Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alphen aan den Rijn

Regeling normbouwkosten Alphen aan den Rijn 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlphen aan den Rijn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling normbouwkosten Alphen aan den Rijn 2024
CiteertitelRegeling normbouwkosten Alphen aan den Rijn 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-12-2023nieuwe regeling

14-12-2023

gmb-2023-559467

2023/3198366

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling normbouwkosten Alphen aan den Rijn 2024

De raad van de gemeente Alphen aan den Rijn

 

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 7 november 2023

 

Besluit vast te stellen de volgende beleidsregel:

 

Regeling normbouwkosten Alphen aan den Rijn 2024

 

Op grond van de verordening op de heffing en de invordering van leges Alphen aan den Rijn (verder: Legesverordening) bestaan de leges voor een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit uit een percentage van de bouwkosten van het betreffende bouwplan.

De bouwkosten vormen daarmee de maatstaf om de leges te kunnen vaststellen. Om te kunnen bepalen welke grondslag moet worden gebruikt, wordt de aanvrager van een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit (technisch dan wel omgevingsplan) verzocht om een opgave van de bouwkosten van het bouwplan te geven.

 

In de praktijk blijkt dat de bouwkosten soms niet op het aanvraagformulier worden vermeld of dat een lager bedrag aan bouwkosten wordt vermeld dan de werkelijke bouwkosten. Wanneer het bedrag substantieel lager is, wordt de aanvrager in staat gesteld aan te tonen wat de werkelijke bouwkosten zijn.

Het is echter van belang een eenduidige manier te gebruiken bij de berekening van deze bouwkosten. Met het opstellen van een beleidsregel wordt een uniforme, heldere berekeningsmethodiek vastgelegd, waardoor interpretatieverschillen worden voorkomen. Om te kunnen beoordelen of de bouwkosten op een juiste wijze zijn berekend, is een kengetallentabel bouwkosten samengesteld waarin voor de meest voorkomende gebouwtypes de genormeerde bouwkosten per m¹, m² en m³ worden weergegeven.

Door het hanteren van deze tabel ontstaat een uniforme en voor iedereen transparante methode waarop de opgegeven bouwkosten worden getoetst en definitief worden vastgesteld.

 

De in de kengetallentabel gebruikte bedragen zijn door een extern bureau gecalculeerd. Na vaststelling zullen de kengetallen jaarlijks worden geïndexeerd in verband met inflatie en prijsstijgingen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    Alle begrippen die in deze beleidsregel worden gebruikt en niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de geldende Legesverordening;

  • 2.

    Voor de omschrijving van het begrip bouwkosten wordt verwezen naar artikel 2.1 van de Legesverordening Alphen aan den Rijn;

  • 3.

    De inhoud en/of oppervlakte van een bouwwerk wordt bepaald conform de richtlijnen van het normblad NEN 2580 “oppervlakte en inhouden van bouwwerken”;

  • 4.

    Met de kengetallentabel wordt de tabel “Kengetallen Bouwkosten gemeente Alphen aan den Rijn 2024” bedoeld;

  • 5.

    Met de normberekening wordt bedoeld: de controleberekening van de bouwkosten door de behandelend ambtenaar.

Artikel 2 Toepassen normberekeningen

  • 1.

    Als maatstaf voor de berekening van de leges wordt de opgave van de geraamde bouwkosten gebruikt tenzij de opgegeven bouwkosten meer dan 10% afwijken van de normberekening;

  • 2.

    Voor het maken van de normberekening wordt gebruik gemaakt van de kengetallentabel;

  • 3.

    Indien de afwijking van de normberekening groter is dan 10% of indien bij de aanvraag geen opgave van de bouwkosten wordt gedaan, wordt de aanvrager verzocht om een onderbouwde opgave van de geraamde bouwkosten. Deze opgave dient te worden aangeleverd, zoals beschreven in NEN 2699. Het verzoek om de onderbouwde opgave wordt gelijktijdig met een verzoek om overige aanvulling gedaan;

  • 4.

    Indien de bouwkosten betrekking hebben op een uitbreiding van een bouwwerk dan wordt de normberekening gemaakt op basis van het inhoud/oppervlakte van de uitbreiding en het kengetal van het betreffende bouwwerk uit de kengetallentabel;

  • 5.

    De termijn voor het aanleveren van een onderbouwing van de opgegeven bouwkosten bedraagt vier weken;

  • 6.

    Als de bouwkosten van een bouwwerk, waarvoor een vergunning wordt aangevraagd, in de kengetallentabel ontbreekt, stelt de behandelend ambtenaar een bouwkostensom vast aan de hand van een bouwkostenberekening. Bij de berekening bouwkosten wordt gebruik gemaakt van de serie taxatieboeken van Sdu Uitgevers bv.

Artikel 3 Vaststellen bouwkosten

  • 1.

    Indien niet of niet tijdig wordt gereageerd op het verzoek om een onderbouwde opgave van de bouwkosten, worden de leges berekend op grond van de berekening bouwkosten vastgesteld, of wordt de aanvraag buiten behandeling gesteld. De alsnog aangeleverde dan wel nader onderbouwde gegevens worden, indien tijdig aangeleverd, wederom getoetst aan de berekening bouwkosten;

  • 2.

    Voor de toetsing van de alsnog aangeleverde dan wel nader onderbouwde gegevens gelden de volgende regels:

    • a.

      De leges worden berekend op grond van de onderbouwde opgave van de geraamde bouwkosten en bij definitieve aanslag vastgesteld indien:

      • 1.

        de onderbouwde opgave niet meer dan 10% afwijkt van de normberekening of;

      • 2.

        de onderbouwde opgave van de geraamde bouwkosten aannemelijk is.

    • b.

      De leges worden ambtelijk op grond van de normberekening vastgesteld indien:

      • 1.

        de opgave niet of niet tijdig wordt aangeleverd;

      • 2.

        de opgave niet aannemelijk of onvolledig is;

      • 3.

        de onderbouwde opgave meer dan 10% afwijkt van de normberekening en hiervoor geen plausibele onderbouwing is aangeleverd.

    • c.

      De leges worden berekend op grond van de onderbouwde opgave van de werkelijke bouwkosten en bij definitieve aanslag onder verrekening van voorlopig opgelegde aanslagen vastgesteld indien:

      • 1.

        de opgave van de werkelijke bouwkosten niet meer dan 10% afwijkt van de normberekening en/of

      • 2.

        de opgave van de werkelijke bouwkosten aannemelijk is.

Artikel 4 Tabel kengetallen bouwkosten gemeente Alphen aan den Rijn

  • 1.

    De tabel bevat de basis kengetallen van de meest voorkomende bouwwerken.

  • 2.

    De in de kolom “prijs” genoemde bedragen zijn de basiskengetallen die per gebouwtype zijn benoemd.

  • 3.

    De tabel kengetallen is door derden te raadplegen op de gemeentelijke website.

  • 4.

    Het bedrag dat wordt ingevuld bij de totale bouwkosten op het aanvraagformulier wordt door de behandelend ambtenaar als uitgangspunt gebruikt bij het bepalen van de leges.

Artikel 5 Bezwaar tegen de ambtshalve vastgestelde bouwkosten

Een bezwaar tegen de ambtshalve vastgestelde bouwkosten, bepaald volgens de Normberekening, wordt beschouwd als een bezwaar tegen een opgelegde nota bouwleges en wordt ook als zodanig in behandeling genomen.

Artikel 7 Overgangsrecht

Met ingang van het tijdstip van inwerkingtreding van deze regelingen wordt de eerder vastgestelde beleidsregel ingetrokken, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

Behoort bij het raadsbesluit nr 2023/3198366 van de gemeenteraad van Alphen aan den Rijn van 14 december 2023.

De griffier,

Drs. J.A.M. Timmerman

Bijlage Kengetallen Bouwkosten gemeente Alphen aan den Rijn 2024

 

  • A.

    Woningen

 

Woningbouw

Eenheid

Prijs per eenheid

Rijtjeswoning/tussenwoning

€485,-

Twee onder een kap/halfvrijstaande woning

€595,-

Vrijstaande woning (bungalow)

€725,-

Vrijstaande woning (villa, landhuis, luxe)

€1056,-

Vrijstaande woning (woonboerderij)

€528,-

Vrijstaande woning (recreatie)

€645,-

Chalet/woonwagen

€445,-

Gestapelde bouw/appartement/flat, standaard

€585,-

Gestapelde bouw/appartement/flat, luxe

€725,-

Containerwoning

unit

€65.000,-

Tiny house

€750,-

 

Uitbreidingen aan of bij woningbouw

Eenheid

Prijs per eenheid

Aanbouw/uitbouw bij bestaande woning tot 50 m³

€660,-

Aanbouw/uitbouw bij bestaande woning vanaf 50 m³

€600,-

Dakopbouw

€575,-

Kap op woning

€485,-

Serre

€175,-

Erker

€1.365,-

Kelder tot 25 m³

€520,-

Kelder vanaf 25 m³

€490,-

Dakkapel tot 3,5 meter

€1.980,-

Dakkapel vanaf 3,5 meter

€1.680,-

Nokverhoging/geveloptrekking

PM

Garage/berging, vrijstaand, metselwerk

€360,-

Garage/berging, vrijstaand, hout

€325,-

Carport/overkapping

€270,-

Tuinhuisje

€225,-

Erfafscheiding, hout

€95,-

Erfafscheiding, metselwerk

€425,-

Zwembad

€4.000,-

 

  • A.

    Agrarische bouwwerken

 

 

Eenheid

Prijs per eenheid

Werktuigenloods/bedrijfsschuur, damwandprofiel

€375,-

Werktuigenloods/bedrijfsschuur, metselwerk

€425,-

Geïsoleerde stal (pluimvee)

€625,-

Sterk geventileerde stal (vee)

€525,-

Mestkelder

€285,-

Sleufsilo

€225,-

Tuinbouwkas (verwarmd)

€85,-

Tuinbouwkas (onverwarmd)

€68,-

Folietunnel

€50,-

Open veldschuur

€325,-

Manage, binnenbak

€425,-

Paardenstal

€625,-

 

  • B.

    Bedrijfsgebouwen

 

Industriefunctie

Eenheid

Prijs per eenheid

Bedrijfshal, geïsoleerd tot 2500 m²

€925,-

Bedrijfshal, geïsoleerd vanaf 2500 m²

€875,-

Bedrijfshal, ongeïsoleerd tot 2500 m²

€725,-

Bedrijfshal, ongeïsoleerd vanaf 2500 m²

€675,-

Toeslag kantoor tegen bedrijfshal

€1450,-

Toeslag kantoor inpandig in bedrijfshal

€550,-

Distributiecentrum/overslag tot 25000 m²

€975,-

Distributiecentrum/overslag vanaf 25000 m²

€760,-

Bedrijfsverzamelgebouw

€875,-

 

Kantoorfunctie

Eenheid

Prijs per eenheid

Kantoorgebouw tot 100 m²

€1.950,-

Kantoorgebouw vanaf 100 m² tot 300 m²

€2.075,-

Kantoorgebouw vanaf 300 m²

€2.150,-

 

Winkelfunctie

Eenheid

Prijs per eenheid

Winkel, standaard

€1.330,-

Supermarkt

€830,-

Winkelcentrum

€1.285,-

Bouwmarkt

€875,-

Autoshowroom (met werkplaats)

€1.280,-

 

Onderwijsfunctie

Eenheid

Prijs per eenheid

Schoolgebouw, basisonderwijs

€2.250,-

Schoolgebouw, voortgezet- en hoger onderwijs

€2.150,-

Kinderdagverblijf

€2.250,-

Tijdelijk huisvesting

€1.350,-

 

Gezondheidszorgfunctie

Eenheid

Prijs per eenheid

Gezondheidscentrum/praktijk

€2.050,-

Ziekenhuis

€3.350,-

Woonzorgcentrum/verpleeghuis

€1.900,-

 

Bijeenkomstfunctie

Eenheid

Prijs per eenheid

Multifunctionele accommodatie

€2.085,-

Café/restaurant

€2.000,-

Hotel/motel

€2.125,-

Discotheek/bar/dancing

€2.000,-

Partycentrum

€2.000,-

Theater/bioscoop

€2.950,-

Kerkgebouw

€2.230,-

Buurthuis

€2.125,-

Sporthal/gymzaal

€2.050,-

Clubhuis (sportvereniging)

€1.750,-

Tribune

 

 

Zwembad

€3.250,-

Bibliotheek

€2.325,-

Museum

€2.450,-

 

Parkeerfunctie

Eenheid

Prijs per eenheid

Fietsenstalling

€245,-

Parkeergarage, bovengronds

€850,-

Parkeergarage, ondergronds

€1.725,-

Parkeergarage, gedeeltelijk boven- of ondergronds

€1.380,-

 

Bouwwerken op of in het water

Eenheid

Prijs per eenheid

Steiger, hout

€375,-

Damwand, hout

€1.475,-

Damwand, staal

€1.950,-

Beschoeiing, hout

€175,-

Beschoeiing, kunststof

€225,-

Beschoeiing, staal

€875,-

Voetgangersbrug

€1.150,-

Fietsersbrug

€1.150,-

Autobrug

€1.875,-

Viaduct

€2.850,-

Fietstunnel

 

PM

Autotunnel

 

PM

Duiker

€375,-

 

Verbouw en renovatie

Eenheid

Prijs per eenheid

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Overig

Eenheid

Prijs per eenheid

Erfafscheiding

€55,-