Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Houten

Reglement van orde voor het college van de gemeente Houten 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHouten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van orde voor het college van de gemeente Houten 2023
CiteertitelReglement van orde voor het college van de gemeente Houten 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het reglement, zoals vastgesteld op 13 juni 2017.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 52 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-12-2023nieuwe regeling

05-12-2023

gmb-2023-559138

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van orde voor het college van de gemeente Houten 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Houten;

gelet op artikel 52 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen het volgende:

 

REGLEMENT VAN ORDE VOOR DE VERGADERINGEN EN ANDERE WERKZAAMHEDEN VAN

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE HOUTEN 2023

Artikel 1 Portefeuilleverdeling en onderlinge vervanging

  • 1.

    Het college regelt de verdeling van zijn werkzaamheden. Elk lid van het college is portefeuillehouder voor een aantal beleidsterreinen.

  • 2.

    Het college regelt hoe de wethouders elkaar onderling vervangen in geval van verhindering of afwezigheid.

  • 3.

    Het college regelt wie de burgemeester vervangt bij verhindering.

Artikel 2. Meerdere portefeuillehouders

  • 1.

    Indien sprake is van een onderwerp, dat meerdere portefeuilles direct raakt, is er altijd een door het college aangewezen coördinerend portefeuillehouder. Deze zorgt voor inhoudelijke afstemming tussen de verschillende portefeuilles voordat een voorstel richting college gaat.

  • 2.

    De portefeuillehouders regelen onderling via inhoudelijke afstemming in hun beleidsoverleggen de coördinatie van het bestuurlijk proces en besluitvorming.

  • 3.

    De inhoudelijke verantwoordelijkheid van de individuele portefeuillehouders blijft bij toepassing van het eerste lid onverminderd van kracht. De eerste portefeuillehouder blijft eindverantwoordelijk.

  • 4.

    Indien bij een voorstel verschuiving in door de gemeenteraad vastgestelde budgetten optreedt, wordt altijd de portefeuillehouder Financiën betrokken bij de totstandkoming van een voorstel.

Artikel 3 Dag en plaats van de vergaderingen

  • 1.

    Het college vergadert in de regel iedere dinsdag vanaf 9.00 uur en voorts zo dikwijls de voorzitter of twee wethouders het nodig achten. De inhoudelijke agenda van de vergadering eindigt om 12.30 uur. Aansluitend vanaf 13.00 uur is er ruimte voor presentaties.

  • 2.

    Indien twee of meer wethouders een vergadering nodig achten verzoeken zij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen.

  • 3.

    De vergaderingen kunnen fysiek, digitaal of hybride plaatsvinden. De secretaris informeert het college vooraf op welke wijze er wordt vergaderd. In de regel wordt de vergadering in het gemeentehuis gehouden, tenzij anders beslist.

Artikel 4 Agenda en vergaderstukken

  • 1.

    De secretaris stelt in samenspraak met de voorzitter voor elke vergadering van het college een agenda samen, die in de regel op vrijdag voorafgaand aan de vergadering met de daarbij behorende stukken aan de leden (digitaal) wordt toegezonden.

  • 2.

    Het college stelt, bij het begin van de vergadering, de volgorde van de agendapunten vast.

  • 3.

    Een voorstel wordt op de agenda geplaatst indien namens de secretaris is getoetst of het voorstel gelet op de kwaliteiten, de compleetheid van de stukken en de gevolgde procedure gereed is voor de behandeling in de collegevergadering.

Artikel 5 Toevoeging agendapunten

  • 1.

    Ieder collegelid is bevoegd om onderwerpen aan de agenda voor een vergadering van het college voor te dragen, wanneer het een eigen portefeuille aangelegenheid betreft. Daarvoor is afstemming met de secretaris en voorzitter vereist.

  • 2.

    Tevens is de voorzitter bevoegd een onderwerp, dat niet tot zijn portefeuille behoort, te agenderen nadat daarover eerst overleg met de betrokken portefeuillehouder heeft plaatsgevonden en deze desondanks geen aanleiding ziet om het onderwerp te agenderen voor een collegevergadering.

  • 3.

    De secretaris voegt het agendapunt aan de agenda toe als de daarvoor bestemde stukken uiterlijk om 12 uur op de maandag voorafgaand aan de vergadering zijn aangeleverd.

Artikel 6 Deelname derden aan de vergadering

Een ambtelijk medewerker of derde kan worden uitgenodigd voor een vergadering, om ondersteunende werkzaamheden te verrichten, zijn mening over een onderwerp te geven of een toelichting op een onderwerp te geven.

Artikel 7 Stemmingen

  • 1.

    Als geen van de leden een stemming over een onderwerp nodig acht of hierom verzoekt, is het voorstel aangenomen.

  • 2.

    Als één van de leden om een stemming verzoekt, dan wordt er mondeling gestemd. Alleen bij een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen kan schriftelijk worden gestemd.

  • 3.

    Wanneer de stemmen bij een mondelinge stemming staken, vindt een tweede stemming plaats. Als de stemmen dan opnieuw staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    Wanneer de stemmen bij een schriftelijke stemming staken, vindt een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen hebben gekregen. Als de stemmen bij de eerste stemming over meer dan twee personen zijn verdeeld, vindt eerst een tussenstemming plaats. Als de stemmen bij de tussenstemming of de tweede stemming staken, of de eerste stemming beperkt zich tot één persoon, beslist het lot.

Artikel 8 Besluitvorming

  • 1.

    Bij de besluitvorming in het college zijn de volgende stemverhoudingen mogelijk:

    • a.

      Alle collegeleden zijn voor/tegen het voorstel;

    • b.

      Eén of meer collegeleden zijn tegen het voorstel, maar verlangen daarvan geen aantekening;

    • c.

      Eén of meer collegeleden zijn tegen het voorstel en verlangen daarvan nadrukkelijk aantekening in de besluitenlijst;

  • 2.

    Collegeleden verdedigen, ongeacht hun stemgedrag bij de besluitvorming in het college, in de rondetafelgesprekken en in de gemeenteraad steeds de collegebesluiten die hun portefeuille betreffen.

Artikel 9 Vergader- en besluitquorum

In de vergadering van het college kan slechts worden beraadslaagd of besloten, indien ten minste de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. Indien het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de burgemeester opnieuw een vergadering.

Artikel 10 Besluit buiten de vergadering

  • 1.

    Het college kan een besluit nemen zonder in vergadering bij elkaar te komen. Daarvan wordt slechts in geval van uiterste spoed gebruik gemaakt.

  • 2.

    De in het vorige lid genoemde situatie volgt een digitale route zoals hierna beschreven. Deze wordt alleen gestart na toestemming van de burgemeester en informeren van de gemeentesecretaris.

  • 3.

    De route houdt in dat de portefeuillehouder de stukken aanbiedt aan alle collegeleden en de gemeentesecretaris, met het verzoek schriftelijk in te stemmen met het stuk en voorzien van een redelijke reactietermijn wanneer deze instemming uiterlijk ontvangen moet zijn. De termijn hangt samen met de urgentie. Het veronderstellen van akkoord bij geen reactie volstaat niet.

  • 4.

    Wanneer in de digitale route afstemming tussen collegeleden nodig is om tot een besluit te komen zorgt de verantwoordelijke portefeuillehouder hiervoor.

  • 5.

    Wanneer geen overeenstemming is of collegeleden niet tijdig kunnen reageren, besluit de burgemeester over het vervolg van het proces.

  • 6.

    Indien collegeleden instemmen met het stuk biedt de portefeuillehouder het stuk ter afdoening aan de gemeentesecretaris.

  • 7.

    Stukken waarop via de digitale route is besloten worden ter formele bekrachtiging geagendeerd voor de eerstvolgende dan wel meest recente collegevergadering. Het besluit wordt alsdan te zijn genomen, wat bepaald wordt door de secretaris en blijkt uit de besluitenlijst.

Artikel 11 Besluitenlijst

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor de besluitenlijst van de vergadering.

  • 2.

    De besluitenlijst bevat tenminste:

    • a.

      de datum, het aanvangstijdstip en de plaats van de vergadering;

    • b.

      de namen van de aanwezige en afwezige leden;

    • c.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • d.

      een formulering van de door het college genomen besluiten.

  • 3.

    Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het college daarom vraagt.

  • 4.

    De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

Artikel 12 Openbare en besloten vergadering

  • 1.

    De vergaderingen van het college worden in de regel met gesloten deuren gehouden. Het college kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 2.

    De bepalingen van dit reglement zijn voor zover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

Artikel 13 Slotbepaling

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of in het geval dat enig artikel voor verschillende uitleg vatbaar blijkt, beslist de voorzitter.

Artikel 14 Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement van orde voor het college van de gemeente Houten 2023.

Artikel 15 Inwerkingtreding en intrekking

Dit reglement treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking in het Gemeenteblad. Het reglement, zoals vastgesteld op 13 juni 2017, wordt ingetrokken.

Aldus besloten op 5 december 2023.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Houten

de secretaris,

A.J. Barink

de burgemeester,

G.P. Isabella

TOELICHTING

Algemeen

 

Volgens artikel 52 Gemeentewet stelt het college een reglement van orde voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Bij het opstellen van dit reglement en deze toelichting is waar mogelijk het modelreglement van de VNG gevolgd. De bepalingen in de Gemeentewet vormen de wettelijke grondslag. In deze artikelsgewijze toelichting zijn steeds de geldende artikelen van de Gemeente wet aangehaald.

 

Artikel 1 Portefeuilleverdeling en onderlinge vervanging

 

In het eerste lid van dit artikel wordt een onderwerp geregeld zoals dat aan de orde is geweest in het zogenaamde constituerend beraad, de eerste vergadering van het college direct na de raadsvergadering waarin de wethouders zijn benoemd. Uitgangspunt is dat het college als geheel de verantwoordelijkheid draagt voor de uitgeoefende taken, dit ondanks de portefeuilleverdeling.

 

Naast de verdeling van de werkzaamheden wordt de onderlinge vervanging worden geregeld. Met het derde lid wordt voldaan aan het gestelde in artikel 77 Gemeentewet. Vanwege de flexibiliteit is gekozen voor een algemene formulering.

 

Artikel 2. Meerdere portefeuillehouders

 

De afspraken rondom verdeling van portefeuilles zoals gemaakt in het constituerend beraad maken het mogelijk dat een onderwerp meerdere portefeuilles raakt. De burgemeester heeft als voorzitter van het college de rol om eenheid van het collegebeleid te bevorderen, daartoe roept artikel 53a Gemeentewet op. Deze bevoegdheid speelt een rol bij de mogelijkheid om agendaonderwerpen aan te dragen, maar ook bij de onderlinge afstemming van portefeuilles die meerdere portefeuillehouders aangaan. De combinatie beleidsoverleggen ondersteunen bij de afstemming van dergelijke onderwerpen afstemming en het maken van afspraken over het verloop van het bestuurlijk proces en de verdeling van verantwoordelijkheden.

 

Artikel 3 Dag en plaats van de vergaderingen

 

Met het eerste en derde lid wordt voldaan aan het gestelde in artikel 53 Gemeentewet. Er is gekozen voor een algemeen flexibele formulering, waardoor de mogelijkheid bestaat in bijzondere gevallen af te wijken. Corona heeft het digitaal of hybride vergaderen geïntroduceerd. Daarin is nu ook voorzien in het reglement. Dat geldt ook voor de mogelijkheid om buiten het Gemeentehuis een collegevergadering te houden. Op grond van deze bepaling kan dat.

 

Artikel 4 Agenda en vergaderstukken

 

De rol van de gemeentesecretaris bij de collegevergaderingen wordt in de artikelen 103 tot en met 106 van de Gemeentewet aangegeven. De secretaris staat het college en de burgemeester bij de uitoefening van hun taak terzijde en is bij iedere vergadering aanwezig. In dit artikel wordt aangegeven dat de secretaris verantwoordelijk is voor het doen toekomen van de agenda en stukken aan de collegeleden. Met de bewoordingen “in de regel” wordt aangegeven dat, bijvoorbeeld in spoedeisende gevallen, afgeweken kan worden.

 

Artikel 5 Toevoeging agendapunten

 

Het gestelde in artikel 5 dient in samenhang met artikel 4 worden gelezen. Indien urgentie erom vraagt kan een collegelid een onderwerp voordragen voor de agenda door een collegelid worden aangepast. Dit gebeurt altijd in samenspraak met de gemeentesecretaris. De secretaris ondersteunt het college in de uitoefening van de taken en draagt in deze rol de zorg en verantwoordelijkheid van juistheid en volledigheid van de vergaderstukken.

 

Artikel 6 Deelname derden aan de vergadering

 

Artikel 54 Gemeentewet geeft indirect aan dat het mogelijk is dat naast de collegeleden en de secretaris anderen bij de vergadering aanwezig kunnen zijn.

 

Dit artikel maakt het mogelijk dat een ambtenaar verslaglegging maakt van de vergadering. Daarnaast vormt dit artikel de basis voor de gebruikelijke presentaties door medewerkers of externen.

 

Artikel 7 Stemmingen

 

In de eerste plaats past hier verwijzing naar artikel 59 Gemeentewet, dat een regeling bevat met betrekking tot zowel het vergader- als het besluitquorum ten aanzien van de vergaderingen van het college.

 

Ten aanzien van het stemmen wordt opgemerkt, dat in de praktijk slechts zelden wordt gestemd. Er is aansluiting gezocht bij de bepalingen over stemmingen die in het reglement van orde voor de raad zijn opgenomen.

 

Opvallend is dat in artikel 59 Gemeentewet artikel 31 Gemeentewet niet van overeenkomstige toepassing is verklaard. Dat artikel bepaalt dat de stemming over het doen van benoemingen, voordrachten of aanbevelingen bij gesloten en ongetekende stembriefjes geschiedt. Verder is bepaald dat indien de stemmen over personen tot wie de keuze door een voordracht of herstemming is beperkt, staken, er in dezelfde vergadering een herstemming wordt gehouden. Staken de stemmen opnieuw, dan beslist het lot.

 

Artikel 32 Gemeentewet regelt hoe om te gaan met overige stemmingen. Van de hierdoor geboden ruimte is in het reglement gebruikgemaakt. De opgenomen regeling komt erop neer dat in principe slechts wordt gestemd indien één van de leden dat wenst. In dat geval wordt mondeling gestemd (ook over personen), tenzij ten aanzien van personen om een schriftelijke stemming wordt verzocht. Over zaken wordt dus of niet of mondeling gestemd. Een voorstel is aangenomen als geen stemming wordt gevraagd.

 

Artikel 8 Besluitvorming

 

De mogelijke uitkomsten van stemverhoudingen zijn in lid 1 van dit artikel aangegeven. In lid 2 is het principe verankerd dat een door het college als bestuursorgaan genomen besluit uiteindelijk naar buiten toe collegiaal verdedigd wordt. Het college spreekt met één mond is de gulden regel.

 

Artikel 9 Vergader- en besluitquorum

 

Artikel 56 Gemeentewet stelt dat in de collegevergadering alleen kan worden beraadslaagd of besloten, indien tenminste de helft van de leden aanwezig is. Als dat niet het geval is, belegt de burgemeester opnieuw een vergadering. Voor deze nieuwe vergadering geldt dan niet meer het quorumvereiste, mits niets gewijzigd is aan de agendastukken. Wanneer daar onderwerpen aan zijn toegevoegd geldt wel weer de eis dat tenminste de helft van de leden aanwezig moet zijn.

 

Artikel 10 Besluit buiten de vergadering

 

Dit artikel regelt de mogelijkheid om bij wijze van uitzondering, slechts bij uiterste spoed, een besluit te nemen buiten de collegevergadering om. Hiervoor kan aansluiting worden gevonden in artikel 56 Gemeentewet. Doordat hiermee in materiële zin besluitvorming buiten de collegevergadering plaatsvindt, dient dit bekend gemaakt te zijn hetzij op grond van het reglement van orde hetzij op grond van een bekend gemaakte vaste praktijk. Daarbij moet bepaald zijn dat in een collegevergadering de mogelijkheid bestaat tot beraadslaging en besluitvorming over het te nemen besluit buiten de vergadering en moet tevens duidelijk zijn wanneer het besluit wordt genomen. Genoemde uitspraak vormt dan ook de aanleiding om dit artikel in het reglement op te nemen. In Houten worden af en toe besluiten buiten de vergadering genomen. Het betreft de zogenaamde ‘loopstukken’, collegebesluiten die veelal vanwege spoedeisendheid tussentijds worden genomen.

 

Artikel 11 Besluitenlijst

 

Dit artikel regelt de taak van de secretaris met betrekking tot de besluitenlijst en de wijze waarop de besluitenlijst wordt vastgesteld. De Gemeentewet vereist niet dat er een verslag wordt gemaakt van hetgeen tijdens de collegevergadering wordt besproken. Als verslag van de collegevergadering geldt de besluitenlijst. Voor intern gebruik draagt de secretaris zorg voor aantekeningen van hetgeen besproken is. Deze hebben geen formele status. Dit artikel ziet niet op de aantekeningen.

 

In artikel 60 lid 3 Gemeentewet is bepaald dat het college de besluitenlijst van zijn vergaderingen op de in de gemeente gebruikelijke wijze openbaar maakt. In Houten gebeurt dat door plaatsing op iBabs. Het college laat de openbaarmaking achterwege voor zover het aangelegenheden betreft ten aanzien waarvan op grond van artikel 55 Gemeentewet geheimhouding is opgelegd of ten aanzien waarvan openbaarmaking in strijd is met het openbaar belang.

 

Artikel 12 Openbare en besloten vergadering

 

Volgens artikel 54 Gemeentewet is hoofdregel dat de vergaderingen met gesloten deuren plaatsvinden. Het college kan daar zelf van afwijken. Indien een vergadering van het college openbaar is, bepaalt het tweede lid van artikel 53 Gemeentewet dat de burgemeester dag, plaats en tijdstip daarvan bekend moet maken.

Artikel 55 regelt de omgekeerde situatie, namelijk die van een besloten vergadering. Indien sprake is van een belang genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid, vergadert het college in een besloten vergadering en kan op het in deze vergadering behandelde en op de inhoud van de stukken geheimhouding opleggen. Geheimhouding wordt tijdens de vergadering opgelegd. Allen die aanwezig waren in de besloten vergadering of kennis dragen van hetgeen daar is behandeld of de stukken nemen deze geheimhouding in acht. Dit doen zij tot het oment dat het college geheimhouding opheft.

 

Artikel 13 Slotbepaling

 

Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.

 

Artikel 14 Citeertitel

 

Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.

 

Artikel 15 Inwerkingtreding en intrekking

 

Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.