Organisatie | Vlaardingen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening nadeelcompensatie Vlaardingen 2024 |
Citeertitel | Verordening nadeelcompensatie Vlaardingen 2024 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Algemene Verordening Nadeelcompensatie Vlaardingen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | nieuwe regeling | 14-12-2023 | 1947885 |
Besluit van de gemeenteraad van Vlaardingen
De gemeenteraad van Vlaardingen,
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 24 oktober 2023;
Gelet op de artikelen 108 en 149 van de Gemeentewet, titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht en afdeling 15.1 van de op 1 januari 2024 in werking tredende Omgevingswet;
Artikel 4. Delegatie Beslissingsbevoegdheid
Als de aanvraag om schadevergoeding betrekking heeft op schade, waarvan de aanvrager stelt dat deze wordt veroorzaakt door de gemeenteraad, beslist het college op die aanvraag.
Bij geheel of gedeeltelijke toewijzing van een aanvraag om schadevergoeding, wordt de toegewezen schadevergoeding uiterlijk voldaan zo spoedig mogelijk na het onherroepelijk worden van het besluit op de aanvraag.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Vlaardingen, gehouden op 14 december 2023.
De griffier,
I.L.J.C. Konings LLB MA
De voorzitter,
drs. B. Wijbenga - van Nieuwenhuizen
Toelichting bij Verordening nadeelcompensatie Vlaardingen 2024
In de Verordening nadeelcompensatie Vlaardingen 2024 (hierna: Verordening nadeelcompensatie) is ervan uitgegaan dat aanvragen om schadevergoeding waarop een bijzondere regeling van toepassing is, geen onderdeel uitmaken van het toepassingsbereik van deze Verordening nadeelcompensatie. Dat betreffen regelingen voor een specifiek onderwerp, zoals kabels en leidingen, of een specifiek project van publiek belang binnen de gemeente, waaromtrent voor wat betreft nadeelcompensatie aparte beleidsregels worden vastgesteld. Bij complexere projecten waarbij meerdere overheden betrokken zijn, kan ervoor gekozen worden om één loket voor het afhandelen van aanvragen om schadevergoeding in te richten (schadeloket)
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om schadevergoeding wordt een recht geheven. De figuur van de heffing is in artikel 4:128 van de Awb geïntroduceerd om te voorkomen dat er al te lichtvaardig wordt overgegaan tot indiening van een aanvraag om schadevergoeding. Het recht bedraagt € 300,-. Het college krijgt de beleidsvrijheid om dit artikel buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken in die gevallen dat het belang van het recht op schadevergoeding zal leiden tot een onvoorzien of onredelijk benadelend gevolg. Het dan te betalen bedrag is € 50,-.
Hoewel in de Awb al verschillende aanvraagvereisten zijn genoemd, is dit artikel opgenomen omdat het de aanvrager informeert welke stukken verder nog nodig zijn voor de behandeling van zijn aanvraag.
Artikel 4. Delegatie beslissingsbevoegdheid
Het college is belast met het dagelijks bestuur van de gemeente. Het beslissen op individuele aanvragen past bij dit dagelijks bestuur.
Het heeft voor eenvoudige gevallen de voorkeur om aanvragen om schadevergoeding snel, en dus zonder adviescommissie, af te handelen. Dit ook in verband met de kosten voor het instellen van een adviescommissie, in verhouding tot het uit te betalen bedrag. Het uitgangspunt dat bij het opstellen van deze Verordening nadeelcompensatie is gehanteerd, is dan ook dat in het ambtelijk apparaat van het college deskundigheid aanwezig is om eenvoudige aanvragen om schadevergoeding te kunnen beoordelen. Tevens is het mogelijk dat in de toekomst er regionale samenwerking wordt gezocht om expertise te bundelen in bijvoorbeeld een regionale adviesorganisatie.
In de Verordening nadeelcompensatie is het uitgangspunt dat alleen extra deskundigheid wordt ingeschakeld voor zover dat naar het oordeel van het bestuursorgaan noodzakelijk is om op de aanvraag te beslissen. Indien dit nodig wordt geacht, wordt via een adviseur deskundigheid betrokken bij de behandeling van een aanvraag.
In het tweede lid, onder d, is een bedrag ingevuld dat als bagateldrempel fungeert. Met een dergelijke drempel hoeft geen advies te worden ingewonnen bij aanvragen tot vergoeding van heel kleine schadebedragen. Dat wil zeggen dat schade beneden deze bagateldrempel niet voor vergoeding in aanmerking komt. De aanvragen hoeven dus niet in behandeling te worden genomen en de betreffende claims kunnen direct worden afgewezen. Voor de bagateldrempel is gekeken naar die van Rijkswaterstaat.
De Verordening nadeelcompensatie bevat in het vierde lid twee opties voor het benoemen van de adviescommissie, namelijk:
In beide gevallen vormen de adviseurs een adviescommissie als bedoeld in artikel 4:130 Awb. Dat betekent dat de beslistermijn voor zover advies wordt ingewonnen bij de behandeling van een aanvraag om schadevergoeding zes maanden is. Die termijn kan eenmaal met ten hoogste zes maanden worden verdaagd (artikel 4:130 Awb). De Verordening nadeelcompensatie biedt ook de mogelijkheid om één deskundige als commissie te benoemen, dit kan een natuurlijk persoon of rechtspersoon zijn. Dit is met name gedaan om mogelijk te maken dat een onafhankelijk bureau wordt benoemd als adviescommissie, hetgeen in de praktijk gebruikelijk is.
In de Verordening nadeelcompensatie is de procedurebehandeling niet opgenomen, aangezien de procedure en bijbehorende beslistermijnen uitputtend is geregeld in de Awb. Om houvast te bieden in het proces voor het afhandelen van aanvragen om schadevergoeding is in onderstaand schema opgenomen uit welke stappen het gemeentelijke besluitvormingsproces grofweg bestaat (de punten onder 3 tot en met 7 worden alleen doorlopen als een adviescommissie wordt ingeschakeld):
Het is in Vlaardingen gebruikelijk om met een initiatiefnemer (degene die op grond van artikel 13.3c Ow de activiteit verricht) een schadevergoedingsovereenkomst te sluiten. Op grond daarvan komt de door het bestuursorgaan toe te kennen schadevergoeding en de daarmee samenhangende kosten geheel of gedeeltelijk voor rekening van de initiatiefnemer. Als met een initiatiefnemer een schadevergoedingsovereenkomst is gesloten, op grond waarvan de kosten van schadevergoeding voor rekening van initiatiefnemer komt, wordt initiatiefnemer als belanghebbende betrokken.
Uitbetaling kan ook in natura geschieden.
Wanneer sprake is van bijzondere omstandigheden, kan het bestuursorgaan vooruitlopend op de beslissing op een aanvraag om schadevergoeding, een voorschot verlenen als redelijkerwijs kan worden aangenomen dat een verplichting tot betaling zal worden vastgesteld. Als bijzondere omstandigheden kunnen bijvoorbeeld worden aangemerkt de situatie dat de aanvrager als gevolg van het rechtmatige overheidsbesluit in een faillissementssituatie terecht is gekomen. Het uitkeren van een voorschot kan in sommige gevallen schadebeperkend werken.
Artikel 9. Intrekking oude regeling
In dit artikel wordt het intrekken van de oude regeling geregeld. Daarbij is van belang dat het overgangsrecht op wetsniveau is geregeld en dus niet in de Verordening nadeelcompensatie wordt opgenomen. Met de inwerkingtreding van de Verordening nadeelcompensatie, wordt de Algemene Verordening Nadeelcompensatie Vlaardingen ingetrokken.
Artikel 10. Inwerkingtreding en citeertitel
De Awb, al dan niet in combinatie met de Ow, bevat regels voor de afwikkeling van aanvragen om schadevergoeding (titel 4.5 Awb). Zo bevat de regeling in de Awb procedureregels (bijvoorbeeld beslistermijnen voor het afhandelen van die aanvragen. Ook zijn regels opgenomen over de maximale hoogte van het te heffen recht voor het in behandeling nemen van aanvragen. Deze regelingen zijn grotendeels uitputtend bedoeld. Slechts over enkele onderwerpen is het tot op zekere hoogte mogelijk om aanvullende regels op te nemen in een gemeentelijke verordening. Die onderwerpen zijn uitgewerkt in deze Verordening nadeelcompensatie. Vandaar dat de inwerkingtreding van de Verordening nadeelcompensatie gelijkloopt met de inwerkingtreding van titel 4.5 Awb en de Omgevingswet.