Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dronten

Mandaat- en volmachtbesluit 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDronten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaat- en volmachtbesluit 2024
CiteertitelMandaat- en volmachtbesluit 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-01-2024Wijziging regeling

18-01-2024

gmb-2024-39533

01-01-202425-01-2024Nieuwe regeling

19-12-2023

gmb-2023-555663

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaat- en volmachtbesluit 2024

College en burgemeester,

 

elk voor zover het hun bevoegdheden betreft,

 

gelet op de artikelen 160 en 171 van de Gemeentewet, de artikelen 10:3 en 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3:60 e.v. van het Burgerlijk Wetboek;

 

B E S L U I T E N:

 

 

  • I.

    de bevoegdheid tot het afdoen van aangelegenheden, met inbegrip van het ondertekenen van daarop betrekking hebbende stukken, bij mandaat en/of volmacht op te dragen aan de functionarissen van de gemeente Dronten, zoals vermeld op de bij dit besluit behorende bijlage;

 

  • II.

    bij de toepassing van het mandaat en/of volmacht worden door de gemandateerden respectievelijk gevolmachtigden de aanwijzingen als opgenomen in de toelichting en de lijst gemandateerde bevoegdheden en volmachten in acht genomen;

 

  • III.

    de gemandateerden respectievelijk gevolmachtigden op te dragen de gemeente buiten rechte te vertegenwoordigen, voor zover dat ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid en/of volmacht nodig is;

 

  • IV.

    de bevoegdheid tot het verrichten van eenvoudige correspondentie bij mandaat en/of volmacht op te dragen aan alle functionarissen van de gemeente Dronten, voor zover een relatie hebbend met hun functie;

 

  • V.

    indien niet in diens vervanging is voorzien, wordt de functionaris vervangen door de naaste hogere functionaris;

 

  • VI.

    besluiten die in mandaat namens een gemeentelijke orgaan worden genomen, worden als volgt ondertekend:

  • namens het college van Dronten / de burgemeester van Dronten,

  • (elektronische) handtekening

  • naam mandataris

  • functie mandataris

  • (teammanager) team …

 

  • VII.

    Correspondentie aangaande rechtspositie van medewerkers wordt automatisch gegenereerd en niet voorzien van een handtekening. Onder deze correspondentie komt het volgende te staan:

 

  • Gemeente Dronten

  • namens het college / de burgemeester

 

naam gevolmachtigde

directeur vakgebied … of teammanager team …

 

  • Deze brief is digitaal vastgesteld, daarom staat er geen fysieke handtekening onder de brief.

 

  • VIII.

    stukken waarin de gemeente als rechtspersoon wordt vertegenwoordigd, worden als volgt ondertekend:

  • Gemeente Dronten,

  • Namens het college / de burgemeester

  • (elektronische) handtekening

  • Naam gevolmachtigde

 

  • IX.

    dit besluit wordt aangehaald als Mandaat- en volmachtbesluit 2024 en treedt in werking op 1 januari 2024;

 

  • X.

    het Mandaat–en volmachtbesluit 2023 (d.d. 4 april 2023) wordt ingetrokken, met dien verstande dat het Mandaat- en volmachtbesluit 2023 zoals deze van kracht was vóór 1 januari 2024, van kracht blijft ten aanzien van lopende zaken en zaken die op basis van de Omgevingswet onder het overgangsrecht vallen.

 

Dronten, 19 december 2023

Het college van Dronten,

J.D. Pruim

secretaris

drs. J.P. Gebben

burgemeester

De burgemeester van Dronten,

drs. J.P. Gebben

TOELICHTING

ALGEMEEN

Voor het gebruik van het mandaat respectievelijk de volmacht is het van belang om aandacht te hebben voor de volgende onderscheidingen.

 

Publiekrecht-privaatrecht

Rechtshandelingen (handelingen met een beoogd rechtsgevolg) kunnen worden onderscheiden in publiekrechtelijk en privaatrechtelijk handelingen. Publiekrechtelijk zijn rechtshandelingen die zijn gebaseerd op een wettelijke bevoegdheid; anders gezegd handelingen waarbij het gemeentebestuur als overheid optreedt. Dit soort handelingen wordt verricht door een publiekrechtelijk orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester).

Privaatrechtelijke handelingen kunnen worden verricht door natuurlijke personen of rechtspersonen. Hier treedt de gemeente op, niet op basis van een bijzondere bevoegdheid, maar op dezelfde wijze als andere rechtspersonen.

Er kan een verschil bestaan tussen bevoegdheid om een beslissing te nemen en de bevoegdheid daarover een stuk te ondertekenen. Met betrekking tot publiekrechtelijke besluiten legt het mandaat die bevoegdheden (afdoening en ondertekening) in een hand. Aangaande privaatrechtelijke handelingen bepaalt artikel 171 van de Gemeentewet dat de burgemeester ondertekent (hij vertegenwoordigt de gemeente buiten rechte). Hij kan die bevoegdheid aan anderen opdragen. Daarvoor is onderdeel III in het besluit opgenomen.

 

Mandaat-attributie

De heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar, de (bijzondere) ambtenaar burgerlijke stand en de leerplichtambtenaar ontlenen hun bevoegdheden (deels) rechtstreeks aan de wet. In een dergelijk geval is sprake van attributie. Voor die bevoegdheden zijn zij dan ook niet opgenomen in het mandaat- en volmachtbesluit. Overigens zijn zij voor de toepassing van die bevoegdheden wel verantwoording verschuldigd aan het college.

 

MANDAAT

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht wordt onder mandaat verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan (in casu het college of de burgemeester) besluiten te nemen.

Bij mandaat worden de bevoegdheden die een mandaatgever (college of burgemeester) heeft, opgedragen aan een gemandateerde. De mandaatgever blijft zelf bevoegd om te beslissen en om de gemandateerde aanwijzingen te geven over de wijze waarop deze zijn bevoegdheden uitoefent. Dit onderdeel heeft betrekking op publiekrechtelijke bevoegdheden. De gemandateerde treedt dus op namens een gemeentelijk orgaan. Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.

 

Ondermandaatis niet toegestaan, tenzij een medewerker expliciet schriftelijk door de teammanager, die het mandaat heeft, wordt aangewezen. In dat geval is er sprake van een persoonsgebonden en aan de functie gerelateerd ondermandaat, waarvan het mandaat bij zijn teammanager berust.

 

Het bestuursorgaan blijft te allen tijde bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. De mandaatgever kan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies geven ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid.

 

Een gemandateerde bevoegdheid omvat uiteraard ook de daarbij behorende uitvoering, zoals het inwinnen van de nodige inlichtingen, het doen van mededelingen over bestaand beleid, correspondentie over de uitvoering van een contract enzovoorts. Ook kan gedacht worden aan correspondentie die voorafgaat aan de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid, zoals het treffen van maatregelen voor een woningaanpassing of het bieden van hulp aan cliënten. Tenzij dit afzonderlijk is vermeld, valt de uitoefening van bestuursdwang, het opleggen van dwangsommen of de tussentijdse beëindiging van contracten niet onder de uitvoering.

 

Grenzen mandaat

Uiteraard is het ook zonder dat dit in het mandaat is vermeld, nimmer de bedoeling dat een medewerker van zijn bevoegdheid gebruik maakt in strijd met de wet of in afwijking van (al dan niet beschreven) gemeentelijk beleid. Ook in bestuurlijke of politiek gevoelige aangelegenheden blijft gebruik van het mandaat achterwege. Tenslotte mag het mandaat niet worden toegepast in gevallen waarin geen of onvoldoende budget voorhanden is voor de uitvoering van het besluit. Gebruik van het mandaat in deze gevallen kan leiden tot intrekking van het mandaat en in ernstige gevallen arbeidsrechtelijke sancties.

 

Volmacht

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 3:60 e.v. van het Burgerlijk Wetboek wordt onder volmacht verstaan: de bevoegdheid om in naam van een ander (in casu het college of de burgemeester) rechtshandelingen te verrichten. Bij mandaat worden de bevoegdheden die een volmachtgever (college of burgemeester) heeft, opgedragen aan een gevolmachtigde. De volmachtgever blijft zelf bevoegd om te handelen en om de gevolmachtigde algemene of specifieke instructies te geven over de wijze waarop deze zijn bevoegdheden uitoefent. Dit onderdeel heeft betrekking op privaatrechtelijke bevoegdheden. De gevolmachtigde treedt dus op namens een gemeentelijk orgaan/de gemeente. De door de gevolmachtigde verrichtte rechtshandelingen treffen de volmachtgever; de gevolmachtigde valt er tussenuit.

 

Een bij volmacht verleende bevoegdheid omvat uiteraard ook de daarbij behorende uitvoering, zoals het inwinnen van de nodige inlichtingen, het doen van mededelingen over bestaand beleid, correspondentie over de uitvoering van een contract enzovoorts. Ook kan gedacht worden aan correspondentie die voorafgaat aan de uitoefening van een volmacht.

 

Uiteraard is het ook zonder dat dit in de volmacht is vermeld, nimmer de bedoeling dat een medewerker van zijn bevoegdheid gebruik maakt in strijd met de wet of in afwijking van (al dan niet beschreven) gemeentelijk beleid. Ook in bestuurlijke of politiek gevoelige aangelegenheden blijft gebruik van de volmacht achterwege. Tenslotte mag de volmacht niet worden toegepast in gevallen waarin geen of onvoldoende budget voorhanden is voor de uitvoering van de handeling. Gebruik van de volmacht in deze gevallen kan leiden tot intrekking van de volmacht en in ernstige gevallen arbeidsrechtelijke sancties.

 

VERVANGING

Mandaat/volmacht wordt verleend over de lijn. Dit betekent dat bij afwezigheid van de gemandateerde/gevolmachtigde de naasthogere medewerker altijd bevoegd is de gemandateerde/gevolmachtigde bevoegdheid uit te oefenen. Met de naasthogere medewerker wordt bedoeld de medewerker die aan de gemandateerde/gevolmachtigde feitelijk leiding geeft. In het geval van afwezigheid van een gemandateerde/gevolmachtigde teammanager kan deze ook horizontaal worden vervangen door een andere teammanager. In het geval van een gemandateerde/gevolmachtigde directeur kan deze ook vervangen worden door de secretaris.

Van vervanging is sprake bij vakantie of ziekte, maar tevens indien het noodzakelijk is dat de gemandateerde/gevolmachtigde tijdelijk van zijn mandaat respectievelijk volmacht wordt ontheven.

 

ONDERTEKENING

Publiekrechtelijke besluiten (vergunningen en andere beschikkingen) gaan uit van een orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester). In mandaat genomen besluiten worden door de gemandateerde (elektronisch) ondertekend. Bij de ondertekening wordt altijd vermeld namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Daarbij gelden de voorschriften zoals aangegeven in onderdeel VI van het Mandaat- en volmachtbesluit waar deze toelichting op slaat. Bij afwezigheid van een gemandateerde, kan om praktische redenen b/a (bij afwezigheid) (elektronisch) worden getekend door een andere functionaris, die dan wel zelf ook gemandateerde moet zijn.

 

ONDERTEKENING PRIVAATRECHTELIJKE STUKKEN

Privaatrechtelijke stukken (zoals overeenkomsten) gaan uit van de rechtspersoon “gemeente Dronten”. Zij vermelden in de aanhef:

 

De gemeente Dronten, ten deze vertegenwoordigd door (naam ondertekenaar)

daartoe bij Mandaat- en volmachtbesluit aangewezen op grond van artikel 171 van de Gemeentewet, …..

 

Daarbij gelden de voorschriften zoals aangegeven in de onderdelen VII en VIII van het Mandaat- en volmachtbesluit waar deze toelichting op slaat.

 

EENVOUDIGE UITVOERINGSCORRESPONDENTIE

In de mandaten- en volmachtenlijst wordt een groot aantal besluiten en handelingen opgedragen aan medewerkers. Het is echter niet mogelijk om alle handelingen die medewerkers namens het gemeentebestuur of de gemeente verrichten, uitputtend te beschrijven. Met dit mandaat/deze volmacht is bedoeld de mogelijkheid te scheppen om uitvoering te geven aan besluiten die door het bestuur zijn genomen. Met een aantal voorbeelden wordt dit verduidelijkt. Ook zijn enkele begrenzingen aan te geven.

 

Het uitgangspunt bij eenvoudige uitvoeringscorrespondentie is dat geen nieuwe rechtsverhoudingen worden geschapen. Dit mandaat/deze volmacht kan dus niet worden gebruikt voor het vaststellen van beschikkingen (andere publiekrechtelijke besluiten worden geheel niet gemandateerd) en het aangaan van overeenkomsten (bestellingen).

 

Ook geldt dit mandaat/deze volmacht niet voor gevallen:

  • waarin afwijking van bestaande regels nodig is;

  • waarin verwacht kan worden dat toepassing van de regels in een concreet geval bestuurlijke of politieke repercussie zal hebben;

  • waarin geen budget (meer) voorhanden is voor de uitvoering van het besluit/de handeling;

 

Het gaat hier niet om een ondertekeningsmandaat/-volmacht, maar om de bevoegdheid om namens het college (of namens de burgemeester) zaken af te doen.

 

Let op! Het mandaat/de volmacht is een besluit van deze organen en niet van de gemeenteraad. Het mandaat/de volmacht geldt dus niet voor afdoening van zaken waartoe de raad bevoegd is. Eenvoudige correspondentie aan de raad wordt afgedaan via de lijst ingekomen stukken.

 

Voorbeelden

Bepaalde besluiten dienen na vaststelling aan anderen te worden meegedeeld (bijvoorbeeld verordeningen die strafrechtelijke bepalingen bevatten aan het arrondissementsparket). De toezending van zo’n besluit schept geen nieuwe rechtsverhouding en kan derhalve als uitvoering worden beschouwd.

 

Ook valt te denken aan de volgende gevallen :

  • ontvangstbevestigingen (niet van meldingen van bouwvoornemens of op grond van de Wet milieubeheer) en

  • het toezenden van voorhanden informatie (folders, kaarten, drukwerk);

  • het retourneren van stukken etc.

  • verzoeken om nadere informatie aan aanvrager om de aanvraag te completeren teneinde op de aanvraag te kunnen beslissen.

  • reageren op informele aanvragen/principeverzoeken die kunnen worden getoetst aan bestaand beleid.

 

Omdat in deze gevallen geen rechtsverhouding tot stand komt, bestaat er geen bezwaar tegen de stukken met een eigen ondertekening (dus niet: namens …) te verzenden.

 

PROCESVERTEGENWOORDIGING

Voor procesvertegenwoordiging bestaat een afzonderlijke procesmachtiging.

 

MANDAATBESLUIT OFGV

 

De mandaten betrekking hebbend op bevoegdheden als genoemd in de aanhef van het Mandaatbesluit OFGV, en verleend aan de directeur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek zijn vastgelegd in het Mandaatbesluit OFGV.

 

MANDAATBESLUIT CRISISORGANISATIE BEVOLKINGSZORG

 

De mandaten betrekking hebbend op bevoegdheden als genoemd in de aanhef van het Mandaatbesluit Crisisorganisatie Bevolkingszorg en verleend aan de functionarissen zijn vastgelegd in het Mandaatbesluit Crisisorganisatie Bevolkingszorg 2020 Flevoland en Gooi en Vechtstreek.

 

MANDAATREGELING UITVOERING WET GEMEENTELIJKE SCHULDHULPVERLENING, BESLUIT GEMEENTELIJKE SCHULDHULPVERLENING EN FAILLISSEMENTSWET GEMEENTE DRONTEN

De mandaten betrekking hebbend op de bevoegdheden als genoemd in bijlage 1 bij deze Mandaatregeling verleend aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lelystad.

 

Gemandateerde bevoegdheden en volmachten

 

 

ALGEMEEN

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Privaatrechtelijke overeenkomsten

1.

aangaan, wijzigen, verlengen, intrekken, ontbinden en opzeggen, inclusief ondertekening, van overeenkomsten en plaatsen en ondertekenen van orders

 

secretaris, directeur, teammanager, opgaveleider, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

- indien het contract belang onder het van toepassing zijnde Europese drempelbedrag ligt of

- indien het contract belang van onbepaalde waarde is en er duidelijke aanwijzingen bestaan dat de waarde geen hogere waarde vertegenwoordigt dan het van toepassing zijn de Europese drempelbedrag;

- conform het geldende Inkoopbeleid.

2.

verlengen overeenkomst

secretaris, directeur, teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

- indien het contractbelang boven het van toepassing zijnde Europese drempelbedrag ligt: conform verlengingsoptie in de overeenkomst

- portefeuillehouder wordt vooraf geïnformeerd

 

Aanbestedingen

3.

 

starten procedure Europese aanbesteding

 

secretaris, directeur

 

teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

betrokken directeur en portefeuillehouder wordt geïnformeerd

4.

offerte aanvragen, gunningsadvies, voornemen tot gunning (inclusief conceptovereenkomst), gunningsbesluit, afwijzingsbrief, afdoening klacht

secretaris, directeur, teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

indien het contractbelang onder het van toepassing zijnde Europese drempelbedrag ligt.

5.

aangaan en ondertekening overeenkomst na gunning

secretaris, directeur, teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

betrokken directeur en portefeuillehouder worden geïnformeerd

 

Verstrekken van een gift

6.

verstrekken van een gift

secretaris, directeur

tot een bedrag van € 20.000 en

na advies teammanager en

instemming portefeuillehouder

 

Ontzegging toegang

7.

De bevoegdheid tot het direct ontzeggen van de toegang tot gemeentelijke gebouwen en/of terreinen aan personen die in die gebouwen of op die terreinen de orde verstoren of een directe bedreiging vormen voor de veiligheid of gezondheid van de aanwezige medewerkers, bestuurders of gasten/bezoekers van de gemeente.

Deze bevoegdheid sluit in de bevoegdheid om personen op te dragen om het pand of perceel te verlaten en zich daarvan verwijderd te houden. Zo nodig wordt dit bevel gehandhaafd met behulp van de politie.

teammanagers, secretaris en directeuren.

In geval van publieksbijeen-komsten of vergaderingen buiten de normale kantooruren en indien dan geen directeur of teammanager aanwezig is, kan de medewerker intern servicepunt van dienst de onder nr. 7. beschreven bevoegdheid uitoefenen, maar alleen als de voorzitter van één van de vergaderingen of de organisator van de publieks-bijeenkomst met de ontzegging en directe verwijdering instemt.

 

8.

De bevoegdheid om personen schriftelijk aan te zeggen dat zij gedurende bepaalde tijd geen toegang hebben tot evt. nader bepaalde gemeentelijke gebouwen en/of terreinen, om reden van voorkoming van agressief gedrag, verstoring van de orde, de veiligheid of bedreiging van de veiligheid van personen in die gebouwen of op terreinen. Zo nodig wordt deze aanzegging gehandhaafd met behulp van de politie.

 

 

 

Vaststellen collegebesluit

9.

vaststellen dat er een collegebesluit is genomen indien een voorstel bij wege van parafen door alle aan de besluitvorming deelnemende collegeleden akkoord is bevonden

(loco)secretaris, medewerker bestuursondersteuning

Indien een collegelid slechts voor korte duur afwezig is (wegens ziekte, verlof of studie) wordt deze wel in de gelegenheid gesteld om voor de eerstvolgende collegevergadering alsnog aan de parafenbesluitvorming deel te nemen. Indien daarop wegens spoedeisendheid niet kan worden gewacht, wordt geprobeerd om telefonisch af te stemmen of met het spoedvoorstel kan worden ingestemd. Normale regels t.a.v. het beslissingsquorum zijn ook bij paraafbesluiten van toepassing. Indien twijfel rijst of het voorstel kan worden gevolgd wordt het voorstel alsnog ter bespreking geagendeerd. Voor het overige worden vragen en opmerkingen door mandataris onder aantekeningen bij het paraafbesluit opgenomen ter beantwoording, kennisneming of verwerking.

 

Algemene wet bestuursrecht

10.

 

 

 

afdoening klacht (art. 9:12)

 

 

 

secretaris

klacht over burgemeester (als bestuursorgaan) of lid van het college

burgemeester

klacht over secretaris of directeur

directeur, secretaris

klacht over teammanager

teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

klacht over medewerker eigen team

11.

kennelijk ongegrond, kennelijk niet-ontvankelijk verklaren van het bezwaarschrift (artikel 7:3)

teammanager coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

indien die niet het primaire besluit heeft genomen

12.

nemen van de beslissing op bezwaar (7:11)

teammanager

- indien die niet het primaire besluit heeft genomen én

- conform het advies van de commissie bezwaarschriften

 

Algemene subsidieverordening

13.

afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen)

teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

subsidie tot en met € 5.000,00, na afstemming met de portefeuille-houder.

Subsidie hoger dan € 5.000,00 tot en met € 50.000,00, mits porte-feuillehouder aantoonbaar heeft ingestemd met subsidiebesluit.

 

Aanvragen subsidie

14.

aanvragen van Europese, nationale, provinciale en regionale subsidie

secretaris, directeur, teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

 

 

 

 

PERSONEEL

 

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Burgerlijk Wetboek, boek 7 titel 10

1.

aangaan, wijzigen, verlengen, (tussentijds) beëindigen van arbeidsovereenkomsten

secretaris, directeur, teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a. bevoegdheid niet verleend ten aanzien van de secretaris en de directeuren

b. de bevoegdheid ten aanzien de van teammanagers is uitsluitend gemandateerd aan secretaris

c. teammanagers zijn slechts bevoegd voor wat betreft hun eigen team

d. teammanagers oefenen hun bevoegdheid slechts uit in overeenstemming met de HRM-adviseur. Voor het toekennen van een gratificatie wordt tevens vooraf afgestemd met twee collega managers.

e. de bevoegdheid geldt binnen de voorgestelde concernregels en voor zover het budget toereikend is. Voor zover afwijking van het concernbeleid wenselijk en juridisch mogelijk is, is de secretaris bevoegd.

f. t.a.v. de detacheringsovereen- komsten geldt dat de teammanager bevoegd is indien de inkomsten de uitgaven dekken; in andere gevallen zijn de directieleden bevoegd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

vaststellen salaris

3.

toekennen extra salarisverhoging, toelage of gratificatie

4.

achterwege laten van salarisverhoging als bedoeld in artikel 3.4 van de CAO Gemeenten

5.

overplaatsen medewerker op vrijwillige basis

6.

openstellen vacature

7.

toekennen verhuiskostenvergoeding

8.

toekennen vergoeding woon- werkverkeer

9.

koop, verkoop en overschrijven van verlof

10.

verlenen zwangerschaps- en bevallingsverlof

11.

verlenen, opschorten, onderbreken ouderschapsverlof

12.

verlenen (kortdurend) zorgverlof

13.

beslissen omtrent arbeidsduur en werktijden

14.

beslissen omtrent overwerk

15.

toekennen studiefaciliteiten

16.

 

 

het aangaan van functioneringstrajecten, vaststellen en ondertekenen van vaststellingsovereenkomsten en opleggen van schorsing als ordemaatregel

 

 

secretaris

m.b.t. teammanagers

teammanager

m.b.t. medewerkers binnen het eigen team

voorzitter werkgeverscommissie

m.b.t. griffier en griffiepersoneel

17.

voeren van het goede gesprek

secretaris, directeur, teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

conform de Regeling het goede gesprek

18.

ondertekenen arbeidsovereenkomst griffier of griffiepersoneel

voorzitter werkgeverscommissie

 

 

Financiële verordening

19.

maken van begrotingswijzigingen tussen programma’s ten behoeve van personele kosten (artikel 4, derde lid)

secretaris, directeur

begrotingswijziging vraagt geen verhoging van het begrotingstotaal en heeft tot doel dezelfde inhoudelijke taken op een andere (personele) wijze tot uitvoering te brengen

 

Procedureregeling implementatie HR21 gemeente Dronten

20.

vaststelling normbeschrijvingen (artikel 4)

secretaris, directeur

 

 

ICT

21.

aanmaken van calls voor autorisatieverzoeken en het afsluiten van accounts

teammanager, coördinator

voor zover de call betrekking heeft op medewerkers eigen team

 

Privacyreglement e-mail en internetgebruik

22.

beslissen tot controle op inhoud (artikel 8, vierde lid)

directeur

 

 

 

 

TEAM ORGANISATIEADVIES

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Algemeen

1.

toestaan gebruik ruimten gemeentehuis, daaronder begrepen de archiefruimte

teammanager

 

 

Burgerlijk Wetboek Boek 7, titel 10

 

 

2.

verlenen van voorschot op salaris in de maand waarin het betaalbaar wordt gesteld

teammanager

 

3.

verstrekken werkgeversverklaring

medewerker personeels- en salarisadministratie

 

 

 

 

 

 

4.

UWV melding (na overleg met bedrijfsarts)

5.

afdrachten IZA, ABP, loonbelasting

 

Algemeen Burgerlijk Pensioenwet

6.

aanvragen P 1 keuringen

teammanager

na overleg met bedrijfsarts

 

Personeelszaken algemeen

7.

verstrekken van legitimatiebewijzen aan medewerkers

medewerker personeels- en salarisadministratie

 

 

 

8.

in ontvangst nemen van stukken met betrekking tot loonbeslag

 

Wet veiligheidsregio’s

9.

opstarten van communicatieactiviteiten in geval van een ramp of crisis

communicatieadviseur

conform het Regionale draaiboek crisiscommunicatie

 

Privaatrechtelijke overeenkomsten

10.

aanschaf klein materiaal

communicatieadviseur, communicatiemedewerker

tot een bedrag van € 500

 

Aansprakelijkstellingen

11.

beoordeling en afhandeling van bij de gemeente ingediende schadeclaims, behalve claims t.b.v. nadeelcompensatie op basis van artikel 15.1 van de Omgevingswet

juridisch controller/coördinator JZ, (junior)juridisch adviseur, juridisch adviseur/privacy officer

 

 

 

12.

afwikkelen van schade aan gemeentelijke eigendommen en aan derden

 

Algemene wet bestuursrecht

13.

bevestigen van de ontvangst van een bezwaarschrift (artikel 6:14) of klacht (artikel 9:6)

administratief juridisch medewerker, secretaris commissie bezwaarschriften

 

 

 

14.

verdagen of opschorten van de termijn om te beslissen op het bezwaarschrift (artikel 7:10) of klacht (artikel 9:11)

15.

beslissen op bezwaar (artikel 7:11)

teammanager

de beslissing wordt genomen conform het advies van de (voorzitter van de) commissie bezwaarschriften

16.

beslissen op bezwaar na ambtelijk horen

teammanager

teammanager is niet betrokken geweest bij de primaire besluitvorming

17.

besluiten te nemen in het kader van de invordering van dwangsommen en de kosten van de toepassing van bestuursdwang, inclusief aanmanen en het uitvaardigen van een dwangbevel en het besluiten tot executiemaatregelen.

juridisch controller/coördinator JZ, juridisch adviseur

 

 

 

18.

besluiten tot het invorderen bij aanmaning en dwangbevel als bedoeld in artikel 5:10 tweede lid juncto titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht

19.

indienen van bezwaar namens college of burgemeester en ook overigens alle handelingen verrichten ten behoeve van de behandeling van het bezwaar, inclusief de vertegenwoordigen bij een hoorzitting

teammanager, juridisch controller/coördinator JZ, juridisch adviseur, juridisch adviseur/ privacy officer

 

 

Financiële zaken

20.

beslissen tot nemen van executiemaatregelen ten aanzien van zowel publiekrechtelijke als privaatrechtelijke vorderingen

juridisch controller/coördinator JZ, juridisch adviseur

 

 

Wet open overheid

21.

besluiten een verzoek niet te behandelen, indien de verzoeker niet meewerkt aan een verzoek tot precisering (artikel 4.1, zesde lid)

juridisch controller/coördinator JZ, (junior)juridisch adviseur, juridisch adviseur/privacy officer

 

 

 

22.

doorverwijzen verzoeker (artikel 4.2, eerste lid)

23.

beslissen op een verzoek om informatie (artikel 4.3)

teammanager, juridisch controller/coördinator JZ, (junior)juridisch adviseur, juridisch adviseur/ privacy officer

 

24.

verdagen of opschorten van de termijn om te beslissen op het verzoek (artikel 4.4)

juridisch controller/coördinator JZ, (junior)uridisch adviseur, juridisch adviseur/privacy officer

 

25.

aanwijzen contactpersoon (artikel 4.7)

teammanager

 

26.

beslissen wel of geen zienswijze in te dienen naar aanleiding van een zienswijzeverzoek van een bestuursorgaan of overheidsinstelling en indien van toepassing de zienswijze te geven

(junior)juridisch adviseur, juridisch adviseur/privacy officer

 

 

Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur

27.

indienen adviesverzoek bij het Landelijk Bureau Bibob (artikel 9, eerste lid)

juridisch controller/coördinator JZ, juridisch adviseur

 

 

Algemene verordening gegevensbescherming

28.

beslissen op verzoeken op grond van de artikelen 15 tot en met 22

juridisch controller/coördinator JZ, juridisch adviseur, juridisch adviseur/privacy officer Functionaris Gegevensbescherming

 

 

Gemeentewet

29.

beslissen om namens de gemeente en het college rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten (artikel 160, eerste lid, onder e)

juridisch adviseur, juridisch controller/coördinator JZ

 

 

 

30.

nemen van besluiten ten aanzien van de voorbereiding van de civiele verdediging (artikel 160, eerste lid, onder f)

 

 

 

TEAM INFORMATIEMANAGEMENT & FACILITAIR

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Privaatrechtelijke overeenkomsten

1.

 

aanschaf klein materiaal

 

contract- en budgetbeheerder

tot een bedrag van € 10.000,00

medewerker intern servicepunt

tot een bedrag van € 500,00

 

Wet basisregistratie grootschalige topografie

2

leveren gegevens aan het Kadaster (artikel 11)

medewerker GEO, functioneel applicatiebeheerder GEO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

afstemmen met andere bronhouder over begrenzing en onderlinge aansluiting van de geografische objecten (artikel 12)

4.

beoordelen of een in de BGT weergegeven geografisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid (artikel 14)

5.

langs elektronisch weg leveren van een geografisch gegeven aan de Landelijke Voorziening (artikel 15)

6.

in geval van gerede twijfel over de juistheid van een in de BGT opgenomen authentiek gegeven, deze twijfel melden bij Kadaster (artikel 25)

7.

beslissen over de wijziging dan wel opneming van het betreffende authentiek gegeven na ontvangst van de melding daarvan (artikel 27, eerste lid)

medewerker GEO, functioneel applicatiebeheerder GEO

 

8.

in onderzoek zetten van het geografisch object waarop het authentieke gegeven betrekking heeft (artikel 27, tweede lid)

medewerker GEO

 

 

 

9.

beslissen over de wijziging dan wel opneming van het betreffende authentiek gegeven na onderzoek van het gegeven (artikel 27, vierde lid)

 

Vastgoed- en geo-informatie

10.

vertegenwoordigen gemeente bij aanwijzen van grenzen bij aan- en verkoop van grond

medewerker GEO, functioneel applicatiebeheerder GEO

 

 

Aansprakelijkstellingen

11.

Afwikkelen van schade aan (in bruikleen verstrekte) gemeentelijke eigendommen

teammanager

 

 

Algemeen

 

 

12.

in ontvangst nemen aangetekende stukken, pakketten, poststukken, cheques en postwissels

bode, documentair informatie-verzorger, medewerker intern servicepuntfacilitair medewerker, medewerker drukkerij, medewerker inkoop en beheer en gebouwen

 

 

 

 

TEAM FINANCIËN, PLANNING & CONTROL & INKOOP

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Financiële zaken

1.

oninbaar verklaren van privaatrechtelijke en (fiscale) publiekrechtelijke vorderingen

invorderingsambtenaar, adviseur fiscaliteiten en financiën, medewerker debiteurenadministratie

 

2.

 

verlenen van uitstel van betaling en het treffen van betalingsregelingen voor privaatrechtelijke en (fiscale) publiekrechtelijke vorderingen

 

invorderingsambtenaar, adviseur fiscaliteiten en financiën, medewer-ker debiteurenadministratie

tot een bedrag van € 50.000

teammanager

tot een bedrag van € 100.000

3.

besluiten tot het nemen van executiemaatregelen ter uitvoering van publiekrechtelijke en privaatrechtelijke vorderingen

adviseur fiscaliteiten en financiën

 

4.

waarmerken legitimatiebewijzen belastingdeurwaarders

teammanager

 

 

 

 

5.

aangaan overeenkomsten tot geldlening

6.

opstellen en indienen van de aangifte omzetbelasting

adviseur fiscaliteiten en financiën

 

 

 

 

 

 

 

7.

opstellen en indienen van de Opgaaf BTW Compensatiefonds (BCF)

8.

opstellen en indienen van de aangiften vennootschapsbelasting

9.

afsluiten, verlengen en opzeggen gemeentelijke verzekeringen

10.

aanleveren informatie voor het informatiesysteem ‘Informatie voor derden (IV3)’

 

medewerker financieel beheer

 

 

Regeling specifieke uitkering stimulering sport

11.

aanvraag SPUK indienen bij het ministerie van VWS en voor het overige alles te doen noodzakelijk in het kader van de uitvoering van deze aanvraag.

teammanager, adviseur fiscaliteiten en financiën

financieel adviseur

 

 

Algemene wet bestuursrecht

12.

besluiten te nemen in het kader van de invordering van dwangsommen en de kosten van de toepassing van bestuursdwang, inclusief aanmanen en het uitvaardigen van een dwangbevel en het besluiten tot executiemaatregelen

adviseur fiscaliteiten en financiën

 

 

 

 

13.

besluiten tot het invorderen bij aanmaning en dwangbevel als bedoeld in artikel 5:10 tweede lid juncto titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht

 

 

 

 

TEAM GEBIEDSONTWIKKELING

Nr

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Nadeelcompensatie

1.

kennelijk ongegrond verklaren verzoek om nadeelcompensatie (artikel 4:126, eerste lid, Awb)

teammanager, jurist RO, Senior planologisch adviseur RO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

niet of niet verder in behandeling nemen van verzoek om nadeelcompensatie (artikel 126, eerste lid, Awb)

3.

verlengen termijn voor aanvullen verzoek om nadeelcompensatie (artikelen 430, tweede lid en derde lid, Awb)

4.

aanwijzing adviseur (artikel 3, vierde lid, Verordening nadeelcompensatie)

5.

beslissen op ingediend wrakingsverzoek aanwijzing adviseur (artikel 3, vierde lid, Verordening nadeelcompensatie)

6.

publiceren van omgevingsdocumenten als bedoeld in afdeling 20.5 van de Omgevingswet

(beleids)medewerker RO

 

 

Wet voorkeursrecht gemeenten

7.

mededeling doen van het besluit tot aanwijzing of voorlopige aanwijzing aan ieder van de in het besluit vermelde eigenaren en beperkt gerechtigden (artikel 7, tweede lid).

teammanager

 

 

Woningwet en Besluit woninggebonden subsidies

8.

toekennen van woninggebonden subsidies

teammanager

 

 

Woonwagenkamp Ganzendreef

9.

aangaan, (gedeeltelijk) beëindigen en verlengen van huurovereenkomsten

beleidsmedewerker volkshuisvesting

 

 

Grondzaken transacties

10.

kopen, ruilen, vervreemden of bezwaren met zakelijke of beperkte rechten van onroerende zaken en het aangaan van verplichtingen en hiermee verband houdende rechtshandelingen, waaronder ook ingebrekestellingen, waarmee uitvoering wordt gegeven aan een vastgestelde exploitatieopzet of collegebesluit en vallen binnen de vastgestelde exploitatiekredieten of begrotingspost die is opgenomen in de meerjarenbegroting of die in overeenstemming zijn met de Verordening precariobelasting dan wel de gemeentelijke Grondprijzennota.

teammanager, planeconoom, senior juridisch adviseur grondzaken

 

 

11.

kopen, ruilen, vervreemden of bezwaren met zakelijke of beperkte rechten van onroerende zaken en het aangaan van verplichtingen en de hiermee verband houdende rechtshandelingen, waaronder ook ingebrekestellingen, indien de waarde van de (tegen)prestatie niet meer bedraagt dan

€ 25.000,-- exclusief btw, dan wel van onbepaalde waarde is, of die in overeenstemming zijn met de Verordening precariobelasting

teammanager, planeconoom, senior juridisch adviseur grondzaken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12.

(ver)huren, (ver)pachten, in beheer en/of in gebruik geven/nemen van onroerende zaken of erfpacht uitgeven, alsmede het actualiseren of indexeren van den aan de gemeente te betalen vergoedingen in overeenstemming met de gemeentelijke grondprijzennota.

13.

beslissen op verzoeken om ontheffing(en) en toestemming(en) als vermeld in de met de gemeente gesloten overeenkomsten, waaronder begrepen verlenging bouwtijd, voldoen aan bouwplicht en onbebouwd doorverkopen of het verlenen van uitstel van overdracht van het verkochte. Het opleggen van boetes tot maximaal het bedrag zoals opgenomen in de met de gemeente gesloten overeenkomsten, dan wel het opleggen van lagere boetes.

14.

beslissen op het schriftelijke verzoek tot het verlenen van een ontheffing van de zelfbewoningsplicht voor woningen

15.

beslissen tot het opleggen van de in het gemeentelijk beleid vastgestelde boete, of een lagere boete, indien in strijd wordt gehandeld met de zelfbewoningsplicht

16.

beslissen op verzoeken om bij het verkopen, verhuren, in bruikleen geven, verpachten of in erfpacht uitgeven van gemeentelijke onroerende zaken ondershands dan wel 1-op-1 een overeenkomst te sluiten met de beoogde koper, huurder, bruiklener of (erf)pachter waarbij dit besluit wordt onderbouwd met in acht name van objectieve, toetsbare en redelijke criteria

17.

beslissen tot het afzien van een Bibob-onderzoek bij vastgoed- en grondtransacties

teammanager, senior juridisch adviseur grondzaken

conform Beleidsregel Bibob en

met instemming van betrokken portefeuillehouder

 

Herziening basisgrondwaarde erfpachtrecht

18.

(voornemen tot) vaststellen herziene basisgrondwaarde op grond van de getaxeerde waarde

planeconoom, senior juridisch adviseur grondzaken

 

 

 

19.

vaststellen waarde erfpachtpercelen op grond van getaxeerde waarde

20.

vaststellen canon aan de hand van de vastgestelde basisgrondwaarde

planeconoom, senior juridisch adviseur grondzaken

 

 

 

 

21.

voeren van onderhandelingen met erfpachters over beëindiging erfpachtrecht en/of verkoop blote eigendom

 

Verordening starterslening gemeente Dronten

22.

verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen en het voeren van correspondentie tijdens de procedure aanvraag startersleningen

teammanager, beleidsmedewerker volkshuisvesting, medewerker grondzaken

 

23.

beslissen op aanvraag starterslening

teammanager, beleidsmedewerker volkshuisvesting

 

 

Algemene subsidieverordening

24.

afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen)

 

 

teammanager

subsidie tot en met € 5.000,00, na afstemming met de portefeuillehouder.

Subsidie hoger dan € 5.000,00 tot en met € 50.000,00, mits portefeuillehouder aantoonbaar heeft ingestemd met subsidiebesluit.

25.

stellen van een termijn voor:

- het aanvullen van de aanvraag

- het aanvullen van een verantwoording van de besteding van een subsidie

teammanager

 

 

 

 

26.

buiten behandeling stellen van een aanvraag

27.

verlenen van uitstel van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen

teammanager

 

28.

verlengen of opschorten van een beslistermijn

teammanager

 

 

Verordening duurzaamheidslening Dronten

29.

beslissen op aanvraag duurzaamheidslening (artikelen. 7 en 8)

programmamanager Duurzaam Dronten

 

 

Verordening blijverslening Dronten

 

 

30.

toe- of afwijzen aanvraag blijverslening

teammanager,

beleidsmedewerker volkshuisvesting

 

 

Wegenverkeerswet 1994

31.

nemen van besluit aangaande het wegverkeer, verkeersbesluiten daaronder begrepen

teammanager

 

 

 

 

TEAM GROENTECHNISCH BEHEER

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Privaatrechtelijke bevoegdheden

1.

aangaan, (gedeeltelijk) beëindigen en verlengen van huur- en gebruiksovereenkomsten voor sportvelden (buitensport), campings en burgerinitiatieven die in de openbare ruimte worden gerealiseerd

teammanager

met instemming van betrokken portefeuillehouder en budgethouder

2.

aanschaf klein materiaal

toezichthouder groentechniek wijkbeheerder, beheerder begraafplaats, beleidsmedewerker groentechniek, uitvoerder boomverzorging, medewerker speeltechniek

tot een bedrag van € 10.000,00

3.

verlenen toestemming gebruik grond

teammanager

met inbegrip van het leggen van kabels en leidingen anders dan op grond van de Telecommunicatieverordening

4.

aansprakelijkheidsstelling voor schade aan gemeentelijke eigendommen

teammanager

 

 

 

5.

beoordeling en afhandeling van schade aan gemeentelijke eigendommen

 

Beheersverordening gemeentelijke begraafplaats Dronten

6.

toewijzen graven

teammanager

 

 

7.

beslissen op aanvraag vergunning grafbedekking

 

Wet op de Lijkbezorging

8.

beslissen op verzoek tot het opgraven van een lijk

teammanager

 

 

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

9.

aanstellen verkeersregelaar (artikel 56, eerste lid, sub b)

teammanager

 

 

Toezicht

10.

aanwijzing toezichthouders bij of krachtens wettelijk voorschrift

teammanager

aan te wijzen medewerker dient volledig gekwalificeerd te zijn conform wettelijk voorschrift

 

 

 

TEAM AFVAL EN REINIGING & CIVIELTECHNISCH- & ACCOMMODATIEBEHEER

nr

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Algemeen

1.

vaststellen van de afwijkingen op de routes van gladheidsbestrijding als de weersomstandigheden en de veiligheid van inwoners daar aanleiding toe geeft

teammanager, coördinator gladheidsbestrijding

 

 

Privaatrechtelijke bevoegdheden

2.

aansprakelijkheidsstelling voor schade aan gemeentelijke eigendommen

teammanager

 

 

 

 

3.

beoordeling en afhandeling van schade aan gemeentelijke eigendommen

4.

aanschaf klein materiaal/kleine opdrachten

teammanager, allround opzichter bouwkunde, regisseur afval, reiniging en materieel, monteur, specialist, toezichthouder

tot een bedrag van € 10.000,00

5.

verlenen toestemming gebruik grond

teammanager

met inbegrip van het leggen van kabels en leidingen anders dan op grond van de Telecommunicatieverordening

6.

vaststellen kosten na herstel na aanleg van kabels en leidingen

teammanager

 

 

Afvalstoffenverordening

7.

vaststellen inzamelingsroutes- en dagen en opstelplaatsen van de inzamelmiddelen (artikel 7)

teammanager, regisseur afval, reiniging en materieel

 

 

 

8.

vaststellen plaats en wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen moeten worden aangeboden (artikel 10)

 

Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening

9.

vaststellen en wijzigen Afvalwijzer (artikel 7)

teammanager, regisseur afval, reiniging en materieel

 

 

 

10.

vaststellen van de locaties voor de plaatsing van en het doorvoeren van mutaties aangaande ondergrondse rest- of verzamelcontainers

 

Wegenverkeerswet 1994 / Besluit ontheffingverlening exceptionele transporten

11.

verlenen van toestemming aan de Dienst Wegverkeer tot verlening van ontheffing exceptioneel vervoer

teammanager, specialist/toezichthouder civieltechniek

 

 

Telecommunicatiewet en Algemene verordening ondergrondse infrastructuren gemeente Dronten

12.

stilleggen werkzaamheden (artikel 19 van de verordening)

toezichthouder civiele techniek, toezichthouder/werkvoorbereider civiele techniek, specialist/toezichthouder civiele techniek, toezichthouder nieuwe werken

 

13.

beslissen op aanvraag vergunning (artikel 6, eerste lid, verordening)

toezichthouder kabels en leidingen

 

 

14.

stellen redelijk termijn voor nemen beslissing op vergunningaanvraag (artikel 6, vierde lid, van de verordening)

15.

beslissen tot wijziging of intrekking vergunning (artikel 8, eerste lid, van de verordening)

teammanager

 

16.

nemen instemmingsbesluit (artikel 11, eerste lid, verordening

toezichthouder kabels en leidingen

 

 

 

 

 

17.

stellen redelijke termijn voor nemen instemmingsbesluit (artikel  11, vierde lid, verordening

18.

verbinden voorschriften en beperkingen instemmingsbesluit (artikel 13, eerste lid, verordening)

19.

vaststellen (digitale)formulieren en/of registratiesysteem ( artikel 12, tweede lid, verordening)

toezichthouder kabels en leidingen

 

 

 

20.

stellen nadere regels te verstrekken gegevens (artikel 12, zesde lid, van de verordening)

 

Aansluitverordening riolering

 

 

21.

beslissen op aanvraag aansluitvergunning

teammanager, senior regisseur civiele techniek

 

 

Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken

22.

registratie van belangen bij het Kadaster

teammanager

 

 

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

23.

aanstellen verkeersregelaar (artikel 56, eerste lid, sub b)

teammanager

 

 

Toezicht

24.

aanwijzing toezichthouders bij of krachtens wettelijk voorschrift

teammanager

aan te wijzen medewerker dient volledig gekwalificeerd te zijn conform wettelijk voorschrift

 

 

 

TEAM PUBLIEKSZAKEN

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Algemeen

 

 

1.

waarmerken van kopieën

medewerker receptie/telefoon, allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

 

 

 

2.

legalisatie van handtekeningen

 

Wet op de Lijkbezorging

3.

verlenen van verlof tot ontleding (artikel 68)

allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

 

voor zover tevens benoemd als ambtenaar van de burgerlijke stand

 

4.

verlenen uitstel verlof tot begraven of verbranding (artikel 17)

5.

afgifte van een laissez-passer als bedoeld in artikel 3 van de Overeenkomst van Straatsburg

backofficemedewerker

 

6.

tekenen voor kosten en ondertekenen van documenten die benodigd zijn om een begrafenis/crematie van gemeentewege te realiseren

teammanager, coördinator

 

 

 

7.

verhaal van de kosten, verbonden aan de bezorging van lijken waarvoor de burgemeester zorg draagt (artikel 22)

 

Paspoortwet

8.

het in behandeling nemen van een aanvraag en de afgifte van een reisdocument en de verklaring van vermissing van het reisdocument conform artikel 31, lid 1, van de Paspoortwet

allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

 

9.

besluit tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag van reisdocumenten

teammanager, coördinator

 

10.

aanwijzen van medewerkers die bevoegd zijn met een postmachtiging reisdocumenten en rijbewijzen in ontvangst te nemen

applicatiebeheerder publiekszaken

 

 

Wet basisregistratie personen

11.

verstrekken van inlichtingen en afschriften uit en het bijhouden van de basisregistratie personen

allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

 

 

 

12.

in behandeling nemen en verwerken van een aangifte of verzoek genoemd in de wet.

13.

verwerken van (ambtshalve) wijzigingen en correcties

backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

 

14.

besluit tot ambtshalve wijziging of opneming van gegevenswijziging, besluit tot het niet in behandeling nemen van een aangifte of verzoek

frontofficemedewerker, backofficemedewerker

 

 

 

15.

opleggen bestuurlijke boete (artikel 4:17)

16.

aanwijzen van medewerkers die bevoegd zijn om een verklaring onder ede af te nemen (artikel 2.8, tweede lid, onder e)

teammanager

 

 

Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen en waardedocumenten

17.

aanpassen van de in artikel 1a benoemde functiegroepen (artikel 60 eerste lid)

teammanager

 

18.

aanpassen van de in artikel 1b functiegroepen (artikel 60, tweede lid)

teammanager

 

 

Toezicht

19.

aanwijzing toezichthouders bij of krachtens wettelijk voorschrift

teammanager

aan te wijzen medewerker dient volledig gekwalificeerd te zijn conform Regeling beheer en toezicht BRP en waardedocumenten van de gemeente Dronten

 

Wegenverkeerswet 1994

20.

in behandeling nemen van een aanvraag en de afgifte van een rijbewijs, en de verklaring van vermissing van het rijbewijs conform artikel 39 van het Reglement rijbewijzen

allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

 

21.

besluit tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag rijbewijs en de afgifte van een rijbewijs

teammanager, coördinator

 

22.

besluit tot ongeldigverklaring van (één of meer categorieën van) het rijbewijs (naar aanleiding van afstandsverklaring door de houder van (één of meer categorieën van) het rijbewijs) (artikel 124, eerste lid, onder c)

teammanager, coördinator

 

23.

beslissen op aanvraag om ontheffing voor het houden van een wedstrijd met voertuigen op de openbare weg

medewerker KCC

 

 

 

24.

beslissen op aanvraag om vergunning of ontheffing

 

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

25.

aanstellen verkeersregelaar (artikel 56, eerste lid, sub b)

medewerker KCC

 

 

Rijkswet op het Nederlanderschap

26.

in behandeling nemen van en adviseren op verzoek om naturalisatie tot Nederlander en het in behandeling nemen van en beslissen op optieverklaring

backofficemedewerker, coördinator

 

27.

legesafdracht aan IND n.a.v. naturalisatieaanvraag

teammanager, coördinator

 

 

Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

28.

uitreiken bevestiging van verkrijging van het Nederlanderschap of besluit tot verlening van het Nederlanderschap (naturalisatieceremonie)( artikelen 60a en 60b)

backofficemedewerker, coördinator

 

 

Wet algemene bepalingen burgerservicenummer

29.

toekennen burgerservicenummer

allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

 

30.

aanvraag “Toetsing BSN-gerechtigdheid”

teammanager, coördinator

 

 

Wet op de verklaring omtrent het gedrag

31.

het in ontvangst nemen van aanvragen en het doorsturen naar het Ministerie van Veiligheid en Justitie

allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder

 

 

Wet justitiële documentatie

32.

aanvraag inlichtingen uit de registers justitiële documentatiedienst en de politieadministratie

backofficemedewerker

 

 

Burgerlijk Wetboek

33.

benoeming van (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand (Boek 1, artikel 16)

teammanager, coördinator

 

34.

aanwijzen van een ‘huis der gemeente’ (Boek 1, artikel 63)

teammanager

 

 

Kieswet

35.

verstrekken van inlichtingen uit het Kiezersregister (artikel D 4)

backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

36.

in behandeling nemen van aanvragen en verstrekken van vervangende stempassen (artikel J 8)

37.

in behandeling nemen van aanvragen en verstrekken van volmachten (artikel L 8)

38.

in behandeling nemen van aanvragen en verstrekken van kiezerspassen (artikel K 3)

39.

in behandeling nemen en ondertekenen van de af te leggen ondersteuningsverklaringen voor politieke groeperingen (artikel H 4)

40.

in behandeling nemen van verzoekschrift model Y32, waarbij EU-onderdanen de keuze maken om bij de gemeente hun stem uit te brengen (artikel Y 32)

41.

instellen hoofdstembureau en (mobiele) stembureaus, aanwijzen stemlokalen, bepalen openingstijden en zittingstijden en plaatsen van de eventuele mobiele stembureaus en afwijkende locaties stemopneming (artikelen E3, lid1; J1, lid 3; J4, lid 1, J4a en Na2) en het instellen, aanwijzen, bepalen openingstijden van het gemeentelijk stembureau (artikel E7).

teammanager, coördinator

 

42.

benoemen van de leden en plaatsvervangende leden van (mobiele) stembureaus (artikel E4, lid 1) en het benoemen van leden, plaatsvervangende leden en ondersteuners van het gemeentelijk stembureau (artikel E8. lid 1 en Na6, lid 1)

 

teammanager, coördinator

 

 

Algemene plaatselijke verordening

43.

accepteren melding van een meldingsplichtig evenemen (artikel 2:25)

medewerker KCC

 

 

Verordening fysieke leefomgeving

44.

Ontheffing verlenen van het verbod van het hebben van voorwerpen op, boven, in of aan een openbare plaats in strijd met de publieke functie (artikel 2:7, lid 4)

medewerker KCC

 

 

 

 

TEAM VERGUNNINGEN, TOEZICHT & HANDHAVING

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Algemene plaatselijke verordening

1.

vaststellen aanvraagformulieren voor ontheffingen en vergunningen

coördinator Apv & bijzondere wetten

 

2.

accepteren melding van een meldingsplichtig evenement (artikel 2:25)

coördinator Apv & bijzondere wetten, vergunnigverlener Apv & bijzondere wetten, administratief medewerker

 

3.

beslissen op aanvraag exploitatievergunning (artikel 2:28)

teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

 

4.

beslissen op aanvraag overige vergunningen (uitgezonderd de aanvraag voor een C-evenementenvergunning)

coördinator Apv & bijzondere wetten vergunningverlener Apv & bijzondere wetten,

 

5.

opleggen aanlijngebod of muilkorfgebod gevaarlijke honden (artikel 2:59)

teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

 

6

het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen en het voeren van correspondentie tijdens en na de procedure van de aanvraag

medewerker Apv & bijzondere wetten/Regisseur vergunningen/klantbegeleider

 

 

Verordening fysieke leefomgeving

7.

ontheffing verlenen van het verbod van het hebben van voorwerpen op, boven, in of aan een openbare plaats in strijd met de publieke functie (artikel 2:7, vierde lid)

coördinator Apv & bijzondere wetten, vergunningverlener Apv & bijzondere wetten

 

8.

vaststellen, wijzigen of intrekken aanwijzingsbesluit hondenverbodsgebieden en/of losloop-uitlaatgebieden (artikelen 2:19 en 2:20)

teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

 

9.

beslissen op aanvraag vergunning inzameling kleding (artikel 2:53)

vergunningverlener Apv & bijzondere wetten

 

10.

beslissen op aanvraag standplaatsvergunning (artikel 2:54)

vergunningverlener Apv & bijzondere wetten

conform standplaatsenbeleid

11.

beslissen op aanvraag ontheffing voor het verbranden van snoeihout (artikel 2:64)

administratief medewerker

 

12.

beslissen op aanvraag standplaatsvergunning warenmarkten (artikel 3:4)

vergunningverlener Apv & bijzondere wetten

 

 

Alcoholwet

13.

beslissen op aanvraag om vergunning

teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

 

 

Wet op de Kansspelen en Speelautomatenhallenverordening

14.

beslissen op aanvraag om vergunning

vergunningverlener Apv & bijzondere wetten

 

 

Wegenverkeerswet 1994

15.

beslissen op aanvraag om ontheffing voor het houden van een wedstrijd met voertuigen op de openbare weg

vergunningverlener Apv & bijzondere wetten

 

16.

beslissen op aanvraag om vergunning, overige ontheffing, of gehandicaptenparkeerplaats

teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid, coördinator Apv & bijzondere wetten, vergunningverlener Apv & bijzondere wetten

 

 

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

17.

aanstellen verkeersregelaar (artikel 56, eerste lid, sub b)

coördinator Apv & bijzondere wetten, vergunningverlener Apv & bijzondere wetten

 

 

Wet vervoer gevaarlijke stoffen

18.

beslissen op aanvraag om vergunning c.q. ontheffing

teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

 

 

Omgevingswet

19.

het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen en het voeren van correspondentie tijdens en na de procedure van de aanvraag om omgevingsvergunning

medewerker triage (leefomgeving), regisseur vergunningen/klantbegeleider,

senior Wabo-coördinator,

(junior) Wabo-coördinator

 

 

 

 

 

 

20.

besluiten om aanvraag omgevingsvergunning niet in behandeling te nemen (artikel 4:5 Awb en artikel 16.10 Omgevingswet)

21.

besluiten tot het verdagen van de beslissing op de aanvraag (artikel 16.64 )

22.

het ambtshalve wijzigen of het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning (artikelen 5.39 en 5.40 )

regisseur vergunningen/klantbegeleider,

senior Wabo-coördinator,

Wabo-coördinator

 

 

 

 

 

23.

het op aanvraag wijzigen of het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning (artikel 5.40 )

24.

beslissen op aanvraag omgevingsvergunning dat er sprake is van een vergunningsvrije bouwactiviteit (artikelen 2.27 en 2.29 Besluit bouwwerken leefomgeving )

 

25.

beslissen op aanvraag omgevingsvergunning (artikelen 5.1 en 5.4 in samenhang met artikel 4.4 tweede lid))

regisseur vergunningen/klantbegeleider,

senior Wabo-coördinator,

Wabo-coördinator

a. inclusief de beslissing om de hardheidsclausule uit de Welstandsnota wel of niet toe te passen, conform het advies van de Welstandscommissie

b. m.u.v. de positieve be-slissing op een aanvraag omgevingsvergunning die alleen de activiteit bouwen betreft en waarbij de bouwsom meer is dan

€ 150.000,00

c. in geval het een vergunning voor de aanleg van een uitweg als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, onder a betreft: na advies team ARCA

26.

beslissen op aanvraag omgevingsvergunning (artikelen 5.1 en 5.4 in samenhang met artikel 4.4 tweede lid)

teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

a. als de bouwsom meer is dan € 150.000,00

b. in afstemming met team GO

c. in geval het een vergunning voor de aanleg van een uitrit als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, onder a betreft: na advies team ARCA

27.

beslissing omtrent verzoek op grond van artikel 5.18 en 5.21

regisseur vergunningen/klantbegeleider,

senior Wabo-coördinator,

Wabo-coördinator

in afstemming met team GO

28.

beoordelen of wijzigingen van een bouwplan vallen binnen de verleende omgevingsvergunning voor het bouwen

regisseur vergunningen/klantbegeleider,

senior Wabo-coördinator, Wabo-coördinator

 

29.

geheel of gedeeltelijk intrekken van omgevingsvergunning en/of ontheffing als sanctie (artikel 18.10)

regisseur vergunningen/klantbegeleider

 

30.

afhandelen sloopmelding

administratief medewerker, medewerker triage (leefomgeving)

 

 

Bouwbesluit

31.

beslissen op aanvraag ontheffing (artikel 8.3, derde lid)

regisseur vergunningen/klantbegeleider,

senior Wabo-coördinator,

wabo-coördinator

 

 

Wet Milieubeheer

32.

beslissen op aanvraag om ontheffing van het verbod afvalstoffen te verbranden (artikel 10.63)

 

administratief medewerker, medewerker triage (leefomgeving)

 

 

Besluit bouwwerken leefomgeving

 

 

33.

 

 

beslissen op gebruiksmelding (artikel 6.7)

regisseur vergunningen/klantbegeleider,

senior Wabo-coördinator,

wabo-coördinator

 

 

Wet basisregistratie adressen en gebouwen

34.

inschrijven van de aangewezen brondocumenten in het adressen- of gebouwenregister (artikel 2, jo artikel 10)

BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder, BAG medewerker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

35.

Vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten (artikel 8)

36.

opmaken van een document van constatering (artikel 10, onder b)

37.

het onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistratie adressen en gebouwen (artikel 31)

38.

ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen enm verzoeken (artikelen 37 en 38) inclusief de verwerking daarvan (artikelen 31, 39, 40 en 41)

39.

opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenadministratie en die niet in een ander krachtens de wet aangewezen brondocument zijn opgenomen

BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder, BAG medewerker

 

 

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken

40.

ter inschrijving aanbieden van een beperkingenbesluit dan wel een daarop betrekking hebbende beslissing in administratief beroep of rechterlijke uitspraak (artikel 15, eerste lid)

BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder, BAG medewerker

 

 

 

 

 

41.

ter inschrijving aanbieden van een verklaring met betrekking tot het vervallen van een beperking (artikel 15, derde lid)

42.

aanleveren van de in het gemeentelijke beperkingenregister ingeschreven beperkingenbesluiten en daarop betrekking hebbende beslissingen in administratief beroep of rechterlijke uitspraken (artikel 17a, eerste lid)

 

Regeling kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken

43.

opstellen van een verklaring dat de aan te leveren essentialia overeenkomen met de inhoud van het brondocument (artikel 5)

BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder, BAG medewerker

 

 

 

44.

aanwijzen van een vervangend object als werkingsgebied indien een aangewezen object blijkens de bijbehorende registratie niet langer actueel is (artikel 7)

 

Verordening naamgeving en nummering (adressen)

45.

nemen van huisnummerbesluit

BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder, BAG medewerker

 

 

 

46.

intrekken huisnummerbesluit

 

Verordening inzake de winkeltijden

47.

beslissen op aanvraag om ontheffing afwijken verbod straatverkoop op zon- en feestdagen (artikel 3, lid 1)

vergunningverlener APV & bijzondere wetten

 

 

 

48.

beslissen op aanvraag om ontheffing openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur (artikel 4, lid 1)

 

Wet personenvervoer 2000

49.

verstrekken van adviezen aan gedeputeerde staten inzake aanvragen om vergunning

teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

 

 

Project beëindiging oneigenlijk grondgebruik

50.

privaatrechtelijke besluiten

teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

 

binnen de kaders van het project

 

51.

besluiten tot alle conservatoire maatregelen en te doen wat nodig is ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit

 

Handhaving

52.

opleggen van last onder dwangsom

teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

tot en met een bedrag van € 50.000,00

53.

opleggen van last onder bestuursdwang

teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

voor zover de kosten ten hoogste € 50.000,00 bedragen

54.

opschorten begunstigingstermijn (art. 5:24 en 5:32a Awb)

teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

tot en met een bedrag van € 50.000

55.

opleggen last onder dwangsom t.b.v. handhaving artikel 2:28 Verordening fysieke leefomgeving

bijzonder opsporingsambtenaar

uitgezonderd spoed last onder bestuursdwang, bij gebruik van vastgestelde modelbrief en conform Beleidsnotitie parkeerexcessen

56.

horen van zienswijzen aangaande voornemen tot opleggen van last onder dwangsom of last onder bestuursdwang

juridisch medewerker VTH

 

57

beslissen op verzoek om handhaving

teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

 

58

intrekken last onder dwangsom of last onder bestuursdwang

teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

dwangsommen tot in totaal maximaal € 50.000,00 per beschikking

59.

besluiten te nemen in het kader van de invordering van dwangsommen en de kosten van de toepassing van bestuursdwang, inclusief aanmanen en het uitvaardigen van een dwangbevel en het besluiten tot executiemaatregelen.

juridisch medewerker VTH

 

60.

besluiten tot het meevoeren en opslaan van zaken zoals bedoeld in artikel 5:29 Awb

teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

 

61.

het ondertekenen van een proces-verbaal van meevoeren en opslaan van zaken (inbeslagname)

teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

tot een totale kostenpost van € 50.000,00

 

Toezicht

62.

aanwijzing toezichthouders bij of krachtens wettelijk voorschrift

teammanager, coördinator toezicht & handhaving, teamcoördinator veiligheid

aan te wijzen medewerker dient volledig gekwalificeerd te zijn conform wettelijk voorschrift

 

 

 

TEAM VEILIGHEID

nr

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Algemene plaatselijke verordening

1.

vaststellen aanvraagformulieren voor ontheffingen en vergunningen

evenementen-regisseur/adviseur crisisbeheersing

 

2.

beslissen op aanvraag A- of B-evenementenvergunning

evenementen-regisseur/adviseur crisisbeheersing, beleidsmedewerker evenementen en veiligheid, vergunningverlener evenementen/medewerker veiligheid, senior medewerker APV & bijzondere wetten

 

3.

beslissen op aanvraag B+ en C-evenementenvergunning

teammanager, teamcoördinator veiligheid, coördinator toezicht & handhaving

 

4.

wijzigingen voorschriften ten tijde van de voorbereiding van of tijdens het evenement

teammanager, teamcoördinator veiligheid, coördinator toezicht & handhaving, evenementen-regisseur/adviseur crisisbeheersing

 

 

Wegenverkeerswet 1994

5.

nemen van besluit aangaande het wegverkeer, verkeersbesluiten daaronder begrepen

evenementen-regisseur/adviseur crisisbeheersing

 

6.

beslissen op aanvraag om ontheffing voor het houden van een wedstrijd met voertuigen op de openbare weg

evenementen-regisseur/adviseur crisisbeheersing, beleidsmedewerker evenementen en veiligheid, vergunningverlener evenementen/medewerker veiligheid, senior medewerker APV & bijzondere wetten

 

 

 

7.

beslissen op aanvraag om vergunning of overige ontheffing

 

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

8.

aanstellen verkeersregelaar (artikel 56, eerste lid, sub b)

evenementen-regisseur/adviseur crisisbeheersing, beleidsmedewerker evenementen en veiligheid, vergunningverlener evenementen/medewerker veiligheid, senior medewerker APV & bijzondere wetten

 

 

Wet politiegegevens

9.

meldingen/mutatierapporten opvragen bij de politie (artikelen 8 en 13, eerste lid)

regisseur zorg en veiligheid, senior medewerker veiligheidsbeleid

conform artikel 2, eerste lid, van Privacyreglement persoonsgerichte aanpak. Motivatie vastgelegd in dossier, indien aanwezig.

10.

opvragen gegevens bij de politie in het kader van de handhaving van de openbare orde (artikel 16, eerste lid, onder 2)

senior medewerker Apv & bijzondere wetten, regisseur zorg en veiligheid, senior medewerker veiligheidsbeleid, evenementen-regisseur/adviseur crisis-beheersing, beleidsmedewerker bouw-Apv-bijzondere wetgeving

 

 

Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen

11.

beslissen op aanvraag om verklaring van geen bezwaar

evenementen-regisseur/adviseur crisisbeheersing, beleidsmedewerker evenementen en veiligheid, senior medewerker Apv & bijzondere wetten

 

 

 

Vuurwerkbesluit

12.

adviseren omtrent verklaring van geen bezwaar tegen verlenen toestemming tot ontbranding professioneel vuurwerk

evenementen-regisseur/adviseur crisisbeheersing, senior medewerker Apv & bijzondere wetten

 

 

Handhaving

13.

opleggen van last onder dwangsom

teammanager, teamcoördinator veiligheid, coördinator toezicht & handhaving, beleidsmedewerker bouw-Apv-bijzondere wetgeving

tot en met een bedrag van

€ 50.000,00

14.

opleggen van last onder bestuursdwang

teammanager, teamcoördinator veiligheid, coördinator toezicht & handhaving, beleidsmedewerker bouw-Apv-bijzondere wetgeving

voor zover de kosten ten hoogste € 50.000,00 bedragen

15.

opschorten begunstigingstermijn (artikel 5:24 en 5:32a Awb)

teammanager, teamcoördinator veiligheid, coördinator toezicht & handhaving, beleidsmedewerker bouw-Apv-bijzondere wetgeving

tot en met een bedrag van € 50.000

16.

horen van zienswijzen aangaande voornemen tot opleggen van last onder dwangsom of last onder bestuursdwang

teammanager, teamcoördinator veiligheid, coördinator toezicht & handhaving, beleidsmedewerker bouw-Apv-bijzondere wetgeving

teamanager, beleidsmedewerker bouw-Apv-bijzondere wetgeving

 

 

 

17.

beslissen op verzoek om handhaving

18.

intrekken last onder dwangsom of last onder bestuursdwang

teammanager, teamcoördinator veiligheid, coördinator toezicht & handhaving, beleidsmedewerker bouw-Apv-bijzondere wetgeving

dwangsommen tot in totaal maximaal € 50.000,00 per beschikking

19.

besluiten te nemen in het kader van de invordering van dwangsommen en de kosten van toepassing van bestuursdwang, inclusief aanmanen en het uitvaardigen van een dwangbevel en het besluiten tot executiemaatregelen

teammanager, teamcoördinator veiligheid, coördinator toezicht & handhaving, beleidsmedewerker bouw-Apv-bijzondere wetgeving

 

 

 

 

SOCIAAL DOMEIN

 

 

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

1.

Privaatrechtelijke overeenkomsten

 

aangaan, wijzigen, verlengen, intrekken, ontbinden en opzeggen, inclusief ondertekening, van overeenkomsten en plaatsen en ondertekenen van orders.

contractmanager

indien het contract belang onder het van toepassing zijnde Europese drempelbedrag ligt of

indien het contract belang van onbepaalde waarde is en er duidelijke aanwijzingen bestaan dat de waarde geen hogere waarde vertegenwoordigt dan het van toepassing zijn de Europese drempelbedrag;

conform het geldende Inkoopbeleid.

2.

verlengen overeenkomst

contractmanager

indien het contractbelang boven het van toepassing zijnde Europese drempelbedrag ligt: conform verlengingsoptie in de overeenkomst

portefeuillehouder wordt vooraf geïnformeerd

3.

aangaan, (gedeeltelijk) beëindigen en verlengen van huur- en gebruiksovereenkomsten voor sportvelden en gemeentelijke gebouwen gerelateerd aan sport, welzijn en onderwijs

beleidsmedewerker samenleving

met instemming van betrokken portefeuillehouder en budgethouder

 

Leerplichtwet

4.

besluit omtrent vervangende leerplicht

leerplichtambtenaar/RMC-consulent

 

 

 

 

 

 

5.

besluit omtrent vervangende leerplicht laatste schooljaar

6.

toezicht op handhaving van de leerplicht

7.

beslissen op verzoek om vrijstelling voor het volgen van ander onderwijs

leerplichtambtenaar/RMC-consulent

 

 

Verordening leerlingenvervoer gemeente Dronten

8.

afdoen van aanvraag leerlingenvervoer (verlenen, weigeren, intrekken, herzien, verrekenen, terugvorderen, verlengen van de beslistermijn, geven van hersteltermijn, buiten behandeling laten, vaststellen aanvraagformulier).

beleidsmedewerker,

teammanager, consulent leerlingenvervoer

 

 

Wet kinderopvang

9.

afgeven van een beschikking op aanvraag tot exploitatie van een kindercentrum of gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang (artikel 1.46)

(junior)beleidsmedewerker

 

 

 

 

 

 

 

10.

doorvoeren van een wijziging in het register kinderopvang en mededeling daarvan aan de houder van het kindercentrum of gastouderbureau (artikel 1.47)

11.

geven van een schriftelijke aanwijzing aan houders van een kindercentrum of gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang die de voorschriften niet of onvoldoende naleven (artikel 1.65)

 

Besluit landelijk register kinderopvang, register buitenlandse kinderopvang en personenregister kinderopvang

12.

verwijderen van een kinderopvangvoorziening uit het landelijk register kinderopvang (art. 8)

(junior)beleidsmedewerker

 

 

Beleidsregel tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van Sociaal Medische Indicatie

13.

beslissen op aanvraag Sociaal Medische Indicatie

gids jeugd, gids Wmo, gids P-wet, gids regie sociaal domein

 

 

Algemene subsidieverordening

 

 

14.

 

afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen)

 

(junior)beleidsmedewerker, teammanager

 

subsidie tot en met € 5.000,00, na afstemming met de portefeuillehouder.

teammanager

subsidie hoger dan € 5.000,00 tot en met € 50.000,00, mits portefeuillehouder aantoonbaar heeft ingestemd met het subsidie- besluit

15.

stellen van een termijn voor:

- het aanvullen van de aanvraag

- het aanvullen van een verantwoording van de besteding van een subsidie

(junior)beleidsmedewerker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16.

buiten behandeling stellen van een aanvraag

17.

verlenen van uitstel van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen

18.

verlengen of opschorten van een beslistermijn

19.

vaststellen van een aanvraagformulier

 

Wet inburgering 2007

20.

beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht uitkeringsgerechtigde wegens psychische of lichamelijke belemmering, dan wel een verstandelijke handicap (artikel 6, eerste lid)

juridisch kwaliteitsmedewerker,

beleidsmedewerker, consulent statushouders,

re-integratieconsulent

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21.

beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht uitkeringsgerechtigde wegens de onmogelijkheid het inburgeringsexamen te behalen (artikel 31, tweede lid, sub c)

22.

vaststellen inburgeringsvoorziening uitkeringsgerechtigde

23.

beslissen omtrent verlenging termijn waarbinnen uitkerings- gerechtigde inburgeringsexamen gehaald moet hebben

24.

beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht niet-uitkeringsgerechtigde wegens psychische of lichamelijke belemmering, dan wel een verstandelijke handicap (artikel 6, eerste lid)

25.

beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht niet-uitkeringsgerechtigde wegens de onmogelijkheid het inburgeringsexamen te behalen (artikel 31, tweede lid, sub c)

juridisch kwaliteitsmedewerker,

beleidsmedewerker, consulent statushouders,

re-integratieconsulent

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

26.

beslissing op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht niet-uitkeringsgerechtigde wegens het reeds voldoende ingeburgerd zijn (artikel 6, tweede lid, jo. Artikel 2.8a, eerste lid van het Besluit inburgering)

27.

vaststellen inburgeringsvoorziening niet-uitkeringsgerechtigde

28.

vaststellen datum waarbinnen niet-uitkeringsgerechtigde inburgeringsexamen gehaald moet hebben

29.

beslissen omtrent ontheffing inburgeringsplicht

30.

opleggen bestuurlijke boete

 

Wet inburgering 2021

31.

vaststellen Plan Inburgering en Participatie (beschikking)

juridische kwaliteitsmedewerker, beleidsmedewerker, consulent statushouders,

re-integratieconsulent

 

 

 

 

 

 

 

32.

wijzigingen aanbrengen in eerder vastgesteld Plan Inburgering en Participatie

33.

vaststellen gewijzigd Plan Inburgering en Participatie

34.

opleggen bestuurlijke boete

35.

advisering verzoek tot verlenging van de inburgeringstermijn, vrijstelling van de inburgering en ontheffing vanwege bijzondere individuele omstandigheden van de inburgering aan DUO

juridische kwaliteitsmedewerker, beleidsmedewerker, consulent statushouders,

re-integratieconsulent

 

 

Regeling briefadres

36.

aan een inwoner een tijdelijk postadres (inschrijving gemeentehuis) verstrekken ook al wordt niet voldaan aan de regelgeving

juridisch kwaliteitsmedewerker

motivatie vastgelegd in dossier

 

Verordening Sociaal Domein gemeente Dronten / Algemeen

37.

budget vrij te besteden tbv onvoorziene omstandigheden, in zeer uitzonderlijke gevallen

gids Wmo, gids jeugd, gids Participatiewet, gids regie sociaal domein

Tot bedrag van 10.000 euro op jaarbasis op de post Opvang en beschermd wonen Sociaal Domein breed. Gids heeft dit breed besproken, alle andere mogelijkheden zijn uitgeput.

38.

beslissen tot terugvordering van de geldswaarde van de ten onrechte genoten individuele voorziening

medewerker handhaving Wmo

 

 

 

39.

onderzoeken van de besteding pgb

40.

terugvorderen van (financiële) maatwerkvoorzieningen

gids Wmo, gids Jeugd, juridisch kwaliteitsmedewerker, medewerker handhaving Wmo

 

41.

toezicht op naleving

medewerker handhaving Wmo

 

42.

aangaan maatwerkovereenkomst met niet gecontracteerde partijen

 

beleidsmedewerker jeugdhulp, juridisch kwaliteitsmedewerker. gids Wmo, gids jeugd, gedragskundige,

tot een bedrag van € 25.000

43.

beëindigen van maatwerkvoorzieningen

gids Wmo, gids jeugd, juridisch kwaliteitsmedewerker, administratief medewerker Wmo

 

44.

inzetten jeugdhulp na verwijzing

gids jeugd, gedragsdeskundige, juridisch kwaliteitsmedewerker, administratief medewerker jeugd

conform de Verordening Sociaal Domein , de nadere regels, het Beleidsplan Transities Sociaal Domein en het Handboek ‘Dronter Koers’.

45.

beslissen omtrent individuele voorziening (verlenen en afwijzen)

gids jeugd, gedragsdeskundige, juridisch kwaliteitsmedewerker

zie werkafspraken m.b.t. inloop

46.

verstrekken van een pgb

gids Wmo, gids jeugd, gedragsdeskundige in dienst van de gemeente Dronten, juridisch kwaliteitsmedewerker

conform de nadere regels jeugdhulp gemeente Dronten

47.

verval van recht (artikel 1. 3. 8 Verordening Sociaal Domein gemeente Dronten en artikel 1 lid 6 Nadere regels jeugdhulp gemeente Dronten)

gids jeugd, juridisch kwaliteitsmedewerker

 

48.

intrekken of herzien besluit aangaande individuele voorziening

gids Wmo, gids jeugd, juridisch kwaliteitsmedewerker

 

49.

opvragen van medisch advies

juridisch kwaliteitsmedewerker, gids Wmo, gids jeugd, gids P-wet,

re-integratieconsulent, gids regie sociaal domein

medewerker bijzondere

regelingen, inkomensconsulent, gedragsdeskundige in dienst van de gemeente Dronten

 

50.

aangifte belastingen en premies

teammanager, administrateur, applicatiebeheerder

 

51.

aanleveren van betalingen aan het team Financiën, planning en control en inkoop vanuit BUIG, Participatiebudget, minimaregelingen, bijzondere bijstand en Wmo en Jeugdwet

(ondersteunend) administrateur, applicatiebeheerder, teammanager ondersteuning

 

52.

het aanleveren van kasvoorschotten tot een bedrag van

€ 100,00 aan het team Financiën, Planning & Control & Inkoop

(ondersteunend) administrateur, applicatiebeheerder, medewerker uitkeringsadministratie

 

53.

(niet-)beleidsmatige aanpassingen van de handboeken Participatiewet, Wmo, Jeugdwet en Wet inburgering

juridisch kwaliteitsmedewerker, beleidsmedewerker

 

54.

autoriseren van verantwoordingen aan ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

teammanager ondersteuning

 

55.

voor een inwoner maatregelen nemen op het gebied van schulden, ook al wordt niet voldaan aan Europese, landelijke of gemeentelijke regelgeving

Schuldhulpverlening, juridisch kwaliteitsmedewerker en beleidsmedewerker samenleving

motivatie vastgelegd in dossier

56.

MDF opdracht te verlenen om voorrang schuldhulpverlening

Schuldhulpverlening, juridisch kwaliteitsmedewerker en beleidsmedewerker samenleving

 

57.

dwingende opdracht aan ketenpartner verstrekken

gedragsdeskundige, juridisch kwaliteitsmedewerker

conform Handboek Dronter Koers. Motivatie vastgelegd in cliëntdossier

 

Jeugdwet

58.

verstrekken van een afschrift van de in ESAR geregistreerde gegevens aan de wettelijk vertegenwoordiger van de geregistreerde jongere

beleidsmedewerker, juridisch kwaliteitsmedewerker

 

59.

verlenen van toestemming aan (provinciale) organisaties die toe willen treden tot het ESAR convenant

beleidsmedewerker

 

60.

verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming

gids Jeugd, gedragsdeskundige, medewerker Samen Veilig Midden Nederland , medewerker Veilig Thuis Flevoland

zie ketenafspraken ketenpartners

61.

gesloten plaatsing in vrijwillig kader

juridisch kwaliteitsmedewerker, gedragsdeskundige

 

62.

inzet niet gecontracteerde ondersteuning

artikel 1.5.2 nadere regels

gids jeugd, gedragsdeskundige in dienst van de gemeente Dronten, juridisch kwaliteitsmedewerker, beleidsmedewerker jeugdhulp

tot een bedrag van € 25.000,

zie werkafspraken inloop

 

Wet maatschappelijke ondersteuning

63.

Ondertekenen van het routeplan

gids Wmo, juridisch kwaliteitsmedewerker, gedragsdeskundige

 

 

werkafspraken van toepassing

 

 

64.

Toekennen, wijzigen, verlengen van een maatwerkvoorziening middels zorg in natura

65.

Toekennen, wijzingen, verlengen van een maatwerkvoorziening middels PGB

66.

Inzet niet gecontracteerde ondersteuning

 

gids Wmo, juridisch kwaliteitsmedewerker, gedragsdeskundige

Werkafspraken van toepassing.

Opdrachtbrief naar aanbieder.

67.

besluiten tot crisisplaatsing ambulant

gids Wmo, gedragsdeskundige

 

 

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

68.

toekennen, afwijzen aanvraag gehandicapten-parkeerkaart bestuurder of passagier

medewerker balie sociaal domein, juridisch kwaliteitsmedewerker

 

 

Wegenverkeerswet 1994

69.

beslissen op aanvraag gehandicaptenparkeerplaats

teammanager werk, inkomen & leerrecht

na advies toezichthouder civiele techniek

 

Participatiewet en de op deze wet gebaseerde verordening

70.

verstrekken, wijzigen, herzien, beëindigen en buiten behandeling stellen van (aanvraag) uitkering

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen

 

71.

uitvoering van de Participatiewet betreffende de algemene bijstand aan personen die de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt die in de gemeente Dronten woonachtig zijn of die zich als adreslozen in de gemeente bevinden. Het mandaat strekt zich tevens uit tot:

- de afhandeling van eventuele bezwaar- en beroepsprocedure;

- de toestemming tot het verlenen van ondermandaat;

- de bevoegdheid tot het stellen van beleidsregels in overleg met de gemeente Dronten.

Raad van Bestuur van de SVB; ondermandaat aan ondergeschikten van de Raad van Bestuur van de SVB

mandaat Raad van Bestuur SVB aangenomen in Regeling mandaatverstrekking, machtiging en volmachtverlening aan de SVB

72.

bijstandsuitkering verstrekken ondanks dat niet aan de opgestelde criteria wordt voldaan (artikel 16, eerste lid)

juridisch kwaliteitsmedewerker

motivatie vastgelegd in dossier

73.

re-integratieactiviteiten, inclusief het ondertekenen van routeplan/plan van aanpak, taalplan, en tegenprestatie

juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratieconsulent, gids P-wet, consulent statushouders, gids regie sociaal domein

 

 

 

 

 

74.

opvragen offerte en inkoop individueel maatwerktraject scholing, werkervaringsplaats, individuele (job)coaching

75.

vaststellen re-integratievoorziening uitkeringsgerechtigde (kinderopvang, reiskosten, noodzakelijke maatwerkvoorziening)

76.

verstrekken voorschotten

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen

 

77.

terugvorderen en incasso van teveel verstrekte uitkering, verhaal op derden

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen, medewerker debiteuren- en uitkeringsadministratie

 

78.

opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen, medewerker handhaving

 

79.

afstemming van de uitkering op grond van de Participatiewet en de Verordening Sociaal Domein gemeente Dronten

juridisch kwaliteitsmedewerker

 

80.

toezicht op de naleving

medewerker handhaving , handhaver

 

81.

opleggen bestuurlijke boete

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent

 

82.

opdragen van een tegenprestatie

juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratieconsulent, gids P-wet, gids regie sociaal domein

 

 

 

83.

beslissen over loonkostensubsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen) aan werkgevers

 

Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004

84.

verstrekken, wijzigen, herzien, beëindigen en buiten behandeling stellen van (aanvraag) uitkering

juridisch kwaliteitsmedewerker, medewerker ZLF

 

mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland aangenomen in bestuursovereenkomst

 

 

 

85.

verstrekken voorschot

86.

terugvordering en incasso van teveel verstrekte uitkering

juridisch kwaliteitsmedewerker, medewerker ZLF, medewerker debiteuren- en uitkeringsadministratie,

87.

opschorting uitkering en het geven van een hersteltermijn

juridisch kwaliteitsmedewerker, medewerker ZLF

 

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en de op deze wetten gebaseerde verordeningen

88.

verstrekken, wijzigen, herzien, beëindigen en buiten behandeling laten van (aanvraag) uitkering

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker ZLF

mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in bestuursovereenkomst

 

89.

verstrekken voorschot

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker ZLF

90.

terugvordering en incasso teveel verstrekte uitkering

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker debiteuren- en uitkeringsadministratie

 

91.

afstemming van de uitkering op grond van de wet en de Verordening Sociaal Domein gemeente Dronten

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent

 

92.

opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 17, eerste en tweede lid, van beide wetten

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker ZLF, medewerker handhaving, handhaver

mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in

bestuursovereenkomst

93.

toezicht op de naleving

medewerker handhaving, handhaver

 

94.

opleggen bestuurlijke boete

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent

 

 

Minimabeleid (Beleidsregels maatschappelijke participatie en toegankelijkheid)

95.

beslissen op aanvraag

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen

 

 

Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen

96.

beslissen op aanvraag

GBLT

conform voorwaarden als vastgelegd in de dienstverleningsovereenkomst

 

Toezicht

 

 

97.

aanwijzing toezichthouders bij of krachtens wettelijk voorschrift

teammanager

aan te wijzen medewerker dient volledig gekwalificeerd te zijn conform wettelijk voorschrift