Organisatie | Waterland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemeen mandaat-, en machtigingsbesluit basistakenpakket en plustaken gemeente Waterland- Omgevingsdienst IJmond 2024 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Mandaat- en machtigingsbesluit secretaris/directeur omgevingsdienst IJmond.
titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | nieuwe regeling | 21-11-2023 |
Het college van de gemeente Waterland;
artikel 16 van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond,
afdeling 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht,
Gezien de op voorhand gegeven schriftelijke instemming, bedoeld in artikel 10:4, eerste lid, Algemene wet bestuursrecht, van de directeur van de Omgevingsdienst IJmond;
Algemeen mandaat- en machtigingsbesluit basistakenpakket en plustaken gemeente Waterland Omgevingsdienst IJmond 2024.
Artikel 2 Mandaatverlening basistakenpakket
de uitoefening van bevoegdheden op grond van de Algemene wet bestuursrecht, de Wet open overheid, de Wet hergebruik van overheidsinformatie, de Algemene verordening gegevensbescherming en de wet- en regelgeving die op de hiervoor genoemde wetten zijn gebaseerd. Dit voorzover de uitoefening van deze bevoegdheden samenhangt met de bevoegdheden uit het voornoemde basistakenpakket.
besluiten inzake milieueffectrapportages voor mer-beoordelingsplichtige projecten en besluiten inzake milieueffectrapportages voor mer-plichtige projecten als bedoeld in paragraaf 16.4.2 van de Omgevingswet en besluiten inzake passende beoordelingen voor projecten als bedoeld in afdeling 16.4A van de Omgevingswet, voor zover betrekking hebbend op omgevingsvergunningen voor milieubelastende activiteiten.
Artikel 3 Mandaatverlening plustaken
Het college verleent aan de directeur mandaat tot het namens het college nemen van besluiten verband houdend met regels gesteld in de Algemene wet bestuursrecht, APV en het omgevingsplan, voorzover deze regels zijn opgesteld in het belang van het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde leefomgeving en goede omgevingskwaliteit en verband houden met taken en bevoegdheden die in de gemeenschappelijke regeling van de omgevingsdienst en/of dienstverleningsovereenkomsten zijn vastgelegd.
De directeur neemt bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden algemene instructies en instructies per geval van het college in acht, bedoeld in artikel 10:6, eerste lid, Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 10 Toepasselijk beleid
De directeur neemt bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden de door het college en de gemeenteraad vastgestelde verordeningen, beleidskaders en beleidsregels in acht, tenzij het tweede lid van dit artikel van toepassing is.
De directeur geeft in het jaarverslag informatie over de uitoefening van de in dit besluit bedoelde bevoegdheden.