Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Boekel

Adviesrecht, participatieplicht en de uitgebreide procedure

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBoekel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAdviesrecht, participatieplicht en de uitgebreide procedure
CiteertitelAdviesrecht, participatieplicht en de uitgebreide procedure
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

14-12-2023

gmb-2023-556876

Tekst van de regeling

Intitulé

Adviesrecht, participatieplicht en de uitgebreide procedure

De raad van de gemeente Boekel;

 

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 24 oktober 2023 gelet op:

 

De inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024

 

BESLUIT:

 

  • 1.

    Het vaststellen van het advies over categorieën waarbij het adviesrecht en de participatieplicht bij vergunningverlening voor Bopa’s gelden, zoals voorgesteld in de bijlage (per 1 januari 2024)

  • 2.

    Het adviseren bij welke Bopa’s de uitgebreide procedure gewenst, zoals voorgesteld in de bijlage (per 1 januari 2024).

Aldus besloten in de openbare vergadering van

de raad van de gemeente Boekel, gehouden op 14 december 2023

de griffier

Mr. J.I.M. le Comte

de voorzitter

C.J.M. van den Elsen

Adviesrecht, participatieplicht en de uitgebreide procedure

In het navolgende schema is aangegeven in welke gevallen adviesrecht en participatieplicht gelden en waar de uitgebreide procedure worden geadviseerd bij bopa vergunningverlening. Tevens is de lijst voorzien van een korte toelichting per geval.

 

 

Adviesrecht

(art. 16.15a onder b Ow)

 

Categorie ( en toelichting )

 

Participatie

(art. 16.55 lid 7 Ow)

 

Uitgebreide procedure gewenst (art. 16.65 Ow)

 

WONEN

Advies

Toelichting

Participatie

 

Het toevoegen van 5 of meer woningen

Als het omgevingsplan geen woningen toelaat op de locatie en daarmee sprake is van strijd met het omgevingsplan. Vanwege de schaal van de gemeente Boekel is gekozen voor een grens van 5 woningen.

Het toevoegen van 5 of meer woningen

Ja

Het realiseren van 3 (nieuwe) of meer woningen in een bestaand gebouw

Als sprake is van een bestaand gebouw en het omgevingsplan woningen niet toelaat is sprake van strijd met het omgevingsplan. Gelet op de mogelijke effecten van wonen op de omgeving wordt het aantal woningen op 3 of meer gesteld.

Het realiseren van 3 (nieuwe) of meer woningen in een bestaand gebouw waarvan de contouren en/of het bouwvolume niet wijzigt

Ja

Het wijzigen van de bestemming “wonen” in een andere bestemming indien de functiewijziging

Als de functie wonen wordt gewijzigd en daarmee een andere functie dan wonen wordt toegekend aan een bestaande woning.

Het wijzigen van de functie van een woning indien:

(1) de functiewijziging betrekking heeft op een oppervlakte van meer dan

Ja

 

betrekking heeft op een oppervlakte van meer dan 500 m2

Voor participatie geldt een extra voorwaarde, te weten de ligging van de woning ten opzichte van bestaande bebouwing

500, en

(2) de woning is gelegen op een afstand van minder dan 500 meter tot bestaande bebouwing

 

 

MAATSCHAPPELIJKE FUNCTIES

Advies

Toelichting

Participatie

 

Het realiseren van nieuwe onderwijsgebouwen

Het gaat om (nieuwe) gebouwen voor onderwijs die op basis van het omgevingsplan nog geen maatschappelijke functie hebben en die worden gerealiseerd in strijd met dat plan (zoals bijvoorbeeld scholen)

Voor participatie geldt een extra voorwaarde namelijk dat sprake is van een gebouw dat is gelegen in een overwegende woonomgeving.

Het realiseren van nieuwe onderwijsgebouwen indien en voor zover het gebouw is gelegen in een overwegende woonomgeving.

Ja

Het realiseren van (nieuwe) gebouwen met een maatschappelijke functie anders dan voor onderwijs

Het gaat om (nieuwe) gebouwen voor maatschappelijke doeleinden die op basis van het omgevingsplan nog geen maatschappelijke functie hebben en die worden gerealiseerd in strijd met dat plan (zoals een gemeenschapshuis of andere voorziening).

Het realiseren van (nieuwe) gebouwen met een maatschappelijke functie anders dan voor onderwijs

Ja

Functiewijziging van een gebouw met een maatschappelijke functie en een oppervlakte van meer dan 250m2 bvo aan gebouwen

Alleen van toepassing als het gaat om een nieuwe functie die op grond van het omgevingsplan niet is toegestaan.

Gebouwen met een maatschappelijke functie zijn onderdeel van het publieke leven van de stad.

Functiewijziging van een gebouw met een maatschappelijke functie en met een oppervlak van meer dan 250m2 bvo aan gebouwen

Ja

 

DETAILHANDEL

Advies

Toelichting

Participatie

 

Het realiseren of uitbreiden van supermarkten met een oppervlak van meer dan 500m2 bvo

Een supermarkt heeft relatief veel impact op de omgeving vanwege bijvoorbeeld logistiek en parkeren.

 

Een kleinere (buurt-)winkel

Het realiseren of uitbreiden van supermarkten met een oppervlak van meer dan 500m2 bvo

Ja

 

 

heeft veel minder impact. Relevant is dat landelijke ketens in het algemeen kiezen voor vestigingen van minimaal 800 tot 1000 m2.

 

 

 

HORECA

Advies

Toelichting

Participatie

 

Nieuwvestiging van horeca met een oppervlak van meer dan 500m2 bvo

Het is belangrijk grip te houden op grotere nieuwe horeca-vestigingen omdat daar veel impact voor de omgeving (geluid, parkeren etc.) kan worden verwacht.

Nieuwvestiging van horeca met een oppervlak van meer dan 500m2 bvo

Ja

 

BEDRIJVEN

Advies

Toelichting

Participatie

 

De vestiging of uitbreiding van andere functies dan bedrijven met een oppervlak van meer dan 500m2 bvo op bedrijventerreinen als het omgevingsplan de nieuwe functie niet toelaat

Er is veel impact bij de vestiging van een grotere winkel of kantoor of het toevoegen van 500 m2 wonen.

 

Relatief kleinere functiewijzigingen (uitbreiding van beperkte omvang), die niet in het omgevingsplan passen, hebben minder impact op logistiek en parkeren en kunnen door college worden afgewogen.

Niet van toepassing

Ja

 

RECREATIE

Advies

Toelichting

Participatie

 

Vakantiepark: realiseren 10 of meer nieuwe (vakantie) woningen

Het gaat om toevoeging van woningen die niet passen binnen het omgevingsplan én niet passen binnen die binnen de kaders van Vitaal Buitengebied Boekel (VBB). De toevoeging van nieuwe vakantiewoningen heeft invloed op de omgeving (verkeer, geluid etc.).

Vakantiepark: realiseren 10 of meer nieuwe (vakantie) woningen

Ja

Iedere functiewijziging naar recreatie

Het gaat dan om wijziging van de bestaande functie die niet past binnen het

Iedere functiewijziging naar recreatie

Ja

 

 

omgevingsplan en ook niet past binnen de kaders van Vitaal Buitengebied Boekel (VBB)

 

 

 

AGRARISCH

Advies

Toelichting

Participatie

 

Het realiseren van nieuwe bouwwerken en/of gebouwen indien sprake is van een totale oppervlakte meer dan 500 m2

Er is relatief veel impact indien sprake is van nieuwbouw met een oppervlakte van meer dan 500 m2.

Het realiseren van nieuwe bouwwerken en/of gebouwen indien sprake is van een totale oppervlakte meer dan 500 m2

Ja

Functiewijzigingen met een oppervlak van meer dan 1000 m2 bvo als het omgevingsplan de nieuwe functie niet toelaat

Er is relatief veel impact bij een functiewijziging indien sprake is van een oppervlakte van meer dan 1000 m2 bvo.

Relatief kleinere functiewijzigingen (bijvoorbeeld een uitbreiding van beperkte omvang), die niet in het omgevingsplan passen, hebben minder impact op bijvoorbeeld logistiek en parkeren en kunnen door het college worden afgewogen.

Functiewijzigingen met een oppervlak van meer dan 1000 m2 bvo als het omgevingsplan de nieuwe functie niet toelaat

Ja