Organisatie | BAR-organisatie |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Organisatieregeling BAR-organisatie (De Bedrijfsvoeringspartner) 2024 |
Citeertitel | Organisatieregeling BAR-organisatie (De Bedrijfsvoeringspartner) 2024 |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Organisatieregeling en directieraadstatuut BAR-organisatie 2020.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | nieuwe regeling | 20-12-2023 | 873417 |
Het dagelijks bestuur van de BAR-organisatie;
gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen artikel 33b, de Gemeenschappelijke Regeling BAR-organisatie artikel 13 en de Wet op de Ondernemingsraden;
gelet op de wijzigingen in de door de BAR-organisatie uit te voeren taken per 1 januari 2024 en de daaruit volgende noodzaak voor het formeel vastleggen van de organisatie en de verantwoordelijkheden;
de “Organisatieregeling BAR-organisatie (De Bedrijfsvoeringspartner) 2024” vast te stellen
Hoofdstuk 2 Structuur, mandaten, volmachten en machtigingen
De staf bestaat uit een concernsecretaris, de concerncontroller en strategisch adviseurs. De staf wordt aangestuurd door de directeur, met inachtneming van de onafhankelijke positie van de concerncontroller.
Artikel 6: Mandaten, volmachten en machtigingen
Voor de uitoefening van gemeentelijke bevoegdheden verlenen de deelnemende colleges rechtstreeks mandaat, volmacht en machtiging aan de functionarissen van de organisatie aan de hand van afzonderlijke mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluiten. Hierover leggen de gemandateerde inhoudelijk verantwoording af aan de colleges die de mandaten hebben verleend.
Artikel 17: Opdrachtgeversoverleggen
In de dienstverleningsovereenkomst met de deelnemers worden nadere afspraken gemaakt over de collectieve en individuele opdrachtgeversoverleggen.
Hoofdstuk 5 Organisatiefilosofie en leidende principes
Artikel 23: Visie op samenwerking
Het uitgangspunt voor de relatie en de aard van de verhoudingen van de organisatie met de deelnemende gemeenten is partnerschap. De organisatie staat dichtbij de gemeenten en ondersteunt de primaire processen van de gemeentelijke organisaties. De organisatie werkt samen met de gemeenten ten dienste van de lokale gemeenschappen en besturen.
De gemeentesecretarissen van de deelnemende gemeenten hebben een betrokken en verantwoordelijke rol voor het goed functioneren van de gezamenlijke organisatie, door de verwevenheid van de primaire en ondersteunende processen. Om het perspectief van de gemeentelijke organisaties mee te kunnen nemen in de strategische ontwikkeling van de organisatie is inbreng en betrokkenheid van de ambtelijke top van de deelnemende gemeenten noodzakelijk. Daar levert het overleg van artikel 15 een bijdrage aan.
Het bestuur kan besluiten het functioneren van deze regeling te evalueren. Het bestuur stelt daartoe vooraf het doel en de reikwijdte van de evaluatie vast, alsmede de wijze van evalueren.
Bij twijfel over de uitleg van deze regeling of in gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het bestuur gehoord de directeur.
Aldus vastgesteld door het dagelijks bestuur van de BAR-organisatie, 20 december 2023
secretaris,
dhr. G.J. Bravenboer
voorzitter,
dhr. R.E Schneider
Bijlage bij Organisatieregeling BAR-organisatie (De Bedrijfsvoeringspartner) 2024
Cluster Financiën en Rechtmatigheid
Control is een kleine, onafhankelijke eenheid binnen De Bedrijfsvoeringspartner. Belangrijkste taak: de sturing en beheersing van de processen in de organisatie(s). Doet de organisatie de juiste dingen? En op de juiste manier? Kernwoorden hierbij zijn doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid. Welke risico’s loopt de organisatie en spelen we hier voldoende op in? We doen onderzoek en we controleren de interne beheersing. Hierbij hebben we veel contact met alle afdelingen in de organisatie, maar bijvoorbeeld ook met de accountant. Voor de gemeenten voeren we, op verzoek, doelmatigheidsonderzoeken en risicoanalyses uit. Indien gewenst kunnen we de gemeenten adviseren/ondersteunen bij de inrichting van de interne controle.
Het team Financieel Advies bestaat uit financieel adviseurs en financieel specialisten voor de aandachtsgebieden fiscaliteit, lokale belastingen en applicatiebeheer (KEY2Fin en Pepperflow) Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor de gemeenten en De Bedrijfsvoeringspartner op het gebied van Financiën.
Dit team verzorgt de gehele financiële administratie voor de gemeenten, De Bedrijfsvoeringspartner en de NV BAR afvalbeheer. In dit team ontvangen wij de facturen, verrichten betalingen, verzenden nota's en verzorgen de invordering.
Informatieveiligheid & Privacy
Team I&P is verantwoordelijk voor het voldoen aan de wettelijke kaders en normen, zoals de BIO, ENSIA en AVG naast het adviseren en ondersteunen van de clusters en teams binnen De Bedrijfsvoeringspartner en de drie gemeenten op het gebied van I&P. Ook zorgt I&P ervoor dat de awareness binnen De Bedrijfsvoeringspartner en de drie gemeenten is geborgd. Tevens zorgt I&P voor de opvolging van mogelijke datalekken / beveiligingsincidenten.
Het team Inkoopadvies ondersteunt en adviseert bij het inkoopproces van de afdelingen van De Bedrijfsvoeringspartner en de 3 gemeenten. Bij grotere aanbestedingsprocedures werkt het team Inkoopadvies nauw samen met de afdelingsinkoper.
Dit team ondersteunt en adviseert met betrekking tot juridisch specialismen die gemeentelijke afdelingen overstijgen zoals subsidies, aanbestedingsrecht, privacy, Wet open overheid, Gemeentewet en schadeclaims. Ook geeft dit team juridisch advies op strategische thema’s en op complexe op alle terreinen waarop de gemeenten actief zijn. Ook vertegenwoordigt dit team de gemeenten in bezwaar en beroep. Bijvoorbeeld als de gemeenten geen juristen in de vakafdeling hebben zitten.
Rechtsbescherming, Juridische kwaliteitszorg, Schade
Dit team ondersteunt de gemeentelijke bezwarencommissies door het voeren van het secretariaat en het leveren van de secretarissen voor de commissies. Het zorgt voor bewaking van de kwaliteit voor de bezwaarprocedure, coördineert ingebrekestellingen en Woo-verzoeken/informatie – mede door de Woo-informatiecontactpersoon.
Daarnaast beheert dit team de verzekeringspolissen van de 4 entiteiten, toetst binnengekomen schadeclaims en verzorgt het schadeverhaal voor de 4 entiteiten.
Juridische control en kwaliteit: ondersteuning van het management en de gemeenten in het waarborgen van de juridische kwaliteit en beheersing van juridische risico’s en het activeren (en blijven promoten van) juridisch bewustzijn. Ook het coördineren van de juridische kwaliteitszorg valt binnen dit team.
Cluster Informatisering en Automatisering
Team Applicatiebeheer zorgt voor een betrouwbare, wendbare, schaalbare en innovatieve informatievoorziening.
We zijn niet het schaap met de 5 poten, wel gedreven specialisten en experts voor het monitoren, beheren en onderhouden van generiek gebruikte applicaties (zoals Makkelijk Digitaal Zaaksysteem en Topdesk) en vakapplicaties voor bijvoorbeeld Burgerzaken, de Omgevingswet en het Sociaal Domein.
Betrouwbare informatievoorziening betekent ook beheer van data in applicaties. Wij coördineren het bewaren en vernietigen van archiefwaardige data in applicaties.
Team ICT Services, Operatie en Diensten is verantwoordelijke voor beschikbaarheid, beheer en onderhoud van de ICT-voorzieningen op 2 datacenters. Wij verzorgen en zijn verantwoordelijk voor automatiseringsadvies, IT architectuur, werkplekbeheer, systeembeheerder, incidentmanagement, probleembeheer, changemanagement en projectondersteuning. Wij ondersteunen daarnaast ICT- diensten aan onze collega's in de 5 organisaties via de ICT-helpdesk.
Team I-advies is ‘van de verandering’ en houdt zich bezig met vernieuwing en innovatie op het terrein van de informatievoorziening. Vanuit het credo “Slimmer Samen Werken” bieden we unieke expertise en kennis aan onze drie gemeenten. We werken met experts die zich continu blijven ontwikkelen – experts met een focus op een domein als Ruimte of Sociaal én experts met een focus op onderliggende informatievoorzieningsthema’s. We bieden unieke expertise vanuit ons fundament: vakgebied digitalisering én we bieden unieke expertise doordat we “dichtbij onze gemeenten” blijven.
Team Informatiebeheer registreert en beheert allerlei (wettelijke) basis- en kernregistraties zoals adresgegevens, gegevens van de openbare ruimte en topografie. Wij faciliteren het gebruik van deze gegevens en stellen deze beschikbaar aan bewoners, bedrijven en medewerkers.
Team I-Services staat dichtbij het primaire proces van de klant, wij registreren de post, beheren de archieven en verwerken deze volgens wet- en regelgeving, denk daarbij aan het vernietigen en overdragen van dossiers. Daarnaast geven wij informatie over het zaakgericht werken.
Het team Administratie Zorg bestaat uit meerdere subteams: Jeugdadministratie, Wmo-administratie en Functioneel Beheer Werk @SDV & Wijkteams. De twee administratieve teams verwerken o.a. de besluiten die de Uitvoering neemt in het kader van de jeugdwet en WMO. Functioneel Beheer werkt nauw samen met zowel Kwaliteit als Administratie om de processen correct in de systemen te laten landen.
Het team Administratie Uitkeringen bestaat uit de volgende onderdelen: Administratie uitkeringen Participatiewet en minimaregelingen, Crediteurenadministratie en financieel beheer.
Facilitair advies & Managementondersteuning
Team concern ondersteuning bestaat uit facilitair advies en managementondersteuning
Facilitair advies is verantwoordelijk voor het opstellen en het uitvoeren van het facilitaire beleid. Wij vertalen trends en ontwikkelingen voor de diverse facilitaire aandachtsgebieden naar een praktisch beleid en implementeren dit in de organisatie. Wij adviseren in ontwikkel- en verandertrajecten om zo de organisatiedoelstellingen te halen. Ons werkterrein zijn de drie gemeentehuizen, het afvalaanbiedstation en daarnaast diverse externe locaties. Ons doel is het faciliteren van huisvesting en een dienstverleningspakket die het primaire proces van de gemeenten en De Bedrijfsvoeringspartner ondersteunen. De managementondersteuners verzorgen in de hele “BAR nieuwe stijl” zowel de secretariële/administratieve ondersteuning als programma- & projectondersteuning. Ook het secretariaat van de Ondernemingsraad is hier belegd.
Facility-Services is verantwoordelijk voor de behandeling en afhandeling van alle facilitaire meldingen. Ook ondersteunt het team bij interne bijeenkomsten, evenementen en raadsvergaderingen en draagt zij zorg voor de operationele facilitaire dienstverlening binnen de 3 gemeentehuizen. Denk daarbij aan vergaderservice, postdistributie en het beheer van facilitaire middelen.
Het team HR-Advies & Ontwikkeling voorziet directie en management van De Bedrijfsvoeringspartner en de drie gemeenten van gerichte adviezen op tactisch en strategisch niveau over mens en organisatie. Naast generalistische kennis is in dit team ook specialistische kennis van verzuim geborgd.
Overige HR-expertises zijn belegd in het team Specialisten M&F. Beide teams werken nauw samen en er is een grote onderlinge afhankelijkheid.
Het team HR-Services verzorgt de personeels- en salarisadministratie voor De Bedrijfsvoeringspartner en de drie gemeenten. Daarbij hoort ook het bijstaan van medewerkers en leidinggevenden met raad en daad als het gaat over het gebruik van systemen en rechtspositionele vragen. HR-Services beheert en ontwikkelt het e-HRM systeem met als doel het collega’s zo makkelijk mogelijk te maken.
HR-specialisten & Communicatie
In het team “Specialisten M&F” is expertise geborgd t.a.v. concern-communicatie en HR-thema’s te weten: arbeidsvoorwaarden, duurzaam inzetbaarheid & vitaliteit, mobiliteit & coaching, leren & ontwikkelen, arbeidsmarkt en werving & selectie. Deze expertise wordt ingezet voor zowel De Bedrijfsvoeringspartner als voor de 3 gemeentelijke organisaties. Concerncommunicatie is gericht op de interne concerncommunicatie van De Bedrijfsvoeringspartner waaronder het onderhouden van het intranet en de interne vraagbaak Weten & Regelen. Ook is het beheer van de intranetten van de 3 gemeenten hier belegd. Daarnaast houden de communicatieadviseurs zich bezig met de communicatie van bedrijfsvoeringsprojecten die zich richten op de gemeenten.