Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oss

Verordening rekenkamer gemeente Oss 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOss
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening rekenkamer gemeente Oss 2023
CiteertitelVerordening rekenkamer gemeente Oss 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening rekenkamercommissie Oss 2020.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

hoofdstuk IVa van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-12-2023nieuwe regeling

14-12-2023

gmb-2023-559902

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening rekenkamer gemeente Oss 2023

De raad van de gemeente Oss;

 

gezien het voorstel van de Raadsgriffie van 6 november 2023;

 

gelet op het advies van de adviescommissie van ;

gelet op de hoofdstuk IVa Gemeentewet;

 

besluit

vast te stellen de: Verordening rekenkamer gemeente Oss 2023

 

Paragraaf 1: Begripsomschrijvingen

 

Artikel 1. Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

  • college: college van burgemeester en wethouders;

  • rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • voorzitter: voorzitter van de rekenkamer.

Paragraaf 2: Samenstelling en lidmaatschap van de rekenkamer

 

Artikel 2. Rekenkamer

Er is een rekenkamer

Artikel 3. Samenstelling van de rekenkamer

  • 1.

    De rekenkamer bestaat uit 3 leden, waaronder een voorzitter

  • 2.

    Op voordracht van een door of namens de raad ingestelde selectiecommissie benoemt de raad de voorzitter en de leden.

  • 3.

    De voorzitter en de leden worden voor een periode van zes jaar benoemd.

  • 4.

    De zittingsduur van de voorzitter en de leden, die worden benoemd ter vervulling van een tussentijdse vacature is zes jaar.

  • 5.

    De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal 1 keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

  • 6.

    Bij afwezigheid van de voorzitter wordt zijn plaats ingenomen door een vaste plaatsvervangend voorzitter die door de rekenkamer uit haar midden wordt aangewezen.

  • 7.

    De voorzitter en de leden leggen, voordat zij hun functie kunnen uitoefenen, in een vergadering van de raad in de handen van de voorzitter van de raad de volgende eed (verklaring en belofte) af:

  • 8.

    “Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot voorzitter/lid van de rekenkamer benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gunst heb gegeven of beloofd. Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of belofte heb aangenomen of zal aannemen. Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als voorzitter/lid van de rekenkamer naar eer en geweten zal vervullen. Zo waarlijk helpe mij God Almachtig! (Dat verklaar en beloof ik!)”

Artikel 4. Ontslag en non-activiteit

  • 1.

    De raad beslist tot ontslag, non-activiteit en het treffen van maatregelen jegens de leden, zoals bedoeld in artikel 81c en artikel 81d van de Gemeentewet.

  • 2.

    Indien de voorzitter of een lid, al dan niet tussentijds wordt ontslagen of op non-actief gesteld, blijft vertrouwelijkheid gelden totdat het onderzoek is gepubliceerd (artikel 8 lid 10).

Artikel 5. Reglement van orde

De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.

 

Paragraaf 3 De werkwijze van de rekenkamer

 

Artikel 6. Onderwerpselectie, opdrachtverlening en werkwijze

  • 1.

    De rekenkamer kiest de onderwerpen voor haar onderzoek, formuleert de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2.

    De onderwerpen van onderzoek worden jaarlijks samen met het jaarverslag aangeboden aan de raad.

  • 3.

    De in lid 1 bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamer rechtstreeks ter kennisname toegestuurd aan de gemeenteraad.

  • 4.

    De rekenkamer is bevoegd alle documenten die berusten bij het gemeentebestuur te onderzoeken voor zover zij dat ter vervulling van haar taken nodig acht. Tevens is zij bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van de onderzoeken. De rekenkamer kan de medewerkers van de rekenkamer en externe deskundigen, die haar eventueel bij de uitvoering van haar taak terzijde staan, machtigen tot het inwinnen van deze inlichtingen en het verzamelen van informatie.

  • 5.

    De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer naar redelijkheid gestelde termijn te verstrekken.

  • 6.

    De rekenkamer stelt de betrokken partijen bij het onderzoek in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, doch minimaal twee weken, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamer kenbaar te maken.

  • 7.

    Na vaststelling door de rekenkamer worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en andere betrokken partijen, aan de raad aangeboden.

Artikel 7. Werkterrein

Het werkterrein van de rekenkamer strekt zich uit over alle (semi)gemeentelijke instellingen waarvoor de gemeente bestuurlijke verantwoordelijkheid draagt of waarvan de activiteiten geheel of voor een substantieel deel door de gemeente worden bekostigd.

Artikel 8. Werkwijze

  • 1.

    De rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, sturing en begeleiding van het onderzoek.

  • 2.

    De rekenkamer vergadert zoveel als zij nodig acht, op de door haar te bepalen uren en dagen.

  • 3.

    De meerderheid van de rekenkamer beslist wanneer de rekenkamer bijeenkomt.

  • 4.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamer, het leiden van vergaderingen, het bewaken van uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming.

  • 5.

    Een vergadering van de rekenkamer gaat alleen door indien tenminste een lid en ofwel de voorzitter ofwel de plaatsvervangend voorzitter aanwezig zijn.

  • 6.

    De rekenkamer bepaalt bij meerderheid de onderwerpen die onderzocht zullen worden, het formuleren van de onderzoeksvragen en de probleemstelling en het vaststellen van de onderzoeksopzet.

  • 7.

    Gemotiveerde verzoeken tot het verrichten van een onderzoek kunnen door een ieder worden ingediend, waarbij deze verzoeken wel het door de gemeente Oss gevoerde beleid moet betreffen.

  • 8.

    Indieners van een gemotiveerd verzoek tot het verrichten van een onderzoek krijgen binnen vier weken bericht in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan.

  • 9.

    De Rekenkamer treedt periodiek in overleg met alle afzonderlijke fracties om daar op te halen waar de behoefte aan onderzoek ligt.

  • 10.

    De rekenkamer vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar.

  • 11.

    Besluiten in de rekenkamer worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken beslist de stem van de voorzitter of, bij diens afwezigheid, de stem van de plaatsvervangend voorzitter. Een stemming is alleen geldig indien alle aanwezige leden en de voorzitter dan wel, bij diens afwezigheid, de plaatsvervangend voorzitter daaraan hebben deelgenomen.

Artikel 9. Monitoring aanbevelingen

De griffie verstrekt de raad jaarlijks voor juni een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

Artikel 10. Secretaris

  • 1.

    De rekenkamer voorziet zelf in het aantellen van een secretaris.

  • 2.

    De secretaris staat de rekenkamer bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 3.

    De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 4.

    De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.

Artikel 11. Medewerkers en externe deskundigen

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd, ten laste van het budget als bedoeld in artikel 11, (tijdelijk) medewerkers aan te stellen.

  • 2.

    De medewerkers van de rekenkamer verrichten werkzaamheden voor de rekenkamer en zijn inzake deze werkzaamheden uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de rekenkamer.

  • 3.

    Medewerkers kunnen, indien de rekenkamer hen daartoe de bevoegdheid toekent, alle informatie verzamelen die de rekenkamer in het belang van het onderzoek nodig acht.

  • 4.

    De rekenkamer is tevens bevoegd, ten laste van het budget als bedoeld in artikel 11, externe deskundigen in te schakelen. Het hiervoor in lid 2 gestelde is op de externe deskundigen dienovereenkomstig van toepassing.

Artikel 12. Budget

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in voorgaand lid bedoeld budget worden de kosten gebracht van onder andere:

    • a.

      de medewerkers;

    • b.

      de kosten van externe deskundigen die eventueel door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • c.

      de vergadervergoeding van € 250,- voor de voorzitter en de leden, alsmede een uurvergoeding van € 90,- per onderzoeksuur; De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding aan raadsleden.

    • d.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3.

    Voor de besteding van het budget is de rekenkamer uitsluitend verantwoording schuldig aan de raad.

Artikel 13. Evaluatie

In het 3e jaar van de raadsperiode evalueert de rekenkamer zichzelf. In deze evaluatie dienen in ieder geval de volgende punten aan de orde te komen:

 

  • e.

    het functioneren van de voorzitter en de leden;

  • f.

    de hoogte van het budget;

  • g.

    de hoogte van de vergoeding voor de voorzitter en de leden;

  • h.

    de samenstelling van de commissie;

  • i.

    het onderzoeksproces en

  • j.

    de effecten van de onderzoeksresultaten.

Paragraaf 4 slotbepalingen

 

Inwerkingtreding en citeertitel.

  • 1.

    Besluiten , genomen krachtens Verordening rekenkamercommissie Oss 2020, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de dag volgende op die waarop zij is bekendgemaakt.

  • 3.

    De “Verordening rekenkamercommissie Oss 2020”, vastgesteld bij raadsbesluit van 29 oktober 2020, wordt ingetrokken.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening rekenkamer gemeente Oss 2023”.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 14 december 2023

De griffier,

drs. P.H.A. van den Akker