Organisatie | Rijssen-Holten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening bijdrageregelingen minimabeleid gemeente Rijssen-Holten 2023 |
Citeertitel | Verordening bijdrageregelingen minimabeleid gemeente Rijssen-Holten 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt de Verordening bijdrageregelingen minimabeleid gemeente Rijssen-Holten 2020.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-12-2023 | nieuwe regeling | 10-12-2023 |
de navolgende Verordening bijdrageregelingen minimabeleid gemeente Rijssen-Holten 2023 vast te
Verordening bijdrageregelingen minimabeleid gemeente Rijssen-Holten 2023
De gemeenteraad stelt deze bijdrageregelingen minimabeleid in om inwoners met een laag inkomen
de mogelijkheid te geven deel te nemen aan of in aanmerking te komen voor:
* maatschappelijke activiteiten op het gebied van sport, cultuur en vorming;
* maatschappelijke activiteiten in relatie tot school en verenigingen;
* een bijdrage in de kosten duurzame gebruiksgoederen.
De verordening bijdrageregelingen minimabeleid bestaat uit:
Hoofdstuk 2. Doelgroepbepaling
Bij het vaststellen van het in artikel 2 sub a genoemde inkomen zijn de volgende bepalingen van toepassing:
Direct voorafgaande aan de peildatum moet gedurende 12 aaneengesloten maanden worden voldaan aan de in artikel 2 sub a genoemde inkomensgrens. Uitzondering hierop is dat eenmalig voor de periode van het schooljaar2023/2024, de inkomensgrens voor het kindpakket opgehoogd is tot 150% van de bijstandsnorm.
Het inkomen wordt getoetst aan de hand van het inkomen over de maanden januari en september van het jaar voorafgaand aan het jaar van aanvraag. Ingeval van een afwijzing of twijfel dient het inkomen te worden vastgesteld aan de hand van het inkomen over het gehele jaar exclusief extra eindejaarsuitkeringen.
In afwijking van het eerste lid van dit artikel wordt bij de vaststelling van het inkomen zoals bedoeld in artikel 2 sub a uitgegaan van het inkomen op de datum van aanvraag. Dit is van toepassing voor personen zoals genoemd in artikel 11, lid 2 en 3 van de wet en ingeval van verlating/echtscheiding.
Hoofdstuk 3. Bijdrageregelingen
Artikel 6. Voorwaarden voor de bijdrageregeling maatschappelijke participatie met betrekking tot sport, cultuur en vorming
Hoofdstuk 4. Uitvoeringsbepalingen
In afwijking van lid 1 kan de bijdrageregeling maatschappelijke participatie voor volwassenen en het kindpakket van 15 augustus tot en met 30 november van het jaar van aanvraag worden aangevraagd. Deze regelingen worden aan de uitkeringsgerechtigden die op grond van de Participatiewet een uitkering ontvangen ambtshalve toegekend.
Er kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afgeweken worden van de bepalingen in deze verordening, indien strikte toepassing van deze verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad op 10 november 2023
De griffier
G.H. Veerman
De voorzitter,
J.C.R. van Houdt
Toelichting Verordening bijdrageregelingen minimabeleid gemeente Rijssen-Holten 2023
Op grond van artikel 35 Participatiewet is het mogelijk om bijzondere bijstand te verstrekken. Degene, die als gevolg van bijzondere individuele omstandigheden geconfronteerd wordt met noodzakelijke bestaanskosten, waarin de algemene bijstand niet voorziet en die niet uit de bijstandsnorm, het vermogen en het inkomen boven bijstandsniveau kunnen worden betaald (de zogenaamde financiële draagkracht), heeft recht op bijzondere bijstand. Welke kosten daarvoor in aanmerking komen, hangt af van de individuele omstandigheden van het geval. Het is een kwestie van maatwerk: een individuele beoordeling is vereist.
Tot 1 januari 2015 was het op grond van artikel 35 WWB ook mogelijk om, in afwijking van de algemene regel, categoriale bijzondere bijstand te verstrekken aan de belanghebbende die:
De mogelijkheden voor categoriale bijstand zijn met de komst van de Participatiewet in januari 2015 aanzienlijk beperkt. Uit de Memorie van Toelichting bij de Participatiewet 2015 blijkt dat de regering groot belang hecht aan het maatwerkprincipe van de individuele bijzondere bijstand. De verlening van categoriale bijzondere bijstand aan categorieën personen bij wie niet is vastgesteld of de betreffende kosten daadwerkelijk nodig of gemaakt zijn, wil de regering in de Participatiewet 2015 daarom beperken. De regering stelt zich op het standpunt dat algemeen, generiek inkomensbeleid voorbehouden dient te zijn aan het Rijk en dat de beleidsruimte voor colleges om een eigen generiek inkomensbeleid te voeren moet worden beperkt.
De regering heeft ervoor gekozen om alléén de categoriale bijzondere bijstand in de vorm van een collectieve aanvullende zorgverzekering (CAV) of een tegemoetkoming in de premie van een dergelijke verzekering te handhaven.
De overige bestaande vormen van categoriale bijzondere bijstand voor ouderen, chronisch zieken en gehandicapten en voor ouders met schoolgaande kinderen worden – in verband met de ongerichtheid van deze vorm van generieke inkomensondersteuning – afgeschaft.
Met het vervallen van de mogelijkheid om categoriale bijzondere bijstand te verlenen aan mensen met schoolgaande kinderen ten behoeve van de bevordering van de participatie van die kinderen, vervalt ook de verplichting van het college om terzake een verordening vast te stellen.
Alternatief voor categoriale bijstand
In het kader van de bevordering van de deelname aan culturele, maatschappelijke en sportieve voorzieningen en activiteiten wijst de regering op andere mogelijkheden, zoals het bestaan van het inkomensondersteunende instrument van de zogenaamde stadspas die colleges op grond van artikel 108 Gemeentewet – ook voor de hiervoor genoemde doelgroepen – kunnen verstrekken. De verstrekking van een stadspas valt niet onder de bijstand. De regering vindt het zeer belangrijk dat met name kinderen de kans krijgen om deel te nemen aan activiteiten zoals sport, muziek of danslessen.
Verder stelt de regering dat colleges de mogelijkheid hebben om deelname aan culturele, maatschappelijke en sportieve voorzieningen en activiteiten – al dan niet in plaats van een stadspas – te bevorderen. De bijdrageregelingen zoals de gemeente Rijssen-Holten deze kent zijn in feite een maatwerkvoorziening op grond van de Gemeentewet, in die zin dat mensen die deelnemen aan bovengenoemde activiteiten, binnen de door de colleges gestelde kaders, in aanmerking kunnen komen voor een bijdrage met betrekking tot de genoemde activiteiten.
Op grond van artikel 149 van de Gemeentewet kan de gemeenteraad verordeningen maken die hij in het belang van de gemeente nodig oordeelt. Zo kan de gemeenteraad er in deze verordening dus voor kiezen om een aantal regelingen in het leven te roepen die als inkomensondersteuning voor haar inwoners kunnen gelden met het doel dat alle inwoners kunnen participeren in de samenleving.
Van belang daarbij is dat de hierboven genoemde regelingen geen ‘verboden’ categoriale bijzondere bijstand inhouden, maar als inkomensondersteuning gelden.
Iets wordt beschouwd als inkomensondersteuning (en geen 'verboden' categoriale bijzondere bijstand) in de zin van artikel 149 Gemeentewet als:
Categoriale bijstand op grond van artikel 35 WWB was tot 1 januari 2015 bestemd voor de doelgroepen: pensioengerechtigden, chronisch zieken of gehandicapten en schoolgaande kinderen.
De in deze verordening in het leven geroepen regelingen zijn bestemd voor alle inwoners van de gemeente Rijssen-Holten met een laag inkomen (met uitzondering van studenten). Het staat vast dat deze groep extra kosten heeft, die hun financiële draagkracht te boven gaat, waardoor het voor hen lastiger is om deel te nemen aan maatschappelijke activiteiten.
Het doel van beide in deze verordening in het leven geroepen regelingen is het kunnen deelnemen van inwoners aan maatschappelijke activiteiten. Er is dus zeker sprake van een stimulans om geld uit te geven. Er wordt in dat kader steekproefsgewijs ook gevraagd naar verificatiegegevens (bonnetjes) om vast te kunnen stellen of het geld ook aan het bestemde doel is uitgegeven.
Het verstrekken van de bijdragen op grond van deze verordening vindt plaats in de vorm van een geldelijke bijdrage. Het verstrekken in natura is, gelet op de verscheidenheid van de kosten, niet doelmatig.
We investeren in telefonisch contact om maatwerk te kunnen bieden, wanneer een inwoner niet in aanmerking komt voor een regeling. Hierin zoeken we de samenwerking met partners in de gemeente die inwoners kunnen ondersteunen op het gebied van financiële problemen.
Artikelsgewijze toelichting op de Verordening bijdrageregelingen minimabeleid gemeenteRijssen-Holten 2023
Begrippen die in deze verordening gebruikt worden en toegelicht dienen te worden, worden in dit artikel nader beschreven.
Bij de bepaling van de doelgroep voor deze regelingen is aansluiting gezocht bij de uitgangspunten van het minimabeleid van de gemeente Rijssen-Holten. De inkomensgrens is gesteld op 110% van de bijstandsnorm. Studenten die op het moment van aanvraag of in het voorgaande kalenderjaar onderwijs hebben gevolgd of konden volgen, worden uitgesloten van een bijdrage. Bij de controle op het volgen van onderwijs met betrekking tot het voorgaande jaar, is de periode van studeren niet van belang. Ook studenten die in het voorgaande kalenderjaar niet een volledig jaar onderwijs hebben gevolgd, worden uitgesloten van het recht op een bijdrage. Het uitgangspunt dat er sprake is van zicht op inkomensverbetering is hierbij van doorslaggevend belang.
De beoordeling of de aanvrager gedurende het gehele jaar een inkomen heeft dat lager is dan de inkomensgrens, wordt beoordeeld aan de hand van twee peilmaanden: januari en september van het voorgaande jaar. Is het inkomen in één van die maanden hoger dan de inkomensgrens, dan wordt het inkomen over het hele jaar bekeken om zo te controleren of belanghebbende het voorgaande jaar een inkomen heeft gehad wat gemiddeld genomen onder de betreffende inkomensgrenzen valt.
Uitgangspunt is het netto inkomen exclusief vakantietoeslag. Dit is nadrukkelijk in de verordening geregeld zodat niet-uitkeringsgerechtigden bij hun aanvraag kunnen volstaan met een salarisspecificatie exclusief de vakantietoeslag.
Inkomen waarop aanspraak bestaat, bijvoorbeeld de voorlopige teruggave inkomstenbelasting, wordt overeenkomstig de wet, in ogenschouw genomen. Uitzonderingssituaties waarbij belanghebbenden geen inkomensgegevens kunnen aanleveren over de betreffende maanden, zoals bijvoorbeeld bij statushouders of personen die gescheiden zijn, worden gevraagd naar het inkomen op het moment van datum aanvraag.
Eenmalig wordt de inkomensgrens voor het schooljaar 2023/2024 voor een kindpakket opgehoogd tot 150% van de bijstandsnorm. Reden hiervoor is dat we in tijden waarin bestaanszekerheid in gezinnen onder druk staat een eenmalige extra impuls willen geven aan de gezinnen met kinderen, zodat meer kinderen mee kunnen doen aan sport, cultuur, vorming en schoolactiviteiten.
De vermogensbepalingen van de Participatiewet zijn van toepassing. Bepalend is de vermogenspositie op 1 januari van het jaar van uitvoering.
Voor de hoogte van de bijdrage die wordt toegekend, geldt dat deze per (school)jaar, per kind wordt uitgekeerd. Het is een bedrag te besteden voor sport, cultuur, vorming en schoolactiviteiten. Steeksproefsgewijs vindt hierop controle plaats.
Artikel 6. Voorwaarden voor de bijdrageregeling maatschappelijke participatie m.b.t.sport, cultuur en vorming
De kosten die gedeclareerd kunnen worden moeten te maken hebben met sport, cultuur en vorming.
Dit kunnen verschillende zaken zijn zoals contributies voor sport, kosten voor gebruik van internet, telefoon, een krantenabonnement, muzieklessen etc. Dit is ter beoordeling aan de behandelend medewerker.
Voor deze bijdrage geldt dat voldaan moet worden aan de voorwaarden van inkomen en vermogen zoals beschreven in de artikel 3 en 4 van deze verordening.
Artikel 7. Voorwaarden voor de bijdrageregeling duurzame gebruiksgoederen
Op grond van dit artikel kan een bijdrage worden verstrekt in de kosten van de aanschaf en vervanging van duurzame gebruiksgoederen. Bij het vaststellen van het recht op een tegemoetkoming wordt individueel vastgesteld of het betreffende gebruiksgoed inderdaad is aangeschaft. De besteding van de bijstand is dus niet vrij. De doelgroep van deze verordening zijn belanghebbenden die een zelfstandige huishouding voeren en die voldoen aan de voorwaarden die genoemd worden in artikel 2, 3 en 4.
De kosten van duurzame gebruiksgoederen worden normaal gesproken aangemerkt als algemene noodzakelijke kosten van het bestaan. De kosten moeten dus besteed worden uit het reguliere inkomen. Als extra ondersteuning heeft belanghebbende de mogelijkheid om 1 keer per vijf jaar een beroep te doen op deze regeling waarbij er recht bestaat op een bijdrage van € 350,00 voor een duurzaam gebruiksgoed. Welk duurzaam gebruiksgoed wordt aangeschaft is ter beoordeling aan de inwoner. Naast de regeling voor een duurzaam gebruiksgoed bestaat er ook de mogelijkheid om in aanmerking te komen voor de bijdrage voor een fiets. Hierbij wordt onderscheid tussen kinderen van 4 tot en met 11 jaar en personen van 12 jaar en ouder. Dit onderscheid is terug te vinden in zowel de hoogte van de bijdrage als de mogelijkheid met betrekking tot de aanvraagfrequentie.
Lid 4 van dit artikel bepaalt dat er geen recht bestaat op een bijdrage indien er sprake is van een lening voor inrichtingskosten. Dit geldt niet voor de bijdrage voor een fiets als bedoeld in lid 3. Als er sprake is van eerste huisvesting na het verlaten van een AZC geldt dat er een lening vanuit de Stadsbank wordt toegekend waar de gemeente borg voor staat. De hoogte van de lening is gebaseerd op alle noodzakelijke zaken die nodig zijn voor de woning. Hierin zijn de duurzame gebruiksgoederen al meegenomen.
Naast de regeling duurzame gebruiksgoederen, bestaat er een aparte computerregeling.
Belanghebbenden kunnen een beroep doen op deze regeling waarbij het eerste lid geldt als vergoeding voor het gezin. Ingeval van schoolgaande kinderen bestaat er daarnaast nog recht op een aanvullende bijdrage per kind. Er bestaat geen recht op een bijdrage indien er sprake is van een lening voor inrichtingskosten. Als er sprake is van eerste huisvesting na het verlaten van een AZC geldt dat er een lening vanuit de Stadsbank wordt toegekend waar de gemeente borg voor staat. De hoogte van de lening is gebaseerd op alle noodzakelijke zaken die nodig zijn voor de woning. Hierin zijn de duurzame gebruiksgoederen al meegenomen (ook een computer). Deze beperking geldt niet voor de bijdrage die op grond van lid 2 van dit artikel wordt verstrekt.
Omdat op het gebied van ICT snel sprake is van veroudering, wordt er uitgegaan van aanschaf van nieuwe apparatuur. Tweedehands artikelen komen daarom niet voor vergoeding in aanmerking.
Wanneer er beroep gedaan kan worden op een voorliggende voorziening, die gezien haar aard en doel, wordt geacht voor de belanghebbende toereikend en passend te zijn, wordt hier gebruik van gemaakt. Er kan hierbij gedacht worden aan een laptop die verstrekt wordt door de school en waar slechts borg voor betaald moet worden.
De uitvoering van de bijdrageregelingen wijkt af van de reguliere aanvragen bijzondere bijstand.
Daarom zijn enkele uitvoeringsbepalingen opgenomen, die alleen voor de uitvoering van deze verordening gelden. Er wordt maatwerk geleverd aan ten laste komende kinderen die niet bij de ouder wonen. Dit is aan ter beoordeling aan de behandelend medewerker.
Een aanvraag kan zowel digitaal als op papier gedaan worden.
In dit artikel komt naar voren dat de verificatie afhankelijk is van de bijdrage die wordt aangevraagd.
Het kindpakket en de regeling Maatschappelijke Participatie voor volwassenen wordt ambtshalve verstrekt indien er sprake is van uitkeringsgerechtigden met een PW- uitkering van de gemeente. De gegevens van inkomen en vermogen van PW-uitkeringsgerechtigden zijn bekend en hoeven niet opnieuw opgevraagd te worden. Voor niet-PW-uitkeringsgerechtigden geldt dat zij gegevens van inkomen en vermogen bij de aanvraag moeten aanleveren.
Voor de computerregeling en bijdrage duurzame gebruiksgoederen wordt gevraagd om een factuur/bon aan te leveren als bewijsstuk.
Voor het kindpakket zal steeksproefgewijs controle plaatsvinden.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 12. Voorliggende voorziening
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
De gemeente kan indien nodig afwijken van de verordening indien er sprake is van dringende redenen.