Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijdemeren

Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Wijdemeren 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijdemeren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Wijdemeren 2024
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Wijdemeren 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening Rekenkamer gemeente Wijdemeren 2019.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81a van de Gemeentewet
  2. artikel 81k van de Gemeentewet
  3. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

07-12-2023

gmb-2023-559076

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Wijdemeren 2024

De raad van de gemeente Wijdemeren;

 

Gelezen het voorstel van burgemeester en griffier d.d. 23 oktober 2023

 

Gelet op artikel 81a, 81 k en 149 Gemeentewet;

 

B E S L U I T

 

Vast te stellen de navolgende

 

Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Wijdemeren 2024

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    College: college van burgemeester en wethouders van Wijdemeren;

  • b.

    Rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a Gemeentewet.

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit 3 leden, waaronder de voorzitter.

Artikel 3. Vergoeding

  • 1.

    De leden ontvangen een vaste maandelijkse vergoeding. De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd conform het Rechtspositiebesluit politieke ambtsdragers.

  • 2.

    De leden van de rekenkamer ontvangen daarnaast een vergoeding voor reiskosten. Dit is maximaal de belastingvrije kilometervergoeding. Kosten van openbaar vervoer worden geheel vergoed.

Artikel 4. Herbenoeming

De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal een keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De rekenkamer wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders wijzen de ambtelijk secretaris aan, alsmede ook een of meer plaatsvervangers, op voordracht van de voorzitter van de rekenkamer.

Artikel 6. Klankbordgroep voor de rekenkamer

  • 1.

    Er is een klankbordgroep voor de rekenkamer

  • 2.

    De klankbordgroep bestaat uit één vertegenwoordiger uit elke raadsfractie. Zij kiezen uit hun midden een voorzitter die verantwoordelijk is voor de terugkoppeling naar de raad.

  • 3.

    Iedere raadsfractie kan een plaatsvervanger benoemen die de vertegenwoordiger, als genoemd in lid 2, bij afwezigheid kan vervangen.

  • 4.

    De klankbordgroep heeft namens de raad minimaal één keer per jaar overleg met de rekenkamer.

Artikel 7. Budget

  • 1.

    De voorzitter is bevoegd binnen zijn bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      De vergoedingen aan de leden;

    • b.

      Eventuele externe deskundigen die door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • c.

      Lidmaatschap van de Nederlandse Vereniging voor Rekenkamers en Rekenkamers (NVRR);

    • d.

      Eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3.

    De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 8. Monitoring aanbevelingen

De griffie verstrekt de raad jaarlijks voor 1 april een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1.

    De Verordening Rekenkamer gemeente Wijdemeren 2019 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Wijdemeren 2024.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 7 december 2023.

De raad voornoemd,

de griffier,

Drs. E.B. Hörchner

de voorzitter,

Ch.B. Aptroot