Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Lansingerland

Verordening nadeelcompensatie gemeente Lansingerland 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLansingerland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening nadeelcompensatie gemeente Lansingerland 2023
CiteertitelVerordening Nadeelcompensatie Lansingerland 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Planschadeverordening gemeente Lansingerland 2010.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 108 van de Gemeentewet
  2. artikel 109 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

20-10-2022

gmb-2023-558648

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening nadeelcompensatie gemeente Lansingerland 2023

Besluit van de raad van de gemeente Lansingerland tot vaststelling van de Verordening nadeelcompensatie gemeente Lansingerland 2023 (Verordening nadeelcompensatie gemeente Lansingerland 2023)

 

De raad van de gemeente Lansingerland;

 

gelezen het voorstel van burgemeesters en wethouders van 23 augustus 2022;

 

gelet op de artikelen 108 en 109 van de Gemeentewet, titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht

en afdeling 15.1 van de Omgevingswet;

 

gezien het advies van de Commissie Ruimte.

 

Besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening nadeelcompensatie gemeente Lansingerland 2023

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    aanvrager: degene die een aanvraag om tegemoetkoming in de schade indient;

  • b.

    bestuursorgaan: het bestuursorgaan van de gemeente die bevoegd is te beslissen op de aanvraag om tegemoetkoming in schade;

  • c.

    belanghebbenden:

    • degene die de activiteit verricht en met wie een overeenkomst als bedoeld in artikel 13.3c, eerste lid, van de Omgevingswet is gesloten, en

    • als sprake is van een schadeveroorzakend besluit naar aanleiding van een aanvraag, zoals geregeld in artikel 13.3d van de Omgevingswet: de aanvrager van dat besluit of degene die de toegestane activiteit verricht.

  • d.

    adviseur: een door het bestuursorgaan aan te wijzen deskundige;

  • e.

    adviescommissie: een schadebeoordelingscommissie, bestaande uit meerdere adviseurs.

Artikel 2. Toepassingsbereik

  • 1.

    Deze verordening heeft betrekking op aanvragen om schadevergoeding als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, waarvan de aanvrager stelt dat die wordt veroorzaakt door een bestuursorgaan van de gemeente.

  • 2.

    Deze verordening heeft geen betrekking op aanvragen van schadevergoeding waarop een bijzondere regeling van toepassing is, waaronder de Algemene verordening ondergrondse infrastructuur gemeente Lansingerland 2020 of diens rechtsopvolger.

Artikel 3. Heffen recht

Voor het in behandeling nemen van de aanvraag om schadevergoeding wordt een recht van € 300,- geheven.

Artikel 4. Aanvraag

De aanvrager van schadevergoeding maakt gebruik van een door het bestuursorgaan vastgesteld elektronisch formulier nadeelcompensatie.

  • 1.

    In aanvulling op artikel 4:127 van de Algemene wet bestuursrecht bevat een aanvraag mede:

    • a.

      als het schade betreft wegens winst- of inkomstenderving:

      • 1°.

        Gewaarmerkte jaarrekeningen en maandcijfers over het jaar waarin schade is geleden en

      • 2°.

        voor zover van toepassing de gewaarmerkte jaarrekeningen en maandcijfers van de drie daaraan voorafgaande jaren en

      • 3°.

        Voor zover van toepassing de aanslagen vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting, over een periode van drie jaar voorafgaande aan het jaar waarin de schade is geleden.

    • b.

      als het schade betreft wegens gederfde huurinkomsten:

      • 1°.

        een afschrift van de huurovereenkomst of gebruiksovereenkomst en

      • 2°.

        een eigendomsakte.

Artikel 5. Advisering

  • 1.

    Indien het bestuursorgaan van oordeel is dat behoefte bestaat aan extra deskundigheid voor de behandeling van een aanvraag om schadevergoeding, worden daarbij één of meerdere adviseurs betrokken. De adviseur brengt aan het bestuursorgaan advies uit over de verschuldigdheid van een schadevergoeding en de hoogte ervan.

  • 2.

    Advies als bedoeld in het eerste lid, wordt in ieder geval niet ingewonnen als:

    • a.

      de aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan kennelijk ongegrond is, omdat zich kennelijk een weigeringsgrond voordoet als bedoeld in artikel 4:126, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

    • b.

      de schade kennelijk niet kan worden toegerekend aan een door het bestuursorgaan genomen besluit of verrichte handeling;

    • c.

      de aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan voldoende gelijkenis vertoont met andere aanvragen waarvoor al advies is uitgebracht, of

    • d.

      naar het oordeel van het bestuursorgaan in de gemeentelijke organisatie voldoende deskundigheid voor de beoordeling van de aanvraag aanwezig is.

Artikel 6. Werkwijze adviseur

  • 1.

    De adviseur stelt de aanvrager, het bestuursorgaan en in voorkomend geval de derde belanghebbende in de gelegenheid schriftelijk dan wel mondeling een toelichting te geven over de aanvraag.

  • 2.

    Van de mondelinge toelichting door de aanvrager, het bestuursorgaan en de derde belanghebbende, alsmede de hem door het bestuursorgaan verstrekte informatie verzorgt de adviseur een verslag dat onderdeel vormt van het uit te brengen advies.

  • 3.

    De adviseur beoordeelt of de situatie ter plaatse zal worden opgenomen.

  • 4.

    De adviseur bepaalt in overleg met de aanvrager het tijdstip waarop hij de situatie ter plaatse zal opnemen. De adviseur kan zich door gemeentelijke vertegenwoordigers laten vergezellen.

  • 5.

    De adviseur kan de aanvrager schriftelijk en met redenen omkleed verzoeken om binnen een door hem te bepalen termijn nadere gegevens of bescheiden over te leggen. De in artikel 8 bedoelde adviestermijn wordt opgeschort totdat hij het gevraagde heeft ontvangen, dan wel de door hem bepaalde termijn ongebruikt is verstreken. Indien het gevraagde niet of niet volledig is ontvangen bericht hij daarvan het bestuursorgaan onder vermelding van wat daarvan voor het advies de gevolgen zijn.

  • 6.

    De adviseur geeft uiterlijk twee weken van tevoren door aan aanvrager, het bestuursorgaan en belanghebbenden wanneer het conceptadvies gereed is.

  • 7.

    Alvorens aan het bestuursorgaan definitief advies uit te brengen stelt de adviseur, het bestuursorgaan, de derde-belanghebbende en de aanvrager in de gelegenheid binnen twee weken opmerkingen te maken op het conceptadvies.

Artikel 7. Procedure

  • 1.

    Als advies wordt ingewonnen bij een aangewezen adviseur, informeert het bestuursorgaan de aanvrager en de belanghebbenden.

  • 2.

    Bij toepassing van de artikelen 4:7 en 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht wordt naast de aanvrager voor zover van toepassing betrokken:

    • a.

      degene die de activiteit verricht en met wie een overeenkomst als bedoeld in artikel 13.3c, eerste lid, van de Omgevingswet is gesloten, en

    • b.

      als sprake is van een schadeveroorzakend besluit naar aanleiding van een aanvraag, zoals geregeld in artikel 13.3d van de Omgevingswet, de aanvrager van dat besluit of degene die de toegestane activiteit verricht, tenzij:

      • 1°.

        degene die de activiteit verricht en met wie een overeenkomst als bedoeld in artikel 13.3c, eerste lid, van de Omgevingswet is gesloten, en

      • 2°.

        als sprake is van een schadeveroorzakend besluit naar aanleiding van een aanvraag, zoals geregeld in artikel 13.3d van de Omgevingswet, de aanvrager van dat besluit of degene die de toegestane activiteit verricht, tenzij:

Artikel 8. Uitbetaling

Bij geheel of gedeeltelijke toewijzing van een aanvraag om schadevergoeding, wordt de toegewezen schadevergoeding uiterlijk betaald bij het onherroepelijk worden van het besluit op de aanvraag.

Artikel 9. Intrekking oude regeling

De Planschadeverordening gemeente Lansingerland 2010 wordt tegelijk met de inwerkingtreding van de Omgevingswet ingetrokken.

Artikel 10. Overgangsbepaling

De verordening genoemd in artikel 9 blijft van toepassing op aanvragen die vallen onder het overgangsrecht van de Omgevingswet.

Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op het tijdstip waarop de Omgevingswet in werking treedt.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als Verordening Nadeelcompensatie Lansingerland 2023.

Aldus vastgesteld op openbare raadvergadering 20 oktober 2022.

De griffier,

Eveline Hamelink – van Rens

Artikelsgewijze toelichting

Deze verordening is gebaseerd op de modelverordening van de VNG. Enkel die bepalingen die verdere toelichting behoeven, worden hieronder nader behandeld.

 

Artikel 2

In dit artikel wordt de reikwijdte van deze verordening bepaald.

Lid 2

De gemeente Lansingerland kent een nadeelcompensatieregeling kabels en leidingen die betrekking heeft op het aanleggen, in stand houden en opruimen van kabels en leidingen (uitgezonderd kabels bedoeld in Telecommunicatiewet) in openbare gronden van de gemeente. Op het moment dat Titel 4.5 van de Awb in werking treedt (tegelijkertijd met de Omgevingswet) ligt de grondslag van de nadeelcompensatieregeling in art. 4.126 Awb, in plaats van in het ongeschreven recht, waardoor de Nadeelcompensatieregeling op dat moment als wet interpreterende beleidsregel zal gelden.

Deze verordening is ook niet van toepassing op specifieke compensatieregelingen.

 

Artikel 3

In de Verordening nadeelcompensatie is het heffen van een recht (met een maximum van € 500,- per aanvraag) voor het in behandeling nemen van de aanvraag om schadevergoeding opgenomen (zie artikel 4:128 van de Awb). Hoe hoog het recht voor het in behandeling nemen van een aanvraag om schade-vergoeding is, is op grond van artikel 4:128 van de Awb een lokale keuze. De gemeenteraad van Lansingerland heeft gekozen voor een bedrag van € 300,-. Dit bedrag is een voortzetting van het recht dat voor de inwerking van de Omgevingswet geheven werd voor een verzoek om nadeelcompensatie of planschade.

 

Artikel 4

Het online aanvraagformulier nadeelcompensatie heeft twee varianten. Het aanvraagformulier nadeel-compensatie met DigiD is voor burgers. Het aanvraagformulier nadeelcompensatie met eHerkenning is voor bedrijven.

 

Artikel 5

In beginsel zal het bestuursorgaan een onafhankelijk adviseur (als bedoeld in artikel 3:5 van de Awb) aanwijzen voor het beoordelen van de aanvraag om schadevergoeding. Als daar behoefte aan is, worden bij de behandeling van de aanvraag om schadevergoeding een of meerdere adviseurs betrokken om advies uit te brengen over de verschuldigdheid van een schadevergoeding en de hoogte ervan.

 

Het bestuursorgaan kan op grond van de in het derde lid genoemde gevallen besluiten geen adviseur aan te wijzen. Dit kan onder andere als duidelijk is dat het besluit van het bestuursorgaan geen schade heeft veroorzaakt. Bijvoorbeeld als de weg niet (geheel) is afgesloten en de bereikbaarheid van de onroerende zaak van aanvrager niet nadelig is gewijzigd. Een ander voorbeeld is als het bestuursorgaan reeds over voldoende informatie beschikt om te beslissen op de aanvraag. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer er eerder al een onderzoek is uitgevoerd naar mogelijke schade voor derden als gevolg van beleidsvoornemen.

 

Artikel 7

De procedure en bijbehorende beslistermijnen zijn uitputtend geregeld in de Awb.

 

Artikel 8

In dit artikel wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheid van artikel 4:87 van de Awb, waarin de verplichting tot betalen is geregeld.

 

Artikel 9

De Verordening nadeelcompensatie treedt in de plaats van de Planschadeverordening Lansingerland 2010. Deze verordening wordt ingetrokken. De verordening kan vanwege het overgangsrecht nog wel relevant zijn voor het afhandelen van planschadeverzoeken.

 

Artikel 11

De verordening nadeelcompensatie gemeente Lansingerland 2023 treedt per 1 januari 2023 in werking. Indien de inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt doorgeschoven, wordt ook de inwerkingtreding van deze verordening doorgeschoven naar een later tijdstip.