Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Albrandswaard

Verordening Nadeelcompensatie Albrandswaard 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlbrandswaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Nadeelcompensatie Albrandswaard 2024
CiteertitelVerordening Nadeelcompensatie Albrandswaard 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade 2008 gemeente Albrandswaard.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 108 van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

18-12-2023

gmb-2023-555858

864297

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Nadeelcompensatie Albrandswaard 2024

De raad van de gemeente Albrandswaard;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 24 oktober 2023;

 

gezien het advies van de commissie Beraad en Advies Ruimte 4 december 2023;

 

gelet op

  • -

    de artikelen 108 en 149 van de Gemeentewet;

  • -

    titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    afdeling 15.1 van de Omgevingswet;

Besluit

 

Vast te stellen de

 

Verordening Nadeelcompensatie Albrandswaard 2024

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    aanvraag: aanvraag om schadevergoeding op grond van artikel 15.1 van de Omgevingswet of artikel 4:126 van de Algemene wet bestuursrecht

  • b.

    aanvrager: de indiener van een aanvraag om schadevergoeding;

  • c.

    adviseur: een door het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen onafhankelijke deskundige;

  • d.

    adviescommissie: een commissie, bestaande uit meerdere adviseurs.

  • e.

    bestuursorgaan: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester van de gemeente Albrandswaard;

Artikel 2. Toepassingsbereik

  • 1.

    Deze verordening heeft betrekking op aanvragen om schadevergoeding als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, waarvan de aanvrager stelt dat die wordt veroorzaakt door een bestuursorgaan van de gemeente.

  • 2.

    Deze verordening heeft geen betrekking op aanvragen om schadevergoeding waarop een bijzondere schadevergoedingsregeling van toepassing is.

Artikel 3. Heffen recht

  • 1.

    Voor het in behandeling nemen van de aanvraag om schadevergoeding wordt een recht van € 300,- geheven.

  • 2.

    De aanvrager ontvangt hiervoor een rekening en heeft vier weken de tijd om deze te betalen. Wanneer de aanvrager deze heeft betaald, neemt het bestuursorgaan de aanvraag in behandeling.

  • 3.

    Wanneer de aanvrager het recht niet op tijd betaald, wordt de aanvraag buiten behandeling gesteld. Tenzij redelijkerwijs niet kan worden geoordeeld dat de indiener in verzuim is geweest.

Artikel 4. Aanvraag om schadevergoeding

  • 1.

    De aanvrager maakt voor de aanvraag gebruik van een via de website van de gemeente te vinden “elektronisch of schriftelijk formulier” voor het indienen van een aanvraag om schadevergoeding.

  • 2.

    In aanvulling op artikel 4:127 van de Algemene wet bestuursrecht bevat een aanvraag ook:

    • a.

      als het gaat om schade door verlies van winst of inkomsten:

      • 1*.

        jaarrekeningen over het jaar waarin schade is geleden, en;

      • 2*.

        voor zover van toepassing de drie daaraan voorafgaande jaren, en;

      • 3*.

        de aanslagen vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting;

    • b.

      als het gaat om schade door verlies van huurinkomsten:

      • 1*.

        een afschrift van de huurovereenkomst of gebruiksovereenkomst, en;

      • 2*.

        een eigendomsakte.

Artikel 5. Inschakelen van een adviseur of adviescommissie

  • 1.

    Het bestuursorgaan wint advies in bij een adviseur of adviescommissie voor zover dat naar zijn oordeel noodzakelijk is om op de aanvraag om schadevergoeding te kunnen beslissen.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders kan een adviseur of adviescommissie benoemen als:

    • a.

      vaste adviseur of vaste adviescommissie, waarbij de adviseur of de leden van de adviescommissie voor een termijn van maximaal vier jaar worden benoemd met de mogelijkheid tot herbenoeming voor maximaal vier jaar, of

    • b.

      tijdelijke adviseur of tijdelijke adviescommissie voor advisering met betrekking tot één of meer aanvragen.

  • 3.

    Als advies noodzakelijk is, benoemt het college van burgemeester en wethouders in principe binnen vier weken na ontvangst van het in artikel 3 genoemde recht een adviseur of adviescommissie.

  • 4.

    Advies als bedoeld in het eerste lid, wordt in ieder geval niet ingewonnen als:

    • a.

      de aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan kennelijk ongegrond is, omdat zich kennelijk een weigeringsgrond voordoet als bedoeld in artikel 4:126, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

    • b.

      de schade kennelijk niet kan worden toegerekend aan een door het bestuursorgaan genomen besluit of verrichte handeling;

    • c.

      de aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan voldoende gelijkenis vertoont met andere aanvragen waarvoor al advies is uitgebracht;

    • d.

      de schadevergoeding kennelijk minder bedraagt dan € 500, - voor natuurlijke personen of € 1000,- voor rechtspersonen;

    • e.

      naar het oordeel van het bestuursorgaan in de gemeentelijke organisatie voldoende deskundigheid voor de beoordeling van de aanvraag aanwezig is.

Artikel 6. Procedure

  • 1.

    Als advies wordt ingewonnen bij een adviseur of adviescommissie informeert het bestuursorgaan de aanvrager en belanghebbenden.

  • 2.

    Bij de toepassing van de artikelen 4:7 en 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht worden naast de aanvrager voor zover van toepassing ook belanghebbenden betrokken:

    • a.

      degene die de activiteit verricht en met wie een overeenkomst als bedoeld in artikel 13.3c, eerste lid, van de Omgevingswet is gesloten, en

    • b.

      als sprake is van een schadeveroorzakend besluit naar aanleiding van een aanvraag, zoals geregeld in artikel 13.3d van de Omgevingswet, de aanvrager van dat besluit of degene die de toegestane activiteit verricht, tenzij:

      • 1*.

        de schadevergoeding redelijkerwijze voor rekening behoort te blijven van het bestuursorgaan, of

      • 2*.

        de schadevergoeding voldoende op een andere manier is verzekerd.

Artikel 7. Werkwijze van de adviseur of adviescommissie

  • 1.

    De adviseur of adviescommissie brengt in principe binnen 24 weken na ontvangst van de opdracht een schriftelijk en gemotiveerd advies uit aan het bestuursorgaan.

  • 2.

    Binnen deze termijn:

    • a.

      stelt de adviseur of de adviescommissie de aanvrager, het bestuursorgaan en eventuele belanghebbenden in de gelegenheid een toelichting te geven, dan wel een standpunt over de aanvraag kenbaar te maken;

    • b.

      bezichtigt de adviseur of de adviescommissie de situatie ter plaatse als dit nodig is voor het uitbrengen van advies;

    • c.

      stelt de adviseur of adviescommissie de aanvrager, het bestuursorgaan en eventuele belanghebbenden in de gelegenheid om opmerkingen te maken op het conceptadvies. Eventuele reacties betrekt de adviseur of adviescommissie in het definitieve advies.

Artikel 8. Uitbetaling

Bij geheel of gedeeltelijke toewijzing van een aanvraag om schadevergoeding wordt de toegewezen schadevergoeding uiterlijk betaald bij het onherroepelijk worden van het besluit op de aanvraag om schadevergoeding. Op dat moment krijgt de aanvrager ook het eerder betaalde recht van €300,- terug.

Artikel 9. Intrekking oude regeling

  • 1.

    De Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade 2008 gemeente Albrandswaard wordt ingetrokken.

  • 2.

    De Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade 2008 gemeente Albrandswaard blijft van toepassing op de in § 4.2.7 van de Invoeringswet Omgevingswet bepaalde gevallen (Overgangsbepalingen nadeelcompensatie).

Artikel 10. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening Nadeelcompensatie Albrandswaard 2024.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 18 december 2023,

De voorzitter, drs. Jolanda de Witte

De griffier, drs. Leendert Groenenboom