Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waalwijk

Beleidsregels circussen Waalwijk 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaalwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels circussen Waalwijk 2024
CiteertitelBeleidsregels circussen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpBeleidsregels circussen Waalwijk 2024

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Vastgesteld door zowel burgemeester als college. Wettelijke grondslag: artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Onbekend
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024'nieuwe regeling'

19-12-2023

gmb-2023-558723

2023/066

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels circussen Waalwijk 2024

 

 

BELEIDSREGELS CIRCUSSEN

1. Aanleiding

De criteria die gehanteerd worden bij het verlenen van publiekrechtelijke en privaatrechtelijke toestemming voor het houden van een circusvoorstelling, komen grotendeels voort uit gewoonte. Dit gewoonterecht biedt naar huidige maatstaven onvoldoende juridische basis. Zodoende wordt ervoor gekozen een en ander vast te leggen als beleidsregels, als bedoeld in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Voor de motivering van publiekrechtelijke besluiten kan het bevoegd gezag volstaan met verwijzing naar de bekendgemaakte beleidsregels, tenzij wegens bijzondere omstandigheden toepassing onevenredige gevolgen met zich mee zou brengen. Bij privaatrechtelijke handelingen zijn de beleidsregels van overeenkomstige toepassing, vanwege de bijzondere positie die de gemeente als overheidsorgaan inneemt in het privaatrecht.

2. Juridische grondslag

Op grond van artikel 2.25 van de Algemene plaatselijke verordening (APV) is het verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren. Deze vergunning kan worden geweigerd in het belang van:

  • de openbare orde

  • het voorkomen of beperken van overlast

  • de verkeersveiligheid of de veiligheid van personen en goederen

  • de zedelijkheid of gezondheid.

Het college kan ontheffing verlenen van het verbod in artikel 4.6 APV om geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten op een wijze waardoor geluidhinder in de omgeving ontstaat.

Als eigenaresse van de evenemententerreinen, waarop circusvoorstellingen worden toegelaten, kan de gemeente voorwaarden stellen aan het gebruik. Op grond van artikel 160, eerste lid onder e, van de Gemeentewet is het college bevoegd te besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen namens de gemeente, en volgens artikel 171 van die wet vertegenwoordigt de burgemeester de gemeente bij de uitvoering daarvan.

Deze beleidsregels zijn niet van toepassing op circusvoorstellingen, die worden gegeven in gebouwen, waar dat op grond van de Wet milieubeheer, en de Omgevingswet is toegestaan. Het uitgangspunt is dat het algemeen belang voldoende wordt beschermd door de krachtens genoemde regelgeving verleende vergunningen en/of vrijstellingen.

Waar in het vervolg van deze beleidsregels wordt gesproken van “vergunning” wordt daaronder mede verstaan de privaatrechtelijke toestemming, tenzij anders aangegeven.

3. Algemene voorwaarden vergunningverlening

Ter voorkoming van overbelasting van de omgeving van de plaats waar circusvoorstellingen worden gegeven, kan slechts in beperkte mate vergunning worden verleend voor het houden van een circusvoorstelling. Dit geldt zowel ten aanzien van het aantal vergunningen per jaar als met betrekking tot de plaatsen waar voorstellingen worden toegestaan. Ook dient rekening gehouden te worden met cumulatie van overlast op een bepaalde plaats, doordat binnen korte tijd na elkaar circusvoorstellingen en/of andere evenementen worden gehouden.

Zodoende gelden als algemene uitgangspunten:

  • Er wordt slechts vergunning verleend voor het houden van voorstellingen op de daarvoor geschikte gemeentelijke evenemententerreinen.

  • Voor het evenemententerrein te Waalwijk worden per kalenderjaar twee vergunningen afgegeven voor een groot circus, met meer dan 700 zitplaatsen.

  • Voor het evenemententerrein te Sprang-Capelle wordt per kalenderjaar één vergunning afgegeven voor een klein circus, met minder dan 700 zitplaatsen.

  • Indien meerdere verzoekers voor een vergunning in aanmerking komen, wordt deze na loting toegewezen, met dien verstande dat aan een circus maximaal eenmaal per twee kalenderjaren vergunning kan worden verleend.

  • Om cumulatie van overlast te voorkomen wordt een vergunning geweigerd, voor zover die wordt gevraagd voor een tijdstip dat ligt binnen een periode van twee weken, waarbinnen een ander grootschalig evenement als bedoeld in het evenementenbeleid plaatsvindt op het desbetreffende evenemententerrein, of in de directe omgeving daarvan; één of meerdere opeenvolgende voorstellingen door een circus worden gelijkgesteld met zo’n grootschalig evenement.

4. Aanvraagprocedure

Aangezien er doorgaans veel meer aanvragen worden ontvangen dan er vergunningen kunnen worden verleend, is het noodzakelijk een strikte procedure te volgen. Teneinde de circussen in staat te stellen hun jaarplanning tijdig op te stellen, dienen de aanvragen ruim voor de aanvang van het kalenderjaar te worden ingediend. Ook komt het nogal eens voor dat geen gebruik gemaakt wordt van een verleende vergunning. Indien dat tijdig wordt aangegeven (hetgeen zal worden bevorderd door een financiële prikkel, zie hieronder), is er nog tijd vergunning te verlenen aan een andere gegadigde.

De procedure is als volgt:

  • a.

    vergunningaanvragen kunnen slechts worden ingediend door middel van het in de bijlage van deze beleidsregels opgenomen formulier

  • b.

    aanvragers die geen gebruik maken van het onder a) bedoelde formulier, dan wel zij die niet de in dat formulier gevraagde gegevens verstrekken, worden in de gelegenheid gesteld om gedurende veertien dagen tot volledige aanvulling over te gaan, bij gebreke waarvan de aanvraag buiten behandeling zal worden gelaten

  • c.

    aanvragen, ingediend uiterlijk 15 september voorafgaand aan het kalenderjaar waar zij betrekking op hebben, zullen gelijktijdig worden afgehandeld voor zover niet besloten wordt deze buiten behandeling te laten; zodoende wordt de beslissing op deze ontvankelijke aanvragen aangehouden tot uiterlijk 1 november voorafgaand aan dat kalenderjaar

  • d.

    op aanvragen, ingediend na 15 september voorafgaand aan het kalenderjaar waar zij betrekking op hebben, zal na afwikkeling van de onder c) bedoelde aanvragen in volgorde van ontvangst een besluit genomen worden; deze zullen worden afgewezen indien reeds het maximale aantal vergunningen is verleend

  • e.

    indien op meerdere van de onder c) bedoelde aanvragen vergunningverlening mogelijk is, wordt het beschikbare aantal vergunningen toegekend door middel van loting waarna de overige aanvragen worden afgewezen

  • f.

    degene aan wie een vergunning is verleend, dient binnen veertien dagen na bekendmaking daarvan schriftelijk te bevestigen dat hij daarvan gebruik zal maken; bovendien dient hij voor afloop van de genoemde termijn voldaan te hebben aan de financiële verplichtingen, verbonden aan het aanvragen van de publiekrechtelijke vergunning en aan het verkrijgen van de privaatrechtelijke toestemming

  • g.

    indien niet tijdig wordt gedaan aan de vereisten, genoemde onder f), vervalt de privaatrechtelijke toestemming om gebruik te maken van het evenemententerrein, waardoor geen gebruik gemaakt kan worden van de publiekrechtelijke vergunning

5. Financiële verplichtingen

Voor het in gebruik nemen van gemeentegrond geldt dat er precariobelasting verschuldigd is op grond van de Verordening precariobelasting 1999. Naast de op grond van de Legesverordening Waalwijk verschuldigde leges voor het in behandeling nemen van aanvragen, is degene aan wie vergunning wordt verleend een privaatrechtelijke vergoeding verschuldigd voor:

  • het gebruik van nutsvoorzieningen

  • het gebruik van materialen

De vergunninghouder dient reserveringskosten te voldoen binnen de onder 4f) genoemde termijn. Deze worden aan hem terugbetaald dan wel met hem verrekend in het geval hij daadwerkelijk gebruik maakt van de vergunning. In het geval geen gebruik wordt gemaakt, bestaat – behalve in het geval van naar het oordeel van de gemeente aantoonbare overmacht aan de kant van de vergunninghouder – geen recht op teruggave of verrekening van de reserveringskosten.

Daarenboven dient de vergunninghouder, uiterlijk vier weken voordat het desbetreffende evenemententerrein in gebruik genomen wordt, een waarborgsom te storten. Deze waarborgsom wordt aan hem terugbetaald dan wel met hem verrekend, indien het evenemententerrein in de staat, waarin het zich voor ingebruikname bevond, wordt achtergelaten. De waarborgsom kan worden verrekend met de hiervoor genoemde gebruiksvergoedingen en/of een eventueel verschuldigde schadevergoeding.

De hoogte van de diverse privaatrechtelijke vergoedingen en van de waarborgsom wordt jaarlijks vastgesteld door het college. De tarieven worden bekend gemaakt, uiterlijk 1 juli voorafgaand aan het kalenderjaar waarop zij betrekking hebben.

6. Overige verplichtingen

De aanvangstijdstippen en de duur van de voorstellingen moeten ten minste vier weken voor in gebruik name van het evenemententerrein schriftelijk worden meegedeeld aan de Commandant van de Brandweer Waalwijk.

Indien zwakalcoholische dranken worden verkocht, dient ten minste acht weken voor de datum van verkoop een ontheffing op grond van artikel 35 van de Drank- en horecawet te worden aangevraagd bij de burgemeester.

De vergunninghouder dient voor de duur van de ingebruikname van het evenemententerrein verzekerd te zijn tegen aansprakelijkheid jegens de gemeente of derden vanwege schade welke voorvloeit uit het gebruik van dat terrein.

Toestemming om aankondigings- of reclameborden op of boven openbare grond aan te brengen dient apart te aangevraagd.

Ook voor een vergunning voor het gebruikmaken van een geluidswagen dient een apart verzoek te worden ingediend.

7. Vergunningvoorschriften

Aan de publiekrechtelijke vergunningen worden in ieder geval de in de bijlage van deze beleidsregels opgenomen voorschriften verbonden, tenzij de aard van de aanvraag zich daartegen verzet.

8. Mandaat / volmacht

Op grond van het bepaalde in artikel 10:3 Awb en artikel 171, tweede lid, Gemeentewet, dragen het college en de burgemeester de uitoefening van de bevoegdheden, waarop deze beleidsregels betrekking hebben, op aan de medewerkers van het team Vergunningverlening en Belastingen van de gemeente Waalwijk.

 

Vastgesteld op 19 december 2023.

 

HET COLLEGE VAN WAALWIJK,

de secretaris, de burgemeester,

Michel Tromp, Sacha C.A.M Ausems

DE BURGEMEESTER VAN WAALWIJK,

Sacha C.A.M. Ausems

BIJLAGE Voorschriften, bepalingen en regels verbonden aan de vergunning voor het geven van circusvoorstellingen

 

Algemeen

 

  • Dit besluit of een afschrift daarvan moet gedurende de ingebruikname op het evenemententerrein aanwezig zijn en op eerste vordering aan de politie, brandweer of ambtenaren van de gemeente Waalwijk ter inzage worden gegeven;

  • Overlast voor omwonenden als gevolg van het houden van de circusvoorstellingen en het opbouwen van de circustent dient zoveel mogelijk te worden beperkt;

  • Alle door of vanwege de politie, brandweercommandant of een daartoe bevoegde ambtenaar te geven aanwijzingen of bevelen dienen stipt en onmiddellijk te worden opgevolgd;

  • Het voor controle nodig geachte personeel dient te allen tijde te worden toegelaten;

  • Vergunninghouder is verplicht de redelijkerwijs mogelijke maatregelen te nemen teneinde te voorkomen dat de gemeente Waalwijk en/of derden ten gevolge van het gebruik van de hierbij verleende vergunning schade lijden;

Openbare ruimte bij en omgeving van de circustent

 

  • In verband met eventueel in de grond aanwezige kabels en leidingen dient vergunninghouder alvorens tentpalen en haringen aan te brengen (KLIC-melding) contact op te nemen met het Team Openbare Ruimte en Vastgoed (TORV). . De aanvrager dient een KLIC-melding te doen. Informatie over kabels en leidingen kan worden opgevraagd via internet bij www.klic.nl

  • Na het opbreken van de circustent dient het terrein in de oorspronkelijke staat te worden teruggebracht en net en rein worden opgeleverd. Eventuele schoonmaakkosten die de gemeente moet maken, zullen worden doorberekend.

  • Tussentijds en met name direct na afloop van de voorstelling(en) dient mest, afval en andere verontreinigingen onmiddellijk te worden verwijderd.

Installaties en verdere voorzieningen

 

  • Bij acrobatische verrichtingen in de lucht dienen ten behoeve van het publiek doeltreffende veiligheidsmaatregelen te worden getroffen;

  • Stroomaggregaten moeten geluidsarm zijn uitgevoerd;

  • Vergunninghouder dient te zorgen voor voldoende sanitaire voorzieningen in en rond de circustent;

Inrichting van de circustent

 

·De gebruiksvoorschriften van de brandweer moeten worden nageleefd.

Beveiliging/Parkeren

 

  • Er dient te worden bezien of het aanstellen van beveiligingmedewerkers nodig geacht wordt. Wanneer beveiligingmedewerkers worden ingezet, moeten zij voldoen aan de WPBR.

  • Teneinde de verkeersstroom van de bezoekers aan het circus in goede banen te leiden dient gedacht te worden aan verkeersregelaars. Ook moet gedacht worden aan het plaatsen van P verwijzingsborden.

- Indien u verkeersregelaars aanwijst, die toezien op het parkeren, geldt het volgende: deze personen dienen een instructie van de politie te krijgen, waarna zij door de burgemeester moeten worden aangewezen als verkeersregelaar. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de politie, team Waalwijk (0900-8844).

Wegafsluitingen dienen te geschieden volgens de aanwijzingen van de afdeling BOR en dienen minimaal te voldoen aan de richtlijnen welke beschreven zijn in C.R.O.W.-publicatie handboek 96B. In verband met afstemming met overige afsluitingen, publicatie in plaatselijk nieuwsblad en mededelingen richting hulpdiensten dient u minimaal 2 weken voor uitvoering de wegafsluiting schriftelijk aan te vragen bij de afdeling BOR. Een formulier hiervoor kunt u bij de afdeling BOR opvragen.

U wordt erop gewezen dat de gemeente zich niet aansprakelijk acht voor schadeclaims als gevolg van niet juist geplaatste afzettingen en bebording.

Bijzondere bepalingen met betrekking tot aankondigingborden

 

  • Er wordt alleen vergunning gegeven voor niet-commerciële doelen.

  • Voor het aanbrengen en plaatsen van reclameborden op openbare gemeentegrond dient ten minste 8 weken vóór de aanvang van de eerste voorstelling schriftelijke toestemming te worden gevraagd aan het College van Waalwijk, Postbus 10150, 5140 GB Waalwijk. Er kunnen niet meer aanvragen worden toegewezen dan dat er locaties zijn.

  • De aankondigingborden mogen alleen op de daarvoor bestemde locaties worden aangebracht volgens de volgende verdeelsleutel:

    • Waalwijk 2 routes van elk 25 borden;

    • Sprang-Capelle 1 route van elk 10 borden;

    • Waspik 1 routes van elk 8 borden.

  • Het aantal te plaatsen borden en de exacte locaties dienen in overleg met de betreffende functionaris te worden bepaald.

  • De maximale afmetingen van de panelen van de driehoeks- of sandwichborden, inclusief de draagconstructie bedragen - 1.40 hoogte * 0.9 breedte

  • Het aanbrengen en verwijderen van de borden dient zodanig te worden uitgevoerd dat er geen gevaar of hinder voor het verkeer ontstaat.

  • De borden moeten van een niet-reflecterend materiaal gemaakt zijn.

  • Het is niet toegestaan de borden te verankeren in de bodem en hiertoe verhardingsmateriaal te verwijderen.

  • Bij bevestiging aan de lichtmast dient beschadiging van de mast voorkomen te worden.

  • Indien de borden niet op de genoemde datum zoals in de vergunning genoemd, zijn verwijderd zal de gemeente Waalwijk de borden verwijderen en zullen de kosten voor deze werkzaamheden bij uw organisatie in rekening worden gebracht.

  • Voor het aanbrengen van driehoeksborden en andere aankondigingborden zijn leges verschuldigd.

Bijzondere bepalingen met betrekking tot het gebruik van een geluidswagen

 

  • Van een geluidswagen mag alleen op speeldagen gebruik worden gemaakt, en dit vanaf 10.00 uur tot uiterlijk 19.00 uur. Hiervoor is een vergunning nodig op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening.

  • Vergunninghouder dient de belangen in het kader van de verkeersveiligheid of veiligheid steeds te laten prevaleren.

  • Er mag geen muziek en/of mededelingen ten gehore worden gebracht op minder dan 200 meter afstand van kerken, zolang daarin godsdienstoefeningen worden gehouden.

  • Er moet zo min mogelijk geluidsoverlast voor omwonenden worden veroorzaakt.

  • Het is niet toegestaan langer dan 15 minuten achtereen op dezelfde plaats stil te staan voor het ten gehore brengen van mededelingen en/of muziek.

  • Vergunninghouder dient steeds een ongehinderde doorgang ten behoeve van hulpverlenende diensten te waarborgen.

  • De Zondagswet dient in acht genomen te worden. Er kan ontheffing worden gevraagd van het gestelde in de Zondagwet met betrekking tot het houden van een vermakelijkheid en het maken van geluid.

Bijzondere bepalingen met betrekking tot geluidsoverlast

 

  • Het is niet toegestaan geluidsoverlast te veroorzaken voor omwonenden. Indien van toepassing dienen onderstaande richtlijnen nageleefd te worden.

    • Het geluid van podia en boxen mag nooit gericht worden op een woonwijk; podia en

    • Boxen moeten met de rug naar nabijgelegen woonwijken staan;

    • Houdt rekening met de opstelling van de boxen (niet te hoog);

    • Gebruik meerdere boxen met een kleinere capaciteit in plaats van een paar boxen met grote capaciteit die het hele terrein moeten voorzien van geluid; verspreid de kleine boxen goed over het terrein, zodat het geluidsniveau lager kan;

    • Denk aan de mogelijkheid van begrenzers op geluidsinstallaties;

    • Houdt rekening met geluidsoverlast wanneer de begintijd en eindtijd wordt vastgesteld;

    • Houdt rekening met de grote stroom bezoekers die na afloop naar huis moeten;

    • Omwonenden moeten tijdig worden geïnformeerd over eventueel geluidsoverlast (tenminste één week van te voren).

  • De nachtperiode gaat in om 23.00 uur. Wanneer er een vrije dag volgt op de nacht dan gaat de nachtperiode in om 00.30 uur. Na genoemde tijdstippen mag geen muziek meer worden gemaakt.

  • Het is mits daarvoor ontheffing is verleend door de burgemeester toegestaan op zondag levende muziek ten gehore te brengen van 13.00 uur tot 23.00 uur. Vóór 13.00 uur mag er op zondag geen muziek ten gehore worden gebracht omdat dit in strijd is met artikel 3 van de Zondagswet.

  • Er bestaat een wettelijke plicht om muziekgebruik te melden bij de Stichting SENA, die de rechten van uitvoerende kunstenaars en producenten regelt. Een opgavenformulier kan bij de bestuurlijk juridisch medewerker van de afdeling Bestuur en Ondersteuning van de gemeente opgevraagd.

Materialen

 

Voor het beschikbaar stellen van materialen (dranghekken, vlaggenmasten e.d.) kan contact opgenomen worden met de afdeling BOR. De exacte plaats van een eventuele toiletwagen dient vastgesteld te worden in overleg met deze afdeling. Vanaf 1 januari 2004 wordt een bijdrage gevraagd voor inzet en verstrekking van gemeentelijke materialen.

Schade

 

De gemeente acht zich verder niet aansprakelijk voor eventuele schade van welke aard dan ook, die is ontstaan door het houden van het evenement. Eventuele schade, aangebracht aan gemeente-eigendommen, wordt in rekening gebracht worden. Aangeraden wordt hiervoor een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

 

 

Gemeente Waalwijk

t.a.v. Bestuur en Ondersteuning

Postbus 10150

5140 GB WAALWIJK

 

Aanvraagformulier circusvoorstellingen

Dossiernummer COBO/

 

Gegevens aanvrager

Naam circus.....................................................

Inschrijvingsnummer Kamer van Koophandel.....................

Naam contactpersoon ………………………………………………

In de functie van ………………………………………………

Correspondentieadres ………………………………………………

Postcode en woonplaats ………………………………………………

Telefoonnummer privé ………………………………………………

Telefoonnummer werk ………………………………………………

Mobiel telefoonnummer ………………………………………………

E-mail ………………………………………………

Opteert in aflopende volgorde voor de volgende locaties ten behoeve van het geven van circusvoorstellingen op ………………………. (datum/data) in het jaar …..:

  • 1.

    ……………………………………………………tijd …………………………

  • 2.

    ……………………………………………………tijd …………………………

  • 3.

    ……………………………………………………tijd …………………………

 

Beschikbare locaties gemeente Waalwijk

  • Burgemeester van de Klokkenlaan in de kern Waalwijk

  • Evenemententerrein in de kern Sprang-Capelle

 

Voorwerpen

  • Tenten

    • Afmeting circustent (lengte, breedte, doorsnede) …/…/…

    • Totale oppervlakte van circustent en toebehoren ………..

    • Capaciteit circus (maximaal aantal bezoekers per voorstelling) ………..

    • Aantal uitgangen/nooduitgangen met afmetingen ………..

    • Stoelenplan

    • Aantal overige tenten met maatvoering ………..

  • Aantal voertuigen (inclusief aanhangers) met maatvoering

  • Wagens/kramen voor de verkoop van eet- en drinkwaren

    • aantal en soort

    • plaatsomschrijving

  • Aantal overige opstallen met maatvoering

  • Toiletwagen

    • Aantal

    • Plaatspaling

  • Andere te plaatsen zaken,voertuigen of voorwerpen:

    §soort en plaatsomschrijving

Aanbieden, verkopen of tentoonstellen van goederen

Soort goederen of waren

Aantal (verkoop) standplaatsen

Plaatsomschrijving

Datum + Tijd

Aantal dagen

Goederen of waren worden

  • aangeboden

  • verkocht

  • verstrekt

  • tentoongesteld

Geluid

Er wordt tijdens het evenement geluid/muziek ten gehore gebracht t.b.v.

  • het doen van aankondigingen

  • achtergrond muziek

  • optreden / playback show / festival

Op welke dagen en gedurende welke tijden wordt de muziek ten gehore gebracht

maandag van …..tot……uur

dinsdag van …..tot……uur

woensdag van …..tot……uur

donderdag van …..tot……uur

vrijdag van …..tot……uur

zaterdagdag van …..tot……uur

zondag van …..tot……uur

Er wordt gebruik gemaakt van een geluidsinstallatie/geluidswagen

Tijdstippen

Plaatsomschrijving

In verband met het bepaalde in de Zondagswet kan op zondag voor het ten gehorebrengen van muziek slechts ontheffing worden verleend vanaf 13.00 uur

Verkoop alcoholische dranken

Wordt tijdens het evenement alcoholische dranken verstrekt

Tegen vergoeding €

Op welke locatie (kraam, tent)

Door wie wordt de drank verstrekt (kunnen meerdere personen zijn)

Naam

Adres

Woonplaats

Geboortedatum

Geboorteplaats

Voor de verkoop van zwak-alcoholische dranken kan ontheffing worden verleend op grond van artikel 35 Drank- en horecawet. De verkoop van zwak-alcoholische dranken mag alleen geschieden door personen die in het bezit zijn van een verklaring sociale hygiëne. Gedurende de tijden dat er zwak-alcoholische dranken worden verstrekt, dient degene die beschikt over de verklaring sociale hygiëne en die op de ontheffing (artikel 35 drank- en horecawet) staat aanwezig te zijn. Betrokkenen zullen worden uitgenodigd om hun originele verklaring sociale hygiëne te tonen en er dient een verklaring ondertekend te worden waaruit duidelijk blijkt voor wiens rekening en risico de zwak-alcoholische drank wordt verstrekt.

Degene(n) die als leidinggevende op de ontheffing staat dient daadwerkelijk aanwezig te zijn tijdens het evenement en draagt de verantwoordelijkheid voor het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse.

Aanvullende gegevens / overige activiteiten

Vinden er overige activiteiten plaats die niet vermeldt zijn in dit formulier

Zoja welke

Situatietekening / plattegrond

U dient een situatietekening of plattegrond bij te voegen waarop is aangegeven:

  • waar de voorwerpen precies geplaatst worden

  • hoe de voorwerpen worden geplaatst tot de bestaande objecten

  • waar de activiteiten plaatsvinden

Indien het evenement in een gebouw, een tent of een andere inrichting plaatsvindt, dient u op schaal aan te geven hoe wordt voorzien in

  • voldoende uitgangen (en breedtes)

  • aanduiding UIT / NOODUITGANG

  • vluchtwegen

  • kleine blusmiddelen

  • de verwarming

  • versiering en aankleding

Wanneer u bovenstaande gegevens (situatietekening, plattegrond, tentboek) niet bij uw aanvraag voegt, wordt uw aanvraag niet in behandeling genomen.

(plaats en datum), ……………. (naam en handtekening) …………………..