Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tytsjerksteradiel

Verordening op de rekenkamer Tytsjerksteradiel 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTytsjerksteradiel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de rekenkamer Tytsjerksteradiel 2024
CiteertitelVerordening op de rekenkamer Tytsjerksteradiel 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de rekenkamercommissie Tytsjerksteradiel 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

14-12-2023

gmb-2023-560062

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de rekenkamer Tytsjerksteradiel 2024

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    Rekenkamer: de rekenkamer Tytsjerksteradiel.

  • 2.

    Raad: de raad van de gemeente Tytsjerksteradiel.

  • 3.

    Presidium: het presidium van de raad van de gemeente Tytsjerksteradiel.

  • 4.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tytsjerksteradiel.

Artikel 2 Instelling en taak rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer heeft als taak het geven van uitvoering aan het bepaalde in de artikelen 182, 184a en 185 van de Gemeentewet.

Artikel 3 Samenstelling en benoeming

  • 1.

    De rekenkamer bestaat uit vier leden, waaronder een voorzitter.

  • 2.

    Met het lidmaatschap van de rekenkamer zijn niet verenigbaar de functies zoals genoemd in artikel 81f van de Gemeentewet.

  • 3.

    Het presidium doet een voordracht aan de raad voor de benoeming van de leden van de rekenkamer, in overeenstemming met de controlecommissie van de raad van de gemeente Achtkarspelen.

  • 4.

    De raad benoemt de leden voor de duur van zes jaar. De leden kunnen maximaal eenmaal worden herbenoemd voor een periode van zes jaar. Bij het door de rekenkamer vastgestelde Reglement van Orde wordt als bijlage een rooster van aftreden van de leden gevoegd.

Artikel 4 Einde van het lidmaatschap

  • 1.

    Een lid van de rekenkamer kan worden ontslagen:

    • a.

      indien hij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is zijn functie te vervullen;

    • b.

      indien hij handelt in strijd met artikel 15, eerste lid van de Gemeentewet;

    • c.

      Op eigen verzoek.

  • 2.

    Bij ontslag op eigen verzoek blijven de leden hun functie vervullen totdat in hun opvolging is voorzien.

Artikel 5 Voorzitter en secretaris

  • 1.

    De raad benoemt een van de leden van de rekenkamer tot voorzitter, op voordracht van het presidium en gehoord de andere leden van de rekenkamer, in overeenstemming met de controlecommissie van de gemeente Achtkarspelen.

  • 2.

    De raadsgriffier of een door deze aangewezen griffiemedewerker is secretaris van de rekenkamer.

  • 3.

    De secretaris is bevoegd om deel te nemen aan de beraadslagingen van de rekenkamer en heeft daarbij een adviserende stem.

Artikel 6 Budget en vergoedingen leden

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd binnen een haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de volgende kosten gebracht:

    • a.

      de vergoedingen van de leden;

    • b.

      externe deskundigen die door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • c.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3.

    De leden van de rekenkamer ontvangen een door het presidium vast te stellen maandelijkse vergoeding voor hun werkzaamheden, in overeenstemming met de controlecommissie van de gemeente Achtkarspelen, alsmede een vergoeding van hun reiskosten overeenkomstig de voor de ambtenaren van de gemeente Tytsjerksteradiel geldende reiskostenregeling.

  • 4.

    De in het derde lid bedoelde vergoeding wordt periodiek aangepast overeenkomstig de indexering van de vergoedingen voor rekenkamerleden als bedoeld in het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.

Artikel 7 Rapportage onderzoeken

  • 1.

    De rekenkamercommissie stelt het college van burgemeester en wethouders schriftelijk op de hoogte van de voorlopige onderzoeksresultaten en stelt het college in de gelegenheid daarop mondeling of schriftelijk te reageren.

  • 2.

    De reactie van het college wordt als bijlage in het onderzoeksrapport opgenomen, evenals het nawoord van de rekenkamercommissie.

  • 3.

    Na ontvangst van de reactie sluit de rekenkamercommissie het onderzoek af.

  • 4.

    Het onderzoek van de rekenkamercommissie resulteert in een openbaar onderzoeksrapport, waarin bevindingen, conclusies en aanbevelingen zijn opgenomen. Eventuele minderheidsstandpunten worden weergegeven.

  • 5.

    Dit openbare onderzoeksrapport wordt aan de raad en het college aangeboden.

  • 6.

    Het onderzoeksrapport wordt zo spoedig mogelijk na aanbieding in een opiniërende raadsvergadering besproken.

  • 7.

    Het college van burgemeester en wethouders geeft binnen drie maanden na opiniërende behandeling van het onderzoeksrapport in de raad, aan de raad een reactie op de conclusies en aanbevelingen van het onderzoeksrapport en doet voorstellen tot uitvoering van de aanbevelingen. Daarbij wordt tevens aangegeven hoe die uitvoering zal worden geborgd.

  • 8.

    De raad neemt besluiten naar aanleiding van de conclusies en aanbevelingen van het onderzoeksrapport met inachtneming van de voorstellen van het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening op de rekenkamer Tytsjerksteradiel 2024.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024

  • 3.

    Met de inwerkingtreding van deze verordening vervalt de Verordening op de rekenkamercommissie Tytsjerksteradiel 2015.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Tytsjerksteradiel van 14 december 2023.

De griffier,

Mevr. mr. A. Dam

De voorzitter,

Dhr. drs. L.J. Gebben