Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heumen

Beleidsregel plaatsing laadinfrastructuur gemeente Heumen 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeumen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel plaatsing laadinfrastructuur gemeente Heumen 2024
CiteertitelBeleidsregel plaatsing laadinfrastructuur gemeente Heumen 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 160 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

19-12-2023

gmb-2023-555827

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel plaatsing laadinfrastructuur gemeente Heumen 2024

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heumen;

gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

artikel 160 van de Gemeentewet.

 

overwegende dat,

 

het gewenst is om een beleidsregel vast te stellen omdat:

  • de gemeente Heumen in de ‘Routekaart Klimaatneutraal Heumen 2050’ de ambitie heeft vastgelegd om in 2050 geen broeikasgassen meer uit te stoten;

  • verwacht wordt dat het aantal elektrische voertuigen de komende jaren fors toeneemt, waardoor er meer behoefte bestaat aan infrastructuur om elektrische voertuigen op te laden;

  • de benodigde oplaadinfrastructuur in een aantal gevallen op openbaar terrein op het grondgebied van de gemeente Heumen geplaatst wordt;

  • het wenselijk is om kaders te stellen onder welke voorwaarden er wordt meegewerkt aan het realiseren van de laadinfrastructuur op openbaar terrein;

 

besluit vast te stellen de volgende beleidsregel:

 

Beleidsregel plaatsing laadinfrastructuur gemeente Heumen 2024

 

 

 

 

1. Begripsomschrijving

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • a.

    Aanvraag: verzoek aan het college tot het beschikbaar stellen van een openbare parkeerplaats ten bate van een openbare oplaadpaal/-infrastructuur op grond die in eigendom is van de gemeente Heumen en om in te stemmen met het aangaan van een overeenkomst hiervoor;

  • b.

    Aanvrager: de aanbieder van de oplaadpaal/-infrastructuur, die instemming vraagt aan het college voor het aangaan van een overeenkomst voor het plaatsen van openbare oplaadpalen of andere oplaadinfrastructuur. Na het aangaan van de overeenkomst en het plaatsen van de oplaadpaal/-infrastructuur wordt de aanvrager tevens de eigenaar en de beheerder van de oplaadpaal/-infrastructuur.

  • c.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heumen.

  • d.

    Elektrisch voertuig: een voertuig dat op de openbare weg mag rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kan rijden en voorzien is van een stekker om op te laden (uitgezonderd in deze beleidsregels zijn fietsen en snor-/bromfietsen).

  • e.

    Gebruiker:

    • een particulier die eigenaar of bezitter is van een elektrisch voertuig en woonachtig of werkzaam is in de gemeente Heumen;

    • een bedrijf of organisatie die is gevestigd in de gemeente Heumen en eigenaar of bezitter is van één of meerdere elektrische voertuigen, of werknemer(s) in dienst heeft die beschikken over een elektrisch voertuig;

    • een bezoeker aan de gemeente Heumen met een elektrisch voertuig.

  • f.

    Oplaadinfrastructuur: het geheel van oplaadpalen, aansluitingen op het elektriciteitsnet en andere voorzieningen in de openbare ruimte op of aan de weg bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen (denk aan inductieladen of aan andere toekomstige laadmogelijkheden).

  • g.

    Oplaadpaal: een oplaadobject in de vorm van een paal met minimaal één aansluiting, en de mogelijkheid voor twee of meer aansluitingen, voor het gelijktijdig opladen van elektrische voertuigen.

  • h.

    Verkeersbesluit: het besluit dat op grond van wettelijke regels verplicht door de gemeente moet worden genomen om op de openbare weg een bepaald verkeersteken te plaatsen, te wijzigen of in te trekken of een bepaalde fysieke maatregel te treffen op of aan de weg.

 

2. Aanvraag verkeersbesluit

  • 1.

    Een aanvraag kan alleen worden ingediend door een aanbieder van de oplaadpaal/-infrastructuur.

  • 2.

    Een aanvraag wordt ingediend voor het nemen van een verkeersbesluit, waarbij één of meer openbare parkeerplaatsen worden aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen.

  • 3.

    Een aanvraag bevat een foto of tekening van de betreffende locatie, waarop de exacte plek van de gewenste oplaadpaal/-infrastructuur en de aan te wijzen parkeerplaats(en) zijn aangegeven.

 

3. Plaatsing en beheer oplaadpaal/-infrastructuur

Het college bepaalt de definitieve locatie van de oplaadpaal/-infrastructuur en de aan te wijzen parkeerplaats(en). Het college toetst hierbij aan de volgende criteria:

  • 1.

    de behoefte aan de oplaadinfrastructuur blijkt uit de behoefte van de potentiële gebruikers van de aangevraagde locatie;

  • 2.

    indien een oplaadpaal/-infrastructuur wordt geplaatst binnen een straal van 250 meter rond een bestaande oplaadpaal/-infrastructuur, wordt aantoonbaar gemaakt dat dit vanwege de grote behoefte bij gebruikers noodzakelijk is; als een paal meer dan 450 kWh per maand in 3 van de 4 afgelopen maanden heeft verbruikt is dat aanleiding om bij te plaatsen.

  • 3.

    de oplaadpaal/-infrastructuur wordt geplaatst op een ondergrond die in eigendom en beheer is van de gemeente Heumen;

  • 4.

    de locatie is voldoende vindbaar en zichtbaar.

  • 5.

    de locatie maakt het gebruik door meerdere gebruikers mogelijk en impliceert niet dat de paal tot het eigendom van een individuele gebruiker behoort;

  • 6.

    de oplaadpaal/-infrastructuur beschikt over twee of meer aansluitpunten, waardoor – eventueel op termijn – twee of meer parkeerplaatsen worden bediend;

  • 7.

    de locatie betreft een bestaand parkeervak of bestaande parkeervakken;

  • 8.

    de doorgang voor ander verkeer (auto, fiets, voetganger, rolstoel etc.) blijft gewaarborgd;

  • 9.

    de oplaadpaal/-infrastructuur wordt aangesloten op het hoofdstroomnetwerk;

In beginsel wordt bij de nieuw te realiseren oplaadpaal/-infrastructuur één parkeerplaats aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. Indien is aangetoond of onderbouwd dat het (verwachte) gebruik dit toelaat, reserveert het college meerdere parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen. Als het tweede parkeervak niet direct wordt bebord, wordt het tweede parkeervak uiterlijk geëffectueerd/bebord, bij een jaarlijks verbruik van minimaal 1.750 kWh per Laadpaal.

 

4. Inrichting en beheer parkeerplaatsen

  • 1.

    Indien het college instemt met de aanvraag, neemt het een verkeersbesluit om één of meer parkeervakken bij de oplaadpaal/-infrastructuur te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen.

  • 2.

    De gereserveerde parkeerplaats(en) zijn niet kenteken gebonden.

  • 3.

    De gemeente voorziet het bijbehorende parkeervak van een verkeersbord ten behoeve van parkeren voor het opladen van elektrische auto’s.

  • 4.

    De kosten voor het nemen van een verkeersbesluit en voor het plaatsen van een verkeersbord, tegel en/of markering op de aangewezen parkeerplaats(en) zijn voor rekening van de gemeente.

 

5. (Verlengde) private oplaadpaal/-infrastructuur

  • 1.

    Er wordt geen medewerking verleend aan het realiseren van een (verlengde) private oplaadpaal/-infrastructuur in de openbare ruimte.

  • 2.

    Er wordt geen medewerking verleend aan het realiseren van een niet-openbaar te gebruiken oplaadpaal/-infrastructuur in de openbare ruimte.

 

6. Aansprakelijkheid

De aanvrager is aansprakelijk voor alle schade die wordt veroorzaakt door of als gevolg van het gebruik van de oplaadinfrastructuur of anderszins aan derden. Gemeente Heumen is op geen enkele manier aansprakelijk voor eventuele schade die door de oplaadinfrastructuur is veroorzaakt. De aanvrager vrijwaart hiervoor de gemeente en verzekert zich voor schade zoals vastgelegd in de met aanvrager gesloten overeenkomst.

 

7. Betaald parkeren/vergunninghouders/gehandicaptenparkeerplaats/ blauwe zone

In gebieden waar betaald parkeren of vergunninghoudersparkeren is ingevoerd of waar een maximale parkeerduur (blauwe zone) of een andere restrictie geldt, geldt deze restrictie onverminderd ook voor de bestuurders van elektrische voertuigen.

 

8. Handhaving

Het college ziet toe op het juiste gebruik van de aangewezen parkeerplaats(en) en kan indien nodig handhavend optreden. Met het juiste gebruik wordt bedoeld dat het geparkeerde elektrische voertuig met een kabel is aangesloten op de oplaadinfrastructuur, waarbij de accu van het voertuig wordt opgeladen.

 

9. Volgorde besluitvorming

Met de aanleg van de oplaadpaal/-infrastructuur wordt pas begonnen, nadat het verkeersbesluit tot aanwijzing van de benodigde parkeerplaats(en) onherroepelijk is geworden.

 

10. Intrekken/wijzigen verkeersbesluit

  • 1.

    Het college kan het verkeersbesluit wijzigen of intrekken, wanneer de aanvrager zich niet houdt aan de voorwaarden die verbonden zijn aan het gebruik van de parkeerplaats.

  • 2.

    Het college kan het verkeersbesluit wijzigen of intrekken, wanneer uit het door de aanvrager verstrekte overzicht blijkt dat er nauwelijks of geen gebruik wordt gemaakt van de oplaadpaal/-infrastructuur.

  • 3.

    Het college kan het verkeersbesluit intrekken, wanneer een wegreconstructie plaatsvindt als gevolg waarvan de aangewezen parkeerplaatsen verdwijnen. In dat geval zal de gemeente samen met de aanvrager bezien of er een alternatieve locatie in de directe nabijheid mogelijk is. Kosten voor de verwijdering of verplaatsing zijn voor rekening van de gemeente, wanneer de wegreconstructie binnen 5 jaar na het aangaan van de overeenkomst plaatsvindt. De kosten zijn voor rekening van de aanvrager, wanneer de wegreconstructie later dan 5 jaar na het aangaan van de overeenkomst plaatsvindt.

 

11. Bijzondere omstandigheden

Het college beseft dat de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en de oplaadinfrastructuur volop in ontwikkeling zijn. In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college besluiten van deze beleidsregel af te wijken.

 

12. Inwerkingtreding en citeertitel

  • a.

    Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.

  • b.

    Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze beleidsregel worden de Beleidsregels oplaadpalen en andere oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op openbaar terrein gemeente Heumen, zoals vastgesteld op 9 juli 2019, ingetrokken.

  • c.

    Deze beleidsregel worden aangehaald als: Beleidsregel plaatsing laadinfrastructuur gemeente Heumen 2024.

 

 

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heumen op 19 december 2023,

de gemeentesecretaris,

mr. J. de Graaf

de burgemeester,

mr. J.W.M.S. Minses