Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels subsidie opplussen bestaande woningen Helmond 2009 |
Citeertitel | Nadere regels subsidie opplussen bestaande woningen Helmond 2009 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | volkshuisvesting |
Externe bijlage | “Oppluspakket Gemeente Helmond” |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-04-2009 | aanhef | 03-03-2009 Gemeenteblad, 2009, 42 | Collegebesluit, 2009, -- | ||
01-01-2009 | 18-04-2009 | nieuwe regeling | 16-12-2008 Gemeenteblad, 2008, 93 | Collegebesluit, 2008, -- |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.3 Verhouding tot ASV Helmond 2009
Van de Algemene Subsidieverordening Helmond 2009 zijn de volgende onderdelen niet van toepassing:
Artikel 2.4 Weigering subsidieverlening
De subsidieverlening kan op basis van deze regeling worden geweigerd indien:
Besloten in de vergadering van 16 december 2008.
Burgemeester en wethouders van Helmond,
De burgemeester,
Drs. A.A.M. Jacobs
De gemeentesecretaris,
Mr. A.C.J.M. de Kroon
Bekend gemaakt op:
18 december 2008
De gemeentesecretaris,
Mr. A.C.J.M. de Kroon
Toelichting nadere regels subsidie opplussen bestaande woningen Helmond 2009
Op 1 januari 2008 is de ‘Subsidieverordening opplussen bestaande woningvoorraad Helmond 2008’ in werking getreden. Deze regeling wordt in de praktijk ook wel aangeduid als ‘opplusregeling’. De onderhavige regeling is eind 2008 inhoudelijk geëvalueerd. Dit heeft geleid tot een bijstelling van de regeling. Voor het overige is de regeling grotendeels dezelfde regeling als voornoemde subsidieverordening, met dien verstande dat het niet langer een verordening betreft maar nadere regels (gedelegeerde regelgeving). De reden om de verordening om te vormen tot nadere regels houdt verband met een algehele herziening van het gemeentelijk subsidiestelsel per 1 januari 2009.
Herziening gemeentelijk subsidiestelsel en consequenties
Voor de herziening als voornoemd werd het gemeentelijke subsidiestelsel in Helmond gekenmerkt door een lappendeken van vele regelingen die qua opbouw en systematiek sterk uiteenliepen. De voor 1 januari 2009 geldende Algemene subsidieverordening (ASV 2005) bleek geen echte algemene regeling en was feitelijk toegeschreven op de beleidsvelden welzijn, sport en cultuur. Verder fungeerde deze in de praktijk als restverordening, voorzover een bijzondere verordening niet voorhanden was. Anno 2008 kende de gemeente Helmond dus een ASV met daarnaast tal van bijzondere en uiteenlopende verordeningen.
Medio 2007 is een projectopdracht verstrekt om het huidige gemeentelijke subsidiestelsel te bezien, te ontvlechten en om te vormen tot een meer samenhangend geheel. Dit alles heeft geresulteerd in de nieuwe Algemene subsidieverordening Helmond 2009.
De Algemene Subsidieverordening Helmond 2009 (hierna te noemen: ASV 2009) is een subsidieregeling die alle gemeentelijke beleidsterreinen bestrijkt. Zij kan tevens worden beschouwd als ”moederverordening” met tal van algemene regels en voorschriften die in beginsel universeel gelden. Onderdeel van de (herzienings)operatie was het omvormen van alle bestaande bijzondere verordeningen en onderliggende regels tot nadere regels. Een van die bijzondere verordeningen is de opplusregeling.
De nieuwe opplusregeling valt nu hiërarchische gezien onder de reikwijdte van de (nieuwe) ASV. In de nieuwe opplusregeling zijn - in vergelijking met de oude regeling - (procedure)bepalingen die ook voorkomen in de subsidietitel van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de ASV weggesneden om doublures te voorkomen en om de uniformiteit te bevorderen.
Voorts ligt de bevoegdheid om nadere regels vast te stellen bij het college. De oude regeling betrof nog een bevoegdheid van de gemeenteraad. De reden om te kiezen voor nadere regels (gedelegeerde regelgeving) heeft te maken met het feit dat een onderwerp als subsidiëring veelvuldig in beweging is en optimale flexibiliteit gewenst is om zo sneller en beter te kunnen inspelen op veranderende behoeften en wensen.
In de nieuwe opplusregeling zijn er op de eerste plaats een aantal structuurwijzigingen doorgevoerd; een aantal artikelen is verplaatst om zo beter aan te sluiten bij de structuur en opzet van de ASV 2009. Verder is er een nieuw artikel ingevoegd (artikel 1.3) en is er een aantal artikelen geschrapt. Het laatste houdt verband met de gelaagde c.q. hiërarchische structuur van de regelgeving (Awb - ASV - opplusregeling) en het voorkomen van doublures (zie boven). Anders gesteld: de bepalingen die voorkomen in de Awb of de nieuwe ASV zijn leidend en behoeven geen regulering in de nieuwe opplusregeling. Enkele voorbeelden:
De omschrijving van het begrip subsidiejaar keert niet meer terug in de opplusregeling en is nu terug te vinden in artikel 1.1 onder e van de ASV;
De bepaling dat het college belast is met de uitvoering is centraal geregeld in de ASV (zie artikel 1.5);
De bepaling inzake het subsidieplafond vindt zijn grondslag in de ASV (zie artikel 1.3);
Het intrekken of wijzigen van de subsidie is afdoende geregeld in de Awb (artikel 4:49);
Terugvordering van onverschuldigd betaalde subsidie is afdoende geregeld in de Awb (afdeling 4.2.7);
De hardheidsclausule en overgangsregeling (zie artikelen 4.4 en 4.7 ASV).
Doel van de regeling en doelgroep
De opplusregeling kan worden gezien als een stimuleringsregeling. Doel van de opplusregeling is om in preventieve zin bestaande woningen beter toegankelijk, beter bruikbaar en veiliger te maken zodat bewoners van 55 jaar en ouder langer zelfstandig in hun woning kunnen blijven wonen. Met het preventieve karakter onderscheidt deze regeling zich van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de daarop gebaseerde lokale regelgeving. De regeling is van toepassing op alle bestaande woningen in Helmond. Voor alle duidelijkheid nieuwbouwwoningen vallen niet onder deze regeling.
In het kader van deze regeling is door het college een pakket voorzieningen (zogenoemd oppluspaket) vastgesteld. De in dat pakket (zie bijlage behorende bij deze regeling) genoemde voorzieningen komen voor subsidie in aanmerking. Het betreft hier eenvoudige voorzieningen om de dagelijkse bezigheden in de woning veiliger en comfortabeler te maken.
Voor de uitvoering van de subsidieregeling is door de gemeenteraad in 2008 € 250.000,-- beschikbaar gesteld, waarvan € 100.000,-- ten behoeve van eigenaar / bewoners of overige verhuurders en € 150.000,-- ten behoeve van woningen van een woningcorporatie. Eind 2008 is de regeling geëvalueerd. Het college zal de gemeenteraad voorstellen het subsidieplafond voor 2009 te verlagen tot € 140.000,--. Hiervan zal € 20.000,-- beschikbaar komen voor eigenaar / bewoners en € 120.000,-- ten behoeve van woningen van een woningcorporatie.
Niet valt uit te sluiten dat de hoogte van het subsidieplafond in de toekomst nogmaals wijzigt. Wanneer de bedragen veranderen dient bij vermelding van concrete bedragen ook de tekst van de regeling moet worden aangepast. Dit is niet efficiënt en noodzakelijk. De juridische basis voor het subsidieplafond is (zoals hiervoor al vermeld) terug te vinden in artikel 1.3 van de ASV Helmond 2009.
B. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
De artikelen 1.1 en 1.2 spreken voor zich en behoeven geen nadere toelichting.
Artikel 1.3 is nieuw en regelt de verhouding tot de ASV Helmond 2009. De onderhavige regeling is een relatief lichte regeling waarbij het te ver gaat om vast te houden aan het uitgangspunt dat ASV in volle omvang van toepassing is. Met gebruikmaking van artikel 1.5 ASV wordt een aantal onderdelen / bepalingen uit de ASV hier buiten toepassing gelaten.
Artikel 1.4 regelt de hoogte van het subsidiebedrag en het eenmalige karakter van subsidiëring.
De subsidie op grond van deze regeling bedraagt:
Het derde lid van artikel 1.4 geeft aan dat deze regeling niet van toepassing is als er een andere regeling voorhanden is op basis waarvan men aanspraak kan maken op subsidie. Het kan hierbij gaan om zowel hogere als lokale regelgeving.
Uit het eerste lid van artikel 2.1 volgt dat de regeling vooral bedoeld is voor natuurlijke personen. Hiermee wordt invulling gegeven aan het bepaalde in artikel 1.2, tweede lid van de ASV Helmond 2009.
Het tweede en derde lid wijken af van de hoofdregel in de ASV. Voorts zij hierbij aangetekend dat het bepaalde in het tweede tot en met vierde lid van artikel 2.1 ASV van toepassing is (zie artikel 1.3 van deze opplusregeling). Dit betekent dat de aanvrager van de subsidie verplicht gebruik dient te maken van een door het college vastgesteld aanvraagformulier. Een aanvraag die anders dan via het voorgeschreven formulier is ingediend, kan onder omstandigheden op grond van het bepaalde in artikel 4:5 Awb buiten behandeling worden gelaten. Meer hierover in de toelichting bij artikel 2.1, derde lid ASV Helmond 2009.
Artikel 2.2 spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting, met dien verstande dat het normbedrag per 1 januari 2009 wordt verlaagd tot € 800,-- (voorheen: € 900,--). De verlaging houdt verband met de evaluatie van de regeling eind 2008.
Op grond van artikel 2.3 dient het college binnen zes weken een beslissing op de aanvraag te nemen. De beslistermijn wijkt af van de beslistermijnen als genoemd in de ASV. Daarom is deze bepaling opgenomen in deze regeling. Het moet daarbij gaan om een volledige (lees: complete) aanvraag.
In artikel 2.4 zijn de specifieke weigeringsgronden genoemd op basis waarvan het college een aanvraag kan weigeren. Aangezien de Awb (artikelen 4:25 en 4:35) en artikel 2.5 ASV ook van toepassing zijn kan een aanvraag ook op andere gronden worden geweigerd. Bij particuliere woningverbetering zal artikel 2.5 ASV niet van betekenis zijn; bij woningcorporaties kan dat an-ders liggen.
In artikel 2.5 van de opplusregeling staan algemene subsidievoorwaarden vermeld. Voorts kunnen op basis van artikel 2.6 per doelgroep nog aanvullende voorwaarden worden gesteld. Het niet voldoen aan voornoemde verplichtingen kan leiden tot een lagere vaststelling van de subsidie ex artikel 4:46, tweede lid Awb. Hierbij dient in een voorkomend geval nadrukkelijk rekening te worden gehouden met het evenredigheidsbeginsel als bedoeld in artikel 3:4, tweede lid Awb en de voorafgaande hoorplicht (zie artikel 4:12, tweede lid onder b Awb).
De artikelen 3.1 en 4.1 spreken voor zich en behoeven geen nadere toelichting.