvullende discipline t.o.v. de vaste adviseur erfgoed.
3. Vertegenwoordiging in kwaliteitsteams
De Commissie kan zich door een of meer door haar daartoe aangewezen leden, de secretaris of
andere daartoe door haar aangewezen personen laten vertegenwoordigen in kwaliteitsteams,
omgevingsoverleggen en -tafels, of enig ander overleg waarin een mandaat voor het nemen van
4. Reikwijdte mandaatcommissie
De aangewezen personen in geval van het eerste en tweede lid adviseren of nemen besluiten over
zaken waarvan volgens hen het oordeel van de Commissie als bekend mag worden verondersteld. Dit
geldt ook in gevallen waarbij de door de aangewezen personen beschikken over de relevante
deskundigheid benodigd in de specifieke situatie. In geval van twijfel wordt de advisering alsnog
Artikel 11 Verwerking van het advies
Burgemeester en wethouders kunnen eenmaal per activiteit een second opinion inwinnen bij een Commissie Ruimtelijke Kwaliteit van een andere gemeente, buiten het adviesgebied van het Gelders Genootschap. Alvorens dit te doen bieden B&W de Commissie de mogelijkheid tot heroverweging van het uitgebracht advies. In geval van een second opinion stellen B&W de Commissie van het voornemen hiertoe op de hoogte.
Er wordt voorzien in de instelling van een onafhankelijke en deskundige commissie ‘Limburgs Kwaliteitsmenu’ (LKM). Deze adviseert het college van B&W op verzoek over ontwikkelingen in het buitengebied die buiten de vastgestelde planologische kaders vallen. De LKM-commissie adviseert in die gevallen over hoe een passende kwaliteitsverbetering kan worden gerealiseerd, zodat de gemeente planologische medewerking kan verlenen.
De op grond van de Bouwverordening gemeente Mook en Middelaar 14e serie wijzigingen en de Erfgoedverordening 2012 Mook en Middelaar benoemde leden worden geacht te zijn benoemd op grond van dit besluit. De termijn van ten hoogste 3 jaar als bedoeld in artikel 5, lid 7, loopt vanaf de datum van de benoeming op grond van de Bouwverordening gemeente Mook en Middelaar 14e serie wijzigingen en de Erfgoedverordening 2012 Mook en Middelaar.
Als voor de inwerkingtreding van de wet een aanvraag om een besluit is ingediend, blijft het oude recht, met betrekking tot de commissies op het gebied van welstand en monumentenzorg van kracht, met dien verstande dat de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit wordt geacht de in artikel 8 van de Woningwet, dan wel de in artikel 9.1, eerste lid, onder a, in samenhang met artikel 9.1 van de Erfgoedwet bedoelde Commissie te zijn.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Mook en Middelaar op 14 december 2023.
De griffier
mr. M.A.M. van Arensbergen
De voorzitter
mr. drs. W. Gradisen
Bijlage 1 Profielschets monumenten
Voor de Adviescommissie Omgevingskwaliteit is de gemeente Mook en Middelaar op zoek naar een
Bevoegdheden en verantwoordelijkheden:
Vaardigheden & Persoonlijke kenmerken:
Bijlage 2 Profielschets fysieke leefomgeving
Voor de Adviescommissie Omgevingskwaliteit is de gemeente Mook en Middelaar op zoek naar een
burgerlid fysieke leefomgeving.
Bevoegdheden en verantwoordelijkheden:
Vaardigheden & Persoonlijke kenmerken:
De Adviescommissie Omgevingskwaliteit bestaat in de basis uit een (technisch) voorzitter, een adviseur
omgevingskwaliteit, een adviseur erfgoed van het Gelders Genootschap en eventueel twee burgerleden.
Daarnaast zijn op afroep de volgende expertises beschikbaar: architect, landschapsadviseur, tweede
adviseur erfgoed (bij rijksmonumenten) en een adviseur duurzaamheid. De commissieleden
vertegenwoordigen in gezamenlijkheid een gebalanceerde samenstelling van ruimtelijke disciplines. De
twee burgerleden bezitten enerzijds monumentendeskundigheid en anderzijds kennis van de fysieke
Namens de Adviescommissie Omgevingskwaliteit wordt het grootste deel van de plannen afgehandeld
in een (kleine) mandaatcommissie met daarin vertegenwoordigd de adviseurs omgevingskwaliteit en
erfgoed van het Gelders Genootschap en eventueel twee burgerleden. De werkwijze bij mandaat is
verder uitgewerkt in een reglement Adviescommissie Omgevingskwaliteit. Het reglement wordt
vastgesteld tijdens de eerste vergadering van de Adviescommissie Omgevingskwaliteit in 2024. Dan
worden ook afspraken gemaakt over de reikwijdte van het mandaat.
In dit document wordt toegelicht wat de gemeente van de burgerleden verwacht, en wat zij van de
gemeente mogen verwachten. Jaarlijks zal er een evaluatiemoment worden ingepland met gemeente
Mook en Middelaar en de Adviescommissie Omgevingskwaliteit om o.a. de werkwijze en het functioneren
van de commissie te bespreken. Eventuele aanpassingen of verbeteringen kunnen dan worden
Verwachtingen aan de burgerleden van de adviescommissie.
De gemeente mag het volgende van de burgerleden verwachten:
Er wordt maandelijks een vergadering gepland mits er agendapunten zijn. De dag, het tijdstip en de locatie worden door de commissie zelf bepaald. Indien er geen agendapunten zijn, kan de vergadering geannuleerd worden. Het streven is om de vergadering minimaal 1 keer per kwartaal door te laten gaan, waarbij de gemeente advies zal vragen over bouwplannen, beleidsontwikkelingen en/of eventuele bestaande of toekomstige opgaven in de fysieke leefomgeving. Daarnaast kan het, vanwege een tijdslimiet, af en toe voorkomen dat de gemeente buiten deze vaste vergadermomenten een vergadering inplant voor advies over bouwplannen.
De mandaatcommissie vergadert in principe om de twee weken op het gemeentehuis in Mook en Middelaar. Indien er thema’s besproken worden waarbij de kennis van de burgerleden noodzakelijk is, worden de burgerleden voor de mandaatcommissie uitgenodigd. Van de burgerleden wordt verwacht dat ze aansluiten bij deze vergadering of hun advisering schriftelijk indienen bij de commissie. In overleg kan worden besloten om digitaal te vergaderen.
Verwachtingen aan de gemeente.
De burgerleden mogen het volgende van de gemeente verwachten:
De gemeente streeft ernaar om minimaal 1 keer per kwartaal bouwplannen en/of beleidsontwikkelingen voor te leggen aan de adviescommissie, zodat er structureel terugkoppeling plaatsvindt tussen gemeente en commissie (en de twee partijen met elkaar in verbinding blijven). De gemeente streeft ernaar om minimaal één week voorafgaand aan de commissievergadering de agendapunten bekend te maken. Bij een mandaatvergadering (waarin reguliere plannen en initiatieven besproken worden) maakt de gemeente uiterlijk drie dagen voor de vergadering de agendapunten bekend.