Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Epe

Besluit van de raad van de gemeente Epe tot vaststelling van de Verordening gemeentelijke rekenkamer Gemeente Epe 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEpe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de raad van de gemeente Epe tot vaststelling van de Verordening gemeentelijke rekenkamer Gemeente Epe 2024
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer Gemeente Epe 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpverordening gemeentelijke rekenkamer

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Verordening gemeentelijke rekenkamer Gemeente Epe 2024

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81k van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

n.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

14-12-2023

gmb-2023-558956

899692

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de raad van de gemeente Epe tot vaststelling van de Verordening gemeentelijke rekenkamer Gemeente Epe 2024

 

 

De raad van de gemeente Epe;

gelezen het voorstel van de griffie nr. 899692;

gelet op de artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet;

gezien het advies van het presidium;

 

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening gemeentelijke rekenkamer Gemeente Epe 2024

 

 

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

- college: college van burgemeester en wethouders;

- rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

- voorzitter: voorzitter van de rekenkamer.

- Presidium: het overleg van fractievoorzitters zoals beschreven in het Reglement van Orde voor de Gemeenteraad

 

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.

 

Artikel 3. Presidium als klankbordgroep

  • 1.

    Het presidium fungeert als klankbordgroep voor de rekenkamer.

  • 2.

    Tot de taken van de klankbordgroep behoren in ieder geval:

    • a.

      het, in geval van vacatures, aanbevelen aan de raad van kandidaten voor het lidmaatschap van de rekenkamer;

    • b.

      het namens de raad aandragen van suggesties met betrekking tot het onderzoeksprogramma van de rekenkamer;

    • c.

      het fungeren als klankbord bij het door de rekenkamer opstellen van onderzoeksopzetten;

    • d.

      het voeren van overleg met de rekenkamer, uit eigen beweging dan wel op verzoek van de raad of van de rekenkamer.

 

Artikel 4. Benoeming en herbenoeming leden

  • 1.

    De raad benoemt de leden en de voorzitter van de rekenkamer op aanbeveling van het presidium.

  • 2.

    Het presidium doet de aanbeveling vergezeld gaan van een verklaring van elke kandidaat bevattende:

    • a.

      de mededeling dat hij een benoeming als lid zal aanvaarden, en

    • b.

      een overzicht van de openbare betrekkingen die hij bekleedt.

  • 3.

    Voorafgaand aan de benoeming van de voorzitter en de overige leden van de rekenkamer pleegt het presidium overleg met de rekenkamer.

  • 4.

    De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

 

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning

De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris die werkzaam is op de griffie.

 

Artikel 6. Budget

De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

 

Artikel 7. Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste vergoeding per vergadering.

  • 2.

    De vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 273,84 per vergadering en voor gewone leden € 228,20 per vergadering. De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden.

  • 3.

    De leden van de rekenkamer ontvangen daarnaast een vergoeding voor hun reiskosten. Dit is maximaal de belastingvrije kilometervergoeding. Kosten van openbaar vervoer worden geheel vergoed.

  •  

Artikel 8. Monitoring aanbevelingen

De griffie verstrekt de raad jaarlijks een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

 

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1.

    De Verordening op de rekenkamercommissie wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer Gemeente Epe 2024

 

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 14 december 2023.

De raad voornoemd,

de voorzitter, dhr. dr. T.C.M. Horn

 

de griffier, mw. mr. J. Kattenberg

 

 

 

Toelichting  

Algemeen

Deze modelverordening is een aanvulling op hetgeen in de Gemeentewet is opgenomen over de gemeentelijke rekenkamer. Zie de tekst van de Gemeentewet, zoals op 1 januari 2023 gewijzigd door de Wet versterking decentrale rekenkamers, hoofdstukken IVa (De rekenkamer) en XIa (De bevoegdheid van de rekenkamer).

De raad moet een onafhankelijke rekenkamer instellen. Zie artikel 81a van de Gemeentewet. Deze verplichting geldt vanaf 1 januari 2023, met een overgangstermijn van een jaar, dus uiterlijk 1 januari 2024 moet de raad een rekenkamer hebben ingesteld.

Daarnaast moet de raad op grond van artikel 81k van de Gemeentewet een verordening opstellen voor een vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamer en een tegemoetkoming in hun kosten. Voorts mag de raad op grond van artikel 149 van de Gemeentewet aanvullende regels stellen in het belang van de gemeente en met inachtneming van de wet.

De rekenkamer moet een reglement van orde voor haar werkzaamheden vaststellen (artikel 81i van de Gemeentewet).

 

Artikelsgewijs

Enkel die bepalingen die verdere toelichting behoeven, worden hieronder nader toegelicht.

 

Artikel 2. Rekenkamer

In het eerste lid stelt de raad de rekenkamer in. Dit is een wettelijke verplichting (artikel 81a van de Gemeentewet).

 

Artikel 3. Klankbordgroep

Rekenkamers hebben in de praktijk soms behoefte om informatie in te winnen bij een afvaardiging van de raad. Voor vragen als wat leeft er binnen de raad en hoe is de organisatie van de raad geregeld. Ook bestaat soms behoefte om organisatorische wijzigingen binnen de rekenkamer of veranderingen in het rekenkamerbudget te bespreken. De raad kan een klankbordgroep (of andere benaming) instellen die fungeert als het aanspreekpunt voor de rekenkamer. Ook is het mogelijk een al ingesteld gremium, zoals het presidium, als aanspreekpunt aan te wijzen. In Epe is voor het laatste gekozen omdat het niet wenselijk werd geacht een nieuw gremium in het leven te roepen.

 

Artikel 4 Benoeming en herbenoeming

Het eerste lid bevat de bepaling dat de leden van de rekenkamer worden benoemd op de voordracht van het presidium. In lid drie is bepaald dat over de voordracht wordt overlegd met de rekenkamer. in afstemming met de rekenkamer. De leden van de rekenkamer worden door de raad benoemd en kunnen door de raad ook worden herbenoemd (artikel 81c, eerste en vierde lid, van de Gemeentewet). De benoemingstermijn is wettelijk op zes jaar vastgesteld. Een te korte benoemingsperiode kan de onafhankelijkheid in gevaar brengen, omdat de vraag ‘word ik wel herbenoemd’ dan al te snel weer wordt gevoeld. Voordeel van deze termijn is ook dat over benoeming en herbenoeming in het gewone geval steeds door twee verschillend samengestelde raden wordt beslist. Een te lange termijn is echter ook niet wenselijk. Daarom is bepaald dat de voorzitter en de leden van de rekenkamer eenmaal herbenoemd mogen worden. Alle leden van de rekenkamer worden op hetzelfde moment benoemd en de termijnen eindigen dus ook gelijktijdig. Om te voorkomen dat alle leden gelijktijdig vertrekken, kan de rekenkamer een schema van aftreden opstellen.

Het feit dat benoeming plaatsvindt na overleg met de rekenkamer draagt ertoe bij dat de leden primair op grond van deskundigheid worden benoemd (artikel 81c, vijfde lid).

 

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning

De rekenkamer van Epe wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris die werkzaam is voor de griffie. Vanwege de onafhankelijke positie van de rekenkamer zijn de ambtenaren, inclusief dus de griffiemedewerkers, voor werkzaamheden voor de rekenkamer uitsluitend verantwoording schuldig aan de rekenkamer (artikel 81j, vierde lid).

 

Artikel 6. Budget

De raad moet de rekenkamer de nodige middelen ter beschikking stellen voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden (artikel 81j van de Gemeentewet). Dit omvat de totale kosten van de rekenkamer en alle overige kosten voor de uitvoering van de taken.

 

Artikel 7. Vergoeding

De leden van de rekenkamer ontvangen een bij verordening van de raad vastgestelde vergoeding voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten (artikel 81k van de Gemeentewet). In Epe is gekozen voor een vaste vergoeding per vergadering. Deze vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden, conform de circulaires die hiervoor door het rijk worden uitgegeven.

 

Artikel 8. Monitoring aanbevelingen

Volgens artikel 185a van de Gemeentewet moet het college jaarlijks aan de raad een overzicht sturen van de aan het college gedane voorstellen van de rekenkamer, vergezeld van zijn standpunt daaromtrent en van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven. Niet alle voorstellen, of meestal aanbevelingen genoemd, zijn voor wat betreft de uitvoering de verantwoordelijkheid van het college. Er zijn ook aanbevelingen die de raad zelf moet uitvoeren. Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van de status van alle aanbevelingen uit de rekenkamerrapporten, kan de raad ervoor kiezen om de griffie jaarlijks ook een overzicht op te laten stellen met de status van de aanbevelingen die aan de raad zijn gericht, door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd. Dit kan de raad helpen om een overzicht te behouden van de overgenomen aanbevelingen en de status hiervan. In Epe is hiervoor gekozen.

 

Artikel 9. Slotbepalingen

-